Kesäkuu 2007

Havainto

04.06.2007 21:35

Kuten Helsingin Sanomien verkkosivuilla on kerrottu, ajolangat hajosivat Turengin kohdalla
tänään n. klo 18.40. Satuin olemaan matkalla Hämeenlinnaan junassa IC55, joka oli Ilmalan ongelmien takia päässyt lähtemään Hesasta n. 1,5 tuntia myöhässä ja jonka matka katkesi Turengissa Hesarin mainitsemaan ajolangan putoamiseen. Odottelu Turengissa muodostui erittäin tukalaksi: ilmastointi ei toiminut eikä ovia saanut avata. Lapsille, vanhuksille ja lemmikkieläimille tilanne alkoi muuttua suoranaiseksi kidutukseksi ennenkuin 1,5 tunnin odottelun jälkeen päästiin dieselvedolla Hämeenlinnaan. Tällaisia kauhutarinoita on tottunut lukemaan (yksityistetyiltä) Britannian rautateilta. Näköjään samaan mähellykseen pystyvät myös Suomen (valtiolliset) operaattorit.

Lähettäjä: Esa Leskinen

Kommentit

04.06.2007 21:42 rautatie Mutta eihän sillä dieselvedolla ilmastointi toiminut myöskään? Vai oliko peräti Dr16?
04.06.2007 21:47 Esa Leskinen Ei toiminut ei (vetäjänä oli deeveripari). Mutta tietoisuus matkan pikaisesta loppumisesta auttoi kestämään viime minuutit. Hämeenlinnassa juna palautui Sr2-vetoiseksi.
04.06.2007 21:57 pjh Kuinka kauan kestää yhden irtodeeverin haaliminen käyttöön Riksusta ja ajaminen Turenkiin (n. 23 km)? Se *ei voi* kestää 90 minuuttia! Eikä sen kummempaa olisi tarvinnut tehdä kuin siirtää jumittunut IC sähköjen alle.
04.06.2007 22:03 pjh Jukun mukaan tämä 55 on lyönyt kaikkien aikojen ennätykset! Se nimittäin lähti Tampereelta varsin reippaasti myöhässä klo 21.54 (aikataulu kl 18.00), mutta Ylivieskasta jo kaksi minuuttia edellä aikatauluaan eli klo 21.37. Siis aikaa kului tuolla vaatimattoman pituisella välillä -17 minuuttia...
04.06.2007 22:12 pjh Tämän päivän sähköratavauriot näyttävät innoittavan muidenkin kuin 55:n kuljettajaa historiallisiin saavutuksiin. Esimerkiksi 93 lähti Tikkurilasta klo 21.07 eli kolme varttia myöhässä, mutta saapui Hämeenlinnaan jo klo 21.01 eli yhdeksän minuuttia etuajassa. Melkoista haipakkaa sekin!
04.06.2007 22:23 Tapani Kunnas Heh. Uuden Juna-Ajan myötähän puoli Suomea siirrettiin uudelle aikavyöhykkeelle - tänään siis siirrettiin loputkin.
04.06.2007 22:25 Tapani Kunnas Onko siis niin, että IC-vaunuissa ei ole mitään mahdollisuutta painovoimaan perustuvaan ilmanvaihtoon, eli jos ovia ei saa auki, eikä sähköjä ole, haudutetaan matkustajia samassa ilmassa viimeiseen happimolekyyliin? Jos näin on, niin vaunun ilmankierron suunnittelija pitäisi sulkea sähköttömään vaunuun pariksi hellepäiväksi.
04.06.2007 22:51 Lari Nylund Kyllä se vain välillä ottaa aikansa, että apuveturi saadaan paikalle. Ensin pitäisi löytää veturi, sitten kuljettaja ja saada selvitys tapahtumapaikan olosuhteista eli voidaanko sinne turvallisesti ajaa. Tuo viimeinen tekijä on myös syy siihen, että junan sivuovia ei voi avata ajolankojen roikkuessa junan vierustalla. Jos niissä sattuisikin olemaan virta ja asiakas kuolisi, niin ainakaan allekirjoittanut ei haluaisi olla oven aukaissut henkilö. Ajolangat tosiaan olivat tänään päivän puheenaihe. Keskustelu jännitekatkoöistä olisi syytä aloittaa tämän päivän tapahtumien jälkeen viimeistään... Havaintoja ajolangoista tuli itsekin tehtyä tänään sen verran, että huolestuminen ei ole aiheetonta.
04.06.2007 22:54 Esa Leskinen Ainakaan Riihimäellä deevereiden löytäminen ei tuota vaikeuksia.
04.06.2007 22:57 Lari Nylund Tämä "pakettikatkoyö" taitaa ainakin osalle uudemmista harrastajista olla outo juttu, joten valaistakoon hieman. Tuossa 2000-luvun alussa lopetettiin aiemmin ranta- ja pääradalla pidetyt sähköratojen kunnostustöille tarkoitettu poikkeusliikenne. Illan viimeisiä lähijunia Kirkkonummelle ja Riihimäkeen ajettiin noin kello 22 alkaen Dv12+EFit+Eit (tms) kokoonpanolla. Junat kulkivat perinteisesti myöhässä aikataulustaan reilusti johtuen heikommasta kiihtyvyydestä ja jarrutuksesta asemilla. No, tämän päivän jälkeen ainakin minä olen alkanut miettimään, että olisiko menneisyyteen paluuta. Tässä kuvamateriaalia aiheeseen liittyen //vaunut.org/kuvasivu/8172 .
04.06.2007 22:59 Lari Nylund Esa: Se riippuu vuorokauden ajasta. Kyllä sitä Riihimäessäkin tallilla välillä on hiljaista ja veturit tuottavassa työssä.
04.06.2007 23:30 Ari P Olisiko voinut olla niin, että apuveturi tuotiin Tampereelta? Jokin uutinen kertoi molempien raiteiden ajolankojen pudonneen Turengissa. Se voisi tarkoittaa sitä, että Riihimäen suunnasta ei ole voinut ajaa veturia IC 55:n keulille ajolankojen roikkuessa raiteilla.
04.06.2007 23:49 joht. Nyman Koskaan en ole nauranut Larin jutuille, enkä ole kovinkaan montaa pitänyt niistä fiksuna oivalluksina (ei, itse heitän Lariakin harvemmin älykästä juttua, joten tässä ei sinänsä ole muuta kuin oma lehmä ojassa), mutta kyllä tällä trafiikkimäärällä täällä PK-seudulla pitäisi mun mielestä olla ainakin se yksi rauhallinen yö, joka olisi omistettu pelkästään sähköratahuollolle, tai ei välttämättä kokonaan Hki-Kkn/Ri-väleille, mutta ainakin tiukimmat paikat, kuten ryhmäerottimet ja vaihteet olisi syytä katsoa viikoittain läpi. Sn:t ja junamäärät ovat kumminkin nykyisellään sellaisia, että nuohan kuluvat enemmän kuin John Holmesin oikea käsi.
05.06.2007 06:29 jussi13 Aamulehti ei ei kauheasti kehu VRn toimintaa //www.aamulehti.fi/teema/junaliikennetakkusi/32291.shtml
05.06.2007 06:34 jussi13 YLEn tv-uutisten mukaan junaliikenne takkuaa edelleen Turengissa.Eilinen vika on saatu korjattua, mutta joitain uusia on löytynyt.
05.06.2007 08:01 Teppo Niemi Tulipahan eilen matkustettua taajamjunalla, jonka kalustona oli Sm3 Tampereelta Hämeenlinnaan, josta bussilla Riihimäkeen. ja se Sm3 ei ole lyöntivirhe, vaikka jotkut niin veikkaavatkin: H9728 ja IC2 184 korvattiin S56:lla Hämeenlinnaan. Juna siis pysähtyi Lempäälä, Viiala, Toijala, Iittala, Parola. Ja Taajamajunaliput kelpasivat... Esalle ja pjh:lle. Olen lukenut muutman vuoden takaa Saksassa jouluaattoiltana Bremenin ja Hamburg Harburgin välillä tapahtuneen ajojohdin vaurion jälkeen kesti useita tunteja saada IC pois linjalta, vaikka noin 20 km päässä olevalla varikolla oli "varikollinen" dieseleitä joutilaana..
05.06.2007 08:57 Esa Leskinen Pakko on vielä kitistä IC55:n konduktööreistä. Jos en olisi junassa näiltä herroilta kysynyt myöhästymisen syystä, olisin pysynyt tietämättömänä iltaan asti. Mitään ei ennen Turenkia oma-aloitteisesti kerrottu, puhumattakaan siitä että 1,5 tunnin viivästystä olisi millään lailla pahoiteltu. Tuntuu siltä, että VR:llä on konduktöörejä, jotka sopivat huomattavasti paremmin elokuvateatterin paikannäyttäjiksi kuin vaativia asiakaspalvelutehtäviä suorittamaan.
05.06.2007 09:01 pjh Teppo: Tarkoitatko kenties, että Saksassa tapahtunut töpeksintä oikeuttaa töpeksimään myös Suomessa? Ari: miksi se tiisseli olisi pitänyt ajaa 55:n eteen? Lari: maassa makaavissa ajolangoissa ei ole virtaa ja käsittääkseni myös konduktöörit koulutetaan tekemään hätämaadoitus.
05.06.2007 09:10 jpl Höpöhöpö. Maassa makaavassa ajolangassa voi olla virta. Sitäpaitsi raiteelle ei voi ajaa, jos lankaa on junan päällä tai raiteella.
05.06.2007 09:13 pjh Jaa että eristämätön lanka, jonka maapotentiaali on - niin - maa, voi edelleen olla virrallinen? Täällä meilläpäin oikosuljettu sähkönaru palaa poikki, mutta ehkä siellä rautateillä on pehmeämpää sähköä.
05.06.2007 09:22 jpl Koskaan kuullut vaikkapa induktiosta? Siis: virtaa ajolangassa voi olla, vaikka varsinainen 25kV jännite olisi kytketty pois.
05.06.2007 09:25 Kalastaja pjh: Uusille koduktööreille ei opeteta hätämaadotuksen tekoa.
05.06.2007 09:27 jpl Onhan siellä kuljettaja, jolle ainakin on opetettu maadoittaminen.
05.06.2007 09:35 Lari Nylund Muistutettakoon taas mieliin seuraava asia. On olemassa RHK ja VR. Toinen pitää rataverkosta ja sen laitteista huolta. Toinen taas liikennöi niillä.
05.06.2007 09:36 Timo Leino Radan varrella on monta pelastuslaitosta ja veepeekoota, joilla on välineistöä ja osaaminen hätämaadoituksen tekoon. Soitto vain ja piipaa joukot tulee auttamaan. Ison Sähkön kanssa touhutessa ei voi koskaan olla liian varovainen.
05.06.2007 09:50 Esa Leskinen Lari: kun asiakkaita palvellaan, pitäisi homman sujua paitsi turvallisesti myös joustavasti, ilman että mietitään, mikä kuuluu omaan vastuualueeseen ja mikä ei.
05.06.2007 10:03 Teppo Niemi Pertti: Miten niin töpeksintä Saksassa? Ensinnäkin jo ajankohta jouluaattoilta ja vallinnut säätila alijäähtynyt vesisade (jolla oli osuutta myös vaurion syntyyn), joka teki myös tiet luistinradaksi vaikuttivat varmasti asiaan. Kuljettajien saanti saattoi olla vaikeaa. Ja veikkaanpa, ettei välttämättä diesselit olleet edes lämmöillä taphtuma-aikana. Sitä paitsi eilinen bussikuski kertoi heillä olleen vaikeaa saada kuskeja hälytöihin, autoja olisi ollut, muttei niihin kuskeja. Ja mitä tulee Larin kommetteihin, niin kyllä maadoitussauvassa räpsähtää kun se koskettaa erotettua lankaa.
05.06.2007 10:54 Move off Mm. viime syksyisten Turengin ajolankavaurioiden jälkeen RHK lupasi tehostaa vauriopaikkojen korjaamista ja VR lupasi parantaa poikkeustilanteiden tiedotusta erityisesti junissa: //www.mintc.fi/scripts/cgiip.exe/WService=lvm/cm/pub/showdoc.p?docid=1870&menuid=88&channelitemid=15015&channelid=55
05.06.2007 11:18 pjh Jos junan saaminen pois linjalta 20 km päästä varikosta kestää useita tunteja, kyseessä on töpeksintä paitsi siinä tapauksessa, että maanjäristys tms. on katkaissut radan. Vaikka olisi yhtaikaa jouluaatto, pääsiäinen ja Naurusaaren kansallispäivä. Jpl: olen kuullut sekä induktiosta että hätämaadoituksesta.
05.06.2007 13:09 Ville Vehmaa Tiedotus oli heikkoa: saavuin Riihimäkeen junalla kello 19.44, ja vielä silloin konduktööri sanoi, että juna Tampereelle lähtee raiteelta 4.
05.06.2007 14:28 Pauli Kyllönen Melko kuuma varmaan ollut sisällä kun IC55:ssa oli Ouluun tullessa ikkunat kaikki huurussa. //paltsu.1g.fi/kuvat/DSC_9849n.jpg ja //paltsu.1g.fi/kuvat/DSC_9845_ic55n.jpg
05.06.2007 15:56 joht. Nyman Ratalaitteiden ja/tai kaluston yllättävälle hajoamiselle ei usein voi mitään. Mutta sille voi, että osattaisi toimia poikkeustilanteissa edes jotenkin, kun nyt tuntuu että poikkeustilanne ei eroa normaalirutiineista mitenkään. Mitä olen porukkaa eilisen katastrofin tiimoilta haastatellut, toiminta ei ole ollut edes ala-arvoista, sillä juuri mitään poikkeusinfoa ei ole kerrottu. Samoin kenellekään ei ole tullut mieleen jakaa junassa esimerkiksi ilmaisia vesipulloja, saati että kukaan olisi pahoitellut junien myöhästelyitä. Istun parhaillaan metrossa ja tämä pysähtyi yllättäen Sörnäisten ja Kalasataman välille. Pysähdyksestä ehti kulua vain muutama sekunti, kun kuljettaja kuulutti "Hyvät matkustajat, joudumme muutaman minuutin odottamaan vastaantulevaa liikennettä Kulosaaren sillankorjauksen vuoksi". Ai perhana kun sattuikin hyvään saumaan tämä - kaksi poikkeustilannetta kiskoliikenteessä, vaan kummassa matkustajainformaatio toimii? Minä en ymmärrä sitä, miksi tätä asiaa on yritetty sanoa VR:n suuntaan tuloksetta vuosikausia ja aina ollaan silti samassa tilanteessa, eli mitään ei tapahdu. Tätä ei pidä käsittää siten, että aliarvostaisin matkustamohenkilökunnan ammattitaidossa olisi vikaa, kyllä muutosten pitää lähteä korkeammalta talon sisältä. By the way, metronkuljettaja kuulutti vielä lopuksi "Ihan kohta päästään lähtemään, vastaantuleva juna näkyy jo". Se on pienestä kiinni, mutta aiheuttaa merkittävän paljon negatiivisia tahroja operaattorille, mikäli asiakkaita käsitellään idiootteina.
05.06.2007 18:18 Esa Leskinen Pauli: Sisällä oli tosiaan kuuma!
05.06.2007 19:38 Pasi Kokkonen Tokihan tiedottaa pitää, mutta ei kai se ole Paunun vika jos Destian tie on rikki? Ja arvon Herra Johtaja Nyman: Mistäs ajattelit junalliselle matkustajia vesipullot taikoa? Jotenkin epäilen, ettei ravintolavaunussa ihan siinä määrin vesipulloja kuskailla. Vai kipaiseeko Kippari Siwaan, joka on yllättävänkin lähellä?
05.06.2007 19:57 Ville Vehmaa Konduktöörit kuitenkin toivat Riihimäen asemalle vettä. Ystävällistä palvelua.
05.06.2007 20:02 joht. Nyman Spasiba: Yritys ja ajatus on tärkein, ei se että riittääkö pulloja kaikille. Nythän tilanne oli se, että "Ei näitä kumminkaan riitä kaikille, joten ei anneta sitten kenellekään".
05.06.2007 20:57 Pasi Kokkonen No se se vasta nyymannia olis vituttanut kun vieruskaveri olisi vettä saanut ja suuri persoona ei. Tokihan sitä voisi katsella vaikka lapset ja vanhukset sieltä ensin, mutta aloite pitäisi vissiin tulla Avecran puolelta, jos heidän vesiä aletaan jaella.
05.06.2007 21:04 rautatie Miksiköhän VR (ei siis RHK) pisti TÄNÄÄN tiedotteen ulos Pieksämäki-Jyväskylä kauko-ohjauksesta? Kauko-ohjaus on ollut käytössä jo kuukausia, kun taas nopeus nousee vasta syksyllä, jos nousee. Yritetäänkö kääntää huomio jostain pois?
05.06.2007 21:11 Eero Heinonen Eikös se ollut huhtikuun loppupuolta 2007 kun kaukon käyttöönotto alkoi, eli ei se kuukausia ole ole ollut toiminnassa. Sen sijaan tätä edeltäneet käyttöönottosuunnitelmat ovat asia erikseen...
05.06.2007 21:12 Eero Heinonen Olé olé sitten vaan...:)
05.06.2007 21:41 Ari P Pjh: Vastaus kommenttiisi klo 09.01: Kommenttini ajatus oli se, josko IC 55 pysähtyi pudonneiden lankojen pohjoispuolelle. Silloin Riihimäen suunnasta ei olisi päässyt apuun edes junan takapäähän. Kommenttini tarkoitus ei ollut painottaa veturin ajamista nimenomaan junan keulille. Junan pysähtyminen vauriokohdan pohjoispuolelle lienee todennäköistäkin. Jos juna olisi jäänyt vauriokohdan eteläpuolelle, eikö juna silloin olisi siirretty takaisin Riihimäelle? Raiteilla olleet langathan olisivat siinä tapauksessa estäneet junan siirron Hämeenlinnan suuntaan. Jos taas juna seisoi juuri vaurion kohdalla, ei runkoa olisi voitu siirtää minnekään ennen lankojen maadoitusta ja niiden raivaamista raiteilta, vaikka apuveturi olisikin ollut heti tarjolla.
05.06.2007 21:52 pjh Mitäs Kouvolan ja Lahden välillä on tänään tapahtunut? 78 oli ajanut myöhästymisensä jo lähes kiinni Kouvolassa ja lähti 3 minuuttia myöhässä, mutta oli Lahdessa myöhässä taas puoli tuntia. Syynä "onnettomuus".
05.06.2007 22:46 Lari Nylund Esa: Kyllä junan johtavan konduktöörin ammattitaito mitataan poikkeustilanteessa. En lähde kommentoimaan kyseistä tapahtumaa, koska en ole henkilökohtaisesti ollut paikalla. Asia, joka on saattanut vaikuttaa heikkoon informaatioon on virraton juna. Onko kuulutuslaitteistokin hyytynyt ilman virtaa. Tällaisessa tapauksessa olisi ehdottoman tärkeää, että konduktöörit kiertäisi vaunusta vaunuun. Tilanne kuitenkin elää kokoajan, joten helppoa tehtävän hoitaminen ei olisi tästä syystä - se täytyy kuitenkin ottaa haasteena. Jälkikäteen on taas helppo spekuloida, mutta tällaisista keskusteluista sekä tapauksista täytyy osata ottaa ideoita ja opiksi. Voin vain kuvitella, että millainen sota ravintolavaunun tyhjentämisestä olisi tullut. Kuuma juna + noin 400-600 matkustajaa + ilmoitus ravintolassa ilmaista juomaa = kaaos. Tilanne on ollut erittäin vaikea.
05.06.2007 23:21 Esa Leskinen Lari: eniten otti päähän se, että konduktööreiltä oli kysyttävä, miksi Helsingistä lähdettiin 1,5 tuntiä myöhässä; oma-aloitteisesti eivät nämä asiakaspalvelijat mitään kertoneet tai pahoitelleet. Turengissa tiedonkulku rupesikin sitten jo pelaamaan, joskin siinä vaiheessa matkustajat olivat niin kypsiä, ettei informaatiolle enää osattu antaa arvoa. Täytyy tosiaan ihmetellä, että VR:llä on asiakaspalvelutehtävissä henkilöitä, joilta saa hohtimilla kiskoa tiedon suusta ulos. Yleistää ei tietenkään pidä: mm. tänä aamuna IC162:n konduktöörin tiedottaminen oli esimerkillistä.
06.06.2007 00:45 liegar Hyvä Esa Leskinen: Helsingissä konduktöörit eivät kuuluttaneet, koska laiturikuulutuksia tuli koko ajan junan myöhässä olosta, tämän takia kaikilla oli jo tieto junan myöhässä lähtemisestä. Miksi sitä enää toistaa kun kaikki tietää.
06.06.2007 10:00 iki Tällaiset tapaukset ovat erittäin valitettavia koko junaliikenteen uskottavuuden kannalta. Monet ihmiset, varsinkin miehet, tekevät yleensä tässä tilanteessa lopullisen päätöksensä olla matkustamatta enää junassa. Näin se on kun koko yhteiskunta rakennetaan sähkön varaan ja varajärjestelmiä ei ole mietitty tai niitä ei voida kustannussyistä pitää yllä.
06.06.2007 15:55 Lari Nylund Myöhästyneessä junassa lähtötilanteen hoitaminen on ensi arvoisen tärkeä. Kun ensin jaetaan informaatio kuulutuksin tilanteesta, niin helpottuu työskenteleminen huomattavasti. Asiakkaiden huomioiminen on tärkeää. Mitä Ismon kommenttiin tulee, niin ymmärrettävästi poikkeustilanteista saattaa joku "vetää herneen nenään", vaikka mitä tekisit. Onneksi ihmisillä on kuitenkin oikeus vapaasti valita matkustusmuotonsa. Ei kukaan heitä junan kyytiin pakota, mutta samaan hengenvetoon on syytä muistaa sen autonkin joskus jättävän tien päälle.
07.06.2007 13:12 iki No näinhän se on.
08.06.2007 08:42 Aleksi Kallio Itse olin P265:sen kyydissä maanantaina. Hyvin pelasi informaatio. Tässä vielä kuva Jokelasta: //vaunut.org/kuvasivu/37792
09.06.2007 19:07 rautatie 265:sta ei kannattanut ottaa Riihimäelle heti, kun siellä oli muutenkin ahdasta. Nyt selvisi missä sitä piilotettiin, eli Jokelassa.