Kesäkuu 2007
Havainto
11.06.2007 14:48
Kemijärven yöjuna liikkeelle ensi maaliskuussa
Kemijärven yöjunaliikenne alkanee uudelleen ensi vuoden maaliskuussa. Yöjunaliikenteen edellytyksenä on, että Rovaniemen ja Kemijärven välisellä rataosuudella saadaan käyttöön kaksi sähköä syöttävää aggregaattivaunua. Niiden arvioidaan valmistuvan helmikuun lopussa.
Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR tekivät sopimuksen junaliikenteen ostoista tänään.
Nyt Kemijärvelle matkaavat joutuvat vaihtamaan junaa Rovaniemellä.
Lähde: STT:n uutispalvelu
Kommentit
11.06.2007 15:15 | jtp | Vielä lisäyksenä sen verran, että LVM:n ja VR:n välille solmittu sopimus on voimassa vuoden 2011 loppuun asti. |
11.06.2007 16:38 | mrl586 | Mikä moottorivalmistaja tekee moottorit näihin aggregaattivaunuihin? |
11.06.2007 18:04 | Epa | Tuota ihmettelen, miksi aggregaattivaunuja tarvitaan kaksi kappaletta? Onko sellainen toiminta-ajatus mahdoton, että ainoan agg-vaunun hajotessa turvauduttaisiin säännönmukaisesti bussikuljetukseen? |
11.06.2007 18:19 | JA | Missäs Jouni olit lauantaina?:) Asjaan liittyen voisin esittää jatkoa Eeron kysymykselle: miksi ei käytetä Eifet-vaunuja? Tietääkseni niitä ei vakituisesti ole ajossa kuin 2 kpl (Sibelius ja Vaasan IC). |
11.06.2007 18:40 | TommiH | Ei muuta kuin Vempun MAN vanhaan Gbk-vaunuun ja generaattori perään.Siitä sitten piuhat vaunuun ja nupit kaakkoon... |
11.06.2007 22:50 | JVP | Ikävä juttu Itä-Lapin matkailulle että tulevat käyttöön vasta maaliskuussa. Viikot 8 ja 9 ovat kuitenkin merkittäviä sesonkiviikkoja. Ei nyt ole ensi vuoden kalenteria käsillä, mutta ainakin viikko 8 on helmikuun puolella. Mutta hyvä kuitenkin, että liikenne alkaa uudestaan. |
11.06.2007 23:00 | NH | On toki järkevää tehdä kerralla kaksi tehokasta (huom!) aggregaattivaunua, kuin tyytyä yhteen, jolloin vian sattuessa yöjunaliikenne Kemijärvelle saattaisi olla useita päiviä stopissa vian korjauksen ajan. Myös Kolarin liikenne saattaa olla jossain vaiheessa aggregaatin tarpeessa, kun siniset alkavat vanheta. Eifet ei ole ratkaisu, koska sen teho ei riitä kaikille junarunkovariaatioille. |
11.06.2007 23:23 | rautatie | Niila: Tarkoitatko Kolarin vai Kemijärven nykyisiä junarunkoja? Vai tulevia? |
11.06.2007 23:37 | M_Leppänen | Jos Kolarin radan liikenne saisi jostain piristysruiskeen niin voisi elättää toivoa että rata sähköistettäisiin.Radan peruskorjaus aloitetaan ensi Kesänä mikäli aikataulussa pysytään. |
11.06.2007 23:40 | M_Leppänen | Lisäyksenä vielä että Pajalan ja Kolarin kunnan välillähän on vetämässä se kaivoshanke ja jos se käy todeksi niin Kolarin radalla alkaa kulkea taas malmikuljetuksia. |
12.06.2007 22:09 | Ari P | Tarkoittaisikohan se myös radan jatkamista Kolarista tai Kolarin eteläpuolelta Pajalaan ja siis rautatiesillan rakentamista Muonionjoen yli? |
13.06.2007 10:44 | M_Leppänen | Ei ole kuulemma suunnitelmissa radan jatkamista rajan yli,vaan ihan gummipyörillä Pajalasta rajan yli Kolariin ja Kolarista junalla alaspäin:) |
13.06.2007 12:22 | Aleksi Kallio | Tulee kauhia rumba sitten Kolarissa kun kivet laitetaan rekka-autoista juniin.. |
13.06.2007 13:35 | Sejase | Mitkähän vaunut nyt sitten pistetään alligaattoreiksi... Melko varmaan se on nyt joku "oikea" IC-vaunu, tai joku loppupään plootu... |
13.06.2007 13:53 | Eero Heinonen | Johan sen Rautatietekniikkakin möläytti taannoin, eli konduktöörivaunusta tehdään, joka tietysti onkin järkevin pohja alkaa vääntää aggregaattia. Ja koska konduktöörivaunuja meillä ei liian montaa sarjaa ole, niin ei jää liikaa haarukoitavaakaan. Villit huhut kertovat, että se ei ole ainakaan EFit 23513. :) |
13.06.2007 22:40 | pjh | Jussi: ensi vuoden maaliskuun 1. päivä on viikon 9 torstai. |