Kesäkuu 2007
Havainto
16.06.2007 10:43
Rantaradan asukkaita näyttää taas kerran häiritsevän, kun radalla kuskataan ammoniakkia junalla:
//www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2007-06-16,104:2:466419,1:0:0:0:0:0:
Minusta taas tuon junan kalusto (n. 25 kpl Vgobo-vaunuja) on ollut harvinaisen hyväkuntoista venäläiseksi. Ei edes lovipyöriä yhtään (!) eikä juuri tärinää. ;-)
Kommentit
16.06.2007 10:53 | Jarkko Korhonen | Kyllähän tuo todellakin - kokemukesta - vavisuttaa taloa. Junan kulkiessa koko savipatja hyllyy ja talo sen mukana, lasit helisevät vitriinissä, hirret natisevat liitoksistaan ja pari kertaa vieraat ovat heränneet kauhuissaan peläten että juna on suistunut kiskoiltaan... En kuitenkaan valita asiasta, oman asuinpaikkani olen tietoisesti valinnut. Minä lienen tottunut tai sitten viimeiseen 2 viikkoon ei ole mennyt yhtään ammoniakkijunaa. |
16.06.2007 10:58 | jpl | Viimeisen 2 viikon aikana on mennyt ainakin 9 junallista ammoniakkia, yksi junallinen jotain Vtad-vaunuissa sekä eräänä yönä tynkä: 5 Hbi-vaunua :) |
16.06.2007 11:01 | Jarkko Korhonen | Kaikkeen siis tottuu! =) toisin kuin artikkelissa väitetään! |
16.06.2007 12:12 | pkio | Onko se sitten yllättävää, että jos muuttaa radan varteen, niin siitä voi yölläkin mennä junia? En jaksa kuin ihmetellä tuota valitusta. Vai onko VR luvannut, että "tätä rataa pitkin ei kuljeteta yhtään AMMONIAKKIA" ?? Voisiko asuinpaikan valinnassa käyttää vaikka hitusen järkeä? |
16.06.2007 13:25 | 6nen | Ei VR:n ole tarvinnut mitään lupailla. Ammoniakkijuna siirtyy juhannuksen jälkeen kulkemaan Toijalan kautta kuten on aiemmin jo päätetty ja aikatauluihin kirjattu, mutta mutta mutta... Juhannuksen jälkeen on luvassa roima yllätys uusavuttomille valittajille! :)) Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi ymmärtää ja tajuta mitä välittömästi radan vieressä asuminen aiheuttaa ja saattaa tuoda mukanaan, ja pohtia niitä jo siinä asunnon tai tontin hankintavaiheessa. Ratojen varsilla on asuttu jo yli vuosisadan ajan ilman että junaliikenne häiritsisi melullaan vuorokaudenajasta huolimatta. Radanvarren asuinrakennuksetkin ovat kestäneet ja kestävät yhä, kuten Jarkon, vaikka massat ja nopeudet ovat kasvaneetkin. Parempi vaihtoehto varmaan olisi sitten kai siirtää Turkuun ja Uuteenkaupunkiin suuntautuvat rautatiekuljetukset kumipyörille ja muun tieliikenteen joukkoon - ja vieläpä venäläisten hoidettaviksi. Mallia voidaan käydä hakemassa Hangosta tai Haminasta. Tai Konginkankaan yöstä. |
16.06.2007 22:02 | Aleksi Kallio | Kyllä ihan varmasti on tiedossa, kun muutetaan radan lähelle, että junia kulkee. He ovat itse valinneet asuinpaikkansa, kukaan ei ole heitä pakottanut. Mikäli rata kovasti häiritsee, niin talo myyntiin ja keskelle metsää. |
16.06.2007 22:31 | jtt | Aikoinaan Hyvinkäälle tuli päivystäjä jo aamulla kuuden aikoihin, kaikkiin opasteisiin annettiin varsin kuuluvat vastaukset, kaiken "kruunasi" jos Vv15-veturissa olivat "jarrut kaukana" ja vaihto-liikkeet tehtiin II-pää "edellä", oli "hauskaa" seurata valojen syttyminen asuntoihin... vaihtotyöt tehtiin pää-asiassa "Hangon puolella". |
16.06.2007 22:34 | jpl | Nykyään Hyvinkäällä käy päivystäjä JO klo 5 ;) |
16.06.2007 22:45 | jtt | Taitaa hoitaa hommansa "ylhäällä mäessä"? |
17.06.2007 17:35 | Arto | Samantyyppisiä Lohjalaisten kirjoituksia on ollut Länsi-Uusimaa lehdessäkin. Joku tekstari-palstalla kyseli kuka maksaa hänen taloonsa tulleet halkeamat jne. Jotenkin vaan ihmetyttää että miten ne talot pysyi ehjänä radan vanhan päällysrakenteen aikana? |
17.06.2007 18:19 | jpl | Tämäkin talo on jo 105 vuotta tässä radan varressa pystyssä ollut. Vielä menee toiset 100 vuotta helposti. :) |
18.06.2007 04:16 | jpl | Noniin, tänä yönä olikin sitten vain 10 tölkkiä junassa! Tosin oli myös noin 20 tyhjää raakapuuvaunua. |