Heinäkuu 2007
Havainto
08.07.2007 11:02
InterCity 6 lähti Joensuusta kello 09:46 aikataulustaan 36 min myöhässä veturivian vuoksi. Joensuussa ei ollut tarjolla junaan ehjää sähköveturia, joten se lähti liikkeelle Dv12 2610+2508 voimin. Kuva lisätään myöhemmin.
Lähettäjä: Lari NylundKommentit
08.07.2007 11:55 | CERdfsbkt | Ajetaanko se Helsinkiin asti tiisselillä? |
08.07.2007 12:12 | tks | Niin, olisi kiva tietää että jaksaako vaivautua Helsinkiin kuvaamaan. |
08.07.2007 12:13 | tks | ...vaikka oikeastaan kai siihen jostain sähköä löytyy. |
08.07.2007 12:26 | joht. Nyman | Nyt olisi mielenkiintoista tietää, että miten tuo voi olla mahdollista, jos kerran Edm-pötköä ei voi vetää siihen suunnitellulla veturilla (Dr16), niin kuinka Deevee-valjakko pärjää IC-rungon kanssa ilman aggregaattia? Ilmeisesti aivan helvetin hyvin :-) |
08.07.2007 12:55 | Mande1 | Kiteelle asti diiselillä ja Kiteeltä siihen vaihdettiin junan T2739 Sr1-veturi ja puolestaan 2508,2610 tulivat sitten 2739:llä pois Joensuuhun. |
08.07.2007 14:46 | Aleksi Kallio | Nyman: Kyllä ihan hyvin pärjää. Tai ainakin silloin, kun ajolangat Turengissa lensi. Joskin, ilmastointi ei toiminut silloin. |
08.07.2007 19:26 | Pauli Kyllönen | Juna vaan on sitten tuskaisen kuuma mikäli ei saa sähköä vaunuihin. |
08.07.2007 20:08 | Dakkus | Onko IC2-vaunuissa mitään omaa sähköntuotantoa? |
08.07.2007 20:32 | pia eemeli | Staattista sähköä vaan... :) |
08.07.2007 21:30 | Lari Nylund | Olinkin aamulla Joensuussa varma, että tietyt tahot nostavat suureksi kiinnostuksen kohteeksi InterCity-junan vetämisen dieselvetureilla. Selvitetään hieman taustoja, että toivottavasti hieman ymmärrettäisiin taustoja paremmin. InterCity 6 veturi oli käsittääkseni sanonut sopimuksen irti aamulla juuri ennen junan siirtämistä lähtöraiteelle, eikä Joensuussa ollut toisia sähkövetureita. Koska sama junarunko käy vain Helsingissä (Ilmalassa) pikaisella huoltokäännöllä ennen seuraavaa matkaa (IC6 Hki tulo 14:00 ja lähtö 16:00 IC77), niin "hätäratkaisu" oli vedättää junaa tarvittava matka dieselien voimin lähimmälle mahdolliselle sähöveturille (kts. Vek 88) ja tämän jälkeen sähköllä Helsinkiin. Keli Joensuussa oli onneksi aamulla pilvinen, joten matka ei ole ollut toivottavasti aivan katastrofaalinen ilmastoinnin ja valaistuksen toimimattomuudestakaan huolimatta (syy 1500V-syötön puuttuminen). Itse mennessäni Joensuuhun muutama päivä aiemmin oli 1500V-syöttö Helsingin asemalla poissa käytöstä lähes lähtöhetkeen asti. Vaunuissa kuumuus nousi yli 30'C:n asteen, eikä todellakaan ollut mielyttävän tuntuista. 1500V-syötön kytkemisen jälkeen ilmastoinnin tehokkuus paljastui melko pian. Tämän aamuinen tapaus oli siis täysin mielestäni oikea ratkaisu sen tehneiltä tahoilta. Näin saatiin myöhästyminen minimoitua tosin matkustusmukavuuden kustannuksella alkumatkasta. |
08.07.2007 22:43 | Move off | Minusta oleellisempi kysymys tässä on se, miksei Joensuun kokoisella varikolla ole yhtään sähköveturia varalla edes viikonloppuna? Vetopalvelu on päästetty liian haavoittuvaksi! |
08.07.2007 22:45 | Lari Nylund | Veikkaisin, että ylimääräisen vetovoiman seisottaminen varikolla varakoneen roolissa ei ole kannattavaa. Tällaisia tapauksia sattuu kuitenkin äärimmäisen harvoin. |
08.07.2007 22:59 | Lari Nylund | Kuva tapahtumasta lisätty //vaunut.org/kuvasivu/39029 . |
08.07.2007 23:06 | Move off | Riskinhallinta ja taloudellisuus ovat molemmat tärkeitä asioita. Muutama Dr16 sijoitettuna tänne sähköistyksen "sillanpääasemaan" auttaisi tällaisessakin tilanteessa. |