Heinäkuu 2007
Havainto
29.07.2007 06:03
Turunsanomien verkkolehdessä tänään juttu Elsa-radasta. //www.turunsanomat.fi/mielipiteet/?ts=1,3:1009:0:0,4:8:0:1:2007-07-29;4:9:0:0:0;4:139:0:0:0;4:140:0:0:0,104:8:475223,1:0:0:0:0:0:
Lähettäjä: Eero HoikkalaKommentit
29.07.2007 06:31 | Epa | Kysymys Hangon junaliikenteen järjestämisestä Elsa-radan toteutuessa viriää tässä samalla. Jos Suomen eteläisin rata sähköistetään, voisivat Y-junat jatkaa Karjaalta Hankoon asti. Toisaalta junamatka Hangosta Turun suuntaan pitenee, jos täytyy käydä Espoossa vaihtamassa Turun junaan. Mikäli nykyisen kaltaiset Karjaa-Hanko -taajamajunat säilyvät, niiden ajaminen Lohjalta saakka tuntuisi järkevältä. Tämä puolestaan saa pohtimaan, miksei samantien Hyvinkäältä saakka vaikkapa Vihdin taajamissa pari kertaa pysähtyen. |
29.07.2007 07:01 | Epa | Lehtijutun maininta Salon ja Turun välisestä paikallisliikenteestä saattaa tehdä käytännölliseksi Y-junien nykyisen matkan pidentämisen reitiksi: Helsinki-Karjaa-Salo-Turku. Tällöin Karjaa-Hanko -yhteyden säilyminen nykyisen kaltaisena olisi perusteltua. |
29.07.2007 11:20 | jpl | Helsinki-Karjaa-Turku sekä Riihimäki-Lohja-Karjaa-Hanko paikallisjunat muutaman vuoden päästä ylijäävällä Sm2-kalustolla... (Sm1:t on totaalisen raadossa kunnossa suurin osa, ei niitä kestä kukaan :( ) |
29.07.2007 11:31 | Teemu Lokka | muuten, onkos turun sanomilla lyhempia osoitteita jutuillee kunte hesarilla.. toi etu sivu näyttää taas fiksulta kun on tuollanen pitkä linkki... |
29.07.2007 12:27 | Jarkko Korhonen | Olisi aika jalkaamenevä rata jäänyt sivuun jos olisi jätetty rantarata Karjaa-Salo rauhaan 1970-luvulla ja tehty silloin jo oikorata. Nyt kun tuo Helsinki-Turku-motarin viimeisinkin pätkä on valmistumassa 2008 syksyllä niin se on taas hyvästit isolle joukolle rantaradan junamatkustajia, kun ne varta vasten autoilun "kiroon" ohjataan. Jälkiviisaus on paras viisaus. |
29.07.2007 12:28 | Jarkko Korhonen | oikorata kommentissani = Elsa-rata |
29.07.2007 12:33 | jpl | Voi olla, että vanha rata olisi saanut purkutuomion aika nopeasti. |
29.07.2007 14:44 | Timo Kantola | Elsan tullessa Karjaa-Salo -radalta tuskin saadaan riittävästi käyttäjiä. Y-junat voisivat ajaa Helsinki-Karjaa-Hanko -reitillä ja pienikokoisempi kalusto Riihimäki-Hyvinkää-Lohja-Karjaa -reitillä. Riihimäki-Karjaa -reitin junilla olisi järjestetty vaihtoyhteys Lohjalla Hki-Turku -junilta. |
29.07.2007 15:53 | jpl | Turku-Hanko suuntaista liikennettä on kuitenkin yllättävän paljon, joten se yhteys pitää säilyttää. |
29.07.2007 15:54 | jpl | Ja pohjankuruun toki matkustajapysähdys. |
29.07.2007 16:37 | Epa | Toisaalta VR:n asiakastyytyväisyydelle voi olla haitaksi, jos pienehkölle alueelle tulee runsaasti uusia lyhytmittaisia junavuoroja. Siksi voisi olla järkevää ajaa vaikka joka toinen Lahti-Riihimäki -lähijuna Lahti-Hanko -lähijunana aina Suomenlahden kuohuille saakka. Mahdolliset henkilökunnan vaihdothan reitin varrella eivät matkustajia häiritse. Lahti-Hanko -juna olisi sikälikin merkittävä, ettei Lahdesta ole tietääkseni koskaan ollut suoraa joukkoliikenneyhteyttä Lohjalle, Karjaalle tai Hankoon. |