Elokuu 2007
Havainto
03.08.2007 16:02
Savonlinna-Huutokoski -radan rahoitus epävarmaa
Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa Savonlinna-Huutokoski -ratavälin perusparannukseen 42 miljoonan euron määrärahaa. Valtiovarainministeriö ei kannata ehdotusta.
Ylitarkastaja Tuomo Käsnänen Ratahallintokeskuksesta kertoo, että jos määräraha myönnetään, rataosuuden päällysrakenteet uusitaan kokonaan.
Korjaustyöt alkaisivat ensi tai sitä seuraavana vuonna ja kestäisivät pari vuotta. Ilman korjaustöitä Käsnänen arvioi radan olevan käyttökelvoton jo parin vuoden sisällä.
//www.etelasavonradio.fi/
Kommentit
03.08.2007 16:05 | Epa | Ylen Radiouutisten jutussa tämä rata mainittiin puukuljetusten kannalta tärkeäksi. |
03.08.2007 17:12 | 6nen | Tällaisten ehdotusten ja uutisten suhteen ollaan jo pahasti jälkijunassa - vähäliikenteisten (rapakuntoisten) rataosuuksien lakkautuslistan mukaan tämä väli on sijalla yksi ja kaavailtu lakkautusvuosi olisi 2008. Siis ensi vuonna! Asia taitaa todellakin näin, sillä tällä osuudella ei ole havaittu suoritettavan pölkynvaihto- tai päällystekorjaustoimenpiteitä, vaan puupölkyt ovat paikoitellen jo sammalpeitteen peittämiä!? Puukuljetusreitin tärkeydestä voidaan olla varmaan toistakin mieltä, tärkeämpää varmaan olisi saneerata radan päällysrakenne kiskobussiliikenteen mahdollistavalle tasolle myös välillä Pieksämäki-Savonlinna, muu liikenne tulee sitten siinä siivellä. Savonlinnan ohitustien kaavoitus, linjaus ja toteutusaikataulu vaikuttanee myös saneerausinnokkuuteen.. Mielenkiintoiset ajat kuitenkin edessä tälläkin rataosuudella, joka pahimmassa tapauksessa katoaa kokonaan rataverkostolta! Onneksi Savonlinnasta ja Savonlinnan pohjoispuolelta on tähän saakka aina löytynyt ahdas rakonen minunkin hitaalle ja isolle autolleni, ja meidän yksityisautoilijoiden palvelu senkun paranee uuden liikenneaseman myötä! Kyllä sinne siis vielä toistakymmentä tukkirekkaakin mahtuu hyvin muun viikonloppuliikenteen sekaan! ;) |
04.08.2007 14:56 | Mika Hakala | Jos se oikorata olisi rakennuttu myöhemmin niin monta tällaista osaa olisi voitu jo turvata tulevaisuus. Mutta rhk.lla onkin tyyli että ensin huvi ja sitten vasta työ, joka sitten jää tekemättä. |
04.08.2007 20:49 | Epa | Aivan totta tuo, mitä 6nen mainitsi uudesta liikenneasemasta. Uusi Abc-Savonlinna avataan tulevana syksynä. //www.s-kanava.fi/images/kuvapankki/alueosuuskaupat/koko/okss_toimialue_200607.pdf |
04.08.2007 23:28 | Ari P | Jos Savonlinna-Huutokoski lakkautetaan, mitä tapahtuu Parikkala-Savonlinna -henkilöjunakaluston huollolle, joka nykyisin tehdään Pieksämäellä? Ehkä jouduttaisiin palaamaan Dv12 + siniset vaunut -kokoonpanoon? Ne voitaisiin Parikkalassa liittää Helsingin junaan ja sitä kautta Ilmalaan huoltoon. Jos liikennettä jatkettaisiin Dm12:lla, ne pitäisi ajaa omana junanaan Parikkalasta Joensuun kautta Pieksämäelle (313 km). Nykyinen huoltosiirto Savonlinnasta Pieksämäelle on 106 km. Yksi mahdollisuus olisi huoltojen yhteydessä ajaa siirrettävät yksiköt taajamajunana Joensuun ja Pieksämäen välillä, jolloin tyhjänä tarvitsisi siirtää vain Parikkala-Joensuu -väli. Samaan tapaanhan taidetaan Nurmeksen radan kaluston huoltosiirtojen kanssa toimia tälläkin hetkellä. Toivottavasti mahdollinen Savonlinna-Huutokoski -radan lakkautus ei tee samalla Parikkala-Savonlinna- henkilöliikenteestä kannattamatonta hankaloituvien huoltosiirtojen vuoksi. |
05.08.2007 00:02 | jpl | Eiköhän tuo jatku Dm12:lla normaaliin tapaan ja huoltosiirto sitten Joensuun kautta. |
06.08.2007 09:28 | tomi_ | Savonlinna-Huutokoski -rata saa Warkauden lehden (24.7.2007) julkaisemien tietojen mukaan jo tänä syksynä 200000-500000 euron ehostuksen, jolla vaihdetaan pölkkyjä ja ehostetaan siltoja sekä tasoristeyksiä. |