Elokuu 2007

Havainto

12.08.2007 22:03

E-JUNA LIIKENNE KAUKLAHTEEN ALKAA

E-junat jatkavat 13.8.2007 aamusta alkaen Espoosta Kauklahteen. Kauklahden asemalla on YTV:n ja VR:n yhteinen tapahtuma tapauksen kunniaksi ruuhka-aikoina kello 7-9 ja 15-18 liikenteen avajaispäivänä. Tervetuloa.

Lähettäjä: Lari Nylund

Kommentit

12.08.2007 23:34 Teemu Lokka Onkos Lari paikalla? Sitten ainakin varmaan siellä vois piipahtaa ... =)
13.08.2007 00:28 tane Voe, voe, taitaa Turusta tulevien palvelu nyt huonontua, jos E ei enää olekaan siellä laiturissa odottamassa! ;)
13.08.2007 09:54 Lari Nylund Kirkkonummella vaihtaminen Turusta saapuvasta junasta samalta laiturilta (r.2->r.3) lähtevään lähijunaan on ollut aiemmin kätevin yhteys, joten eipä tuossa paljoa muutosta tule. Sama yhteys toimii edelleen. Tämä ei toki koske Kirkkonummen ohittavia kaukojunia, mutta niilläkin nopein yhteys on tainnut olla Espoosta samalta laiturilta lähtenyt Kirkkonummelta saapuva lähijuna. Aamun ensimmäisen E-junan Helsingistä Kauklahteen teki tiettävästi Sm2 6067.
13.08.2007 15:50 ArtZi Milläs raiteella E-juna pysähtyy Espoossa? Ykkösellä Turkuun päin mennessä ja 2:lla Helsinkiinpäin?
13.08.2007 17:01 tlajunen Juuri näin kertoo Espoon asemakohtainen aikataulu, joka löytyy vaivattomasti VR:n sivuilta.
13.08.2007 17:47 ArtZi Mitäs noilla muilla laitureilla sitten enää tehdään?
13.08.2007 18:59 tks Ei mitään.
13.08.2007 20:18 Lari Nylund Raiteet 3 ja 4 ovat tällä hetkellä Espoossa "vararaiteita" esimerkiksi poikkeustilanteita varten. Tänä aamuna viimeksi Helsingistä tyhjävaunujunana Kauklahteen kello 7:30-8 välillä kulkeva juna käytti Espoossa raidetta 3 S123:n (Sm3 7x02) väistämiseen. Aikataulun mukaan ohitus tapahtuisi Kauniaisissa, mutta juna ehti Espooseen asti. Raiteille tulee kyllä taas käyttöä, kun kaupunkirata saadaan valmiiksi Espooseen asti vuonna 20__.
13.08.2007 20:41 Ari P Raidetta 4 voi käyttää vararaiteena vain Helsingin suunnasta/suuntaan. Olettaisin, että kaupunkiradan tullessa raiteelta 4 avataan yhteys myös Kirkkonummen suuntaan L-junia varten. Toisaalta L-junat kyllä voinevat käyttää raidetta 3 molempiin suuntiin ja vaihtaa raiteelle 4 Espoon itäpäässä.
13.08.2007 21:03 Ari P Tämä E-junien pääteaseman siirtäminen Kauklahteen ei liene pysyvä ratkaisu. Kaupunkiradan tullessahan se todennäköisesti siirretään takaisin Espooseen, sillä E-junia tultaneen ajamaan tuolloin 6 kertaa tunnissa ruuhka-aikoina eikä niin tiheästi voida Kauklahteen liikennöidä. Tosin voitaisiin esimerkiksi kaksi näistä kuudesta E-junasta jatkaa Kauklahteen vaikkapa A-tunnuksin. Toisaalta kaupunkiradan valmistuttua voidaan S- ja U-junia liikennöidä kumpaakin kahdesti tunnissa eli yhteisellä 15 minuutin vuorovälillä, eikä niin ollen ole tarvetta jatkaa Espoon kaupunkiradan junia Kauklahteen. Koska Espoosta on tuolloin neljä nopeaa yhteyttä tunnissa Helsinkiin, voidaan Y-junillekin lisätä Espoon pysähdys, kun ei tarvitse enää pelätä espoolaisten täyttävän niitä. Pakottavaa tarvetta sille ei kyllä ole. Kaupunkirata mahdollistanee Y-junien liikennöinnin kerran tunnissa, jolloin jokaiselta Turun suunnasta tulevalta kaukojunalta voidaan järjestää Karjaalla vaihtoyhteys Y-junaan. Samoin jokaiselle Turkuun menevälle junalle olisi yhteys Y-junalta. Tämän johdosta puolestaan on mahdollista nopeuttaa kaukojunia lopettamalla niiden pysähtyminen Kirkkonummella (vrt. Kerava Pääradalla).