Elokuu 2007

Havainto

19.08.2007 22:57

Helsingin ratikoihin ja busseihin tulossa ilmastointilaitteet

Ensi vuodesta lähtien 1980-luvun nivelraitiovaunuja sekä kaupungin sisäisen liikenteen busseja aletaan varustaa ilmastointilaitteilla. Nivelraitiovaunuihin ilmastointi ujutetaan kahdessa vuodessa.
//www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/1135229632474

Lähettäjä: Eero Hoikkala

Kommentit

20.08.2007 00:45 Joose Rautemaa "Nivelratikat pannaan kylmäksi samalla, kun vaunusarjaan asennetaan matalalattiainen väliosa." Ohhoh, enpä tiennyt että noidenkin asentamisestakin oli jo tehty päätös.
20.08.2007 09:23 Jarkko Korhonen Jos näin on, kuulostaa erittäin asjalliselta. Vanhan kaluston modifiointia ja hyödynnystä viimeiseen asti! HKL näyttää hienoa esimerkkiä muille tai siis eräälle toiselle kiskoliikenneoperaattorille kaivamalla vanhan kaluston naftaliinista linjakäyttöön, ostamalla museoiän ylittänyttä kalustoa ulkomailta ja modaamalla vanhaa kalustoa ajokelpoiseksi ja pistämällä selkä seinää vasten romutasoisen uuden kaluston valmistajat.
20.08.2007 09:44 Esa Leskinen Ei nyt taas turhaan morkata rautatielaitostamme. Onhan yli-ikäisiä deevereitä ja Sm1- ja Sm2-junia saneerattu ihan kiitettävästi ja sitäpaitsi käyttökelpoisen leveäraidekaluston saatavuus maailmalla taitaa olla vähän niin ja näin. Museoiän ylittäneellä (raitiovaunu)kalustolla on tietysti oma viehätyksenä, joskin esim. liikuntarajoitteiset saattavat olla asiasta eri mieltä.
20.08.2007 10:10 Pauli Kyllönen Ja sinisiäki vaunuja löytyy ja neki varmaan jo ylittäneet museoiän, mikä se sitten numeroina onkaan.
20.08.2007 12:21 Jarkko Korhonen Mjooo, enkä olin liian kriittinen. Kyllä vanhaa kalustoa on asiallisesti käytössä. Mtta silti HKL:n esimerkki on mielestäni kutkutavan loistava!
20.08.2007 12:21 Jarkko Korhonen enkä=ehkä
20.08.2007 12:58 Tapani Kunnas Kauankos tuo sininen kalusto vielä pysyy liikenteessä? Luulisi, että ainakin uudempiin kannattaisi harkita pientä modernisointia jossain vaiheessa. Ilmastointi, alipainevessat ja napista avattavat/suljettavat ovet voisivat olla ostoslistalla. Niin ja päätyjen ylikulkujen Ed* -tyyppinen tiivistys. Istuimia ja sisustusmateriaaleja ei tarvitsisi lähteä vaihtamaan.
20.08.2007 18:16 Dakkus Kyllähän Suomeen aina kalustoa saadaan. Raideleveyden leventäminen on kohtuullisen helppoa - ainakin helpompaa kuin kaventaminen. Senkus ostaa minkä hyvänsä ei-espanjalaisen junan ja väkertää oven ja laiturin väliseen kohtaan sopivan levennyksen Ruotsin malliin: //vaunut.org/kuvasivu/33232
20.08.2007 20:06 Jukkis Kyllähän noita, mutta sen tarpeeksi leveän pyöräkerran saaminen paikoilleen onkin hankalampaa, jos telin kehys ei anna tarpeeksi tilaa. Siinä kohdassa se espanjalainen juna olisi helpompi modata, kait.
21.08.2007 15:24 Dakkus Ei kai se pyöräkerran levennys periaatteessa tarkoita kuin telin laitojen sahaamista irti, parin sentin välikappaleen asennusta ja laitojen takaisin hitsaamista? Ei mikään törkyisen kallis temppu. Ja jos se ei ole mahdollista, paljonko maksavat kokonaan uudet telit vanhaan vaunuun? Eivät kai ihan törkyisesti nekään? Entä olisivatko telit kierrätettävissä muuten käyttökelvottomiksi ikääntyneistä suomalaisvaunuista?
21.08.2007 21:33 Jukkis Periaatteessa ei, mutta saako tuolla tavalla modatusta rakenteesta varmasti yhtä kestävää kuin pilkkomattomasta? Vanhat mutta käyttöikää vielä omaavat telit muuten lahoista vaunuista kyllä toimivat, jos vaan kaikki kytkennät osuvat tai voidaan sovittaa kohdalleen. Onhan noita MD-telisiä vaunuja euroopassa ollut kai vähän joka maassa. Siitä en sitten tiedäkään, että miten kauas koko vaunun hinnasta kokonaan uudet telit jäävät. Arvaisin kuitenkin että aika kauas, kun teleissä ei taida olla paljoakaan perusmekaniikkaa kummoisempaa teknologiaa. Ja kulkuominaisuudetkin saisi samalla päivitettyä nykytasolle.
22.08.2007 00:03 Dakkus Niin, ja ne käytetyt telit voi ostaa mistä tahansa päin entistä Neuvostoliittoa. Suurin osa niistä luulisi olevan ihan suoraan tai hyvin pienin muutoksin hyväksyttävissä Suomeen.