Elokuu 2007
Havainto
29.08.2007 15:19
Pendolino-junien yhdistäminen Tampereella loppuu
//www.kaleva.fi/plus/juttu676693_page0.htm
Kommentit
29.08.2007 15:52 | Teppo Niemi | Ratkaisu olisi pitänyt tehdä jo aikaisemmin, jotta se olisi saatu taskuaikatauluihinkin. Etenkin kun luki aikaisemmin havainnosissa //vaunut.org/havainto/3168 olleen linkin kautta valmistajan kommentit yhteenkytkentäongelmista ( //www.tekniikkatalous.fi/doc.te?f_id=1177089&s=r ) Toivottavasti VR OY saa päivitettyä matkahaun aikataulut todellista tilannetta vastaaviksi mahdollisimman nopeasti. |
29.08.2007 16:10 | Sejase | Oma veikkaukseni on, että tämän takia tulee porukka hyppäämään väärään junaan, kun ne ovat asemalla. Useimmiten samalla raiteella yksi juna, joka lähtee omaan suuntaansa, ja joskus juna, joka lähtee päinvastaiseen suuntaan. Samanlaiset junat peräkkäin samalla raitteella, normijunamatkustajan pasmat menevät hetkessä sekaisin. Esim. Helsinkiin on lippu Pendolinossa, juna lähtee raiteelta 3. Muutama minuutti aikaa, niin helppohan se on hypätä siihen ensiksi vastaan tulevaan junaan. Tiedä sitten, muuttuuko vaunujärjestys Tampereella, esim. ensimmäisenä lähtevän junan, (useimmiten varmaankiin Jyväskylästä tullut), vaununumerot pysyy ennallaan, mutta pohjoisesta tulevan Pendon vaununumerot menevät 7-12. |
29.08.2007 16:28 | Misa Lammio | 1.9 alkaen S52 ja S88 lähtevät todennäköisesti raiteelta 5. Vasta lokakuussa kumpikin saa oman aikataulun: S88 15.59 ja S52 16.02 Tampereelta. Kytkeminen olisi täytynyt lopettaa jo tammikuun aikataulujen muutoksen yhteydessä. |
29.08.2007 16:36 | Dakkus | Sejase: Eihän sillä ole mitään väliä, kumpaan Helsinkiin menevään junaan sitä hyppää. Perille pääss kuitenkin, pohjoisesta tulleella vain pari minuuttia myöhemmin. Ja koska Jyväskylä on Tampereelta etelään ja Oulu pohjoiseen, on selvää että pendolinot ovat aina siinä järjestyksessä, että Jyväskylän pendo lähtee ensin. Onko muuten sallittua hypätä Tampereella Oulun pendosta Jyväskylän pendoon matkatessaan Helsinkiin? Niinhän pääsee pari minuuttia aiemmin perille :) |
29.08.2007 16:38 | Dakkus | Lisäksi, eiköhän vaununumerot toimi niinkuin tähänkin mennessä. Eli toisessa junassa on matkan alusta loppuun vaunut 7-12. Ei niiden numeroiden ole mikään pakko ykkösestä alkaa. Kun junat kuitenkin ovat laiturissa samassa järjestyksessä (ellei toinen ole myöhässä), ei mitään ongelmia luulisi olevan. |
29.08.2007 16:40 | Dakkus | Muuten, eikös ongelman ydin ole sarjakaapelin käyttäminen tiedonsiirrossa rinnakkaiskaapelin sijaan? Miten paljon maksaisi vaihtaa se tiedonsiirto toimimaan rinnakkain sarjaliitännän sijaan? Yhden kaapelin vetäminen junan läpi ei paljoa voi maksaa (paitsi nyt tietysti VR-hinnoilla...) ja sillä saastaisiin ihan hyvin säästöjä aikaan. |
29.08.2007 16:45 | Sejase | Tuukka: Jos olet varannut esim. PC-paikan, tilanne saattaa olla hieman eri:) |
29.08.2007 16:47 | Juhana K | Tampereella on jossain määrin jo ennestään totuttu, että samalla raiteella on kaksi junaa. Selkeää se ei tosin satunnaisen matkailijan kannalta ole. |
29.08.2007 17:21 | joht. Nyman | Mulle itselleni tuli sellainen mieleen, että jos junat ajetaan kyllin lähelle toisiaan ja vaunujen numerot ovat tosiaan samat (jyväskyläläisen rungon 1-6 ja oululaisen 7-12), en jaksa uskoa tavallisen taatelintallaajan edes huomaavan runkojen olevan toisistaan irti. Lähelle ajamisella tarkoitan 20...50 sentin rakoa toisistaan. Lisäksi jos junien erikseen ajosta ei tiedoteta mitenkään, en usko että asiakkaat tajuavat koko hommaa. Tää on toki tällaista "ei kerrota mitään, jos ei se kysy"-ajattelumallia. Mun mielestä VR:n ei olisi ollut mikään välttämättömyys kertoa koko asiasta julkisuuteen yhtään mitään, jos asiaa vähänkin syvemmin miettii, sillä vaikka junat alettaisikin eri runkoina ja toinen tulisi toisen perässä Helsinkiin muutaman minuutin päästä, se mahtuisi VR:n kaukojunien alle 5 minuutin myöhästyminen ei ole myöhästyminen-kategorian piiriin. Edelleen jos vielä pikkuisen hämmennetään, niin miksei VR olisi voinut muuttaa pohjoisen Pendojen Helsinkiin laskeutmisaikaa tasan puoleksi nykyisen .27 minuutin sijaan. Tällöin ensimmäisen rungon asiakkaat voisivat kokea WAU-elämyksen, kun Jyväskylän Pendolino olisi kerrasta toiseen Helsinkiin saapuessaan melkein viisi minuuttia etuajassa! Uskon että myöhästymiset vähenevät todella merkittävästi, kun yhteenkytkennät loppuvat Tampeeella, siksi tuo voisi ollakin ihan toimiva setti. Onkos tätä juttua VR:n puolella vielä ehditty funtsia näin päin? |
10.09.2007 00:09 | joht. Nyman | Niin, tämä keskustelu jäi vähän vaiheeseen, itse haluaisin kuulla tähän joidenkin muidenkin kantoja. (Olinko eka?) |