Syyskuu 2007
Havainto
12.09.2007 21:29
Sköldvikistä rautateitse Joensuuhun menevässä Agan säiliövaunussa todettiin hiilidioksidivuoto keskiviikkoaamuyöstä Imatran tavara-asemalla. Imatran pelastuslaitoksen mukaan vuoto oli varsin pieni.
Imatran pelastuslaitos yritti turhaan saada kiinni asiantuntijaa, joka olisi kertonut mitä seurauksia vuodosta voi olla ja vaatiiko se jotain erityistoimenpiteitä. Tunnin soittokierroksen aikana pelastuslaitos ei saanut VR:ltä tai Agalta kiinni ketään, joka olisi pystynyt asiasta kertomaan.
Junavaunu, joka vuoti edelleen, jatkoi matkaansa Joensuuhun aamulla noin kello kuusi.
//www.esaimaa.fi/Online/2007/09/12/Hiilidioksidivaunu+vuoti+Imatralla/200714034237/4
Kommentit
12.09.2007 22:04 | tlajunen | Luulisi, että pelastustoimella riittäisi asiantuntemusta hiilidioksidivuodon hoitamiseen. |
12.09.2007 22:16 | korkki | Aika mielenkiintoinen juttu, luulisi tosiaan että pelastustoimi olisi pystynyt tuon hoitamaan. Noh, hiilidioksidi ei ole mitenkään vaarallista, mutta ei se kuitenkaan ole asiakkaankaan kannalta kivaa että lastia vuotaa. Tietääkö kukaan, mille yritykselle tuo vaunu oli menossa? |
12.09.2007 22:17 | Simo Virtanen | Niin luulisi ja toisaalta, miksi sitä pitäisi jotenkin erityisesti edes hoitaa? Kun säiliö ei ole suljetussa tilassa, niin eipä siitä haittaa/vaaraa taida olla. Toki vaarana voisi olla säiliön totaalinen repeäminen, josta vuoto olisi ensimmäinen oire. Silloinkaan vaaran ei pitäisi olla suuri, koska ihmisiä tuskin aivan vieressä. |
12.09.2007 22:21 | Simo Virtanen | Etelä-Saimaa kirjoittaa: "Vuoto oli ilmeisesti seurausta sään kylmenemisestä, jolloin säiliössä ollut hiilidioksidi laajeni ja alkoi purkautua." Siis mitä ihmettä? Sää kylmenee ja hiilidioksi laajenee? Kuinkas se nyt niin, eikö sen pitäisi periaatteessa supistua? Kun hiilidioksia kuljetetaan nesteytettynä, niin silloin nesteen kiuhumisenkin pitäisi lämpiötilan laskiessa vähentyä eli säiliön kaasutilan paineen sitä kautta laskea. |
12.09.2007 22:26 | Mande1 | Juna ilmeisesti T2705 ja vaununa varmaan Sob tai Soek. |
12.09.2007 22:41 | CoCoNut | eikö Sag |
12.09.2007 23:54 | korkki | Sob tai Soek ei tod. sovellukaasujen kuljetukseen vaan kyseessä lienee Sag. |
13.09.2007 11:21 | Markku Huusko | Kuljetusyrityksillä (maantie- ja rautatiekuljetukset) pitää olla turvallisuusneuvonantaja, kun yritys kuljettaa vaarallisia tai niihin rinnastettavia aineita. Vaara- ja onnettomuustilanteissa pelastuslaitos ilmoittaa ja on oikeutettu saamaan ohjeet toimenpiteisiin k.o. yrityksen turvallisuusneuvonantajalta eli puhelimella pitäisi saada vastuuhenkilö kiinni mihin vuorokaudenaikaan hyvänsä. Turvallisuusneuvonantajalla tulee olla suunnitelma vaara- ja ongelmatilanteiden varalle, joita pelastuslaitos tai muut viranomaiset noudattavat omien toimiensa ohella. |
17.09.2007 12:50 | JSoininen | Hiilidioksidi (CO2) on ilmaa raskaampi kaasu. Näin ollen kun kaasu pääsee vuotamaan ulkoilmaan se levittäytyy maantasoon. CO2 syrjäyttää hapen ilmasta ja voi aiheuttaa kuoleman tukehtumalla. Oma kokemus asiasta, polvet kyllä notkahtaa ja hengitys on hankalaa. Rintakehässä tuntuu raskaalta. Tähän riittää vain syvä nuuhkasu 1oo%:sta hiilidioksidia. (Käyttäjä muokannut 17.09.2007 12:51) |