Syyskuu 2007
Havainto
14.09.2007 22:58
Matkustajajunan kuljettaja unohti pysähtyä Haukivuoren asemalle Etelä-Savossa eilen illalla.
//www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1436604
Kommentit
14.09.2007 23:35 | Robert Sand | En ymmärrä miksi Iltasanomat kirjoittaa tuosta. Eikös maailmassa ole tapahtunut mitään tärkeämpi kuin tuo? |
15.09.2007 05:40 | Timo Ekman | "Haukivuori liitettiin vuodenvaihteessa Mikkelin kaupunkiin. Presidentti Martti Ahtisaari pysähtyi evakkomatkallaan Haukivuorella marraskuussa 1941." Tuo on toimittaja Puintilalta kyllä sellainen journalistinen "relevantti" helmi itse uutiseen, että meinas tulla kuset housuun silkasta myötätunnosta. :-) |
15.09.2007 08:13 | Ari P | Ohiajoja tapahtuu aina silloin tällöin, mutta erikoisen tästä tapauksesta tehnee se, että juna ehti niin pitkälle, ettei palannut takaisin Haukivuorelle. Itse olen ollut kaksi kertaa ohiajaneessa junassa. Ensimmäisellä kerralla Dr13:n kuljettaja päästeli ehkä noin 120 km/h:n tuntivauhdilla Urjalan ohi viedessään pikajunaa Turkuun. Sen jälkeen nopea jarrutus ja peruutus takaisin asemalle. Toisella kerralla N-junan kuljettaja ajoi Tapanilan ohi matkalla Helsinkiin. Tässä tapauksessa en aluksi itsekään huomannut Tapanilan ohituksessa mitään kummallista, en vaikka Tapanilan jälkeen alkoi voimakas jarrutus. Vasta sitten tajusin, kun konduktööri kuulutti, että palataan Tapanilaan hakemaan sinne unohtuneet matkustajat. Hiljaisten aikojen ulkopuolella liikennöivä K-junahan ei pysähdy Tapanilassa. Myös kuljettaja oli todennäköisesti ajavinaan K-junaa. Näiden lisäksi on ollut lukuisia pitkäksi menneitä jarrutuksia. |
15.09.2007 11:44 | Simo Virtanen | Ehkä olen hieman ikävä ihminen, mutta VR möhli tuonkin tapauksen jälkihoidon. Joku kämänen KL (kahvilippu) ei todellakaan ole asiallinen hyvitys "miljardikonsernilta" asiakkaille. Vähintään olisi pitänyt antaa yksi vapaalippu käytettäväksi mihin tahansa matkaan tai sitten taksikyyti jokaisen kotiovelle. |
15.09.2007 12:32 | Lari Nylund | Tällaista tosiaan voi sattua, mutta melko harvinaista se kuitenkin on liikenteen ja päivittäisten pysähtymisten määrän huomioon ottaen. Tilanteen tekee erikoiseksi se, ettei juna pystynyt enää palaamaan Haukivuorelle ja mielestäni uutisointi tapauksesta oli asiallista. Kyseessä ei ole vaaratilanne, koska kulkutie on ollut turvattuna matkan jatkamista varten. Mitä Simon kommenttiin tulee, niin konduktöörin antama "mokalippu", jolla saa pullakahvit ravintolavaunusta on ollut oikeastaan ainoita käytössä olevia keinoja tilanteen junahenkilökunnalla. Onneksi kuljetus Haukivuorelle onnistui Mikkelistä. Jälkihoidosta vastaa sitten VR:n asiakaspalautteiden hoitajat, mikäli asiakkaat ottavat heihin yhteyttä. Matkustajaluetteloita ja heidän yhteystietoja, kun ei VR:llä kerätä niin näin joudutaan menettelemään. Tilanteen johdosta heille koitui todennäköisesti noin tunnin viivästys, joten ei siinä ihan vielä mielestäni kriisihoitoa tarvitse tilata. Vapaalipun antaminen on hyvinkin mahdollista. Tilanteen selvittämistä varmasti vaikeutti se, että Haukivuori on miehittämätön paikka. Tuntuu kuitenkin siltä, että kaikki ovat päässeet perille. (Käyttäjä muokannut 15.09.2007 12:34) |
15.09.2007 13:52 | Repe | Kyseessä lienee IC 78, joka lähtee reitilleen Kajaanista - ei Kuopiosta, kuten toimittaja Puintila kirjoittaa. Onko junan oikea-aikainen pysäyttäminen todellakin kuljettajan harkinnan varassa? Eikö rataosalla toimi JKV? |
15.09.2007 14:06 | petaso | Eikö JKV toimi vain ns. opastimien ja nopeuksien pohjalta, ei pysähtymisien. Estää erheet jotka voi vaarantaa ihmishenkiä. Asemalla pysäyttämättä jättäminenhän ei vaaranna henkiä jos kulkutie on suojattu eteenpäin kuten Nylund mainitsi. |
15.09.2007 14:36 | Simo Virtanen | Niin, en minä konduktööriä suoraan moittinutkaan. Hän varmasti toimi parhaansa mukaan. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiseikkaa, että tuollaisessa tilanteessa on melko älytöntä vaatia asiakkaita reklamoimaan toistamiseen. Johan he ovat sen kerran tehneet, joten se olisi ollut konduktöörin tehtävä pyytää yhteystiedot ja hoitaa asia eteenpäin. Tuollakaan tuskin on sellaista määrää matkustajia ollut, etteikö heitä voisi palvella asiallisesti. |
15.09.2007 14:43 | Jape Ruotsalainen | Muistan joskus vuosia sitten Lapinlahdella tilanteen, jossa etelästä tullut pikuri hurautti pysähdyksen pitkäksi. Katsoin heti, kun junan keula ilmestyi mutkan takaa näkyviin, että tuleepa melko haipakkaa vielä tuossa vaiheessa. Suorittaja tuli sitten juuri pihalle silloin ja juna oli jo melkein aseman kohdalla. Suorittaja otti punaisen lipun ja näytti sitä junalle, joka juuri suhahti ohi. Saman tien pikainen jarrutus ja karkean pillin piiiitkä vislaus. Juna pysähtyi siten, että viimeinen vaunu jäi laituriin. Työnnä-komennolla sitten pakiteltiin takaisin... |
15.09.2007 14:53 | jpl | JKV ei aja junaa. Kuljettaja ajaa junaa. JKV ei tiedä pysähtymisistä mitään. Kuljettaja tietää (tässäkin tapauksessa?). Kuljettajan työ taitaa jäädä huomaamatta, kunnes se jää tekemättä! |
15.09.2007 18:42 | tane | VEK ei ainakaan voi eksyä reitiltä, niinkuin bussikuskeille joskus sattuu ;) |
15.09.2007 19:58 | nousjo | Itse suhtautuisin kärsivällisesti tuollaiseen inhimilliseen erehdykseen, voihan tuo kai käydä myös toisinpäin eli ylimääräinen pysähdys. Ainoa mikä tuossa uutisessa hieman ihmetytti oli kipparin suhtautuminen, tähän asti olen aina ainakin matkustaessani luottanut siihen että konduktööri tietää missä kohti ollaan menossa. |
15.09.2007 22:05 | Lari Nylund | nousjo: Konduktöörin tieto sijainnista liittyy täysin ammattitaitoon, johon vaikuttaa huomattavasti mm. ulkona vallitseva pimeys. Jos ei kollega ole juuri oikealla hetkellä katsonut ulos, niin äkkiäkös tuo Haukivuori jää huomaamatta myös vaunun puolella. Inhimillinen erehdys otsikon alle tämä tapaus voidaan täysin laittaa. Kuten mainitsit, niin myös ylimääräisiä pysähdyksiä on tehty useasti eli suurin piirtein kai tasoissa mennään jos tilastoa pidetään. |
15.09.2007 22:24 | Otto Siren | 15.09.07 08:13 |
17.09.2007 12:31 | KooPee | Niin, kyllä savolaisessa risukossa ei Pieksämäen ja Mikkelin välillä juurikaan ole "kohokohtia", joista konduktööri voisi päätellä tilanteen. Uskon asian tulleen myös konnarille yllätyksenä. Haukivuorelta tosiaan palaa vihreät läpi, joten ohiajon riski on suuri. On sitä menty yöpikajunalla 71 myös paikan ohi. Koska junassa oli viimeisenä tavaravaunuja, konduktööri ei sanojensa mukaan oikein päässyt painattamaan junaa, joten me viisi poisjäävää matkustajaa käveltiin sitten lumista ratapenkkaa pitkin asemalle. Nousijoita ei ollut, sen veturinkuljettaja huomasi ja siksipä junaa ei painettu lainkaan takaisin. |
17.09.2007 23:55 | Jari Alanko | Jos se kahvilippu sisälsi myös pullan en olisi moksiskaan mutta pelkkä kahvi on etikettimoka. |