Havainto
18.09.2007 21:44
Kemijärven liikenne ja VR:n uusin propagandakeksintö kuulostaa tältä ( //www.plappi.fi/yritystoiminta/paikallislehdet/kotikymppi/nakoislehti/ Saattaa toimia seuraavan lehden ilmestymiseen saakka):
- "VR:n 17-vaunuinen koeajojuna 1.3.2008 alkavaa liikennettä silmällä pitäen kävi testausmatkalla viime torstaina Kemijärvellä"
Otteita lehdestä:
"...kaukoliikenteen kehittämispäällikkö Antti Korhonen oli paikalla. Hän oli vaitonainen siitä, millä kalustolla liikenne alkaa." (*, ja "Junassa tulisi näin ollen 7-9 vaunua Kemijärvelle mukanaan toki uudet kaksikerrosmakuuvaunut, joita todennäköisesti olisi 2-4" (**
(* Jos ongelma on käytettävän kaluston arvuuttelu, miksei voida jatkaa CEmteillä ja mikä se lopullinen ongelma sitten oikeasti on?
(** Jos kerran Kemijärven liikenne vaatii 2-4 makuuvaunua, niin jopa alaikäisen Eppu "ekaluokkalaisen" matematiikka yltää siihen, että junassa on keskimäärin enemmän kuin 35 matkustajaa, jos siihen kerran noin monta vaunua tarvitaan.
Muuta juttua samaan asiaan liittyen olisi esimerkiksi tässä (Nyt tarvitaan HEOn erikoisasiantuntijaa paikalle, esimerkiksi sellaista, joka osaa hoitaa ja järjestää näitä käytännönasioita):
- VR tiesi Edm:iä tilatessaan, että niissä ei ole öljylämmitystä ja eivät näin selviytyisi ilman 1500 V:n syöttöä -> miksi Kemijärven radan sähköttömyys tuli näinkin suurena yllätyksenä?
- 2-4 vaunun 1500 V:n syöttö onnistuu Dr16-veturin moottorin käydessä _aina_
- Miksi kahden Edm-vaunun lisäksi tarvitaan vähintään 5 lisävaunua? Eifet 2.0 + Fots + Rkt + Eip on mielestäni minimikokoonpano. Miksi nuo ovat eritoten mainittu lisävaunuiksi?
Kommentit
18.09.2007 22:43 | Eero Heinonen | Minä en äkkiseltään löytänyt linkin takaa mainitsemaasi "lisävaunu-kohtaa", mutta villi veikkaus: selvennykseksi kaikille vähemmän rautateihin perehtyneille, joita luultavasti suurin osa lehden lukijoista on. Keskusteluhan on pyörinyt makareiden ympärillä. "Lisävaunut" voisivat olla esim. F-aggregaatti+ravintola+rööki+päivävaunu+Gfot |
18.09.2007 22:48 | pjh | CEmtejä ei voida käyttää, koska imagosyistä junassa ei voi olla sinisiä vaunuja. (Ks. esim. //vaunut.org/kuvasivu/41298 ). Eerolle ilkeän epäillä, että autovaunuja ei Kemijärvelle tulla ajamaan, sehän saattaisi lisätä matkustajamääriä. Ai-jai miten lyhyt luikaus siitä olisi ajaa Rukalle, nam! |
18.09.2007 23:42 | Pauli Kyllönen | Siis minä ymmärsin asian niin että siellä oleva RHK:n vaihde ja joku raiteenpätkää ei voida purkaa ja näin ollen ei voida rakentaa pitkää laituria kokonaiselle junalle, joten vääjäämättä tulisi pätkimistä Rovaniemellä ja kuten Eero mainitsi niin makuuvaunujen lisäksi on aggregaatti, ravintola, rööki ja päivävaunu. Tuosta linkistä kyllä sai senkin käsityksen että sinne päästään nyk. autovaunukalustolla eikä siihen tarvita investointeja eli autotkin kulkisivat samassa junassa. |
19.09.2007 00:10 | Jape Ruotsalainen | Hassuja nuo imagosyyt. Kuka matkustaja oikeasti jättäisi junamatkan väliin, koska junassa on myös sinisiä vaunuja? (Sehän olisi vain asjallisuutta! Heh, nyt taidan kyllä katsoa asiaa harrastajan hiivatti-lasien läpi? :D ) |
19.09.2007 09:11 | Che | pjh: Useimmat tuttuni ajavat autolla koko matkan esim. Ylläkselle, vaikka autojunakin kulkisi. Niin kauan kun ajaminen on moninkertaisesti halvempaa, niin enpä tiedä noista autovaunuista... |
19.09.2007 10:04 | tikkanen | Siis Gfot saapuu Kemijärvelle lauantai-aamuna ja lähtee illalla, siis läpi vuoden. Rukalle erittäin hyvät ajat ja myös Saariselälle uusina kohteina. |
19.09.2007 11:34 | Vek89 | Jape: varmaankaan se sinisyys (hmm, eikös se ole nykyään Cargon väri..) ei aiheuta sitä, että matkustaja jättäisi matkan väliin. Taustalla lienee kuitenkin CEmt:tien matkustusominaisuudet etenkin kesällä, jolloin hytissä kyllä tarkenee. Jos vielä sattuu hytti lovipyöräisen telin päälle, niin kylläpä siinä "tavan" matkaaja on ihmeissään. Joten, pitäisikö VR:n johtohahmoille antaa nämä hiivattilasit päähän, jotta asiat alkaisivat lutviutua? Tai sitten jakaa niitä asemilla junaan nouseville matkustajille... :-) |
19.09.2007 11:41 | pjh | Miika: Ne on köyhiä joilla ei oo rahaa! Olen sanonut tämän jo monesti ennenkin, mutta sanon taas: autojunalla viikon lomalle pohjoiseen kulkeminen itse ajamisen sijasta säästää melkein kaksi kokonaista lomapäivää muuhun harratamiseen. Tietysti jos rakastaa sitä autolla ajamista niin paljon, että se käy lomasta... Itse pistän mielelläni auton junaan pohjoiseen mennessä jos se vain on järkevästi mahdollista, siitäkin huomimatta, että ajan autoetuautolla, mutta junaliput maksan itse. Mitä taas matkustusominaisuuksiin tulee, niin CEmteillä pohjoiseen matkustaminen on edelleen mahdollista, ne imagosyyt koskevat vain tätä yhtä ainoaa junaa. |
19.09.2007 12:01 | Arto | Siis olisiko VR:llä nyt halukkuutta ajaa koko roikka Kemijärvelle saakka? Matkustajien kannaltahan se olisi kaikkein selvintä. Nythän tilanne on hyvä kun sähkönsyöttö on varmaa agregaattivaunun ansiosta, joten mistä parkuna taas johtuu... |
19.09.2007 12:23 | Arto | Ja suureen vaunumäärään on varmaan syynä suuri sesonkiluontoinen vaihtelu matkustajamäärissä, eihän tuo 35 matkustajaa ole kuin keskiarvo, joten joka junassa ei välttämättä ole tuonkaan vertaa matkustajia joissain vuoroissa saattaa olla se 100-150 mikä onkin jo kannattavaa lehdenkin mukaan! Ihmetyttää olettamus väitteestä 35 matkustajasta joka ikisessä vuorossa, kun on vielä erikseen ilmoitettu sen olevan keskiarvo. |
19.09.2007 12:38 | Che | pjh: Ne joilla on varaa autojunaan, lentävät. |
19.09.2007 14:02 | Pauli Kyllönen | Arto: Tokihan VR ajaisi sen koko roikan Kemijärvelle saakka mikäli se RHK:n vaihde ja pieni pätkä rataa eivät olisi laiturin tekemisen esteenä. Tuossa jutussa sanottiin nimenomaan että niitä ei voida poistaa. |
19.09.2007 14:16 | tikkanen | Vaihdehan on käyttämätön ja tarpeeton, mutta kun ei ole haluja poistaa sitä, siitä näyttää olevan kysymys! Kyllä 2-3 Edamia olisi voitu ajaa Kemijärvelle asti jo silloin 03.9. 2006 lähtien Isoilla Vaaleilla tai sitten junassa olisi ollut ne 2-3 Cemtiä. Imago, periaatteet ja muut turhanpäiväiset asiat ratkaisevat joskus liikaa näitä juttuja ja rahanahneus. |
19.09.2007 16:11 | pjh | Miika: Meinaatko, että niillä joilla on varaa autojunaan on myös varaa ottaa auto mukaan lentokoneeseen? |
19.09.2007 17:41 | Che | Harvalle auto on itseisarvo tahi tarpeellinen kun mennaan laskettelemaan. Se otetaan vain hinnan vuoksi. |
19.09.2007 21:49 | pjh | Ja sinä oletat, että pohjoiseen mennään vain laskettelemaan? Ja että laskettelemaan menevät asustavat kävelymatkan päässä rinteestä? |
19.09.2007 22:48 | joht. Nyman | Istunnon puheenjohtaja, joht. Nyman Helsingistä, ottaa tähän keskusteluun sen verran kantaa, että yksi mainituista asioista oli todellakin se, että miksi VR mittaa Kjä:n asemalaituria 17 vaunun mittaisella junarungolla, jos kerran keskimääräisessä junassa on vain 35 matkustajaa? Ja toisaalta, jos Suomessa osataan suunnistaa 50 kilometriä kartan kanssa, miksei osattaisi laskea 300 metrin mittaista laituria ja miettiä, kuinka monta 25 metrin mittaista vaunua siihen mahtuu? Toinen juttu on se, että käyttääkö VR tätä viimeisenä oljenkortenaan, että aiemmin niin tappiollinen liikenne vaatikin nykyään yhtäkkiä 17 vaunuisen junarungon, joka ei mahdu Kemijärven laituriin ja jonka vuoksi pitäisi purkaa vaihde pidemmän laiturin tieltä, jota ei siis voida purkaa? Kyllä tässä alkaa pikku hiljaa jo supliikkimiehenkin jutut käydä vähiin, sillä sen verran uskomattomia tarinoita tuolta Vilhonkadun suunnalta kuuluu kerta toisensa jälkeen. Ällistyttävän hienoa teatteria, joskin Kansallisteatteri on siinä Pääkonttorin vieressä, joten kai ne opit on sieltä osin saatu. Huoh. (Käyttäjä muokannut 19.09.2007 22:50) (Käyttäjä muokannut 19.09.2007 22:55) |
19.09.2007 23:04 | Ari P | Edelleenkin olen sitä mieltä, että oikea paikka Kemijärven matkustajalaiturille olisi 5-tien varressa olevan Teboilin ja linja-autoaseman paikkeilla, jolloin se olisi aivan keskustan tuntumassa. Siihen mahtuisi pitkäkin laituri. Tosin laiturin sijoittaminen sinne edellyttäisi kolmioraiteen eteläsivun palauttamista. Siitä junan olisi myös helppo jatkaa Sallaan, jos se jonakin sesonkina katsottaisiin tarpeelliseksi. |
20.09.2007 00:20 | Che | Puhuin vain tuntemistani ihmisistä. Mutta en varmaan ole ihan metsässä, jos sanon, että Pohjois-Suomen matkailuelinkeinot lienevät 1. Laskettelu, hiihto & laskettelun varjolla tapahtuva muu toiminta 2. Vaellukset 3. Joulupukki (kaukomatkailijoita, lentävät joka tapauksessa). VR:n epäjohdonmukaisuudelle tässä asiassa ei näy loppua. Valtion pitäisi perustaa oma operaattori kilpailemaan VR:n kanssa ;) |
20.09.2007 01:12 | Lari Nylund | Aikataulukoeajoissa on tapana käyttää täysmittaista junaa eli sattumalta juuri tuollaista 17 vaunua. Näin saadaan aikataulu testattua pisimmällä mahdollisella junallakin ajettavaksi. Tässä esimerkki pikajunasta 54 (Sr1+17 vaunua) //vaunut.org/kuvasivu/18024 . Kemijärvelle uskoisin liikennöitävän jatkossa, kuten aiemminkin eli junaa pätkitään Rovaniemellä. Tämä on täysin oma olettamukseni. Kemijärven asemalaiturin mitta löytyy paperiltakin eli ei sinne 17 vaunua sen vuoksi ole tarvinnut ajaa... (Käyttäjä muokannut 20.09.2007 01:14) |
20.09.2007 10:36 | tikkanen | Kemijärvellä laituriin sopii n. 9 vaunua. Ari P: Paikka olisi tosiaan hyvä kaupungin keskustassa, mutta huolto on joka tapauksessa suoritettava "oikealla" asemalla ja siirrosta tulee kustannuksia. Lisäksi kolmioraiteen vaihde on purettu pois ja kohta lähtee Sallan puoleinenkin vaihde. Vain raiteisto jää, toistaiseksi. Nykyiseltä asemalta on lisäksi hyvät yhteydet keskustaan busseilla. Mutta ajatuksena ko ratkaisu olisi hyvä. |
20.09.2007 11:41 | Juhana K | Kun Kemijärven kolmio oli vielä tallella ajattelin myös, että juna olisi hyvä ajaa Keskustaan asti. Huoltoon on kuitenkin aikaa pitkä päivä, joten asemalle vaunut ehtisi hyvin toimittaa. Eivät junat jää Helsingissäkään Ilmalaan, vaan ajetaan perille asti :) Siirrosta aiheutuvat kustannuksetkin voisi varmaan taas pyytää maksettavaksi LVM:ltä. Haaveissa on hyvä elää. |
20.09.2007 21:24 | joht. Nyman | Mitä Larin kommenttiin tulee, mitä tekemistä 17 vaunun junalla yhden Dv12-veturin vetämänä on kaupalliseen aikatauluun liittyvällä koeajolla? Vaikka olenkin paljon rautateihin liittyviä kirjekursseja käynyt, tämä ei silti oikein auennut. Yhtäältä eräs ihminen kirjoitti minulle tänään yhdessä sähköpostissa näin: "...Ja onhan se ihan ymmärrettävää, ettei enää muisteta kuinka Rovaniemeltä ajettiin Kemijärvelle yöjuna, onhan siitä jo yli vuosi aikaa edellisestä kerrasta.". Edelleen mitä tuohon uusimman Kotikympin (ilmestynyt tänään 20.9.2007, eli tässä havainnossa oleva alkuperäinen linkki ei enää vastaa itse havainnossa ollutta lehteä, joskin 13.9.2007 löytyy omalta koneeltani, jos joku on sitä vailla) numeroon tulee, artikkelissa sanottiin näin: "Niin lyhyellä kuin pitkälläkin junalla testattiin lähinnä ajoaikoja. Pitkän junan viipyessä Kemijärvellä kolme tuntia, mitattiin myös autovaunun siirtämiseen kuluvaa aikaa ja tutustuttiin ratapihaan.". Tämä on jotakuinkin erikoista, sillä jos VR ei tiedä kuinka kauan vaunun irroittaminen junan peräpäästä kestää, kuinka kauan sen ajo autovaunujen purkulaituriin kestää, kuinka pitkä on 300 metrin ratapiha ja kuinka pitkä on 900 kilometrin matka pisteestä A pisteeseen B, niin kyllä hattua täytyy oikein erikseen nostaa VR-konsernille siitä, että junat ja muu kalusto kulkevat niinkin hyvin kuin kulkevat heidän liikennevolyymeillään; pian ollaan samassa tilanteessa kuin Posti/Itella, jossa Postin vahvinta osaamisaluetta ei todellakaan ole logistiikka, vaan aivan joku muu - kuten esimerkiksi ystävällinen asiakaspalvelu, joka ei tiedä mistään yhtään mitään. Pääasia lienee kuitenkin ystävällisyys, ei siis se itse olennaisin tuote. |
20.09.2007 21:37 | Eero Heinonen | En tiedä onko johtaja koskaan seurannut Kjä:n autovaunun edellyttämää vaihtotyötä, mutta luulisin ettei siihen olla kovin paljoa tutustuttu liikennesuunnittelussa, joten se voi olla ihan hyvä, nyt kun kerran sen suunnan asioita siellä pohditaan ja siinä vaihtotyössä sentään saa vekslata. Veikkaisin, ettei VR tiedä kuinka Dv16-veturissa avataan pakkokäytöllä jäähdyttäjän säleikkö, kun sitä ei välttämättä moni Vilhonkadulla tiedä...;) |
20.09.2007 21:49 | joht. Nyman | Dv16-veturi ja Kemijärvi ja pakkokäyttö? Oliskos tässä nyt taas puurot, vellit ja kipot ihan oikeassa järjestyksessä? Jos kyse on Dr16-veturista, sillä varmasti pärjätään vaikka Ylläksen pisimmän rinteen vastamäessä lämmittämässä koko kylää, yhdellä Dv12-veturilla tosin homma saattaapi olla aavistuksen työlästä. Jos kyse on kirotus- tai ajatusvirheestä, ei muuta kuin korjaamaan, kello raksuttaa ylläpidon uusien sääntöjen mukaan... :-) |
20.09.2007 22:16 | Eero Heinonen | Tartuin vain tuohon kohtaan kommenttiasi, ettei VR tiedä kuinka kauan autovaunun irroittaminen vie. Sen tietää ihan varmasti loistavalla tarkkuudella Kjä:n vaihtotyöhenkilökunta (tietääkseni VR:n palveluksessa), joka on sitä työksensä tehnyt kerta toisensa jälkeen. VR:n veturien kunnossapitoa konttorissa suunnittelevista tuskin kovinkaan moni tietää, kuinka Dv16-veturin säleikkö pakkokäytöllä avataan tai kauanko se vie, mutta sen tietää tasan tarkkaan veturiasentajat, ehkä jopa osa kuljettajista, jotka ovat sitä työksensä kerta toisensa jälkeen tehneet. Ehkä ymmärrät myös vertauksen, kuinka "suurista" asioista on kyse koko firman tasolla. Eihän sitä pakkokäyttöä kukaan kysele, ennen kuin jäähdyttäjästä löytyy sellainen usein esiintyvä vika, joka esimerkiksi jumiuttaa Kemijärven yöjunan kasaamisen Ilmalassa. Eikä kukaan kysele autovaunun vaihtotyöhön kuluvaa aikaa, ennen kuin sillä on merkitystä aikatauluja ja näemmä koko palettia uusittaessa. Tuo pakkokäyttö on kyllä huono vertaus, koska eihän henkilökunta niin hyvässä veturissa ole joutunut sitä kerta toisensa jälkeen käyttämään. ;^) |
20.09.2007 22:23 | joht. Nyman | Dv16 vai Dr16? Nyt en pääse jyvälle ennen tämän pointin ratkeamista... |
20.09.2007 22:35 | Jukka P. T. Ruuskanen | Kyllä nyt taitaa ihan olla kytkintanko-Vempusta eli Dv16:sta kyse tässä vertauksessa. |
20.09.2007 22:51 | Markku Huusko | Valtion olisi kannattanut kilpailuttaa Kemijärven yöjunaliikenne. Avoin tarjouskilpailu, myös ulkomaiset yritykset saavat osallistua. Iigorit osaa bisneksen ja järjestävät kyllä liikenteen... |
20.09.2007 23:21 | Pauli Kyllönen | ja senhän voi aikasintaan kilpailuttaa vuonna 2009, jolloin henkilöliikenne aukeaa kilpailulle. |
21.09.2007 10:54 | pjh | Viime sunnuntain Hesarin mukaan henkilöliikenne avautuu kilpailulla aikaisintaan 2010. |
21.09.2007 19:27 | Pauli Kyllönen | Huomasin kyseisen asian liian myöhään, että se avautuukin vasta 2010. |
22.09.2007 14:45 | joht. Nyman | Kerrottakoon tähän väliin sellainen asia, että eräs erittäin tunnettu ja vaikutusvaltainen VR:ään liittyvä kaveri kertoi minulle tänään puhelimessa VR Osakeyhtiön Kemijärven liikenteeseen liittyvän toiminnan olevan täyttä teatteria, sekoilua, valehtelua ja omiin juttuihin kompurointia. Lisäksi häntä hävettää koko homma VR:n puolesta. Suurin kysymys hänellä oli niinkin yksinkertainen kuin, että miksi VR Osakeyhtiö ei voi yksiselitteisesti myöntää virhettään/virheitään ja sanoa reilusti, että tämä oli väärä päätös lakkauttaa liikenne (Kemijärven taajamajunayhteys tarkoittaa käytännössä liikenteen lakkautusta)? Kenestä sitten oli kyse, voin kertoa etten tämän kaverin nimeä tule julkistamaan, sillä sillä ei ole kokonaisuuden kannalta mitään merkitystä. Se on kuitenkin totta, että VR:n sisällä ei välttämättä olla samaa mieltä kaikista vedetyistä suuntaviivoista. |