Syyskuu 2007
Havainto
22.09.2007 22:05
Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Anni Sinnemäki haluaa lisätä junamatkustamisen houkuttelevuutta. Sinnemäen mukaan liikennejärjestelmässä on vikaa, kun matkustaminen lentokoneella Ouluun on edullisempaa kuin junalla.
Sinnemäki katsoo, että junamatkustamisen houkuttelevuutta voitaisiin lisätä liikennettä nopeuttavilla ratainvestoinneilla, uusilla yhteyksillä ja uusilla tavoilla järjestää paikallista liikennettä sekä halvemmilla lipunhinnoilla. Sinnemäki kertoi kannastaan Vihreiden valtuuskunnassa lauantaina.
Hallitus linjaa liikennepolitiikkaansa seuraavan kerran selonteossa, josta päätetään helmikuussa ensi vuonna.
Lähde/källa YLE
Kommentit
22.09.2007 23:27 | Lari Nylund | Pikainen hintavertailu lento- ja junamatkan maksuista Helsingistä Ouluun on kyllä hieman eri mieltä lippujen edullisuudesta kuin Sinnemäki sanoo. VR:n kallein 2. luokan menolippu näyttäisi maksavan 70 euroa Pendolinolla. Finnairin meno maksaa 128-330 euroa, johon lisätään vielä toimituskulut 15 euroa. Mielenkiintoinen tuo toimitusmaksu, joka peritään täysin itse lipun netin kauttakin varatessa eli tee se itse-meiningistä saat maksaa lisää 15 euroa. Jos maksat luottokortilla, niin hinta nousee 5 euroa lisää (luottokorttimaksu). Menopaluun hinta näyttäisi olevan tuollaista 118+137+15 euroa = 256,55 euroa + kulut. Tiedä sitten, että lasketaanko junamatkailun hinnaksi normaalihinnat ja lentoliikenteen hinnat tarjouksien perusteella. Tarjouksien, joissa on ehtoja ja matkustusajat ovat mitä ovat, eikä rahoja tietenkään palauteta jos tulisi muutoksia. |
22.09.2007 23:42 | Pasi Kokkonen | Lari hyvä. Pitää katsoa tarpeeksi eteenpäin. Esimerkiksi 16.11 pe pääsee meno-paluun samana päivänä hintaan 138 euroa + tuo 15 euroa. Jos viivyt kolme päivää perillä, saat vielä vähän halvemman hinnan. Blue1 lentää myös halvemmalla, isä on lentänyt esim. Kuo - Hki - Kuo hintaan 99 euroa menopaluu sisältäen kaikki maksut. VR:n "palvelulla" yli satasen. |
22.09.2007 23:49 | Epa | Blue1:llä saa halvimmillaan pelkän menon Helsingistä Ouluun veroineen ja varausmaksuineen 49 eurolla. Lisäksi 28. lokakuuta alkaen Oulusta pääsee SAS:n toisella tytäryhtiöllä Riikaan Air Balticin siivin. Pelkät menot ovat veroineen ja varausmaksuineen alkaen 22,69 euroa. |
22.09.2007 23:52 | Lari Nylund | Siinähän se juttu onkin, että VR:n hinta on sama ostoajankohdasta riippumatta. Lipun voi ostaa 8 viikkoa ennen lähtöä, jolloin sen saa heti paikkatietoineen kaikkineen käteen. Jos ostaa 8 viikkoa-365 päivää ennen lähtöä eli ennakkovarauskaudella, niin paikkatiedot kerrotaan junan tullessa suoravarauskaudelle (8vkoa ennen). Ainoa kohta, jolloin hinnoittelu muuttuu on asiakkaan ostaessa lipun junasta jos lipunmyynti on asemalla auki. Tällöin hinta on 3 euroa enemmän tai Pendolinossa 6 euroa. Mielestäni tässä mielessä VR:n hinnoittelu on selkeämpää. En kuitenkaan mieti kuin omalta kannaltani tätä hinnoitteluasiaa. Olen myös käyttänyt jonkun kerran lentokonetta ko. yhteysvälilläkin. Onhan se nopeampi loppupeleissä, mutta voi kun se matka-aika olisikin oikeasti vain sen tunnin. Minulla ainakin matkaan kuluu kotiovelta Oulun keskustaan yhteensä sellaiset lähes 3 tuntia. Junamatka nopeimmillaan kotiovelta Oulun keskustaan 6h 15min. Ympäristökysymyksiähän nyt on nostettu taas esiin. Tuollainen vertailu oli mm. tehty, että samalla energiamäärällä matkustaa Helsingistä junalla Rovaniemelle, bussilla Seinäjoelle, omalla autolla Tampereelle ja lentokoneella pääsee melkein lentokorkeuteen eli Riihimäen korkeudelle asti. Nämähän ovat tietenkin tilastoja, mutta enpä usko tuon hirveästi heittävän totuudesta. |
23.09.2007 00:05 | Epa | Oulusta puheenollen siellä aloitti tänä lauantaina liikennöinnin uusi citylinja-auto, joka poikkeaa normaalista kaupunkilinjurista ainakin edullisemmalla taksallaan. Yksi citylinjan reiteistä vie Oulun rautatieasemalta suoraan keskikaupungin ytimeen. Ouluun saapuvien IC- ja Pendolino-junien informaationäytöillä kannattaisi mainita uudesta näppärästä yhteydestä kaupungin keskustaan. Aiheesta juttua myös Joukkoliikennefoorumissa, osoitteessa www.jlf.fi |
23.09.2007 00:08 | Pauli Kyllönen | Kyseiset citybussit ovat myös normaalia linja-autoa pienemmät. |
23.09.2007 00:28 | LasseH | Junan pahin kilpailija on henkilöauto, ei lentokone. Henkilöautolla matkaan voi lähteä hetken mielijohteesta. Sama onnistuu nyt junallakin kun lipun voi ostaa vasta hetki ennen junan lähtöä ennalta tiedossa olevaan vakiohintaan. Tämän vuoksi junaliikenteen käyttämä tasahinnoittelu on hyvä. Jos hinta riippuisi ostojankohdasta, kuun asennosta yms. niin matkanteko vaatisi paljon enemmän suunnitelmallisuutta ja tällöin se henkilöauto vie nopeasti voiton... Lentohinnoittelusta esimerkiksi nostetaan usein juuri nuo erikoistarjoukset tietyille vuoroille joihin paikkoja on rajoitettu määrä ja ostopäätös pitää tehdä reilusti etukäteen. Onhan se edullista jos on juuri ko. ajankohtana menossa mutta kuinka monelle nuo tarjoukset loppujen lopuksi sopivatkaan... |
23.09.2007 00:33 | LasseH | On toki totta että aikuisten junaliput ovat kalliita. Toisaalta junien matkustajamäärät ovat ennätystasolla eli asiakkaitakin riittää. Mutta liikkuminenkin on yleistynyt eli junan markkinaosuus hlöliikenteen matkoista on tainnut jopa laskea? Itse ehkä laskisin normaalihintaisten lippujen hintoja ja pienentäisin samalla alennuslippujen alennusprosenttia niin että alennuslippujen hinnat pysyisivät nykytasolla samalla kun aikuisten lippujen hinnat laskisivat. |
23.09.2007 01:11 | tane | Larin luvut ovat ehkä vähän provokatiivisia ;) Lentokoneellahan suuri osa energiasta kuluu juuri nousussa, vaikka väite lentokorkeuteen pääsystä olisi oikea, se kuvaa huonosti keskimääräistä kulutusta! Henkilö-auton osalta taas saa melkein millaisia tuloksia vaan sen mukaan, montako matkustajaa autossa oletetaan olevan: jos autossa on mukana vain kuljettaja, lentäminen nykyaikaisella koneella kuluttaa vähemmän energiaa, jos autossa onkin neljä tai viisi henkeä, ollaan samoissa luvuissa sähköjunan kanssa! Tuostakin löytyy //www.tkk.fi/Yksikot/Liikenne/Opinnot/128/Ilmailun_ymparisto_ilma.pdf yksi taulukko energiankulutuksesta ja päästöistä eri liikennevälineillä. |
23.09.2007 01:24 | tane | Vielä toinenkin linkki: //lipasto.vtt.fi/yksikkopaastot/henkiloliikenne.htm |
23.09.2007 01:31 | pjh | Blue1:lla on melkein kiinteähintaisia tarjouksia Hki-Oulu 49 euroa. Ei tämä minun valintoihini vaikuta, mutta aika mionen muun kyllä. Pendolla olisi mahdollista selvitä Hki-Oulu-matkasta neljässä tunnissa jos rataverkko saataisiin kuntoon - rataverkon kunto ei ole VR:n vika. Mutta JOS tuohon päästäisiin, laskisiko VR lipun hintoja lentoliikenteen tarjousten tasolle? Epäilen, että ei. Okei, VR haluaa pitää Pendojen statuksen korkealla ja mikäs siinä, minusta se ei (välttämättä) ole väärin, mutta sitten pitäisi tarjota myös niitä halvempia vaihtoehtoja. Helsinki-Oulu onnistuu myös pikajunalla, mutta vain yöllä. Paljonkos pikajuna olikaan Pendoa halvempi paikkalipun hinnan huomioon ottaen? |
23.09.2007 09:38 | Jarkko Korhonen | Valtion palvelevana laitoksena VR voisi toimia vihreänä työkaluna, jos lipunhintojen ensisijainen tarkoitus ei olisi voiton maksimointi. Mutta kun on tämä typerä valtionyhtiö, jonka on tehtävä tulosta. Mitään muuta ei ajatella kuin tulosta. Mielestäni valtion ei pitäisi tehdä tulosta vaan palvella asukkaitaan yleishyödyllisesti. Ps. Oulu-Salo 63 ekee ja risat IC/pikuri vs. väsynyt ja janoinen Citroen BX diesel n. 45 ekee, yksin ajaen. Kummankohan sitä valitsisi? Hmm. (Käyttäjä muokannut 23.09.2007 09:38) |
23.09.2007 11:25 | RaitisAna | Kyllähän Helsinki-Oulu -matkojen hinnat ovat käytännössä juuri kuin Sinnemäki kertoo. Vasta oli vertailtu yhdensuuntaisten lippujen hintoja jossain lehdessä ja saatu lentokone kalleimmaksi. Luulisin kuitenkin, että varsin moni tarvitsee menon lisäksi myös paluun. Itse matkustan kyseisellä välillä keskimäärin 5 kertaa vuodessa. En koskaan lähde "ex tempore", vaan tiedän yleensä muutaman viikon etukäteen milloin olen menossa. Finnairilla olen saanut tähän saakka joka kerta menopaluulipun n. 135 eurolla + toimituskulut (jotkin matkatoimistot tarjoavat lennot alle 15 euron varausmaksulla). Matka-aika kotiovelta Helsingistä perille Oulun keskustaan on n. 4 tuntia. VR:llä menopaluu Pendolinolla on n. 140 euroa, matka-aika yhteen suuntaan on n. 5h 45 min, ja tämä vasta asemalta asemalle. Hintaero euroissa on junan hyväksi mitätön, mutta matka-ajassa eroa kertyy jo paljon enemmän, joka tuntuu lyhyissä viikonloppureissuissa. Toki myös Blue1:lla aikainen varaaja saa lennot edullisemmin kuin junalipun, mutta heillä esim. Helsinki-Oulu -välillä kaikkein edullisimmat hinnat on sidottu aamun ensimmäisiin tai illan viimeisiin lentoihin. Finnairilla halvimpia paikkoja löytyy yleensä lähes joka lennolle (luonnolisesti lähempänä lähtöä paikkatilanne voi olla huonompi). (Käyttäjä muokannut 23.09.2007 11:26) |
23.09.2007 14:49 | tane | Kyllä se vähän niin on, että noin pitkällä matkalla juna voi kilpailla lentokoneen kanssa vain hinnalla. En muista, että omalla työpaikallakaan kukaan olisi ainakaan 15 vuoteen junaa Oulu - Helsinki välillä käyttänyt - silloin joku kouluttaja tuli yöjunalla Oulusta etelään ;-) |
23.09.2007 19:05 | Che | tane: Niin nykyisellä Suomen rataverkolla, tarkoitat varmaan. Jos hankitaan kunnon rata ja kalusto, niin rautatie kilpailee lentokoneen kanssa nopeudessa tuollaisella matkalla, varsinkin jos kuljetaan keskustasta keskustaan. TGV:llä päästään Helsinki-Oulua vastaava matka Pariisi-Marseille noin kolmeen tuntiin. Ja jos ei edelleenkään kelpaa, niin hinnoissa on vielä paljon tinkimisen varaa. |
23.09.2007 19:16 | Epa | Yhteislauluvihkoja yöjunien ravintolavaunuun ehdotti eräs kanssamatkustaja kerran. Yöjunien tunnelma on parhaimmillaan upea kilpailuvaltti. |
23.09.2007 19:44 | Esikammio | Kuinka moni muuten asuu lentokentän välittömässä läheisyydessä? Itse ainakin pidän junan etuna sitä, että pääsee keskustasta keskustaan, siis tällä Oulu-Helsinki-välillä. Oulussa kenttä on sen verran syrjässä, että kun dösät heittää kulkemasta, niin ainoa vaihtoehto on kallis taksi. Ja onhan sitä Helsinki-Vantaallekin jonkin verran matkaa Helsingin keskustasta. Mutta jos tosiaan asuu sen lentokentän vieressä, niin mikä jottei. Juna-asemat ovat yleensä huomattavasti helpommin tavoitettavissa, jopa kävelymatkan päässä. |
23.09.2007 23:26 | tane | Epan kommentista tuli mieleen yksi yöjunareissu, jolla konduktööri soitti käytävällä haitaria :) Oli kai jollain matkustajalla ollut hanuri matkassa ja konnarikin halusi näyttää taitoaan... |
24.09.2007 09:03 | calm | Ettei totuus unohtuisi, Helsingin keskustasta lentoasemalle noin 20 km, Oulun keskustasta lentoasemalle noin 14 km. |
24.09.2007 10:26 | RaitisAna | Toki juna menee lähemmäs keskustaa, mutta ei silläkään kotiovelle pääse... Itselläni on Helsingin päässä oikeastaan sama menenkö lentoasemalle vai rautatieasemalle, koska molempiin pääsen vaivattomasti julkisilla, eikä junayhteys löydy aivan vierestä (asemalle n. 12 km). Oulussa matka lentoasemalta on hieman pidempi, mutta sielläkin pääsee bussilla päiväsaikaan. Ja vertailun vuoksi jos matkustan S59-junalla Ouluun (perillä 00.20), tarvitsen taksin tai jonkun hakemaan, koska bussit eivät enää kulje keskustastakaan. (Käyttäjä muokannut 24.09.2007 10:27) |
24.09.2007 10:42 | Slaveriot | Milläs sieltä lentokentältä sitten kuljetaan Ouluun? Linja-autolla lentoasemalta keskustaan kestää noin 25-30min ja maksaa 3,8 euroa. Vuoroja viikonloppuisin kerran tunnissa. Omalla taksilla kestää 12min ja hinta on noin 23 euroa. Joten kaksi tuollaista taksimatkaa niin hinta nousee junan ohi vaikka matkustaisikin Blue1:nilla. |
24.09.2007 11:16 | RaitisAna | Yritin edellisessä viestissäni sanoa, että yhtälailla myös junalipun lisäksi tulee lisäkustannuksia mm. paikallisbusseista. Kun maksat menopaluuhinnan Pendolino-matkasta (140e), et ole vielä "perillä". Vaikka juna kulkee keskustasta keskustaan, täytyy aika monen meistä jatkaa matkaa asemalta eteenpäin jollain muulla kulkuneuvolla (ja myös päästä lähtöasemalle). Lisäkustannuksia on vaikea laskea tyhjentävästi, koska ne riippuvat mm. viikonpäivästä ja kellonajasta (kulkeeko bussi vai tarvitaanko taksia yms.). Ainakin omalla kohdalla olen kuitenkin todennut lentämisen paremmaksi vaihtoehdoksi, koska Oulu-Helsinki -välin kustannukset ovat käytännössä samat, mutta lentämällä säästän kokonaismatka-ajassa ja myös pystyn paremmin vaikuttamaan matkustusaikoihin kuin junalla (Esim. lentäen ehdin Oulusta töihin Helsinkiin vaikka lähden vasta maanantaiaamuna, junalla täytyisi lähteä jo edellisen illan yöjunalla). |
24.09.2007 16:24 | tane | Oulussakin on näitä uusia high-tech yrityksiä tullut aika lailla juuri lentoaseman ympäristöön tai sitten toisaalta Linnanmaan alueelle, joka on kaukana sekä keskustasta että lentoasemalta, ei siitä keskustasta-keskustaan yhteydestäkään aina mitään hyötyä ole. |
24.09.2007 18:28 | Jarkko Korhonen | Ja keskustahan sen yliopiston sinne Linnanmaalle kuulemma vänkäs. Että se siitä keskustasta =). |