Syyskuu 2007

Havainto

25.09.2007 18:38

EU: Lipun hinnasta osa takaisin jos juna myöhästyy

EU:n parlamentti päätti tiistaina että jos juna myöhästyy tunnin, neljännes maksetaan asiakkaalle takaisin, jos kaksi tuntia, puolet hinnasta takaisin.

Näillä näkymin muutos tulee voimaan 2009 lopussa.

Jäsenmaa voi anoa ettei alueellaan käytetä kyseistä käytäntöä, mutta junayhtiö ei voi itse tätä anoa.

Korvausta ei saa jos myöhästymisestä on ilmoitettu ennen lipun ostoa, ei myöskään jos myöhästyminen on alle tunnin matkan uudelleen järjestelyn ansiosta

Rautatiepalveluiden tarjoamisesta tulee vapaata vuoden 2010 alussa. Silloin kaikki junayhtiöt voivat käyttää EU-maiden raiteita.

HS: //www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/EU+Lipun+hinnasta+osa+takaisin+jos+juna+myöhästyy/1135230567876

Lähettäjä: Petri Soronen

Kommentit

25.09.2007 18:40 petaso //tinyurl.com/37rgho Ja tässä parempi osoite.
25.09.2007 18:45 Otto Siren Kyllähän sitä nykyäänkin saa isommista myöhästymisistä, jos vaan viitsii pyytää. -Ja paljon paremmin! Myös uusia matkoja on tarjottu, eli ei minusta näissä nykyisissäkään järjestelyissä ole välttämättä tarvetta muuttaa.
25.09.2007 20:54 Che On siinäkin pihi firma, jos ei edes yhden lipun hintaa makseta kun myöhästytään jopa moninkertaisesti matka-ajan verran! Kyllä vain tuon lain minimin täyttävä asiakaspalvelu olisi ala-arvoista eikä minkään EU-maan kuluttajansuojaki saisi sellaista sallia tälläkään hetkellä. (Ja typot pois.) (Käyttäjä muokannut 25.09.2007 20:56)
25.09.2007 21:57 Esa Leskinen Saksalainen www.lok-report.de tietää kertoa, että jäsenvaltion sisäisessä kaukoliikenteessä korvausmääräysten noudattamisesta voidaan myöntää viiden vuoden poikkeus, jota voidaan jatkaa kaksi kertaa. Lähi- ja taajamajunaliikenteessä voidaan myöntää pysyvä poikkeus.
25.09.2007 22:23 Esa Leskinen Löytyyhän asiasta virallista tietoa suomeksikin: //www.europarl.europa.eu/news/public/default_fi.htm
25.09.2007 22:25 Ari P Mistähän summasta korvaussumma lasketaan silloin, jos matkustaja on liikkunut 30 päivän lipulla tai vaikkapa LomaPassilla?
25.09.2007 22:41 Jonne Käsittääkseni nykyään korvaus myönnetään vain, jos pystyy osoittamaan myöhästymisen aiheuttaneen suoranaisia kuluja matkustajalle. Tuo laki velvoittaisi korvaukset maksettavaksi myös niissä tapauksissa, joissa varsinaista rahallista menetystä ei ole tapahtunut.
25.09.2007 23:02 rutinof Ojasta allikkoon? Asiakas: ”Oli tuo Rovaniemeltä tullut juna pari tuntia myöhässä ja myöhästyin viimeisestä bussista, pitäisi vielä päästä tuonne 100 km päähän kotiin.” VR: ”Saanko matkalippunne, kiitos. Junahan näyttää olleen 1 tunti ja 59 minuuttia myöhässä.” Asiakas: ”No tässähän tämä lippu” VR: ” 40 e:n lipun hinnasta palautamme neljänneksen. Tässä 10 e ja tähän kuittaus kiitos.” Asiakas: ”Kiitos, mutta kotiinkin pitäisi päästä.” VR: ”No hyvää matkaa vaan, meidän osaltahan asia on nyt selvä kun olette saanut EU-direktiivin mukaisen palautuksen lipun hinnasta.” (Käyttäjä muokannut 25.09.2007 23:02) (Käyttäjä muokannut 25.09.2007 23:03)
25.09.2007 23:13 rutinof Eikä tuo Petrin viimeinen lause ihan oikein kuvaa rautatiepalveluiden vapauttamista. Virallinen versio: "Jäsenvaltioiden kansalliset rautatieverkostot avataan 1.1.2010 mennessä kaikkien kansainvälisiä matkustajapalveluja tarjoavien rautatieyritysten käyttöön." Kiinnitän huomioni sanapariin - kansainvälisiä matkustajapalveluita. (Käyttäjä muokannut 25.09.2007 23:13)
25.09.2007 23:27 Ari P Koska vain kansainväliset matkustajapalvelut ovat sallittuja kaikille, tarkoittaakohan se sitä, että jos jokin yksityinen yhtiö alkaisi liikennöidä reitillä Helsinki-Haaparanta, junassa saisivat matkustaa vain Haaparantaan saakka menevät tai sieltä tulevat matkustajat? Muussa tapauksessahan kyseessä olisi maan sisäinen matka. Jos kansainvälisessä junassa myös maan sisäiset matkat tulevat olemaan sallittuja, niin silloin yksityinen yhtiö voisi kilpailla VR:n kanssa välillä Helsinki-Kemi jatkamalla reittiä lakia kiertääkseen Haaparantaan saakka, mutta hankkimalla matkustajavirran pääsääntöisesti väliltä Helsinki-Oulu-Kemi.
25.09.2007 23:41 joht. Nyman Mites jos täällä Suomessa haluttaisi olla edelläkävijöitä ja tarjota vaikkapa 2 dl:n vesiputeli kaikille sitä vaativille asiakkaille maksutta, mikäli juna on merkittävästi myöhässä? Nykyinen käytäntöhän toimii siten, että kippari kertoo ns. "voi voit" matkustajalle ja jatkaa välittömästi matkaansa EFitiin (tai muuhun vaunuun, josta löytyy hyllytavarana kipparinkoppi)...
26.09.2007 01:19 Arto Tai jos vaan todettais et simpura, juna on myöhässä? Jos matkustajille jotain myöhästymistapauksissa korvataan sen epäilemättä myös matkustajat maksavat, tavalla tai toisella.
26.09.2007 14:38 tane Tilanne on tietysti hieman toinen, jos/kun operaattoreita on enemmän ja voi valita epäluotettavan ja kalliin pendo-operaattorin ja jonkun luotettavan ja halvan välillä ;-)
26.09.2007 15:37 Arto Vaan ei niitä taida olla, eikä mikään viittaa siihen että tulevat operaattorit ovat sen luotettavampia. Ei kai siitä pendon muutaman minuutin myöhästymisestä tuonkaan mukaan mitään korvausta saa? (Käyttäjä muokannut 26.09.2007 15:39)
27.09.2007 16:48 Lari Nylund joht. Nymanin mainitsemia vesipikareita (muistaakseni 1,25dl) on ollut saatavilla junissa jo vuosien ajan myös normaalitilanteissa. Rohkeasti vain tiedustelemaan niitä kaukoliikenteen junissa junahenkilökunnalta. Lähiliikenteen kalustossa ei vettä ole tarjolla.
27.09.2007 16:51 Lari Nylund rutinof: Kyllä VR:llä ollaan huolehdittu Asiakkaat kotiin myöhästymistilanteissa, mikäli yhteydet ovat menneet poikki. Täytyy vain osata kertoa asiasta asema- tai junahenkilökunnalle, kun tilanne tulee eteen.
27.09.2007 17:12 rutinof Tiedän varsin hyvin, että on huolehdittu asiakkaat perille mutta tullaanko jatkossa huolehtimaan vai kuitataanko kuljetussopimus päättyneeksi kun palautetaan osa lipunhinnasta takaisin. Sitä ei taida oikeasti tietää vielä kukaan.
27.09.2007 17:16 joht. Nyman Larde: Tohon sun 16.48 postaamaan kommenttiin sellainen kehitysidis, että mitäs jos kipparit kautta linjan hoitaisivat matkustajainformaation poikkeustilanteessa kertoen, että kipparikopista vaunusta siitä ja siitä saa hakea ilmaista vettä. Väitän että hyvin harva asiakas tietää, että junasta ylipäätään saa maksutta alle kolminkertaisen bensalitran hintaista vettä... :-)