Syyskuu 2007
Havainto
26.09.2007 18:43
München saa supernopean magneettijunan
Saksan ja Euroopan ensimmäinen kaupallinen magneettijunarata rakennetaan Müncheniin.
Baijerin osavaltiohallitus ilmoitti tiistaina, että puuttuva 165 miljoonan euron rahoitusvaje on saatu katettua, ja radan rakentaminen voidaan aloittaa ensi kesänä.
Rata yhdistää baijerilaisen edesmenneen poliitikon Franz Josef Straußin mukaan nimetyn lentokentän ja Münchenin päärautatieaseman kaupungin ydinkeskustassa.
Välimatka on 37 kilometriä, jonka joutuu nykyisin taittamaan paikallisjunassa. Aikaa kuluu 40 minuuttia.
HS: //www.hs.fi/talous/artikkeli/M%C3%BCnchen+saa+supernopean+magneettijunan/1135230570963
Kommentit
27.09.2007 08:56 | Epa | Tekniikka&talous -lehden uutiskommentissa magneettijunaa ehdotetaan myös Helsinki-Vantaalle. //www.tekniikkatalous.fi/doc.te?f_id=1233211&s=k |
27.09.2007 09:34 | Che | Hehhe. T&T-toimittajalta suunnilleen yhtä hyvä idea, kuin kaupunkirata Eduskuntatalo-Presidentinlinna. Mutta eipä tuo Münchenin touhukaan vaikuta hääviltä. 1,85 miljardia euroa ja 350km/h liikennöinti onnettoman 35 kilometrin matkan tähden. Samalla hinnalla saisi satoja kilometrejä 200km/h ICE-rataa... :/ |
27.09.2007 11:47 | Jukkis | "Suomi saisi varmasti radan suhteellisen halvalla, ..." Juu, suhteellisen halpa älyttömän kalliiseen verrattuna on... "vain" hyvin kallista? Kyllä se 200km/h rata joka jatkuu lentoasemalta muuallekin maahan olisi paljon parempaa rahankäyttöä, missä kaupungissa hyvänsä. |
27.09.2007 13:33 | Jyrki Majanmaa | Helsinki-Vantaan lentoasemalle ollaan linjaamassa kehärataa, päärataa, metroa, pikaratikkaa ja nyt jopa Maglevia. Maglevin hinnalla saisi varmaan jo suurimman osan edellä mainituista kulkupeleistä. Omasta mielestänikin pääradan siirto kulkemaan kentän alitse hyödyntäisi suurinta osaa tästä maasta. |