Syyskuu 2007
Havainto
27.09.2007 20:32
RP-Hitsaus toimittaa Stora Ensolle 300 puutavaravaunua
//www.rp-hitsaus.fi/
//www.hs.fi/talous/artikkeli/Stora+Enso+hankkii+300+omaa+puutavaravaunua/1135230623177
Kommentit
27.09.2007 21:03 | eliitti-karhu | Äskettäin radiossa sanottiin, että vaunut tilattiin, kun VR Cargo ei kykene tarjoamaan tarpeeksi vaunuja. Etenkin talvisin on ilmeisesti ongelmaa vaunujen määrän kanssa.. |
27.09.2007 21:52 | Eero Heinonen | Onkohan tämä RP-Hitsaus oikeasti pätevä rautatiekaluston kunnossapitäjä, vai pitäisikö tätä lukea niin, että VR:kin hyötyy näistä 300 vaunusta (RPH tilaa kunnossapidon) vaikka hesari kovasti kiistää kaikki yhteydet em. konserniin? Saadankohan nyt suomalaisiin vaunuihin venäläiset telit (tiedettäisiin mitä junia Jouni mahdollisesti on hektisöimässä) vai joudutaankohan tyytymään Nacoihin, jolloin tod.näk. taas eräs nimeltä mainitsematon konserni saa euroja? |
27.09.2007 23:56 | joht. Nyman | Voin kertoa jo ennakkoon, että tämän kyseisen firman 10 vuoden liikevaihto on noin 20 MEur per vuosi (vuodessa siis noin 2 milj. ja allekin huomattavasti), joten tämä homma ei voi mennä ihan niin kuin julkisuudessa on kerrottu, sillä tämän kokoinen kiska ei oikeasti voi tehdä 20 miljoonan kauppaa, saati että voisi sitä rahoittaa ilman ulkopuolisia rahoittajia. Katsotaan mitä tapahtuu, sillä toki on mahdollista sellainenkin, että Oy VR-Rata AB tekee kaikessa hiljaisuudessaan ostotarjouksen jostain putkasta, hankkii sen itelleen ja näin sitten tämän kautta pyörittää putiikkia "reilun kilpailun hengessä". Miltei identtinen kauppahan oli tosiaan tuo Velj. Myyryläinen, jolla Tieliikelaitos (vai mikä nykyään onkaan, Destia ehkä) hankki ko. yhtiön osake-enemmistön. Voi perkele mitä puljausta tämäkin on! Jos jossain rautateihin liittyvässä yhtiössä / viranomaisessa / valtioneuvostossa olisi yksikin ihminen, joka osaisi laskea tämän paletin näin hienosti auki ja ymmärtäisi, että tästä on kilpailu kaukana, niin kannattaisiko kenties jossain kohtaa asialle tehdä jotain? Nimim. "Voi itku, pitäiskö mun tulla luennoimaan teille, miten 2000-luvulla pyöriviä firmoja pyöritellään ja minkälaista pr:ää niistä kannattaisi antaa ulos, sinkku-ukko -77, Helsinki" |
28.09.2007 10:07 | Jukka2 | Tuossa Nymanin kommentissa ei (taaskaan) ole mitään tolkkua, alkaen jo ekasta rivistä. Kuinka 20meur/vuosi liikevaihto voi olla 2meur/vuosi ja allekin? |
28.09.2007 11:12 | tane | Samoin voisi kysyä, mikä firma toimii ilman ulkopuolista rahoitusta! No on tietysti niitäkin, mutta harvassa taitavat olla. |
28.09.2007 11:33 | joht. Nyman | Minäpä selvennän lyhyesti. Ensinnäkin kommentin pointti oli se, että aitoa kilpailua Suomen rautateille tuntuu olevan mahdotonta saada millään: RHK ja VR-Yhtymä Oy on perustettu jo pitkälle toistakymmentä vuotta sitten, yhtenä tarkoituksena avata rataverkko ja sen ylläpito vapaalle kilpailulle. Vaan mitä on tapahtunut? Montako yksityistä operaattoria radoillamme liikkuu tällä hetkellä? Mitä tulee radanpitoon, montako yksityistä ei-valtio-omisteista yhtiötä on esimerkiksi tänään tuolla topparoikkineen hommissa? Mitä sitten tuon kyseisen esimerkin RP-Hitsaukseen tulee, laskin leikilläni homman auki ja huomasin, että perhana, firman liikevaihdon pitää 40 kertaistua esimerkiksi vuoden 2003 tilinpäätöstietoihin ja kymmenkertaistua vuoden 2005 tp-tietoihin nähden. Toki jokainen kasvava yhtiö tarvitsee kasvua varten pääomaa (sijoittajilta) ja "kauhuskenaariona" maalailin jo sellaista, että Oy VR-Rata Ab tai sitten VR Osakeyhtiö (en tiedä kumpi pyörittää konepajojen tavaravaunu- ja työtavaravaunujen rakennusbisnestä) kaappaa RP-Hitsauksen kainaloonsa ja näin ollen meillä on taas vääristelty kotimaista kiskokalustokilpailua, jotta uusi Transtech ei vahingossakaan pärjäisi. Toki kommentti oli liioiteltu ja hieman ohi aiheen, mutta halusin tällä näpäyttää yleisesti sitä tosiasiaa, missä tilassa suomalaisen raideliikenteen kilpailu oikeasti on, vaikkei vaunuvalmistus siihen suoranaisesti liitykään. |
28.09.2007 12:06 | Jukka2 | Siis yksityinen Stora-Enso hankkii itselleen tavaravaunuja yksityiseltä firmalta ja nyt on Nyman jo kehittänyt tästäkin asiasta salaliittoteorian, jossa on osallisina VR-rata, Vr Oy ja valtio yleensäkin kaappaus- ym suunnitelmineen. |
28.09.2007 12:12 | joht. Nyman | No herranjumala sentään, nostin tämän vain ykisttäiseksi esimerkiksi rakentamalla aasinsillan siihen, että Suomen rataverkolla ei kaikesta huolimatta ja hienoista suunnitelmista huolimatta ole toimivaa kilpailua. Jäikö tosta mun edellisestä kommentista jotain olennaista uupumaan? Toki toi alkuperäinen kommentti voi haiskahtaa salaliittoteorian spekuloinnilta, joskaan sitä sen ei ollut tarkoitus olla. Käännetään nyt asia niin päin, että millaista kilpailua Suomen rautateillä tällä hetkellä on? Toki tämä lipeää alkuperäisaiheesta kauas pois, mutta mitäs sitten? Aihe on ainakin mielenkiintoinen. |
28.09.2007 14:29 | tane | Tiedät vastauksen vallan hyvin itsekin: tavaraliikenne avautui kilpailulle tämän vuoden alussa, eikä kukaan yksityinen operaattori ole vielä ehtinyt käynnistämään toimintaansa. Odotellaan mielenkiinnolla, miten asiat etenee! ;) Tällä hetkellä kilpailua taitaa edustaa vain Nurmisen vaunut? |
28.09.2007 15:10 | Petri | Siis kotimaan tavaraliikenne. Läntinen yhdysliikenne avattiin kilpailulle jo keväällä 2003. |
28.09.2007 15:53 | joht. Nyman | Ihmettelen sitä, miksi vapaan kilpailun ovea raotetaan vain ja ainoastaan sen verran kuin mitä EU minimissään vaatii? Onhan kotimainen lentoliikennekin täysin vapaata ja homma toimii erittäin hyvin ja matkustajat ovat tyytyväisiä. Esimerkiksi aiemmin jossain yhteydessä mainitsemani Helsinki-Oulu-välin Finnairin ja Blue1:n välinen kilpailu pitää hinnat kurissa ja matkustajamäärät pilvissä. Mun on todella vaikea ymmärtää sitä, miksi niin VR kuin viime kädessä valtiokin haluavat pitää kynsin hampain kiinni viimeiseen saakka sellaisesta, joka kuitenkin joskus päättyy? Miksi esimerkiksi joku yksityinen ei voisi harjoittaa matkustajajunaliikennettä jo nyt esimerkiksi sellaisilla yhteysväleillä, joilla VR ei liikennöi? Ja sitten vielä tuo transitoliikenne? Miksi se jää ikuisiksi ajoiksi VR:n monopoliksi? Se on kuitenkin sellainen pines, että sille kakulle saattaisi olla muitakin halukkaita jakajia kuin vain valtion monopoliyhtiö VR. Joku kysyy kuitenkin, niin kerron jo ennen mahdollista kysymystä, että "-No sithän kukaan ei liikennöisi muuta kuin pelkkää transitoa!!!!!", väärä vastaus. Kotimaan tavaraliikenteen kakulle riittää kyllä markkinaa jaettavaksi ihan siinä missä transitonkin puolella. Kaikki riippuu halusta tehdä asioita ja mikäli sitä ei ole, ja joku laittaa jatkuvasti vuodesta toiseen kapuloita rattaisiin, niin mitään ei todellakaan tapahdu ja monopoli jatkuu. Mutta sellaista on sosiaalidemokratia. |
28.09.2007 16:27 | Slaveriot | Nymanin mielestä kaiken takana on aina sosiaalidemokratia. Kuinka monta aloitetta esim. Kokoomus on tehnyt eduskunnassa henkilöliikenteen vapauttamiseksi? VR-konsernin hallintoneuvostossa istuu kuitenkin huomattavasti enemmän ns.oikeistopuolueiden kannattajia kuin sosiaalidemokraatteja. Kyllä minulle käy että siirrytään suoraan kommunismiin jos Herr Nyman sitä tahtoo. Ei tarvitsisi leikkiä markkinataloutta. (Käyttäjä muokannut 28.09.2007 16:28) |
28.09.2007 18:26 | 4Axl | Hmmm....kivaa luettavaa,lisää tälläistä spekulointia.Oma mielipiteeni on tehkööt mitä lystää.On täällä sitten yksityisiä operoitsijoita tai valtiollisia niin jaettava kakku kun ei kuitenkaan ole järisyttävän suuri.Suomen hintatasolla ei ole kovinkaan kannattavaa usean operoitsijan toimia...polttoaine alahan jo kertoo jotakin.Tuskin tuolla VR:n puolella salaliittoja tai muita kerhoja on asetettu sabotoimaan alalle pyrkivien operoitsijoiden pyrkimyksiä.Oma veikkaanpa vaan asian heillekkin olevan osaltaan positiivinen.Mutta mistä hitosta aikovat tuleva(t) operoitsija(t) kuljettajat ja muun tarvittavan henkilökunnan ottaa? Tuskin he voivat aivan mahdottomia luvata vekeille joita se/ne pyrkii värväämään nykyiseltä toimijalta.Niin ja kuinkahan kauan tulevat pyrkyrit jaksaa markkinoilla pysyä.Ilmailu puolellakin taitaa kaikki isot yksityiset kokeilut olla päätynyt enempi tai vähempi isojen vanhojen starojen hoiviin....SAS,Finnair jne... |
28.09.2007 23:00 | tomi_ | Warkauden Lehden mukaan uudet vaunut ovat tulossa liikenteeseen jo maalis-huhtikuussa. |
28.09.2007 23:14 | Esikammio | Ja paljon muitakin ammattiryhmiä tarvitaan. Luultavasti uudet operaattorit yrittävät ostaa osan toiminnoista(kunnossapito&ratapihapalvelut) VR-konsernilta, kun veto- ja vaunukaluston hankinnat nielevät pääomaa. Tai riippuu tietysti rahoittajien lompan paksuudesta...Riskianalyysit rulaa! Itse en myisi, sama kun Noksu sanois Sonerpalle että tervetuloa meille tekeen niitä rälläköitä! ;) Nykyään joka puolella hoetaan, että kilpailutetaan/pyydetään tarjouksia niin saadaan säästöjä. Samalla kuitenkin kustannukset karkaavat taivaisiin ja laatu laskee eikä todellisia säästöjä synny, päinvastoin. Seuraava ei liity aiheeseen millään lailla, mut mulle sana "puitesopimus" on kirosana! No tuli offia taas, mut jatketaan aiheesta... |