Tammikuu 2008

Havainto

01.01.2008 07:53

Loistavat uudet vuodet 2008 koko rautatieharrastajapoppoolle!

Sellainen alaan liittyvä kysymys mulla olisi, että jos sattuisin yhtäkkiä tarvitsemaan HMVYltä Cht:tä lainaksi, niin suostuisiko VR Leikkiosakeyhtiö (Loy) liittämään sitä yhteenkään omaan junaansa? Ajattelin lähinnä yöjunarunkoja, joiden sn ei ole ihan niin justiinsa. Vai onko tilanne niin, että joudun tilaamaan kokonaisen junan HMVYltä yhden ainoan vaunun liikuttamisen paikasta A paikkaan D vuoksi?

Lähettäjä: Mikko Nyman

Kommentit

01.01.2008 08:37 Arto Ei varmaan, tai aikamoinen ihme jos suostuisivat... Taitavat kiskoa mieluummin omia vaunujaan, en mä siis asiaa varmana tiedä mut ainahan sitä saa arvailla ja uskoisin olevani oikeassa ;) Ai niin pitääpä muokata vielä sen verran että hyvät uudet vuodet joht.Nymanille ja muillekkin V.orgin poppoolle! (Käyttäjä muokannut 01.01.2008 08:39)
01.01.2008 11:03 jpl VR ei ainakaan viimeaikaisten kyselyjen perusteella ole suostuvainen liittämään junaan muiden kalustoa ja toisinpäin. Joka tapauksessa on halvempaa ajaa täysin HMVY:n kalustolla...
01.01.2008 11:59 Koskis_station Olisin männäkesällä halunnut vuokrata VR:n omistaman klubivaunun, ja liittää sen höyryveturin perään. Rahasta ei sillä kertaa ollut kiinni, mutta eipä silti onnistunut. VR ei vuokraa vaunujaan ulkopuolisten vedettäväksi piste. Asia tarkistettiin korkeimmalta taholta saakka, notta tuskin sitten toisinkaan päin.
01.01.2008 12:01 Koskis_station ...meidän tapauksessa klubivaunu liitettiin loppujen lopuksi normaaliin vuorojunaan, joten sikäli loppu hyvin kaikki hyvin. Tosin vähän tylsähän ko. yhdistelmästä tuli.
01.01.2008 12:47 Ari P Tästä asiastahan johtui sekin, ettei Larin 30-vuotisajelulla voitu kytkeä yhteen kahta Dr13-veturia, toinen kun on HMVY:n ja toinen VR:n.
01.01.2008 13:18 T-P Kaiken tämän "ei VR:n kalustoa muiden liikennöitsijöiden kalustoon kiinni" - shown jälkeen //vaunut.org/kuvasivu/28307 tämä juna jaksaa hämmästyttää...
01.01.2008 16:18 petaso Toisaalta jos on Vr on noin kireä oma kalusto erossa muiden kalustosta periaatteesta, ihmettelen sitä että miksi se sitten sallii pitää liikemerkkiään "muiden kalustossa", museovetureissa jne. vaikka onkin toki vanha liikemerkki, onhan Oulunkin polttoainesäiliöissä vielä vanha merkki.
01.01.2008 18:30 Pekka Vuoristo Tästä muistuu mieleeni "Tylypahka-juna", jolla jokunen vuosi sitten vietiin kirjankustantamon laskuun Potter-faneja Helsingistä Hämeenlinnaan. Siinä oli Steam Tractionin sirkusvaunut mutta keulilla VR:n Hr1 1021. Taitaa olla Vorgissa tästä kuvakin todisteena. Kuinkahan tämä oli mahdollista, uskaltaako kukaan arvailla?
01.01.2008 18:35 Ville Saarelainen Ilmeisesti tuo "sekoituskielto" on keksitty vasta viimeisen vuoden aikana.
01.01.2008 18:39 Pekka Vuoristo Ahaa. Olisikohan asialla jotain tekemistä sen kanssa, että kiskoille saattaa pikkuhiljaa tulla myös kaupallista kilpailua.
02.01.2008 00:57 T-P Tietääkseni tuo Tylypahkan pikajuna perustui osaltaan jonkunlaiseen höyry-yhteistyöhön. Hr1 1009 ei pystynyt tehtävää hoitamaan, niinpä parin puhelinsoiton jälkeen 1021 valjastettiin nopeahkon ylöslämmityksen jälkeen keulille. Kuulemma nykyisin ei enää onnistuisi.
02.01.2008 06:57 Jarkko Korhonen Koskeeko 80 km/h nopeusrajoitus kaikkea museokalustoa? Jos kyllä, niin jo sen puolesta ei voisi kaupallisiin juniin kytkeä yhtään museovaunua, toisinpäinhän homma toimisi, unelmissa ja paperilla.
02.01.2008 07:10 Joona Kärkkäinen 80 km/h rajoitus koskee ainoastaan vetureita joissa ei ole kulunvalvontaa (jkv) (=kaikki museoveturit) joten kyllä vaunuissa rajoitus on sama mikä on ollut vr käytössä aikanaan.
02.01.2008 11:45 tane No eihän siitä montaa päivää ole, kun Kemijärvellä tiettävästi 'sirkusvaunuja' vedettiin deeverillä ja Nurmisen vaunutkin kai kulkee, joten ei se ihan suoraviivaista taida olla...
02.01.2008 11:51 jpl Niin, hyvä huomio tuo kaluston nopeus. Jtt:stä pitäisi löytyä nuo vaunujen nopeusrajoitukset, mutta ei niitä kaikkia siellä ole. Haapamäen teräskoriset on tietääkseni kuitenkin 120 km/h nopeudelle katsastettu... 80 km/h rajoitus koskee kaikkea junaliikennettä JKV-radalla ilman JKV-laitteita. Museoliikenteelle ei ole erikseen määrätty rajoituksia.
02.01.2008 16:12 Markku K Kuulostaa VR:n touhu tyyliin "mun iskä ei kuljeta sun iskän vaunuja". Luulisi että rautatieharrastajien tukeminen olisi yrityksen etu.
02.01.2008 21:58 Sakari Kestinen Tota, eihän VR Osakeyhtiö omista (enää) Rautatiemuseon kalustoa? Museon muutto Hyvinkäälle tapahtui 1973 - 1974, ja sen yhteydessä museotoimintaa hoitamaan perustettiin Rautatiemuseon Säätiö. Sen perustajina ja toiminnasta vastaavina olivat Rautatiehallitus ja Hyvinkään kaupunki. Nykyään Suomen Rautatiemuseota ylläpitää Rautatiemuseon Säätiö, jonka "taustavaikuttajia" ovat VR-konserni, Hyvinkään kaupunki ja Ratahallintokeskus.
02.01.2008 23:03 jpl VR omistaa muutamia vetureita ja vaunuja vähän sieltä täältä.
03.01.2008 09:41 Antti Laajalahti VR oy ei toimi samalla pariaatteella kuin VR aikoinaan.VR Vetopalvelut Oy:ltä voi ostaa vetopalvelua omien vaunujen vetämiseen.Cargo vuokraa vaunuja tavaraliikenteeseen ja Reitti hoitaa henkilöliikenteen.Cargo ja Reitti ostavat Vetopalvelulta vetopalvelut juniinsa ja vaihtotyöhön.Siksi sekajunat joissa on VR Oy:n ja jonkun muun vaunuja ei onnistu.Kun junassa on vain yhden asiakkaan vaunuja kuten Kemijärvellä, niin vetopalvelun ostaminen on aika yksinkertaista.Muistelen nähneeni jossain tiedon jossa kielletään kaiken vetokaluston käyttö jossa ei ole toimivaa JKV laitetta.En muista tarkkaa päivämäärää milloin tämä tulee voimaan.Poikkeuslupaa määräykseen ei pysty myöntämään VR vaan valtakunnallinen liikenteenohjauskeskus joka toimii omana yksikkönään.Näitä muutoksia on tehty jotta kaikkien mahdollisten liikenneyritysten junat ovat saman ohjuksen alaisia.Liikenteenohjaus toimii virkavelvollisuudella ja liikenneministeriö valvoo että liikennemahdollisuudet ovat tasapuolisia kaikille toimijoille.Tällaisia pieniä juttuja on tehty kilpailun avaamisen takia.
03.01.2008 09:44 Antti Laajalahti Idän liikenne on oma juttunsa, IVY maiden vaunuja käsitellään eri määräysten mukaan.
03.01.2008 11:13 tane Mitenkäs nuo Nurmisen vaunut sitten menee, ainako omissa junissaan? Vai oliko ne venäläisen yhtiön omistuksessa eli noita "IVY maiden vaunuja"?