Tammikuu 2008
Havainto
03.01.2008 18:33
Tänään IC 177 kulki Riihimäen ja Turengin välillä hetken aikaa 199 km/h. Jossakin vaiheessa saatettiin mennä jopa kahtasataa, mutta kun oli nenä niin kiinni kirjassa, etten kerinnyt seurata nopeusnäyttöä. IC-vauhtikokeiluista ei siis ole ihan kokonaan luovuttu. Veturina oli 3242.
Lähettäjä: Esa LeskinenKommentit
03.01.2008 18:48 | Aleksi Kallio | Samainen 3242 veteli ic 112:sta parhaimmillaan 202 km/h Kouvola-Helsinki viime perjantaina. |
03.01.2008 18:49 | Che | Kappas, olisko 3242:ssa kokeiltu jotain vahvistuksia teleihin. |
03.01.2008 19:07 | Aleksi Kallio | Jaa a, enpäs tiedä. Mutta eikös noiden vetureiden huippunopeus vedossa ole joku 210 km/h? |
03.01.2008 19:12 | Aleksi Kallio | //vaunut.org/kuvasivu/44812 tuossa vielä "mokoma" kuvattuna. |
03.01.2008 19:55 | VR-76 | Vaunujen kanssa Sr2 saisi ajaa 210 km/h, mutta Ed*-sarjalaiset sanovat että ei käy. Olihan Sr2:n huiput jopa 230 km/h, mutta VR teki lapsellisen päätöksen, notta 210 km/h pitäisi näkyä peräti Jtt:ssä yksinomaan Sm3:n VIP-kohtelun takia. |
03.01.2008 21:13 | Sejase | Eihän se nyt sovi, että huippumoterni ja mukava Pendoliino ei olisi talon nopeinta kalustoa... |
03.01.2008 21:28 | Che | Nojjoo, yli 200km/h ajaminen meikäläisillä radoilla on aika turhaa muutenkin ja Sr2 ei kolmen IC2-vaunun kanssa taida edes sitä 230km/h:ä saavuttaa. Mutta mitä muistan täältä aikasemmin lukeneeni, niin Sr2:n teli ei kestä jatkuvaa 200km/h liikennöintiä (koska, yllätys yllätys, siihen tehtiin VR:ää varten muutoksia Re 460:aan nähden...). (Käyttäjä muokannut 03.01.2008 21:29) |
03.01.2008 22:13 | tane | Nojuu, kai se nopeus jossain Helsinki-Oulu päiväjunassa jotain merkkaa, mutta rantaradalta nyt ainakin saisi viedä kaikki pendot pois. |
03.01.2008 23:40 | Che | Niin kauan kun kaksi- tai yksiraiteisella radalla seilaa 160km/h InterCityjä, 140km/h pikureita ja 110km/h rahtia niin 230km/h IC² on aika mitätön hyöty. Niitä ei sinne montaa mahdu. |
04.01.2008 02:43 | jpl | 200 km/h junat pääsee paljon nopeammin alta pois, toisaalta tarvitsevat hieman enemmän tilaa edestä. Kyllähän sinne sekaan näyttää hyvin pääsevän millä vaan junalla. |
05.01.2008 18:48 | tlajunen | Olli Aallon "tieto" Sr2:een merkityn huippunopeuden laskemisen syystä on valitettavan yleinen, mutta virheellinen. Kaluston täytyy koeajossa ylittää 10 prosentilla kaupallinen huippunopeutensa, ja Sr2 ei tähän kyennyt. Jos Sr2:ssa lukisi 230 km/h, Pendolinossa lukisi 240 km/h. |
05.01.2008 21:58 | Sejase | Eikös sillä Marsulla ole joskus painettu jotain 260 km/h, vai muistanko omiani? |
06.01.2008 20:23 | Hese | Ainoastaan kahdella veturilla ajetaan tuota 200km/h vauhtia ja tuo 3242 on toinen niistä. Eikä kaikilla IC2-vuoroilla ole tuota kokeilu nopeutta, IC 184 olisi yksi sellainen jolla ajetaan,jos siihen vaadittavat ehdot täyttyvät. Rantaradallakin on menossa tämä kokeilu joillakin vuoroilla. |
12.01.2008 23:57 | deeveri | Sejase, ihan oikein muistat. Minulla on tuosta lehtiartikkeli tallessa. En vain tiedä, uskaltaako sitä tänne laittaa kuvana näkyviin. Lehdessä mainittiin konduktöörin nimi, joten häneen voisi vaikka koettaa ottaa yhteyttä asian varmistamiseksi. |
13.01.2008 01:42 | jpl | Jaa, että rantapaanalla toistasataa veturijunalla? Missähän päin rantarataa sitä sitten meinataan kokeilla? |
13.01.2008 11:25 | Simo Toikkanen | Eikös rantapaanalla jo ajeta joka veturivetoisella henkilöjunalla pitkälti toistasataa? ;) |