Tammikuu 2008
Havainto
18.01.2008 08:52
Vaikka en ole koskaan pitänyt liikenne- ja viestintäministeri Vehviläistä kovinkaan onnistuneena valintana LVM:n johtoon, niin tämä ajatus häneltä saa puolestani kannatusta:
"Vehviläinen haluaa lisää kaukojunavuoroja"
Samalla Vehviläinen viittaa VR:n vastuuseen kannattamattomista junavuoroista. Vehviläisen mietteet kokonaisuudessaan löytyvät esim. Aamulehden sivuilta osoitteesta //www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/64420.shtml
Kommentit
18.01.2008 10:49 | iki | Ostoliikenteen tulisi sisältää jonkinlainen palvelulupaus siitä, että liikennöitsijä kehittäisi liikennettä mahdollisimman hyvin asiakkaita palvelevaksi. Nykyinen tilannehan ilmeisesti on niin, että vuoroja ajetaan, kun niistä saadaan rahaa, mutta liikenteen kehittäminen on saattanut unohtua. Ostoliikenteen junavuoroja pitäisi esim. markkinoida aktiivisemmin ja jatkoyhteydet pitäisi olla kunnossa. Toisaalta haja-asutusalueen koko liikennejärjestelmää pitäisi kehittää niin, että raideliikenne muodostaa runkoverkon, jota pikkubussiliikenne tukee. Lopetettaisiin kannattamattomat tuetut bussilinjat, joissa käytetään isoja kömpelöitä tilausajobusseja. Ongelmana tässä bussiliikenteessä on se, että ne eivät aja asiakkaan luokse, vaan ajavat jotain liikennöitsijälle sopivaa reittiä, liikennöitsijälle sopivaan aikaan. Eivätkä näin ollen palvele ketään. Eli on olemassa tuettua juna- ja bussiliikennettä, jota ei voi kukaan käyttää, koska aikataulut eivät sovi ihmisten elämänrytmiin. Sen sijaan mielestäni kannattaisi satsata paikkakuntakohtaisiin matalalattiaisiin pikkubusseihin, jotka hoitaisivat syöttöliikenteen asemille ja pysäkeille. Junalle haluavat ja junasta tulevat asiakkaat tekevät tilauksen ja bussi käy noutamassa tilauksen tehneet. Samalla nämä joukkoliikenteen pikkubussit hoitavat paikkakunnan muun joukkoliikenteen tilauspohjaisesti asiakkaiden tarpeen mukaan. Liikennejärjestelmää (varsinkin tuettua) pitäisi kehittää kokonaisuutena, eikä yksittäisen yrityksen oman bisneksen pohjalta. Näin kaikki hyötyisivät. |
18.01.2008 11:05 | Mikko Otava | Se vaan on hankala liikennöitsijän ajaa kaikkia vuoroja aamulla 7-10 välillä ja iltapäivällä 15-18 välillä. Ja lisäksi perjantai iltapävisin sekä sunnuntai iltaisin. Noihin aikoihin lienee ihmisten liikkumistarve suurin. Tuolloin ajetaan kannattavia vuoroja ja sitten muulloin niitä ostoliikennevuoroja kun ei muutakaan käyttöä kalustolla ole. |
18.01.2008 11:24 | iki | Voi ei, kävin juuri Hesarin sivuilla. Siellähän on jo tuo minunkin mielessä pyörinyt asia sanottu. Mutta hyvä niin, että on asia ministeriössäkin huomattu. //www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Liikenneministeri+lopettaisi+bussivuorot+haja-asutusalueilla/1135233365893 |
18.01.2008 17:47 | jpl | Kesän alusta Haapamäen iltavuoro jää Vilppulaan ja vastaavasti aamuvuoro lähtee Vilppulasta. |
20.01.2008 19:13 | Jarkko Voutilainen | Ns. ostoliikennesopimuksissa löytyy reunaehtoja myös markkinoinnista kohdasta 3.2 ostoliikennesopimuksesta -2011 ( //www.raideryhma.fi vasemman ylänurkan linkit sopimuksiin ). Mitä tulee ministeri Vehviläisen lausumaan, hän patistaa VR:ää perustamaan lisää kaukojunavuoroja, etenkin ilta-aikaan lisävuoroille olisi tarvetta. Tässä ei siis suoraan puhuta mitään ruuhka-aikojen tarjonnan lisäämisestä - vaikka myös VR:n Antti Jaatinen asian näköjään seuraavan päivän Aamulehdessä näin ymmärsi! Esimerkissään ministeri Vehviläinen mainitsee erityisesti liikenteen Pohjois-Karjalaan. Aiheesta on kolumni myös: //www.karjalanmaa.fi/kolumni.php?lehti=1015 (Käyttäjä muokannut 20.01.2008 19:22) |