Tammikuu 2008

Havainto

23.01.2008 17:32

Sm5-JUNAYKSIKÖIDEN VÄRIT JA MUOTOILU

Sm5-junayksiköiden hankinta on edennyt hankintasopimuksen aikataulun mukaisesti. Suunnitteluvaihe ja siihen kuuluva Sm5-junayksikön modifiointi Suomen olosuhteisiin ovat pääosin valmiit ja junayksiköiden kokoonpano on alkamassa Stadlerin tehtaalla Bussnangissa, Sveitsissä tammikuun 2008 aikana.

Junayksiköt tulevat matkustajaliikenteeseen vuoden 2009 viimeisen ja vuoden 2014 ensimmäisen neljänneksen välisenä aikana.

Kuvia Sm5-junayksiköissä toteutettavasta värityksestä ja sisustuksesta sekä uusin tiedoite luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa //www.junakalusto.fi/uutisia.html

Lähettäjä: Lari Nylund

Kommentit

23.01.2008 17:39 petaso Kuvien auki saaminen word tiedostossa ei onnistu, "määritetyn tiedoston avaaminen ei onnistu".
23.01.2008 17:42 Masa No ei näytä tosiaan onnistuvan. Harmillista.
23.01.2008 17:47 Timo Arolainen Tyylikkään näköistä kalustoa.
23.01.2008 17:50 keppis- Vaihtelua punavalkoiseen.
23.01.2008 17:58 Che Kuvat löytyvät osoitteesta //www.junakalusto.fi/tiedote_Sm5_kuvat.pdf
23.01.2008 18:02 Che C-vaunun sisustus vaikuttaa asialliselta. Kokonainen kahden oven väli vapaana kiinteistä istuimista pyörien, rattaiden yms. ja seisojien käyttöön sekä hyvä kaide keskellä eteistä helpottamassa seisomista. Pari pystykaidetta näyttää kyllä puuttuvat, joten kaikille seisojille ei taida tulla kädensijaa edelleenkään :( (Käyttäjä muokannut 23.01.2008 18:22) (Käyttäjä muokannut 23.01.2008 18:22)
23.01.2008 18:27 Joose Rautemaa Mukavana yksityiskohtaiset kuvat, näkyvissä ainakin matkakorttimasiinat, lipun leimauslaitteet ja jonkun sortin infonäytöt. Ja onkohan tuolla katossa valvontakamerat? (Käyttäjä muokannut 23.01.2008 18:27)
23.01.2008 18:29 Che Pikkuveljethän ne siellä katossa kurkkii.
23.01.2008 18:31 Karri Pietikäinen Mukava nähdä kuvia tulevasta uutuudesta...Avaralta näyttää matkustamo. (Käyttäjä muokannut 23.01.2008 18:32)
23.01.2008 18:59 Seppälä Hermanni Olisi kiva nähdä noi kuvat, mutta kone ei vaan suostu aukaseen pdf. tedostoja. Osaisiko joku kertoa mistä noi näkisi?
23.01.2008 19:05 Jore Uudet junat ovat todella virtaviivaisia ja värimaailma poikkeaa VR:n puna-valkoisesta maailmasta. YTV tuo oman värimaailmansa hyvin esille junissa. Vielä puolitoista vuotta kunnes pääsemme testaamaan uusia junia...
23.01.2008 19:26 TommiH Noi pitäis maalata vaikka Dm4-väreihin retrotyyliin.
23.01.2008 19:54 Aleksi Kallio Eikai samalla vaihdu Konduktöörinkin työasun väritys? :(
23.01.2008 20:47 Jarkko Korhonen Jee! Ummehtuneen ja patatylsän punavalkoisuuden korvaaja! Kun tulee totaalisen uutta kalustoa, on hyvä että unohdetaan 80-luvun konsulttien punavalkoiset IC-kotkotukset värityksessä.
23.01.2008 20:52 Che Ilman muuta Junakalusto haluaa tuoda esiin itseään ja YTV:tä kaluston omistajana, kuten Jokeri-busseissakin. Mites Sm4:t, jäävätkö ne VR:n omaisuudeksi vai aikooko se myydä nekin Junakalustolle?
23.01.2008 21:01 Nalle Fyrqvist Uudet Sm5 lähiliikennejunat näyttävät todella Asjallisilta, sisätilat ovat hienon näköiset ja avarat. Väritys on erittäin hyvä, ei aina sitä punavalkoista.
23.01.2008 21:38 Nalle Fyrqvist Edelliseen kommenttiini lisäten, mikäköhän on Sm5 -sarjan numerointi?
23.01.2008 22:12 John Kyllä tyyli maistuu. Raitiovaunumainen tunnelma sisällä, pituussuunnassa avaruutta, ei huono:)
23.01.2008 23:59 Dakkus Mites vessat? Onko tulossa vai ei?
24.01.2008 00:06 tlajunen Sm5-sarjan numeroinnista: en näkisi mahdottomana, että Sm5 jää vain työnimeksi, ja se saisi eurostandardin mukaisen pitkän numerosarjan tarkistusnumeroineen. Tällöin kalustosarjan tyyppikin olisi em. numerosarjan alkuosa. Jos taas perinteitä saa jatkaa, niin numerointi riippuisi siitä, numeroidaanko osaset erikseen, vain koko runko yhdellä numerolla. Jos yhdellä, niin veikkaisin 6501-65xx. Jos erikseen, niin jotain muuta, mitä? ________.
24.01.2008 00:08 tlajunen Dakkus, olisiko tuossa C-vaunussa tuo eteisen viereinen möhkäle wc?
24.01.2008 00:24 Visa Uotila Sisustuksen väritys on minun silmääni vähän turhan sekametelisoppaa, mutta muuten tuo huokuu juuri oikealla tavalla aikansa henkeä. Komee on peli, sano!
24.01.2008 01:39 Dakkus tlajunen: Käsittääkseni RVI määrittää kaluston viralliset litterat Suomessa. Eli Sm5 tulee olemaan nimenomaan Sm5. Firma voi sitten sisäisesti kutsua sitä kalustoaan vaikka miksi 921 874:ksi, mutta virallisissa yhteyksissä se on Sm5, eikä siitä pääse yli eikä ympäri. Mainittakoon, että edellä mainittu on vain käsitys, ja perustuu kohtuullisen hataralle pohjalle. Ajattele sitä siis enempikin teoriana kuin todettuna faktana ;)
24.01.2008 01:44 Dakkus Niin, ja tuota koppia arvelisin itsekin vessaksi. Mutta toisaalta vessat puhtaassa lähiliikennekalustossa ovat hieman oudohko asia maailman mittakaavassa. Ei sinänsä, on niitä tullut kyllä itsekin joskus käyteltyä. Ilmeisesti näilläkin junilla tullaan ajamaan tunnin pituisia matkoja, jolloin se vessa on jo ihan kiva olemassa. Siltä osin tämä meitin paikallisjunaliikenne ei ole niin verrattavissa vaikkapa S-Bahn -touhuun.
24.01.2008 08:52 jpl Ihan pieni oikaisu tähän: EU määrää litteroiden määräämisestä. Tämän mukaan RVI määrää kalustolle sen tyypin ja numeroinnin. Kaluston omistaja saa käyttää omia tunnuksiaan (esim. Sm5) ja merkitä ne junan kylkeen, mikäli näin haluaa. RVI ei tietääkseni ole vielä määrännyt yhtään mitään tulevaisuuden tyyppimerkinnöistä, mutta EU on määrännyt. Odotettavissa lienee tyyppimerkintöjä junien kyljessä, jotka näyttävät tältä: Junakalusto Oy Sm5 94 10 000xxxx-y. (Käyttäjä muokannut 24.01.2008 08:56)
24.01.2008 10:58 iki Vaunujen muotoilu on ihan tyylikkään näköinen. Yksi asia mihin kiinnittäisin huomiota on istuinten välinen etäisyys. Jos etäisyys on sama kuin nykyisissä, niin se ei ole aivan toimiva ratkaisu 3-osaisissa penkeissä. Kun polvet ottaa kiinni vastapäiseen matkustajaan, ikkunan viereltä on vaikea mennä käytävälle, jos kaikki paikat on täynnä. Hieman väljempi mitoitus lisäisi matkustusmukavuutta ja parantaisi 3-osaisten penkkien täyttöastetta. Käytävän ovet on jätetty pois, mikä lisää vaunujen viileyttä talvella ovien ollessa auki, kun ilma pääsee vaihtumaan matkustamoon saakka. Toisaalta ovien puuttuminen helpottaa matkustajien kulkua ja seisovat matkustajat jakautuvat tasaisemmin myös matkustamon puolelle.
24.01.2008 11:28 Dakkus Njaa.. Ainakaan Sm4:ssä en ole kovin usein niitä sisäovia nähnyt suljettuina. Kun niitä ei viitsitä sulkea, ei niistä ole paljoa iloa. Tietysti joku automaattinen liukuovi voisi toimiakin.
24.01.2008 12:01 Jarkko Korhonen Metroissahan ei ole sisäovia. Tarpeelliset ne olisivat, koska metroja seisotetaan vajaa kymmenenkin minuuttia ovet auki raikkaassa merituulessa pääteasemilla mm. Vuosaaressa. Onneksi ne kuitenkin saa suljettua napilla perässään siksi aikaa, että seuraava matkustaja tulee ja jättää taas oven auki. Ei väliovia tarvita, jos ulko-ovet sulkeutuvat aina hetken kuluttua automaattisesti.
24.01.2008 12:22 iki Varmaan ihan hyvä ratkaisu jättää ovet pois. Matkustajien kulku helpottuu, kun eivät ole tiellä. Lasiseinät suojaavat jonkin verran tuulelta. Kumpi sitten on pahempi - kylmyys vai tukkoinen ovensuu. (Käyttäjä muokannut 24.01.2008 12:24)
24.01.2008 12:56 Leisti Eivätkös nämä sm5-junat tule Hki-Kerava/Vantaankoski/Espoo -väleille, ja sm4:t siirtyvät pidemmille reiteille Riihimäelle, Lahteen ja Kirkkonummelle. Tällöin olisin odottanut metromaisempaa kalustoa: pari ovea enemmän runkoon ja 2+2 istumajärjestys lisäämään liikkumisen sujuvuutta ja vessatkin ovat aika turha kuluerä alle 30 km linjoilla. Muuten suunnitelmat näyttävät mukavilta.
24.01.2008 13:23 akik on muuten huvittava tämä vessallisuus tässä kalustossa, kun nykyisin ne tyydyttävät lähinnä tägäilijöiden tarpeita. päivittäin kulkevana voin kertoa, että kukaan normaali matkustaja ei käytä matkan aikana wc:tä, ailloin tällöin mennään tarkastaja karkuun, eivätkä he yleensä edes huomaa tätä (!) Ihme ettei ytv vaadi keravalle tai jonnekkin muualle kauas kulkeville bussilinjoille kalustoa, joissa on wc, vaikka matka usein kestääkin "hieman" pidemään kuin esimerkiksi leppävaaraan tai tikkurilaan..
24.01.2008 14:18 Jarkko Korhonen Mä olen kerran käyttänyt Sm4:n veeseetä pissaamiseen se ainoan kerran kun olen junan ko. tilassa käynyt. En edes jättänyt nestemäisiä tageja lattialle. Minä taas hämmästelin vessan siisteyttä. Mutta tosiaan - kyllä ne kokolailla turhia ovat. Tarkastajat taas ehkä eivät jaksa jäädä kyttäämään vessan oven ääreen jos se esim. pidentäisi heidän suunnittelemaansa matkaa.
24.01.2008 15:04 Esa Leskinen En pitäisi Sm4-junien vessallisuutta ihan turhana, sillä kulkevathan ne myös Tampereelle ja Kouvolaan. Tietääkseni osa Sm1-junista oli aluksi käymälättömiä, mikä aiheutti pitemmillä matkoilla omat ongelmansa. Kuulemma niitä jopa jouduttiin pysäyttämään linjalle, jotta matkustajat saivat tarpeensa tyydytetyiksi (liekö urbaanilegenda?).
24.01.2008 15:19 akik sm4:n vessat ymmärtääkin, kun kerran niitä käytetään pidemmille matkoille. keskusteluhan käy nyt näistä uutuuksista, jotka eivät paljoa helsingin seudun ulkopuolella tule käymään
24.01.2008 15:20 LasseH Junien elinikä on kuitenkin 30-40 vuotta ja vessat tuovat paremmat jatkokäyttömahdollisuudet muille reiteille/rataosille tulevaisuudessa, vaikkei niitä vessoja nyt alkuaikojen reiteillä välttämättä tarvitsisikaan. Tässä valossa varsin pieni investointi. Ja voi niille vessoille lyhyilläkin matkoilla olla tarvetta, monellako asemalla es. on WC. Ja harvennetun yöliikenteen aikan on paljon baarista tulijoita jne.
24.01.2008 15:38 Ville Saarelainen Mieluumminhan sitä käy junan vessassa ilman lisämaksua, kuin että maksaisi asemalla euron samasta lystistä.
24.01.2008 16:32 Seppälä Hermanni Hieno peli! oiskiva nähdä jo liikenteessä.
24.01.2008 17:49 jpl Aikoinaan näitä vessattomia Sm1/2-junia käytettiin suurin osa ajasta Helsingin alueen kierrossa...
24.01.2008 18:59 Che Itse ainakin kirosin niitä väliovia kun lasketteluvarusteiden kanssa joutui junassa kulkemaan päivittäin. Vessat tosiaan kannattanee pitää lukittuina YTV-liikenteessä. Voihan niitä konnari avata jos paha hätä tulee.
17.03.2008 18:27 Dakkus Joo näytä mulle suomalainen, joka saa päähänsä ja vielä uskaltaakin tuollaista konnarilta pyytää..