Lokakuu 2008
Havainto
01.10.2008 16:19
Venäjä politikoi jälleen rautateillä - Nyt on kohteena Liettua, joka on tukenut tiukasti Georgiaa vieläkin meneillään olevassa konfliktissa. Nyt Venäjä uhkaa vähentää tai lopettaa kokonaan Liettuan läpi kulkevat rautatiekuljetukset. Määräys on suullinen eikä se ole ainakaan vielä purrut. Lähde: Ärileht 1.10.2008 //www.arileht.ee/?artikkel=443404 - Uhkaus, suojelu, puuttuminen jne. Mitenkähän sitten Kaliningradia huolletaan? Meritse, mutta sitten varmaan Venäjän pitää lisätä sotilaallista läsnäoloaan Itämerellä jo ennen kaasuputken suojelua.
Lähettäjä: Joni LahtiKommentit
01.10.2008 20:43 | Jouni | No nyt on sitten kohta kurmootettu vuoron perään jokaista Baltian maata. Vuonna 2003 väännettiin hana kiinni Latvian Ventspilsiin johtavasta öljyputkesta, tosin kiskoilla ei liikenne ole hiljentynyt. Liettuan kautta kulkevien kuljetusten katkaiseminen sahaa todellakin Kaliningradin oksaa, sillä sinne ei tavara muita reittejä kulje. |
01.10.2008 22:11 | Dakkus | Saa kai sinne Puolan läpi yhäkin tavaran ja ihmiset kulkemaan. Kaksi löytyy rajanylityspaikkoja raideliikenteelle, molemmat ovat ilmeisesti käytössäkin. Kts. //www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/baltic-states/baltic-states.gif ja //www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/poland/poland.gif . Eihän tuo reitti Puolassa nyt ihan suora ole, mutta on se silti olemassa. Pepputuntumalla arvioisin matka-ajan Moskovasta kasvavan ehkä viidellä tunnilla, Pietarista toki paljon enemmän. |
01.10.2008 22:36 | Ari P | Mitenköhän käy Jantarin? |
01.10.2008 22:51 | John | Joku lukioistakin oli jo sitä mieltä, että tiblad (r****t) varmaan rupeavat huoltamaan enklaaviansa Puolan kautta. Onhan se todella vähän kuin ampuisi pottuvarpaaseensa uhkaillessaan pienempäänsä:) Kyllä siinä tulisi aikatappioita aivan varmasti, eri raideleydet yms ongelmat. Jaa, onhan siinä välissä Lukashenkon valtakuntakin! Se tuskin olis ongelma. (Käyttäjä muokannut 01.10.2008 23:17) |
01.10.2008 23:01 | John | Äh, dementiakohtaus! Lukashenkon pihojen läpihän sitä nytkin ajetaan. Mutta muita ongelmia tulisi. Merimatka Pietarista ottaisi aikaa aivan eri tavalla, mutta tavaraa kulkisi kerrella monta junallista. |
02.10.2008 18:15 | Jouni | Olisiko tässä kyse transitoliikenteestä Liettuan Klaipedaan? Tavaran kierrättämisessä Venäjältä Puolan kautta Kaliningradiin ei olisi yhtään mitään järkeä, vaikka siellä kiskot nyt teoreettisesti ovatkin. |
02.10.2008 19:33 | John | Jutussa sanotaan ..Leedut läbivaid raudteevedusid vähendada või need koguni lõpetada... En osaa ammattisanastoa, mutta se voi merkitä laajasti ottaen Liettuan läpi kulkevan rautatieliikenteen (rahti, ei henkilö?) vähentämistä tai kokonaan lopettamista tai sitten se voisi merkitä suppeasti nimenomaan läpikulkevaa rautatierahtiliikennettä eli kenties juuri transitoa Klaipedaan. Tavarankuljetus sinänsä olisi ilmeisesti kaubavedu. Otsakkeessa puhutaan homman pysäyttämisestä. Jutussa ei kuitenkaan käytetä lainasanaa transiit, joka olisi nimenomaan täsmälleen sitä kauttakulkua. - Eikä ole muuten sanaa transiitreisija:) Ovatko muuten Kaliningradiin junalla suuresta maasta matkustavat venäläiset transiitreisijoita? Huristelevatko he EU maan läpi ilman passintarkastusta vai onko rajoilla passikontrolli? Muistatko Jouni, joskus on ollut asiasta juttua täällä. - Mutta kuka muistaa aivan oikeat termit? |
03.10.2008 10:15 | Jouni | Venäläiset tarvitsevat Liettuan läpikulkemiseen transitviisumin ja ainakin aikaisemmin Liettua myönsi niitä maksutta henkilöille, jotka asuivat pysyvästi Kaliningradin alueella. Schengen-aikana en ole noilla junilla matkustanut, viimeiset kokemukset ovat vuodelta 2005. Olen Pietarissa itsekin allekirjoituksellani vakuuttanut, että minulla on Liettuan läpikulkuun oikeuttavat dokumentit. :) Passit katsotaan rajalla normaalisti, kyseessähän on EU:n ulkoraja. |