Lokakuu 2008
Havainto
07.10.2008 17:09
Ensimmäinen Sm5-juna näki päivänvalon: //www.vartti.fi/artikkeli/89e56ce9-29d5-4efe-8927-f1a8d9da2a5b
Lähettäjä: Jore VornanenKommentit
07.10.2008 17:34 | Vankka | Mielestäni tämä uusi juna on elegantti. |
07.10.2008 19:55 | John | FLIRT - Fast Light Innovative Regional Train. Sittenpä ajetaan flirtaten töihin:) |
07.10.2008 19:59 | pia eemeli | Flirtaten töihin etyk-pakkaus mukana? |
08.10.2008 14:45 | HT | Flirtaten: //www.dy.fi/xd |
08.10.2008 15:02 | JPokki | Melkoinen kyykäärme. Hieno kuin mikä, eipä siinä mitään. |
08.10.2008 17:03 | nordlju | Pienoisrautatiemiehille: Liliput alkaa valmistaa H0-FLIRTIä, joka tosin on jossain määrin erilainen kuin Junakaluston tulevat FLIRTit eli Sm5:t. Monelle ehkä "liiankin" erilainen. :) |
08.10.2008 17:36 | Tuomas Pätäri | Tosiaanko nuo liikenteeseen pääsevät vasta vuoden päästä siitä, kun Suomeen tulevat? |
08.10.2008 19:28 | MarkkuB | Siis ansioliikenteeseen, pitäähän ne sitä ennen tietysti testata ja kouluttaa kuskeja ja niin edes päin. Kauankos vankat pyöri testauksessa ennenkuin päästettiin ansioliikenteeseen...tai pendoliinot? ;-) |
08.10.2008 21:35 | joht. Nyman | Mikäli MarkkuB tarkoittaa ansioliikenteellä Pendoja, rohkenisin melkein väittää, että melko huonoja ansioita Sm3:t ovat operaattorille tuottaneet, jos liikennemäärää vertaa esimerkiksi IC-kalustoon. Sen sijaan kaupallisessa liikenteessä rimpulat ovat olleet vuoden mittaisen koeajovaiheen jälkeen, tai jos vielä saivarrellaan, niin kaupallinen liikenne alkoi vuoden koeajovaiheen jälkeen, mutta molemmat toki jatkuvat yhä edelleenkin päällekkäin; liikkuva Pendo voi tänä päivänä olla joko koe- tai siirtoajossa, tai sitten kaupallisessa liikenteessä. |
08.10.2008 22:27 | Dakkus | Joku reilu viikko sitten puhuin Stadlerin hyypiöiden kanssa ja kuulemma kaksi kappaletta oli tällöin Sm5-junia valmiina. Mikä sitten lie heidän määritelmänsä "valmiille", sitä en voi tietää. Mutta hassu oli murre miekkosella :) |
08.10.2008 23:04 | tane | Stadler Rail'in omilla sivuilla aiheesta: //www.stadlerrail.ch/index.php?section=news&cmd=details&newsid=162 ja //www.stadlerrail.ch/index.php?page=336 . Onkohan niillä yhtään 1524 mm baanaa siellä Bussnang'ssa? Puhuvat muuten Finnish State Railways VR Ltd'stä Junakaluston osakkaana, VR ei taida moista nimeä itse käyttää :) |
08.10.2008 23:12 | tane | Ovien puuttumista matkustamon ja 'tuulikaapin' välillä kyllä ihmettelen, ei sovi Suomeen! |
09.10.2008 00:36 | Dakkus | Berliinissä on S-Bahneissa ovien laidoilla tekstit: "Kylminä päivänä olkaa hyvä ja sulkekaa ovet." Eikä ainakaan koleina helmikuun päivinä näyttänyt itseni lisäksi kukaan kehotusta noudattavan. Vääntelivät vaan naamojaan kiroilevaisesti, kun oli epämiellyttävän kylmää. Ja samaan tulee kyllä usein itsekin syyllistyttyä. Ovesta sisään tullessa ei muista ikinä katsoa, tuleeko takaa vielä joku vai voisiko oven jo sulkea. Ja ulosmennessä taas on hankala painaa sulkemisnappia ja ehtiä vielä oven välistä pois ennen sen sulkeutumista. Ja ne avoimena möllöttävät ovet on tsörkäleen ärsyttäviä jo reilun viiden asteen pakkasella, saati sitten Helsingin miinus seitsemässäkymmenessä.. |
09.10.2008 00:55 | tlajunen | Onhan se sulkemisnappi ulkopuolellakin, ja uudemmassa kalustossa jopa huima viiveellinen automatiikka. Tuohon Sm5:een on lisäksi tulossa jonkinlainen "ilmaverho", joka pyrkii estämään ilman liikkumisen oviaukolla. |
09.10.2008 01:02 | MarkkuB | tane:n mietintään raiteista...näinköhän koeajavat vehkeet omilla normaaliraiteisilla teleillään jotka ovat kaiketi muuten samanlaiset kuin leveämmät vastineensa. Voihan toki olla, että junat kulkevat ensimmäisen kerran omin voimin vasta suomessa? Sähköjärjestelmähän lienee sama vai olikos sveitsissä käytössä jokin toinen järjestelmä, 16 ja 2/3 Hz vähemmillä volteilla? |
09.10.2008 10:10 | Simo Toikkanen | Kun katselee vähän tarkemmin uunituoreen Sm5:n kuvaa esim. SRS:n uutissivulla (//www.raitio.org/news/uukuva08/sm5.jpg), huomaa, että telien alla on jonkinlainen "aputeli". Voisi luulla, että aputelin avulla voitaneen suorittaa pienimuotoisia koeajoja tehtaan alueella. Suuremmat taidetaan tehdä täällä Suomen rataverkolla. |
09.10.2008 17:16 | Anton Carlsson | Eivät sittenkään tajunneet että se on pienellä ämmällä, vaan kirjoittivat SM5 (Käyttäjä muokannut 09.10.2008 17:23) |
09.10.2008 17:19 | tane | Tämä kyllä näyttäisi jo karanneen aputeleineen tehtaan portista ulos :) Siinä on muuten mielenkiintoisesti toteutettu 'korkea laituri', onkohan tuollainen ratkaisu liian halpa Suomeen! |
09.10.2008 21:56 | Dakkus | Tuota Sm5-valokuvaa tihrustelin ja tulin siihen tulokseen, ettei siinä taida olla ulkopuolella nappia ovien sulkemiseen. Kuten ei myöskään Berliinin S-Bahneissa (eikä itseasiassa misään tuntemassani saksalaiskalustossa). On muuten itse asiassa todella harvinaista, että minkään kulkupelin ulkoseinässä on nappi oven _sulkemiseen_. Suomalaiset paikallisjunat taitavat itseasiassa olla ainoita säännön vahvistavia poikkeuksia. |
09.10.2008 22:45 | tane | Miksiköhän muuten tuossa Junakaluston FLIRT:issä on noin korkea 'patti' katossa, kaikissa minusta ei tuollaista ole vai hämääkö kuva taas! |
09.10.2008 23:17 | Dakkus | Ohjaamon sivuikkunan ja matkustamon ensimmäisen ikkunan välissä on joku luukku. Esim. Saksan Flirteissä näkyisi olevan samanlainen: //en.wikipedia.org/wiki/Image:Flirt_gelbensande.jpg . Mitähän on takana? |
10.10.2008 10:47 | Eero Heinonen | Eiköhän sieltä luukun takaa teknologiaa löydy. Onhan jopa "muinaiset" suomalaiset dieselveturitkin täynnä luukkuja ja vähemmän muinaisissa niiden määrä tuntuu vaan lisääntyneen (Dr16). (Käyttäjä muokannut 10.10.2008 10:49) |
10.10.2008 15:58 | VilJo | Tuossa kuvassa noi 2 "ikkunaa" katolla näyttävät ikkunoilta. |
10.10.2008 21:02 | Tuomas Pätäri | Nuo ilmaverhot taitavat toimia aika tehokkaasti ainakin tehdashallien oviaukoissa, mitä olen kuullut. Hassuja tilanteita on tiedossa, kun rouvasväki astelee junaan löysissä hameissaan.. |