Lokakuu 2008

Havainto

09.10.2008 06:59

Helsingin Sanomat:
Tiekonevika on pysäyttänyt junaliikenteen koko Etelä-Suomessa. VR ei vielä tiedä, koska kauko-ohjausjärjestelmä saadaan korjatuksi.
Liikenne seisoo ainakin Helsingin ja Riihimäen sekä Helsingin ja Turun välillä.
Katkos ruuhkauttaa aamun liikennettä etenkin pääkaupunkiseudulla. Vika ilmeni noin kello 5.30.

Lähettäjä: Seppo Hiltunen

Kommentit

09.10.2008 07:39 Mika Björkqvist Pohjoisesta junat tulevat Riihimäelle ja Hämeenlinnaan asti, missä sitten lienee seisovan useampia junarunkoja samoilla raiteilla. Aamulehden mukaan väliasemia koitetaan miehittää, jotta edes muutama juna saadaan ajettua Hesaan ja sielä pois.
09.10.2008 08:24 joht. Nyman Tilanne klo 8.22: VR:n sivuilla on valtakunnallisesti kaikkein lyhin tiedote koko hässäkästä, joka kuuluu näin: "9.10. klo 7.31 Häiriö junien kauko-ohjausjärjestelmässä Liikenne on toistaiseksi keskeytynyt Helsingin ja Riihimäen, Helsingin ja Turun, Helsingin ja Vantaankosken sekä Helsingin ja Lahden välisillä rataosuuksilla. Häiriön vaikutukset laajenevat myös vähitellen muuhunkin junaliikenteeseen.". Verratkaa tätä esimerkiksi Hesarin vastaavaan: "Junaliikenteen lamaannuttanut tietokonevika iski uudelleen Julkaistu 6:27 Päivitetty 8:15 Tietokonevika haittaa junaliikennettä Etelä-Suomessa. Liikenne ei palaudu normaaliksi vielä useaan tuntiin. Tiekonevika seisautti varhain aamulla kaikki junat Etelä-Suomessa. Vika saatiin välillä korjattua hetkeksi, mutta laitteet pettivät noin 20 minuuttia toimittuaan taas kahdeksan jälkeen. Tuhannet ihmiset odottavat edelleen pääkaupunkiseudun asemilla junayhteyttä. Runsaasti työmatkalaisia on myös jäänyt bussipysäkeille, kun täpötäydet bussit eivät enää pysähdy ottamaan matkalaisia kyytiinsä. Liikenne on seisonut usean tunnin ajan kaikkiin suuntiin Helsingistä. Pohjoisessa vika ulottuu Riihimäelle. Katkos ruuhkauttaa aamun liikennettä etenkin pääkaupunkiseudulla. Vika ilmeni ensimmäisen kerran noin kello 5.30. VR:stä kerrotaan, että ensisijaisesti liikenteseen yritetään saada kaukojunat manuaalista ohjausjärjestelmää käyttämällä, mutta muutamia lähijuniakin on saatu liikkeelle. Helsingin rautatieasemalla oli seitsemän aikaan melko vähän ihmisiä. Asemalla tiedotettiin asiasta matkustajille säännöllisillä kuulutuksilla. Ihmisiä alkoi kerääntyä paikalle lisää sitä mukaa kun junavuorot jättivät ihmisiä asemalle, ja tunnelma oli lähinnä epäuskoinen. Huopalahden asemalla oli odotteli pari kourallista ihmisiä aamulla vähän ennen seitsemää. Kuulutuksia ei tuolloin ollut, mikä sai ihmiset manailemaan tiedonkulun puutetta. Helsingin Sanomien toimittajan mukaan asemalla seisoi kaksi junaa. Matkustajat saivat tietää junan sisällä olleelta konduktööriltä, että radalla ei ole liikkunut mikään puoleentoista tuntiin. Ihmisiä tuli ja meni, eikä monikaan jäänyt odottamaan junan lähtöä. Espoossa Leppävaaran asemalla ihmiset odottelivat epätietoisina junaa. Laiturilla valiteltiin, ettei tietoa tilanteesta ole: näyttötauluilla ei lukenut mitään ja kuulutukset olivat epäselviä. Pasilaan matkalla olleet Maija ja Joona Somerkari olivat kuulleet poikkeustilanteesta, mutta eivät keksineet mitään muutakaan reittiä määränpäähänsä. Aseman läheisellä taksitolpalla oli useita ihmisiä, mutta ei yhtään taksia. Liikkuvan poliisin mukaan Helsingin sisääntuloväylille on odotettavissa erittäin pahat aamuruuhkat, mikäli vikaa ei saada nopeasti korjattua. Poliisi toivookin autoilijoilta malttia ja muistuttaa riittävistä turvaväleistä. Kello 6.59 Pohjois-Haagasta Helsingin keskustaan lähtenyt bussi numero 40 oli täpötäynnä ihmisiä. Lassilalainen Riitta Peltonen oli ahtautunut bussiin matkalaukkunsa kanssa, koska M-junaa ei ollut koskaan kuulunut. Pohjois-Haagan asemalla kuulutukset olivat kertoneet tietoliikenneviasta. Peltonen oli matkalla Lappeenrannassa pidettävään kokoukseen. "Jonkin verran tämä häiritsee. Lappeenrannan-junan piti lähteä Helsingistä kello 7.12, mutta junassa istuva työkaverini soitti ja kertoi sen seisovan yhä Rautatieasemalla. Mietin otanko taksin van hyppäänkö bussiin, ja päädyin sitten tähän jälkimmäiseen", Peltonen kertoi.". (Anteeksi erittäin pitkä kommentti)
09.10.2008 09:12 Teho Kerrankin on oikea taho vastaamassa toimittajan kysymyksiin, Ylen aamutv.n uutisissa. Eli RHK.n edustaja,sillä RHK omistaa radat ja ohjauslaitteiston.
09.10.2008 09:20 Jarkko Korhonen Tiedotusvastuu on kuitenkin VR:llä. Sehän matkustajien liput rahastaa. Se on toki hyvä, että oikea taho selostaa, minkä takia VR:n junat myöhästelevät/eivät kulje.
09.10.2008 09:38 Teemu Sirkiä Teho, vielä kun kaikissa uutisissakin olisi oikeaa tietoa. Jälleen niin monessa paikassa väitetään VR:n kauko-ohjauslaitteiden vikaantuneen, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Koskahan RHK:n ja VR:n erot ja vastuualueet mahtavat selvitä "tavalliselle" kansalle...
09.10.2008 09:47 Jore Nyt on vika saatu korjattua toistamiseen ja liikenne pääsee purkautumaan. Nähtäväksi jää kuinka kauan tällä kertaa homma rulettaa....
09.10.2008 10:38 Esa Leskinen IC162 saapui Helsinkiin 2,5 tuntia myöhässä. Tiedotus junassa toimi esimerkillisesti ja konduktööri muistutti myös Helsingin aseman savuttomuudesta.
09.10.2008 11:15 pasi_244 On se hyvä että ei ollut pakkasta eikä räntää sadellut vaaka suoraan. Kohta sekin aika koittaa. Sopeuttaminen aloitettu "hyvillä" keleillä niin ei sitten harmita niin paljoa ;).
09.10.2008 14:37 jussix55 Junia käyttävien ihmisten kannalta on se ja sama kenelle tiedotusvastuu kuuluu, kunhan tieto on oikeaa ja antaa riittävän tiedon miten tilanteessa on järkevintä toimia. VR:n tai mikä se nyt on, antama tiedote on ylimalkainen ja vähättelevä ja matkustajia aliarvioiva. Tsaristista perintöäkö? Tällä menolla ei VR:n imago kyllä parane.
09.10.2008 15:08 Teho Olen ollut maantieliikenteessä (Bussissa) tilanteessa jossa tienpitäjä ei ole ollut ajantasalla aurauksissaan, siinä sitten auto seisoi ja lunta satoi. Ei mitään infoa tullut kuljettajalta koska matka jatkuu, kun siitä ei ollut mitään havaintoa..tiedota siinä nyt jotain sitten makustajille.
09.10.2008 15:20 Valtteri Vakli Voiko junia enää seistä Hämeenlinnassa?
09.10.2008 15:21 Valtteri Vakli Mikä on tämän hetkinen tilanne, VR:n Hämeenlinnaan saapuvien ja lähtevien junatietojen mukaan IC176 olisi matkalla Helsinkiin tai ainakin lähtenyt Hämeenlinnasta
09.10.2008 15:49 Heikki Piirainen S 1 kääntyi Kesälahdella S 8:ksi. S 8:n matkustajat kuljetettiin Joensuusta Kesälahdelle Sr1:stä ja kolmesta sinisestä koostuvalla junalla, joka vastaavasti kuljetti S 1:n matkustajat Kesälahdelta Joensuuhun ja oli lopulta perillä noin klo 14.20.
09.10.2008 17:37 vorlon Ammattitaidoton liikenneministeri pyytää selvitystä VR:ltä. //www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id103984.html Brianniassa näyttivät asemat olevan miehitettyinä aina.
09.10.2008 17:55 tlajunen "Voimme välittää selvityspyynnön Ratahallintokeskukselle."
09.10.2008 18:03 joht. Nyman Mielestäni paras kuulemani selitys tämän päivän kaaoksen tiedotuspulalle oli Mauno Haapalan haastattelu Novalla: "Meidän työntekijämme eivät voineet tiedottaa asiasta, sillä he olivat asemilla jumissa samasta syystä kuin muutkin ihmiset, eivät siksi ehtineet ajoissa töihin.". Tuo on toisaalta aivan totta, mutta toisaalta täydellistä mahdollisien poikkeustilanteiden unohtamista: eikö VR:n kokoisessa yhtiössä voisi olla edes yksi henkilö kerrallaan töissä vastaamassa poikkeustilanteiden infoamisesta ja esimerkiksi webbisivujen asianmukaisista päivityksistä? Jos tällaisia tilanteita silmällä pitäen olisi miehitys 24/7 ja joutoajalla vastuuhenkilöt heittäisivät vaikka sikaa, niin silti se olisi 60.000 kertaa parempi ratkaisu kuin nykyinen: aamulla tietämättömyys koski arviolta tuon suuruista ihmismassaa. Että näin.
09.10.2008 21:01 Anton Carlsson Tänä aamuna meni kuitenkin yhdestä saneeraamattomasta Sm2:sta koostuva M-juna Vantaankoskelle.
09.10.2008 21:42 Dakkus Tuohon bussijuttuun sen verran, että kuljettaja olisi silti voinut samantien kuuluttaa: "Tie on unohdettu aurata, joten jumitamme tässä nyt tuntemattoman ajan, kunnes [soittamani] aura-auto saapuu meidät vapauttamaan. Pahoitteluni ikävästä viivästyksestä."
09.10.2008 22:12 Teemu Lokka Kollegat tuolla tolpilla kertoivat että oli autoista pulaa. Pasilasta kuulema sai hyvin keikkaa =)
10.10.2008 00:30 4Axl Kumpa vain ne bussikuskit voisivatkin noin vain soittaa aura-auton paikalle.Kyllä ne tulee paikalle aikanaan kun kerkeävät.Ainakin täällä Espoossa auratessani bussireitit oli ja on aurauksessa ne 1 luokan polut,kummallista on vain se kuinka talvella bussikuski on niin "kaverillinen" ja moikkailee toivoen aura-auton hinaavan ne ojasta sitten aikanaan....Kun vain osaisivat ajaa kuin talvella pitää.
10.10.2008 18:39 joht. Nyman Jatketaan keskustelua tuohon 9.10.2008 klo 18.03 postaamaani kommenttiin liittyen. IS:n web tietää kertoa seuraavaa: "- Torstaina ongelmana oli, että ammattimaiset informaatikot juuttuivat itsekin ruuhkiin. Nyt asiaa parannetaan siten, että järjestetään sellaiset kuljetukset, että kaikki pääsevät töihin." (lähde: //www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1600448 ) Tuo on siis RHK:een, ei VR:ään liittyvä asia. Ajatus on kaunis ja on hienoa, että mennään parempaan suuntaan, mutta miksi ihmeessä vasta nyt? Kerrasta toiseen suurin ongelma poikkeusliikenteessä ei niinkään ole ollut junien myöhästyminen, vaan nimenomaisesti poikkeusliikenteestä tiedottaminen. Minä en ymmärrä millään konstilla, että miten se voi olla niin tavattoman, jopa ylitsepääsemättömän vaikeaa saada noinkin perustavaa laatua oleva asia kondikseen? Saati jos vielä operaattori tai radan omistaja tietää missä tiedotuksen ongelma on ollut (riittämätön henkilökunta oikeassa paikassa oikeaan aikaan), niin miksi ihmeessä tunnustettua ongelmaa ei ole korjattu heti kättelyssä? Yhden ylimääräisen ihmisen pitäminen töissä esim. klo 22-08 maksaa sivukuluineen ja kaikkine mahdollisine lisineen enintään 60 EUR / h. Vuositasolla tämä kustannus on yläkanttiin laskettuna 200.000 EUR. Luku näyttää tietysti suurelta, mutta mikäli tuota suhteutetaan yhtään, niin pelkästään eilisaamun hässäkässä tuo olisi maksanut vain reilun 3 euroa matkustajaa kohden paremman tiedotuksen osalta. Ja jos hommaa suhteuttaa edelleen ja mikäli informaatikkospesialistit tekevät vuodessa enemmän kuin 3 tuntia töitä, niin kustannus per passenger on tuosta luonnollisesti vain murto-osan marginaali. Yksinkertaista matematiikkaa, mutta miksei tätä ole osattu aiemmin soveltaa käytäntöön?
10.10.2008 19:21 petros itälaakso Aika ärsyttävi nuo ihmiset olen seurannut nyt keskustelu palstoja ja kaikkialla hakutaan rhk:ta. On se niin kamala juttu kun junat on muutaman tunnin myöhäs.
10.10.2008 20:46 Masa Juu yhdyn edelliseen. Herrat heti itkemässä kun junat muutaman tunnin myöhässä.. ja vielä rahaa vaaditaan :D Aika naurettavaa..
10.10.2008 20:48 Che Kyllähän tässä moni unohtaa, että tieliikenteessä kaaos on jokapäiväistä ;)
10.10.2008 21:05 Jarkko Korhonen Minä kuitenkin ajattelen niin, että jos asioista ei ikinä valiteta ja rutista, mikään ei muutu. Tietenkään tämä meidän jupina täällä ei asiaa edistä mutta on hyvä, että ulkopuoliset tahot tarttu(isi)vat rankalla kädellä tällaisiin tiedotushidastuksiin. Virheistä oppii, tai olisi hyvä oppia. Tieliikenteen ja rautatieliikenteen vertaus on ontuvaa, koska rautatieliikenne on tarkasti johdettua, kaikki menee liikenteenohjaajien käskyjen mukaan. Sen sijaan tieliikenteessä on yhtä monta ohjastajaa kun löytyy ratinvääntäjiä. (Käyttäjä muokannut 10.10.2008 21:06)
10.10.2008 21:47 petros itälaakso Ihmiset ei tajua jos juna liikennetä olisi jatkettu niin olisi varmaan tullut jokela 2 eli juna onnetomuus. En näe mitään huonoa toimintaa vr:än toiminnasta eilen päin vastoin he hoitivat homman asiallisesti. Mutta ikävä kyllä monikaan ei tajua sitä! :(
10.10.2008 22:03 Jarkko Korhonen Pointti ei ole liikenteen jatkaminen vaan kunnollinen tiedotus matkustajille. Sekä asemilla että kaikkialla mediassa, etteivät ryysi paikoille, siitä on kysymys. Ei siitä tietenkään, että riskillä ajettaisiin, tätä ei kai ole kukaan olettanutkaan edes? Itse kuulin klo 7 autoradioistani (tulossa Hajalasta (juna ei pysähdy))autolla stadiin ongelmista ja taputin XM:n rattia kuin uskollista ystävää olkapäälle =)
10.10.2008 22:15 Che Pointti on myös se, että aataminaikuisen kauko-ohjausjärjestelmän elämää on pitkitetty ja pitkitetty, ja vieläkin uuden järjestelmän käyttöönottoon on aikaa vuosia. Täysin perusteltu rutinan aihe.
10.10.2008 22:35 Esikammio Neumanilla on hyvä pointti tuossa ylhäällä, samoin Che saa pongot. Tympäsee hemmetisti, että nykyään tuntuu aina olevan syynä rahanpuute(luultavasti aina). RHK hokee ettei tänäkään vuonna saatu sitä mitä tavoiteltiin -> aina jäädään kunnossapidossa/investoinneissa jälkeen. Sitten vielä kun Pitkä-Matti ei enää tykkää asuttaa ihmisiä radan varteen, niin eiköhän asia ala olla siinä. OT: Ministeri Kehveliläinen, siinä vasta emäntä! ;) Kunnallisvaalit tulossa, itse äänestäisin sitä puoluetta, joka lupaa 300 miljoonaa euboa/v. ylläpitoon ja investointeihin.
11.10.2008 00:26 Esa Leskinen VR:n tiedotuslinjan arvostelu tuntuu olevan melkein kansalaisvelvollisuus ja kyseinen laitos näyttää saavan haukut joka kerta riippumatta siitä, miten se asioista kertoo. Itse kuulin torstaiaamun sekoilusta radiosta puoli seitsemän maissa ja IC162:n konduktööri piti matkustajat ajan tasalla parhaan kykynsä mukaan. Tietoa oli siis (ainakin täällä maakunnassa) tarjolla, jos vain viitsi sitä ottaa vastaan.
11.10.2008 08:14 Teho Esa, iskit naulan kantaan. Itse olin tuossa viimevuonna lähdössä Oulusta pendolla jossa oli kaksi runkoa, kohti etelää, jostain syystä jouduttiin runkojen järjestystä vaihtamaan. Asemalla kuulutettiin asiasta joka kolmas minuutti ja paikolllaan seisseessä rungossa konduktööri kuulutti 3 kertaa. Vasta kun toinen konduktööri karjui kuulutuksen, siis jo neljännen kerran ihmiset tajusivat vaihtaa runkoa, silloinkin hirveällä älämölöllä, koska heidän mielestään ei tiedotettu millään lailla aiemmin.
11.10.2008 09:31 Timo Salminen Yksi tiedotuksen ongelma on epätasaisuus ja -säännöllisyys. Melko paljon jää yhä riippumaan henkilöistä: toinen tiedottaa oikeinkin hyvin, toinen heikommin. Niin sanotuissa normaalioloissa on kyllä tyypillistä, että matkustajat eivät kuuntele kuulutuksia ("Missähän me oikein ollaan?"), mutta toissapäiväisen tapaisissa poikkeusoloissa tarkkaavaisuus on yleensä vähän paremmalla tasolla. - Tämänaamuinen HS kirjoitti nyt selvästi sen, että torstain liikennehäiriöt eivät olleet VR:n syytä ja yritti tehdä selkoa erosta RHK:n ja VR:n välillä. Sen sijaan esimerkiksi Aamuposti kirjoitti "VR:n ohjausjärjestelmästä", ja luultavasti yleisissä mielikuvissa kaikki rautatiet ovatkin yhä samaa VR:ää. (Käyttäjä muokannut 11.10.2008 09:32)
11.10.2008 10:08 Esa Leskinen Torstaiaamuisessa IC162:ssä istui naishenkilö, joka reagoi informaatiotulvaan seuraavasti: Kun konduktööri oli neljännen kerran tiedottanut tilanteesta (ja lisännyt anteeksipyynnöt päälle), kyseinen rouva puuskahti itsekseen "Valehtelee!". Viidennen kuulutuksen ja anteeksipyynnön jälkeen kyseinen rouva soitti kännykällä jonnekin ja purki kiukkuaan sanoen "Hei, tää on ihan käsittämätöntä tiedottamista. Mä kyllä kirjotan tästä!". Pahoin pelkään, että suomalaisilla on valittaminen niin verissä, että mikään tiedottaminen ei riitä (ainakaan jos tiedottajana on VR).
13.10.2008 19:39 rutinof Vika on löytynyt //www.rhk.fi/?x31161=2302477
13.10.2008 23:11 tlajunen "Pitkällisen tutkinnan jälkeen Vika paikannettu Rovaniemen ja Kemijärven väliltä."
14.10.2008 08:37 Eero Heinonen Vika tosin on lakannut olemasta jo jonkin aikaa sitten, mutta onhan se siellä ainakin henkisesti. :)
14.10.2008 16:56 tlajunen Kylläpä vain RHK:n ajantasainen dokumentti "Rataverkon kuvaus" tuntee paikan. Todellisuus taipuu sitten sen mukaan. :)
14.10.2008 22:48 Simo Toikkanen Vika onkin lakkautettu Rataverkon kuvauksen julkaisun jälkeen. Lakkautuspäivämäärä on 30.6.2008, kertoo tuoreimman Resiinan Tasoristeys-palsta.
15.10.2008 16:35 Dakkus Niin. Vika on löydetty ja poistettu ;)
15.10.2008 23:00 tlajunen Muutetaan edellisen viestini sana "ajantasainen" sanaksi "ajantasaisin". :)