Lokakuu 2008

Havainto

11.10.2008 20:31

Vihti/Vichtis raideliikenneonnettomuus: pieni 11.10.2008 05:19:24

Lähettäjä: Tomi Peltola

Kommentit

12.10.2008 00:15 joht. Nyman Kysyn kaksi kysymystä kerralla, ensimmäisen ja viimeisen: mitä hel*etin järkeä on copy/pastettaa tällaisia hiirenyliajojuttuja vorgin etusivulle, kun samat asiat voi kuka tahansa käydä lukemassa muualta webistä? Toki porukkaamme kuuluu suuri määrä junioreita, senioreita, pitkän linjan jannuja, sun muita, mutta tyrkky ei pidä mielestäni koskaan olla. Ottakee toivottavasti tämä palautteena, älkää naljailuna, pienet suuret harrastajainalut. Kiitos. (edit: konjunktio) (Käyttäjä muokannut 12.10.2008 00:17)
12.10.2008 16:04 imoT OK.
12.10.2008 23:12 Ile M. Ei ainakaan mua haittaa nuo ed.mainitut "pikku tapahtumat" tällä voorumilla. Tilaa riittää (kai?), mutta tosiaan löytyyhän nuo niin kuin Johtaja kertoi webistä kyllä. Ja jos aihe antaa aihetta enempään mielenkiintoon voi sitä webbiä tönkiä sitten tarkemmin.
13.10.2008 00:29 Matti Mäntyvaara Minusta on hyvä, että muilla on aikaa selata webiä ja lisätä havaintoihin nämäkin. Itsekukinhan voi halutessaan sitten perehtyä tarkemmin ko. tapahtumaan. Parempi mielestäni on koota rautatiehavainnot, merkityksettömiltäkin tuntuvat, yhdelle sivustolle, kuin koota erillinen lista selattavista sivustoista. Kaikki havainnot tulevat aluksi etusivulle, automaattisesti, eikä niiden merkittävyyttä voi arvioida sijainnin perusteella.
13.10.2008 02:25 tlajunen Tässä herää kysymys, miksi juuri tästä tapahtumasta on tehty havainto. Kaikkia vastaaviahan täällä ei ole havainnoiksi kirjattu. Miksi siis juuri tämä ylitti uutiskynnyksen? Vastaus lienee, että Peltola sattui huomaamaan ilmoituksen toisaalla netissä, mutta ei itse tiedä tarkempia yksityiskohtia. Mielestäni se ei saa riittää syyksi havainnon tekemiseen. Mieleen tulee kolme vaihtoehtoa käytännöksi tähän asiaan: 1. Joku näpyttelee havainnoksi _kaikki_ raideliikenneonnettomuudet. 2. Raideliikenneonnettomuuksista tehdään havainto vain, jos samalla tarjoaa tarkentavaa infoa tapahtumasta. 3. Näitä ei tänne suolleta lainkaan, vaan halukkaat voivat näitä etsiä Tilannehuoneesta tai muusta vastaavasta. Ykkösvaihtoehto on työläs, ja siihen pitäisi värvätä joku vastuuhenkilö. Enkä muutenkaan näe vaihtoehtoa tarkoituksenmukaisena. Kakkosvaihtoehto saa kannatukseni, sillä rajoituksella, että vaikka tarkentavaa infoa olisikin, niin tapahtuman pitää olla vähän järeämpi, kuin vain normi allejäänti.
13.10.2008 08:44 Che Vaihtoehto 1b. Havaintoihin vain suuret/merkittävät onnettomuudet. Kyllähän noille onnettomuusilmoituksille aina kiinnostaa saada selityksiä. Ehkä senkin verran voi puolustella, että nämä eivät vie etusivun tilaa kuin pari riviä. Asiaa tullaan varmasti miettimään. Jos jollain näppäräsormisella harrastajalla on aikaa, niin voisi koodata nettisivun joka suodattaa Tilannehuoneesta esiin pelkät rautatieilmoitukset ;) (Käyttäjä muokannut 13.10.2008 08:45)
13.10.2008 09:40 imoT Kylläkyllä, en laita tällaisia "hiirenyliajojuttuja" enää. Kiitos. (Käyttäjä muokannut 13.10.2008 09:40)
13.10.2008 11:34 Timo Leino "Jos jollain näppäräsormisella harrastajalla on aikaa, niin voisi koodata nettisivun joka suodattaa Tilannehuoneesta esiin pelkät rautatieilmoitukset ;)" Ei tartte koodata, voitte käyttää Tilannehuoneen tietokantakyselyä. Tästä linkistä 10 viimeisintä raide-tapausta //www.tilannehuone.fi/kysely.php?maara=10&tehtava=raide&hidden=on (Käyttäjä muokannut 13.10.2008 11:35)
13.10.2008 21:09 Che Kah juu :) Voisikin miettiä, saataisiinko tuo jotenkin liitettyä vorgin etusivuun.
14.10.2008 13:44 Jarkko Korhonen Mennäänpä viimein itse asiaan eli kertokaa, mitä siellä Vihdissä (missä siellä?) on käynyt, mille kalustolle jne.
14.10.2008 17:06 Dakkus Eikös "raideliikenneonnettomuus: pieni" tarkoita juurikin hiiren yliajoa (vai kattaako ihmisetkin?), "keskisuuri" sitten tr-onnettomuutta tai tavarajunan takimmaisen vaunun suistumista ja "suuri" Jokelaskylää? Vaikka tuo "pieni" kattaisi ihmisen yliajotkin, sanoisin että on joka tapauksessa tarpeetonta uutisoida täällä allejääntejä. Jotenkin niistä tulee iltasanomamainen fiilis.
14.10.2008 17:40 tlajunen Hätäkeskuksissa on erilaisille hälytystyypeille määritelty kullekin (yleensä) kolme eri tasoa, jotka Dakkus tuossa jo mainitsikin. Suoranaisesti ne eivät kerro itse tapahtumasta mitään tarkentavaa infoa, vaan kutakin tasoa vastaa tietty hälytettävä muodostelma. Perusperiaatteena voidaan sanoa, että "pieneen" hälytykseen lähtee yksi yksikkö. "Keskisuureen" kolme sammutusyksikköä, tapauskohtaiset lisäyksiköt sekä palomestari johtamaan palettia. "Suureen" lähteekin jo päivystävä palopäällikkö, kolme palomestaria, yhdeksän sammutusyksikköä ja lisäyksiköt. Käytännön muodostelma sitten riippuu käytettävistä resursseista, hälytyskategoriasta, kuun vaiheesta, tms. :)
15.10.2008 16:34 Dakkus Kuun vaiheesta?! Miksi ihmeessä?
15.10.2008 23:01 tlajunen Siksi, että edellisessä viestissä olisi kuivan asiatekstin seassa edes hitunen huumoria.