Havainto
21.10.2008 14:14
VR:n pääjohtaja Henri Kuitunen eroaa
VR:n pääjohtajana liki 12 vuotta toiminut Henri Kuitunen irtisanoutuu omasta aloitteestaan VR:n palveluksesta.
Myös VR-konsernin hallituksen puheenjohtaja Antti Lagerroos eroaa tehtävästään. Sekä pääjohtaja Henri Kuitusen että VR:n hallituksen puheenjohtaja Antti Lagerroosin mukaan suhteet VR:n johtoon, VR:n hallitukseen ja hallintoneuvostoon sekä ministeri Jyri Häkämieheen ovat olleet erinomaiset.
Pääjohtaja Henri Kuitusen mukaan "VR:n kehittämisessä päättyy nyt yksi vaihe. Talous ja kannattavuus ovat hyvässä kunnossa ja yrityksessä on viety läpi mittava kaluston investointiohjelma". Kuitunen toteaa, että hänen seuraajansa on hyvä jatkaa tästä uusin ajatuksin.
Konsernin toiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi Kuitunen jatkaa nykyisessä tehtävässään huhtikuun loppupuolelle asti, jolloin myös hänen työsopimuksensa päättyy.
Kuitunen on tehnyt pitkän uran VR-konsernissa. Hän tuli VR:n palvelukseen vuonna 1982. Vuodesta 1997 hän on toiminut VR-konsernin pääjohtajana.
Lähde: //www.vr-konserni.fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_519.html
Kommentit
21.10.2008 14:23 | Timo Salminen | Pääjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja eroavat noin vain yhtäkkiä ja yhtä aikaa. Onko kaikki niin auvoista kuin väitetään? Kaikista vakuutteluista huolimatta on tässä jotakin hämmentävää. |
21.10.2008 14:28 | Jore | Timo puhuu asiaa. Ennätti vaan ensimmäisenä kommentoimaan. Kun yrityksen johdosta lähtee samalla oven aukaisulla kaksi johtohenkilöä, on aika selvää että taustalla on jotain mitä ei haluta julkisesti kertoa. VR on taloudellisesti hyvässä kunnossa, mutta moni muu asia retuperällä. Osa kalustoinvestoinnestakin on epäonnistunut ja esimerkiksi metsäteollisuus on jo pitkään arvostellut VR:n tapaa toimia. Esimerkiksi uuteen kuljetuskalustoon ei olla haluttu investoida tarpeeksi. Uudet tuulet puhaltavat myös VR:llä. Kehitystä, sitä tarvitaan muuttuvassa maailmassa. |
21.10.2008 14:30 | joht. Nyman | Timppa ehti ensin, samaa minäkin pohdin. Olen edelleen sitä mieltä, että _koko_ VR:n toimiva johto voisi joutaa jo pikku hiljaa muihin tehtäviin, vaan mitenköhän on, pärjäisivätköhän he oikeissa työpaikoissa lainkaan... Tämä on tällaista hiljaa itsekseen pohdiskelua, kävipä tuuri etten kirjoittanut tätä julkiselle nettifoorumille. (edit: T9-ordbokin aiheuttama typo) (Käyttäjä muokannut 21.10.2008 14:32) |
21.10.2008 14:42 | Iso Vaalee | Alma Mediaan verrattuna VR osoittaa hienoa selkärankaa taistelussaan sukupuolista syrjintää vastaan, kun kaksi johtohenkilöä eroaa ikävän homofobisen tapauksen paljastuttua yhtiössä //vaunut.org/havainto.php/4843 |
21.10.2008 15:29 | Dakkus | Väitän kyllä, että noiden eroamisten taustalla on jotain isompaa. Toivotaan, että VR:n toimintaan tulee nyt muutosta :) |
21.10.2008 15:31 | 6nen | Takaisin asiaan: Onkohan VR Cargo kuullut jo metsäteollisuuden lisäleikkauksista tai seuraavasta lakkautusaallosta? Henkilöliikenteellähän pyyhkii nyt paremmin kuin koskaan aikaisemmin, junat ovat täynnä ja kulkevat suhteellisen moitteettomasti. Samaan aikaan kaikessa hiljaisuudessa monet metsäteollisuuslaitokset ovat jo lomauttaneet työntekijöitään ja supistaneet tuotantoaan mm. Ristiinassa, Pietarsaaressa, Lohjalla ja Suolahdessa. Tämä ei voi olla jo nyt näkymättä VR:n rahakirstussa kun kuljetettavien tonnien määrä laskee laskemistaan, vaikka veturinkuljettajilla ja ratapihatyöntekijöillä näennäisesti töitä vielä on saman verran. |
21.10.2008 15:31 | Eero Heinonen | Kuka keksii ensimmäisen salaliittoteorian? ;) |
21.10.2008 15:56 | 6nen | Tässähän sitä ollaan juurikin kehittelemässä, kaikkien aikojen kovinta ja kuuminta salaliittoteoriaa, älä nyt keskeytä! |
21.10.2008 16:01 | petros itälaakso | Minä keksin! vr:än kirjan pitäjät ovat väärentäneet tietoja ja vr on konkursin partaala jonka johdosta yhtiö myydään esim sj:lle! :) Taisi olla maailan surkein salaliito teoria? (Käyttäjä muokannut 21.10.2008 16:02) |
21.10.2008 16:04 | Joona Kärkkäinen | Joo, mutta hyvä vitsihän toi oli Petros. |
21.10.2008 16:07 | petros itälaakso | Juu kiitos! |
21.10.2008 16:30 | Ari Lindroos | Yleltä olisi luullut löytyvän uutiseen kotimainenkin raideliikennekuva //www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id105184.html |
21.10.2008 16:38 | crastor | No minkäsmaalainen tuo kuva nyt sitten on? |
21.10.2008 16:41 | Dakkus | Ehkä Arin kotimaa on jokin muu kuin Suomi? :D |
21.10.2008 16:42 | Joona Kärkkäinen | Kuva on saksasta, laitoin palautettakin asiasta. |
21.10.2008 16:47 | Ari Lindroos | Näköjään kuva on vaihdettu. Aikaisemmassa oli saksalainen IC-juna vai mikäköhän siinä oli? |
21.10.2008 16:49 | AH | "Kuitunen jatkaa nykyisessä tehtävässään huhtikuun loppupuolelle asti, jolloin myös hänen työsopimuksensa päättyy" Mikäs kummempi eroaminen tuo nyt sitten on? |
21.10.2008 17:07 | Jarkko Korhonen | Onnea, menestystä ja uusia tuulia VR:lle. Toivottavasti kansallekin kerrotaan aikanaan koko totuus tästä, eivät pääjohtajat lämpimikseen eroa (vaikka joskus pitäisi). |
21.10.2008 17:20 | tlajunen | Kauppalehdellä on erilainen tieto "jupakasta": //www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/10/15656&ext=rss |
21.10.2008 17:33 | joht. Nyman | Jep, ja samoin Hesarikin valotti asiaa hieman tarkemmin. Linkkiä mulla ei tässä nyt ole, mutta Hesarin tuoreimmista löytyy. Sen mitä tämän hetkiset uutiset kertovat, ymmärrän herrojen irtisanoutumista hyvinkin. |
21.10.2008 17:34 | Masa | Hyvä asiahan toi. Ei muutakuin vaunuja tilaukseen :) |
21.10.2008 17:38 | Joona Kärkkäinen | no ei tod! |
21.10.2008 18:27 | pia eemeli | Sanomalehti Kaleva siteeraa Kauppalehteä ja kirjoittaa verkkolehdessään potkuista, ei eroamisesta. //www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=759511 (Edit: Näytti tlajunen ehtineen ennemmin...) (Käyttäjä muokannut 21.10.2008 18:30) |
21.10.2008 18:39 | tlajunen | Kauppalehti tosin muutti otsikkonsa sittemmin. (Käyttäjä muokannut 21.10.2008 18:39) |
21.10.2008 19:15 | Jarkko Voutilainen | Vastaavasti Valkekoskelle tulee junalla sellua entistä enemmän ja VR Cargo:n palvelu Valkeakoskella muuttuu ympärivuorokautiseksi, mikäli sellutehtaan suunniteltu sulkeminen realisoituu meneillään olevien YT -neuvottelujen päätteeksi. |
21.10.2008 19:48 | pia eemeli | Samoin Kaleva muutti otsikkonsa! Hmm... Miksihän?? |
21.10.2008 20:15 | Eero Heinonen | Kieltämättä oikea asenne, että yhtiön ylin johto uhrautuu plootujen eteen... :) //www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135240412274 |
21.10.2008 20:30 | Joona Kärkkäinen | Eero, hyvin sanottu. :-D |
21.10.2008 21:19 | tlajunen | Tosin vähän varomattomasti valitut sanat Eerolla, rautateillä kun vaunujen eteen uhrautuminen yleensä on kovin fataalia. |
21.10.2008 21:30 | Timo Valtonen | Omistajan pitäisi selkeästi päättää kuinka toimitaan. Nyt eri ministeriöistä satelee ristiriitaisia tavoitteita, joten ei ole mikään ihme, että käämit palavat. Metsäteollisuudessa kannattavuus voitti työllisyysnäkökohdat. Mitenköhän tässä nyt käy? |
21.10.2008 21:31 | TommiH | Mistäs vaunuista nyt olisi kyse?tavaravaunuja ainakin piisaa ja sinisiä on ihan romutettavaksi asti... |
21.10.2008 21:51 | JVP | TommiH: Jos olen oikein tulkinnut uutisia, kyse ei olekaan siitä että uusille vaunuille olisi tarvetta vaan nimenomaan päinvastoin VR ei haluaisi tilata uusia vaunuja (koska niitä ei tarvita), mutta valtio haluaisi Otanmäelle uusia tilauksia. VR:n kannaltahan tuollainen järjestely kuulostaa vähintäänkin järjettömältä. Keskustan kannatus Kainuussa sen sijaan varmasti kasvaa. |
21.10.2008 22:00 | tane | Hmm, julkisuudessa on kyllä kirjoiteltu, kuinka "vaunupula pakottaa puukuljetukset raiteilta vesille"! Lehtijuttu //www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2008-09-06,104:2:562862,1:0:0:0:0:0: ja keskustelua aiheesta //www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=13736.0 |
21.10.2008 22:29 | Pasi Kokkonen | JVP: Jos nyt ei aikaisteta hankintoja ja tueta Transtechia niin muutaman vuoden kuluttua itketään sitä, että miksi piti viivytellä eikä voitu tukea kotimaista tuotantoa kun Transtechilla on lappu luukulla. Se, jos hankintoja aikaistetaan noin 3 vuotta ei taatusti firmaa juurikaan heilauta. |
22.10.2008 00:00 | jussix55 | JVP on ymmärtänyt asian samoin kuin minäkin. Valtio (ministeri Vehviläinen) haluaisi romuttaa toimivat ja kansan mielestä mukavat siniset vaunut ja tilata uusia, siis tarpeettomia vaunuja muka työllisyyden nimissä. Vastuullinen yritysjohtaja ei voi muuta kuin vetää omat johtopäätöksensä tällaisesta typeryydestä. |
22.10.2008 00:48 | tlajunen | Rautatieharrastajien käsitys mukavuudesta ei tosin vastaa kansan syviä rivejä. Merkittävä osa kansasta pitää sinisiä romuina. |
22.10.2008 09:42 | Ville Saarelainen | Aika näyttää, muuttuuko VR:n linja nyt siihen suuntaan että joidenkin täysien junien ongelmaa korjattaisiin lisävaunuilla tai jopa lisävuoroilla hintojen korotuksen sijaan (kuten lomapassin ehtojen huononnukset menneenä kesänä). Rahan puute ei ole pätevä syy vaunujen hankinnan esteeksi, koska pankista saa lainaa, jota puolestaan lyhennetään lisääntyneillä lipputuloilla, joita puolestaan on mahdollista lisätä oikeanlaisella hinnoittelulla. |
22.10.2008 09:56 | Matti Grönroos | Erityisesti VR:ään pätee hyvin se, että kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Jos omistajan ja johdon intressit ovat ristiriidassa, johto lähtee. Ongelma johdon kannalta on se, että VR:n kaltainen yhteiskunnallista tehtävää hoitava osakeyhtiö ei ole aito yritys, joka tekee liiketoimintapäätöksensä itsenäisesti. Lagerroosille tilanne saattoi tulla yllätyksenä, mutta tuskin Kuituselle. Vaunukina on todennäköisesti vain savuverho, jolla peitellään jotain isompaa skismaa. VR:n toiminta on aika dominoivasti ollut tuotantolähtöistä ja asiakasnäkökulma on jäänyt voisiko sanoa sivuraiteelle. Johdon vaihtuminen ei välttämättä ole yksinomaan huono asia. |
22.10.2008 10:08 | Markku Huusko | Kerrankin jostain paikasta johto lähtee, jos ei homma toimi. Yleensä potkitaan työtä pyörittävät ekaks. Että ei mutta kuin eronneelle johdolle täydet supportit selkärangasta. |