Lokakuu 2008

Havainto

21.10.2008 17:56

Rautatieviraston määräys museoliikenteestä on luettavissa verkossa:

//www.finlex.fi/data/normit/33637-40018MUSEOM__R_YS1184105590.pdf

Lähettäjä: Juhani Pirttilahti

Kommentit

22.10.2008 10:23 joht. Nyman Löytyihän tuosta porsaanreikä: "Seuraavana luetelluilla rataosuuksilla museokalusto ei saa liikennöidä junana ilman JKV-veturilaitetta: - Helsinki-Turku - Helsinki-Tampere-Parkano-Kokkola-Oulu-Kemi - Kerava-Imatra-Pelkola - Luumäki-Vainikkala Rajoitus ei koske junan lähtemistä liikennepaikalta rataosuudelle eikä junan saapumista liikennepaikalle rataosuudelta." -> Homma jatkuu ennallaan, mikäli junalle laaditaan esimerkiksi aikataulu Hpk-Tpe-Hki, Prv-Ke-Hki tai Hki-Ke-Prv. Tuntuu siltä, että Rautatievirasto kompuroi pahasti omaan näppäryyteensä.
22.10.2008 19:06 MarkkuB Itseasiassa mielenkiintoista asiassa on se, että näemmä Savonradalla saa museokalustolla päästellä 'vapaasti' koska sitä ei lueteltu listassa? Hmm, Kouvola - Kajaani/Oulu ensi vuoden kevät/syysretkenä hurjalla 70km/t-nopeudella, kyllä on pendot ihmeissään :)
22.10.2008 19:47 Che Noo, RHK voinee silti estää museojunien liikennöinnin "koska se nyt vaan ei ole järkevää" vaikka laissa pieni aukko olisikin...
22.10.2008 20:26 rutinof Minä taas tulkitsisin tuon kohdan niin, että se sallii liikenteen esim. Porvoosta Keravalle mutta ei sieltä Riihimäen, Lahden eikä Helsingin suuntaan. Samoin Oulusta voidaan liikennöidä Kontiomäen suuntaan jne. No, nähtäväksi jää.
22.10.2008 20:49 6nen Paljonkos tämä jkv-rataosakielto mahtaa loppupeleissä haitata tai rajoittaa varsinaista museoajoliikennettä? Montako museoajoa on järjestetty esimerkiksi Hki-Tku välillä saati Tpe-Sk-Ol? Tai Ri-Tpe? Tietenkin museoliikenne piti nyt kieltää siellä missä olisi eniten matkustajapotentiaalia eli Helsingistä pohjoiseen ja Lahden suuntaan. 70km/h on aivan sopiva matkanopeus museokalustolle, onhan se kuitenkin aika lähellä tavarajunaliikenteen todellista keskinopeutta eikä ole merkittävästi sen hitaampi kuin 80km/h. Eikös tämä jkv-pakko mahdollista yhä kalustohinaukset esimerkiksi Hyvinkäälle tai Lahteen, mikäli veturi on varustettu jkv:lla? (En jaksanut lukea ylläolevaa pdf:ää kovin tarkasti) Mikäli näin on, museokalustorintamalla varmaan riittäisi jos yksi museoveturi saataisiin jkv-varustetuksi, tai vastaavasti ostettaisiin vetopalvelut siirroille VR:ltä hintaan 1000e/tunti tjsp. Jos olen väärässä, huutakaa heti jotain, en tiedä itse asiassa asiasta yhtään mitään :) Ps. Toivottavasti ensi vuonna nähtäisiin Ukko-Pekkailua Hyvinkäältä Karjaan kääntöpöydälle ja takaisin Riihimäen päärata-ajelun sijaan!
22.10.2008 21:09 Ari P Museoajona esimerkiksi Helsinki-Porvoo ei ole jatkossa mahdollinen, koska Helsinki-Kerava -väli on osana Helsinki-Kemi -rataosuutta museoliikennekiellossa (siis ilman JKV-laitetta). Vain Kerava-Porvoo on mahdollinen. Samoin Hangosta ei voisi järjestää museoajoa Lahteen, sillä osuus Hyvinkää-Karjaa on kieltoaluetta. Ongelma siis on, että kiellettyä rataa ei saa ajaa junana liikennepaikkojen ulkopuolella pientäkään matkaa. Vaihtoliikkeenä kaluston liikuttaminen on sallittua myös kielletyillä rataosilla. Vaihtoliike on tehtävä ilman matkustajia ja suurin sallittu nopeus taisi olla 35 km/h. Tuolla nopeudella ei museokalustoa saada siirretyksi esimerkiksi Helsingistä Keravalle kuin yöaikaan.
22.10.2008 21:11 Ari P Tuolla säännöissä sanotaan myös, että liikennepaikoilla museokaluston suurin sallittu nopeus on 50 km/h. Koskeekohan tuo kaikkia liikennepaikkoja, eli myös seisakkeita ja puolenvaihtopaikkoja? Vaihteesta poikkeavalle raiteelle ajettaessa sn on 20 km/h.
22.10.2008 21:27 Teemu Sirkiä Hyvinkää-Karjaa -osuus ei ole JKV-pakollisten rataosien joukossa (eikä ole edes JKV-rata), joten museolta on edelleen hyvät mahdollisuudet ajella Karjaan suuntaan.
22.10.2008 21:46 6nen Ja myös aina Hankoon saakka ilman jkv:ta, sillä ensimmäisessä kommentissa mainittu poikkeus sallisi ajaa Karjaan läpi - ja vieläpä ilmeisesti nopeudella 50km/h? (Ari taisi tarkoittaa Hyvinkää-Riihimäki kielto-osuutta?)
23.10.2008 03:30 jpl Hieman asiaa EU-tasolta: //www.europarl.europa.eu/news/expert/infopress_page/062-33707-189-07-28-910-20080708IPR33705-07-07-2008-2008-false/default_en.htm
23.10.2008 03:37 jpl Oman tulkintani mukaan tuo 50 km/h koskee kaikkia virallisia liikennepaikkoja oli se sitten yksiraiteinen seisake tai iso ratapiha. Toki se parantaa turvallisuutta, kun nopeutta pudotetaan jokaikisen maitolaiturin kohdalla 70 -> 50. Kaikissa vaihteissa tyypistä riippumatta poikkeavalle raiteelle saa ajaa niinkin huimaa nopeutta kuin kahtakymppiä. Vaihtotyönä liikkuminen vaikeuttaa liikenteenohjaajien työtä ja syö henkilökunnan hermoja junassa ja muualla aivan turhaan. Tämä on typeryyttä - ei missään nimessä turvallisuutta.
23.10.2008 03:49 jpl Tiedot raideliikenteeseen liittyvästä EU-direktiivistä, jota museoliikenteessä ei siis viimeisimmän katselmuksen mukaan tarvitse noudattaa: //www.europarl.europa.eu/oeil/file.jsp?id=5425242
23.10.2008 08:07 Timo Salminen Eivätkös jkv:ttömän museokaluston siirtoajot ole edelleen mahdollisia myös kieltoalueella, kunhan matkustajia ei ole kyydissä vai ymmärsinkö väärin? - Toinen näkökulma vielä. Kuvitellaanpa, että liikennöitsijä Vanha-Vaunula haluaisi aloittaa museoliikenteen reiteillä Tampere - Pori ja Lahti - Riihimäki. Saisiko hän ajaa myös rataosilla Tampere - Lielahti ja Lahti - Hakosilta? Nehän kuuluvat kieltoväleille.
23.10.2008 10:39 Ari P 6nen: Kiitos korjauksesta. Tarkoitin tosiaan Hyvinkää-Riihimäki -väliä.
23.10.2008 10:41 Ari P Timo: Hyvä huomio. Välttämättä Riihimäki-Lahti -ajo ei siis onnistuisi, vaan ainoastaan Riihimäki-Hakosilta. Tuo on mielenkiintoinen kysymys.
23.10.2008 13:09 jpl On siirrot mahdollisia - vaihtotyönä 35 km/h ettei vaan satu mitään... Hakosilta-Lahti ja Lielahti-Tampere välit kuuluu lueteltuihin rataosiin, joten noiden välien ajamiseen tarvitaan jkv. Muuten se on 35 km/h ja ei matkustajia. (Käyttäjä muokannut 23.10.2008 13:11)
23.10.2008 14:38 iki Kyllä tämä rajoitus tekee huomattavaa taloudellista haittaa osalle yhdistyksistä. Olen mukana Porvoon Museorautatie ry:n toiminnassa ja ollaan laskettu, että tulot pienenevät lähes 70 % !, kun Keravalta ajetaan ja tilausajotkin jäävät pois. Yhdistyksellä on jatkossa todellisia vaikeuksia pitää yllä Olli-Porvoo rataa. (Käyttäjä muokannut 23.10.2008 14:46)
23.10.2008 21:50 Ari P Aika hurja prosentti. Aiotaanko Keravalta ajoa kuitenkin kokeilla? Keravalta ajon ongelmana taitaa olla myös se, että lätät pitäisi siirtää Pasilasta Keravalle luultavasti jo klo 5-6 aikoihin aamulla, jotta siirto ylipäänsä olisi mahdollinen muun liikenteen seassa vaihtoliikkeenä nopeudella 35 km/h. Se aiheuttaisi junahenkilökunnalle monen tunnin odottelun Keravalla, josta ajo Porvooseen alkaisi todennäköisesti vasta klo 10-11 aikoihin. Ja sama juttu takaisin Pasilaan siirrettäessä, se olisi mahdollista vasta klo 23-24 aikoihin. Voitaisiinko lättiä alkaa säilyttää Porvoossa? Sinne kai tarvittaisiin silloin kameravalvonta. Todella kipeästi JKV-rajoitus varmasti osuu myös ainakin Höyryveturimatkat 1009 Oy:n toimintaan.
24.10.2008 08:24 iki Jos ajot toteuttaisi siirtoajoina Keravalle, tulisi päivän pituudesta kohtuuton. Porvoosta käsin olisi ajot tehtävä.
24.10.2008 22:26 Timo Valtonen Tarkennusta :n esittämään EU-tietoon. Museoliikenne on vapautettu MIKÄLI se täyttää kansalliset turvallisuusmääräykset tai liikennöi omalla verkollaan.