Lokakuu 2008

Havainto

22.10.2008 08:31

Uhkatilanne Keravalla //www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1604223.

Lähettäjä: Jorma Toivonen

Kommentit

22.10.2008 08:35 jtt //www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1604223 taitanee toimia paremmin.
22.10.2008 10:42 Harri Halinen Miksi JKV vaaditaan museojunaliikenteeltä mutta kaupallisessa liikenteessä se voidaan kytkeä pois päältä?
22.10.2008 10:52 Joona Kärkkäinen Määräyshän ei ole vielä edes voimassa, tällaisessa tapauksessa oli radan puolesta jkv pois käytöstä, kun uusi määräys koskee sitä että junassa pitää Jkv radalla olla jkv käytössä. Jos radalta on jkv pois käytöstä niin junalla saa silti kulkea.
22.10.2008 11:49 joht. Nyman Mikäli pikkulintuihin on uskominen, Keravan hässäkässä oli kyse kaikkea muuta kuin pelkästä vaihdeviasta. Suuronnettomuus oli kuuleman mukaan todella lähellä. Katsotaan mitä tästä tiedotetaan jatkossa, vai tiedotetaanko mitään.
22.10.2008 11:59 Riku Outinen Eiköhän tästä tule raportti OTK:n sivuille kuten kaikista vaaratilanteista junaliikenteessä.
22.10.2008 12:21 rutinof Vähän isompien lintujen mukaan Keravan "vaihdevika" oli seuraus, ei syy. Onnettomuus olisi voinut olla periaatteessa mahdollinen mutta ei punaisen ohi ajaneen lähijunan ja pendolinon (S8) kesken. Kuinka "lähellä" se oli on spekulaatiota ja tulkintaa johon ei kannata lähteä.
22.10.2008 12:23 Harri Halinen On erikoista että kulunvalvontaa pidetään niin tärkeänä että sitä vaaditaan museojunilta mutta radalta sellainen voidaan kytkeä pois.
22.10.2008 12:29 Ville Saarelainen Onkohan tässä nyt esimerkki siitä, kuinka perinteisten opastimien ja merkkien seuraaminen voi joskus unohtua kun kulkutien tilannetta on totuttu seuraamaan JKV:n näytöltä piippauksen saattelemana? Nyt se sitten kenties unohtui aika pahalla hetkellä, kun pienellä pätkällä JKV oli poissa pelistä.
22.10.2008 13:25 jpl Ainakin minusta vaikuttaa siltä, että kuljettaja on luottanut liikaa kulunvalvontaan. Keravalla on jkv-rakennusalue, jossa on väliaikaisesti ratalaitteita poissa käytöstä... Siitä varmaankin on seurannut tuo, ettei jkv ole ilmoitellut punaisesta opastimesta ja kuljettaja on vaan ajanut ihan normaalisti eteenpäin huomaamatta opastinta lainkaan. Tällaisia vastaavia tapauksia on tapahtunut muuallakin kuin vain Suomessa vaihtelevin seurauksin. Ja voisi tuo sattua museojunallekin jkv:n kanssa ja ilman.
22.10.2008 13:40 joht. Nyman Tämon kyllä oiva esimerkki juurikin siitä, mitä sanoin joskus taannoin, kun keskusteltiin JKV:sta: sanoin, ettei JKV ole mikään autopilotti ja että yhä edelleenkin ihmiset niitä junia ajavat. Paha rasti tuo joka tapauksessa on. Mitä RVI:hin tulee, heillä on laput silmillä, maalaisjärki kadoksissa ja painopiste aivan jossain muualla kuin olennaisessa.
22.10.2008 19:22 nousjo Olisiko tuo 'viallinen' vaihde ajettu auki, uutisessa tosin sanotaan että oli pysähtynyt rikkoutuneen vaihteen eteen
22.10.2008 19:55 Dakkus Niin, milloin juna sitten on "vaihteen edessä"? Jos mä rynnistän talosta ulos ja rikon lasioven kun en huomaa sen olevan kiinni, paikka johon jään vertavuotavana makaamaan on talon ja jopa oven (tai sen jäänteiden) edessä vaikka olen talon sisältä (eli oven takaa) rynnistänyt. Periaatteessa siis, kunhan juna on mäjjyyttänyt kokonaan sen rikkomansa vaihteen yli, voidaan junan sanoa päätyneen vaihteen eteen. Ainakin toimittajajärjellä ;)
22.10.2008 20:19 rutinof Juuri niin, vaihteen edessä tai takana, riippuu kummasta suunnasta katsotaan. Pitää muistaa myös, että ei kaikki ole aina juuri niin kuin lehdesssä kirjoitetaan.
22.10.2008 23:13 mok Toimittajien tietämys erilaisten alojen lainsäädännöstä, termistöstä tai ohjeistuksesta on lähes nolla. Huomaan, että kollegani eivät ole tarkoituksellisesti vastanneet kommentteihinne. Vilpittömästi totean, että on kehittävää luoda erilaisia mielikuvia ja teorioita ko. tilanteesta, mutta kuten joku totesi OTK aivan varmasti tutkii ja raportoi julkisesti.
23.10.2008 08:13 Lari Nylund Kuten totesi, niin julkinen kommentointi myös allekirjoittaneelta tapahtuneesta ei tule kysymykseen. Odottakaamme Onnettomuustutkintakeskuksen raporttia. Suosittelen muutenkin tutustumaan OTK:n tutkimuksiin, joista saa erittäin hyödyllistä tietoa rautatieliikenteeseen liittyvistä vaaratilanteista.
23.10.2008 09:56 mau Jos JKV ei käytössä pitäisi olla Sn 50? (myös rakennusalueella)
23.10.2008 10:12 Teemu Sirkiä Ihmettelen vain sitä, miksei tästä ole uutisoitu muualla kuin Ilta-Sanomissa. Asiasta ei ole annettu esimerkiksi mitään virallisempaa tiedotetta, eikä maanantaina asiasta mainittu sanallakaan missään yhteydessä, vaikka lienee aika selvää, että vaihdevika ja liikennehässäkkä sen seurauksena syntyi, kun lähijuna ajoi vaihteen auki. Kyseessä on ollut selvä vaaratilanne ja ainakin lentoliikenteen osalta tuollaiset tulevat julki aika nopeasti. OTK varmasti tutkii ja raportoi tilanteen huolella sitten aikanaan, mutta pitääkö kaikki tieto pitää salassa siihen saakka? (Käyttäjä muokannut 23.10.2008 10:18)
23.10.2008 11:53 4Axl En oikein ihan jaksa uskoa tuohon lentoliikenteeseen vertaamiseen.Ei varmasti kaikki uhkatilanteen iltapäivälehtien lööppeihin pääse.
23.10.2008 13:02 Lari Nylund Lentoliikenteessä jopa ylösvedot ovat uutisoitu esimerkiksi näin //www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/yl%C3%B6sveto-pel%C3%A4stytti-lentomatkustajat(65787).ece . Todellisuudessa ylösveto on normaalia lentoliikenteen toimintaa, jolla turvallisuus varmistetaan kuten Ilmailutoimittajat ry //www.ilmailutoimittajat.fi/seli/ylosveto.html kirjoituksessa asiaa valaisee. Itse kolmesti ylösvedon kokeneena tiedän mistä puhun matkustajan näkökulmasta.
23.10.2008 13:31 joht. Nyman Tuli muuten tästä mieleen sellainen, että jos joku matkustaja olisi vetänyt tuolla Kytömaalla jossain noista kolmesta junasta hätäjarrua, niin oliskohan tullut nuhteita? Hätäjarrun käyttöhän on peloteltu niin voimakkaasti, että tuskin sitä uskaltaa kukaan nykäistä, vaikka olisi millainen tilanne tahansa. Ilkivalta on tietysti asia erikseen, mutta mitähän tuossa tilanteessa olisi matkustajalle tuumattu? "Mä kun yritin estää suuronnettomuuden..." -On niitä parempiakin selityksiä kuultu, nyt ulos junasta! voisi kippari hyvinkin tuumata. Kaksipiippuisuus on aina mielenkiintoista.
23.10.2008 15:08 tlajunen mau, JT:n mukaan JKV-rakennusalueella sn 80.
23.10.2008 15:16 tlajunen Vaikka julkinen kommentointi ei tule kysymykseenkään, lipsautetaan nyt sen verran sisäpiirin tietoa tapahtumien kulusta, että vallitsi suuri epätietoisuus virroittimen asennosta, sekä konduktöörin jalka oli tulessa.
23.10.2008 19:41 mok Larihan on aina ihan liekeissä!
13.12.2008 12:26 Teemu Sirkiä Onkohan tämä Keravan tapaus päätetty kuitenkin painaa villaisella, kun OTK:n sivuille ei ole ilmestynyt mitään mainintaa siitä, että tästä olisi aloitettu tutkinta?
13.12.2008 14:42 tlajunen Ei sinne kaikista jutuista tule väliaikatiedotteita, vasta valmistunut raportti on ensimmäinen merkki, että jotain on tehty. Vain astetta merkittävämmistä tapauksista annetaan ennakkotiedotteita.