Lokakuu 2008
Havainto
22.10.2008 12:48
VR tilaa 20 makuuvaunua.
//www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id105285.html
Kommentit
22.10.2008 13:01 | LasseH | //www.valtioneuvosto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/fi.jsp?oid=242248 |
22.10.2008 13:03 | Jorge | Pystyisiköhän joku muu kuin Transtech tekemään vakavasti otettavan tarjouksen näistä? |
22.10.2008 13:26 | Ville Saarelainen | Ehkä, mutta Transtechin valmiiksi testattu ja hyväksi todettu tuote puhuu puolestaan ja samanlaisia tilaamalla kunnossapito ei monimutkaistu. |
22.10.2008 13:39 | Jorge | Voi olla, että tähän kilpailuun ei kovin monta tarjousta tule. |
22.10.2008 13:41 | Jore | Hinnoittelu tässä tilanteessa on mielenkiintoinen. Jos kukaan muu toimittaja ei pysty tarjoamaan vastaavaa tuotetta on valmistajalla tai myyjällä aina suuri houkutus parantaa omaa katettaan. Tosin onhan VR:llä aika tuore hintatieto makuuvaunuista. |
22.10.2008 13:56 | Hannu Siitari | N. 10 vuotta sitten Hesari kirjoitti useaan otteeseen, että makuuvaunuliikenne loppuu Suomesta, mutta eipä käynyt näin. Edelliseen 20 vaunun tilaukseen liittyi optio lisävaunuista, mutta optiota ei silloin käytetty hyväksi. Kuinka kauan muuten vanhat 70-lukulaiset ravintolavaunut pystyvät toimimaan junissa ja miksi vain osa sarjaa saneerattiin? Onko tässä joskus ollut visiona, että ravintolapalveluja on vain Pendolinoissa ja osassa IC-junia? Loppuihin olisi kenties laitettu juoma- ja välipala-automaatit(?) |
22.10.2008 14:27 | Simo Virtanen | Niin kirjoitti, koska ainakin virallisesti uskottiin siihen, että luotijunat suihkivat pohjoiseen sellaista vauhtia, ettei yöjunilla olisi enää ollut käyttöä. |
22.10.2008 15:00 | tikkanen | Toivottavasti silloin, kun rataverkolle tulee muitakin operaattoreita, on vanhoja, suosittuja ja saneerattujakin sinisiä makuuvaunuja liikenteessä. Silloin voisi ajatella vaikka halpalentojen tapaan halpamakuuvaunumatkoja sinisellä kalustolla. Voisihan VR:kin kokeilla jo sellaisia esim. sesonkiaikaan tai vaikka tilausjunina muutoinkin. |
22.10.2008 15:04 | Siltalan pehtoori | Kyllä kai tuota vanhaa sinistä kalustoa kannattaisi jossakin määrin säilyttää sesonkiliikennettä varten ja olisihan se myös varakalustona. Päiväjunakalusto on vähän turhankin kovalla käytöllä, kun vikoja ei aina ehditä korjaamaan. Kainuun kannalta Pendolino ei ole tyydyttänyt matkustajia entistä yöjunaa korvaavana palveluna, mitä olen lukenut paikallisista lehdistä. Ja jos Pendo törmää johonkin ja on pois pelistä, niin mistäs saadaan korvaavaa kalustoa? Vaikuttaa, että reserviä ei kovin paljon yleensäkään ole. |
22.10.2008 15:18 | tane | Niinpä, ei kai sitä kalustoa liikaa ole, ei tämäkään //vaunut.org/kuvasivu.php/35969 nyt mitään hyvää palvelua ole. |
22.10.2008 15:50 | tlajunen | Tällä hetkellä toki tuollaista vuoroa ei ole. |
22.10.2008 17:19 | Jore | Mutta, mutta veljet ja siskot. Mikä reitti herätetään henkiin vai korvataanko vain sinistä makuuvaunukalustoa? |
22.10.2008 17:35 | tikkanen | Henkiin ei luultavasti toimintatavat tuntien herätetä ainakaan vapaaehtoisesti. Omistajaohjausta ja alueilta kovaa painetta nyt tarvitaan. Ja miten käy imagon, jos junissa kulkee sinisiä ja punaisia vaunuja:) Nyt pitäisi turhat ja typerät imagot heittää romukoppaan ja alkaa tosissaan kehittämään liikennettä koko Suomen alueella eikä keskittyä koko aikaa Oikoradan liikenteeseen. Ja vanha kalusto myös halpaliikennekäyttöön! |
22.10.2008 17:54 | joht. Nyman | Kaivelin netistä parit uutiset aiheeseen liittyen, tuossapa noita: //www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/10/15679 (Johto lähtee - makuuvaunut tulevat), //www.taloussanomat.fi/kansantalous/2008/10/22/lagerroos-valtio-rikkoi-hyvaa-hallintotapaa/200827549/12?pos=12 (jutun perässä on linkki kolmeen muuhunkin TS:n aiheeseen liittyvään artikkeliin) ja sitten vielä //www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/10/735722 (Transtech kärkkyy VR:n vaunutilausta). Ainakin tuo jälkimmäinen on sikäli mielenkiintoinen juttu, että toisin kuin uutisessa kerrotaan, itse uskon siihen että tuota tilausta on hierottu Transtechin kanssa jo tovi. Melkein uskaltaisin pantata vehkeet siitä, että tilaus menee Transtechille, vaikkakin siitä järjestetään muodollinen tarjouskilpailu. Asia ei kuitenkaan ole huono uutinen Kainuulle ja Transtechille, ainut vaan että hieman ihmetyttää miksei tavaroita tai tuotteita voi hankkia sieltä, mistä haluaa? Miksi järjestetään kallis ja byrokraattinen tarjouskilpailu, mikäli lopputulos kerran on jo hintaa lukuunottamatta tiedossa ennakkoon? Tuossa Taloussanomien artikkelissa Lagerroos ottaa muuten varsin voimakkaasti kantaa valtion omistajaohjaukseen sanomalla "...valtion toiminta on hyvän hallintotavan lisäksi vastoin osakeyhtiölakia. Hallituksen kuuluu päättää investoinneista. – Ei edes yhtiökokous voi antaa ohjeistusta. Vastuu on hallituksella.". Olen täysin samaa mieltä Lagerroosin kanssa tuosta. Makuuvaunutilaus ja johdon ero liittyvät toisiinsa kiinteästi, joten siksi ymppäilin tähän molempia juttuja. Huomatkaapas muuten: en kritisoinut tällä kertaa pilkullakaan VR:ää :-) |
22.10.2008 18:28 | Pasi Kokkonen | Mutta jos hallitus ei toimi omistajan edun ja tahdon mukaisesti, niin sitten vaihdetaan hallitusta. Se, joka omistaa osakkeet päättää lopulta. Kilpailutus puolestaan tulee suoraan EU:sta. Olikohan raja 30.000 euroa jonka jälkeen julkisten tahojen pitää järjestää yleinen tarjouskilpailu hankinnasta. Ja sellaiseksi laskettaneen myös valtioiden omistamat yritykset. |
22.10.2008 18:44 | Simo Virtanen | Lagerroos kiukuttelu on turhaa ja aivan huuhaata vedota johonkin osakeyhtiö- tai hallintolakiin. Se joka omistaa osakkeett nimittää mieleisensä hallituksen ja jos nykyinen hallitus tekee vastoin omistajan tahtoa, niin jääkö siinä muita vaihtoehtoja kuin eroaminen/erotetuksi tuleminen. Ei minkään muunkaan osakeyhtiön omistaja sellaista hallitusta katsele, joka tekee vastoin omistajan tahtoa. |
22.10.2008 18:57 | Ari P | Noista uusien makuuvaunujen sijoituskohteista: VR:hän ei yleensä oma-aloitteisesti avaa mitään uutta reittiä, joten vaikea olisi uskoa niin käyvän nytkään. Kyllähän Kainuun yöjunan voisi uusien vaunujen ansiosta palauttaa. Mutta toisaalta jäljellä olevaan siniseen makuuvaunukalustoon tehdään parhaillaan jonkinasteista saneerausta, joten tuskin niitäkään siis heti tullaan korvaamaan näillä uusilla. Tulisikohan siinä käymään niin, että siniset jäävät Kolarin liikenteeseen sekä sesonkien lisäkalustoksi ja muuten liikennöidään Edm:illä (niitä ne uudetkin varmaan ovat). Toki jos junapari P 273/266 syö yhtä paljon Edamia kuin junapari P 265/274, ei niitä viikonlopun junapariin P 267/264 enää riitä, vaan sekin jää siniseksi. Tosin jos punavalkoista ja sinistä makuuvaunukalustoa ei voi laittaa sekaisin samaan junaan, ei vajaakäytölle jäävistä sinisistä makuuvaunuista ole sesonkinakaan hyötyä, koska sinisten junien pituus lienee tälläkin hetkellä sesonkina maksimissaan. |
22.10.2008 19:47 | Jore | Entäs jos Oulusta lähtisi yöjuna reitille Oulu-Kajaani-Pmäki-Jkylä-Tampere-Helsinki. Tampereella voitaisiin liittää vaunu tai pari vielä Turun satamaan menevään junaan. Näin palveltaisiin puolta Suomea ja Itä-Suomi ja Kainuu pääsisivät esim. Turun aamulaivoihin..... Tiedän haaveissako vain.... |
22.10.2008 20:06 | joht. Nyman | Simo V: normaaleilla osakeyhtiöillä on vain ja ainoastaan yksi tehtävä: maksimoida omistajilleen tuleva voitto. Osakeyhtiön hallituksen valitsee yhtiökokous, joka myöskin myöntää edelliselle hallitukselle vastuuvapauden. Itse olisin toiminut mainittujen herrojen saappaissa täsmälleen samalla tavalla ja väistynyt tehtävästäni tässä tilanteessa, sillä viisaampi yleensä antaa periksi ja näen, ettei Kuitusella ollut enää edellytyksiä johtaa yhtiötä oikein täyttääkseen osakeyhtiön pääasiallisen tehtävän. Hallituksen tulee työskennellä osakeyhtiön päämäärän saavuttamiseksi (l. voiton maksimoimiseksi), mutta siihen ei päästä ~100 MEUR investoinnilla, joka tuottaa 12 tuntia päivässä ja joka seisoo toiset 12 tuntia tyhjän panttina ratapihalla. Valtio toki omistaa nykymuotoisen VR-Yhtymän kaikki osakkeet, käyttää ääntään yhtiökokouksissa, mutta en minä silti sitä ymmärrä, miksi VR:n yhtiönä pitäisi aikaistaa investointiohjelmaansa aluepoliittisten syiden vuoksi. Tällaisten asioiden puntarointi on paitsi herkkää, myös erittäin tarkkaa puuhaa, jotta eri instanssien roolijaot pysyvät hyppysissä. Kerrottakoon vielä sellainen, että VR-Yhtymän muu hallinto on aikansa elänyt ja myös muidenkin herrojen tulisi vetää pikku hiljaa omat johtopäätöksensä ja seurata Kuitusen ja Lagerroosin esimerkkiä. Se nyt vaan on faktaa, että nelikymppiset ihmiset tuntevat tämänhetkisen talouselämän ja yhtiöiden johtamisen paremmin kuin arvokkaasti harmaantuneet vanhat valtionvirastolaiset. Lisättäköön vielä tähän loppuun, että olen ehdottomasti makuuvaunujen hankinnan kannalla, mutta se on taas eri asia kuin kannanottoni johdon eron syistä. |
22.10.2008 20:21 | =Waliwali= | Ai, mäkö oon luullu, jotta osakeyhtiöt voipi tuottaa jopa tavaroita ja palveluitakin ;^D |
22.10.2008 20:47 | Ari P | Tarvitseeko makuuvaunun lojua käyttämättömänä puolet vuorokaudesta? Eikö niitä voitaisi käyttää myös päiväjunissa lepovaunuina? Tosin yhdensuuntainen matka saisi silloin olla kestoltaan korkeintaan kymmenisen tuntia, jotta vaunut ehdittäisiin siivota ja vuodevaatteet vaihtaa. Päiväjunat tuossa ajassa Helsinki-Rovaniemi -välin pyyhkäisevätkin, mutta yöjunat eivät. Tai sitten pitäisi siirtyä Turku-Tukholma -laivoista tuttuun kaavaan, jossa siivoojat tunkevat hyttiin tuntia ennen satamaan tuloa. |
22.10.2008 21:05 | Jorge | On joku muukin tehnyt 2-kerrosmakuuvaunuja: //www.railfaneurope.net/pix/at/car/night/WL/ex-CNL/pix.html Myös Kiinassa ja USA:ssa on käytössä 2-kerroksisia makuuvaunuja. |
22.10.2008 22:28 | Enppu | Ehkä VR sai nyt jonkinlaiset vaakudet, että myös Kolarin rata sähköistetään ja korjataan muutenkin hyvään kuntoon, kun ja jos siellä alkaa se malmiliikennekin. Jos vaikka vielä rataa jatkettaisiin Ylläkselle asti. Nyt voisi siis käyttää uusia makuuvaunuja Kolarin radalla. |
22.10.2008 23:00 | Ile M. | "Niin makaa kuin petaa". |
23.10.2008 08:09 | Jarmo Pyytövaara | Taitavat kunnallisvaalit olla ovella ja eduskuntavaaleihinkaan ei ole kauheasti aikaa. Näillä asioilla ei tietenkään, ole mitään tekemistä uusien makuuvaunu hankintojen kanssa! Hauskanen yhteensattuma vain. Aluepolitiikkaako? Eihän toki, kaikkea muuta! Avoimen ja rehellisen tarjouskilpailun jälkeen, kaikkien yllätykseksi valikoituu suomalainen vaunutoimittaja, mikä on tietenkin, työllisyyden kannalta erittäin hieno ja kannatettava asia. Kun vaunut tulevat liikenteeseen, eikö olisi hienoa jos ne nimettäisiin poliitikkojen nimillä, esim. Anun kiesit, Suvituuli ym. Jos kaikille, uusille ja vanhoille makuuvaunuille ei löytyisikään käyttöä! Päättäjämme voisivat herätellä henkiin vanhoja makuuvaunu yhteyksiä ja aivan luonnollisesti, ostoliikenteenä. Ensin palautettaisiin Itä-Suomen yöjunat. Helsingistä voisi olla makuuvaunu juna myös länsirannikolle, yksi vaunu Raumalle, Poriin, Kristiinankaupunkiin, Vaasaan, Pietarsaareen ja Kokkolaan. Lisäksi voisi olla Seinäjoelta ja Porista makuuvaunuvaunu Pieksämäelle, tähän junaan voitaisiin yhdistää Helsingistä Jyväskylään kulkeva vaunu, jota luonnollisesti käyttäisivät Keski-Suomen kansanedustajat ja ministeri. Jotta alueellinen tasapaino säilyisi, olisi hyvä perustaa uusi yhteys esim. Ilomantsista Kaskisiin, jos matkustaja virrat olisivat vähäisiä, henkilövaunut voitaisiin yhdistää pellettivaunuihin. Kuten aikanaan tehtiin Turku JoensuuN yöjunassa, sehän oli alkuaikoina varsinainen sekajuna. Toinen hyvä yhteys olisi varmaankin Vuokatista Pihtiputaan, Mikkelin kautta Loviisaan. Jotta VR:lle ei tulisi ylimääräisiä paineita, junat eivät luonnollisestikaan pysähtyisi juurikaan missään, eikä varsinkaan matalilla laitureilla. Taitavat vaalit ovat ovella? Mikähän on äänen hinta? |
23.10.2008 09:21 | Aki Grönblom | Tämän tapauksen hyvä puoli on se, että valtio-omistaja ottaa rautaisen otteen omapäisesti toimivasta VR:stä. Tätä otetta vaan kaipaisi liikennettä lisäävissä toimissa; uusien tuotteiden tarjoamisessa ja nykyisten reittien liikenteen lisäämisessä. Sekä henkilö- että tavaraliikenteessä "ei viitti"-myymisen sijaan. Aluepolitiikkaa sopisi tehdä muin keinoin. Jos tehdas on rakennettu sellaiseen paikkaan missä sillä ei ole elämisen mahdollisuuksia, ei sitä tulisi väkisinkään tekohengittää. Suomalaista kiskokalustotuotantoa tosin saisi olla olemassa jatkossakin. |
23.10.2008 11:50 | 4Axl | Tokihan se VR omapäisesti toimii,sillähän on oma tiimi joka sitä ohjaa ja tämän tiimin se hallitushan on hyväksynyt.Nyt vain ei ole mennyt sukset ihan samaan suuntaan kuin keskusta haluaa.Poliittiset puheet,epäonnistumiset yms,nyt vain sotketaan johokkin poliittisesti oivaan pelinappulaan,voi kun hallitus tekisi samaa sen energiajätin kanssa ja hiukan hinnoittelisi asioita uudelleen.Ei ole auttanut vaikka kansa huutaa energian hinnasta,vaan annetaan lisää optioita. |
23.10.2008 19:00 | Dakkus | En ehka allekirjoittaisi, etta tehdas on jotenkin erityisen huonossa paikassa. Suomi sinansa ei ole hirvean ovela paikka kiskokalustotehtaalle, mutta Suomen sisalla silla ei oikeastaan ole kilpailukyvyn kannalta juurikaan merkitysta, mihin se tehdas tungetaan. Kunhan sielta on ratayhteys johonkin muualle. (Utsjoki ei kelpaa) |
23.10.2008 19:53 | tane | Aika huvittava ajatus tosiaan, että Transtech'in ongelma olisi väärässä paikassa oleva tehdas! ;) |
24.10.2008 08:16 | Timo Salminen | Tämänaamuinen Aamuposti kirjoitti pääkirjoituksessaan tästä. Lehti oli samoilla linjoilla HS:n kanssa mutta sekoitti taas kerran asiat vaatimalla, että "VR-konsernin päätöksentekoa pitää selkiytttää" tms. Lehti nimittäin vaati sitä, että liikenteenohjaus on uusittava ennen makuuvaunuhankintaa ja kirjoittikin suoraan VR:n liikenteenohjauksesta. Ei tunnu sielläkään valkenevan VR:n ja RHK:n ero mutta niin kai se on vielä pitkään monessa lehdessä. |
24.10.2008 11:25 | Pikov | Hesarin keskustelupalstoilla hyvä ohje tarjouspyyntöjen speksaajille: //www.hs.fi/keskustelu/Makuuvaunujen+nopea+tilausp%E4%E4t%F6s+seurausta+VR%3An+johdon+erosta/thread.jspa?threadID=147296&tstart=0 "Euroopan paras kaksikerroksisten..." "Tabu | 22.10.2008 13:21" "Nyt on jännät paikat, mikä johtava eurooppalainen kaksikerroksisten junavaunujen rakentaja tämän mahdollisen tilauksen saa ja kuka onnistuu tekemään kokonaisedullisimman (= poliittisesti sopivan) tarjouksen. On on se vaan kova paikka. Minun mielestä tarjouksen pitää pitää sisällään ehto, että jos paras tarjous ei tule Iisalmen ja Kajaanin väliltä Oulujärven eteläpuolelta, niin tilaus raukeaa VR:n kapasiteettitilanteen kannalta tarpeettomana. Niin ja jos Keskusta häviää kunnallisvaalit (joita ennen tämä tilaus oli pakko julkistaa - ei VR:n tarpeen vuoksi), niin otanmäkeläiset saavat haistaa ihan mitä haluavat seuraavat neljä vuotta. On se vaan ihanaa elää tällaisessa korruptoitumattomassa maassa!" Ugh! |
24.10.2008 12:43 | tlajunen | Vaikka tällainen toiminta ei välttämättä oikein ole, se on kuitenkin maan tapa muualla Euroopassa ollut jo pitkään ja härskimmin. Suomi on oikeastaan ollut harvinaisen rehti tässä asiassa. |
24.10.2008 15:18 | Jarmo Pyytövaara | Kyllä meidän suomalaisten kelpaa, muualla kun on vielä pahempaa ja härskimpää. Oikein käy sääliksi, muiden maiden kansalaisia kun joutuvat olemaan sellaisen kähminnän keskellä. Meillä vain huomioidaan, muistetaan ja huolta pidetään. |
24.10.2008 19:01 | joht. Nyman | Kauppalehti tänään: //uutisblogi.blogit.kauppalehti.fi/2008/10/23/vrn-myllytys-viela-edessa/ Lyhyesti "Jos toimiva johto ja myös hallituksen puheenjohtaja olisivat nielleet poliittisen laskelmoinnin ja muut sen taustalla olevat halvahkot lehmänkaupat, se olisi myynyt ammattikunniansa vastikkeetta. Lisäksi toimiva johto olisi toiminut vastoin osakeyhtiölain velvoitteita ja käytössä olevia hyvän hallintotavan periaatteita." |
24.10.2008 19:09 | Dakkus | Muuten, eikös tämän kilpailutuksen voi toteuttaa niin, että mukaan ängetään klausuuli että VR voi ilman mitään perustetta ottaa ja purkaa sopimuksen, kunhan yhtäkään vaunua ei ole ehditty rakentaa yli puolenvälin. Tällöin voidaan kilpailuttaa niin monta kertaa, että enää yksi firma jaksaa vaivautua ;) |
24.10.2008 19:56 | joht. Nyman | Heh, eli Dakkus tarkoittaa sitä, mitä operaattorit soveltavat asiakkaisiinsa: "Operaattoreilla on pelkkiä oikeuksia, muttei lainkaan vastuita. Operaattorin asiakkailla on pelkkiä vastuita, muttei lainkaan oikeuksia." :-) Tuon disclaimerin olen keksinyt ihan ite ja olen siitä ylpeä, sillä tuota käyttäen saa minkä tahansa aspan tytsyn ongelmatilanteessa harvinaisen hiljaiseksi. |