Lokakuu 2008
Havainto
23.10.2008 09:51
Siniset peltivaunut ovat nousseet myös suuren yleisön puheenaiheeksi. Tämän päivän Aamulehden ykkösuutisena on VR:n vaunuhankinnat ja erityisesti sinisten historia. Matkustajiakin haastateltu. Vastaavasti YleX:n äänestyksessä kysytään sininen vaiko punainen vaunu. Siniset selvässä johdossa..
Lähettäjä: Simo VirtanenKommentit
23.10.2008 11:53 | 4Axl | Punainen. |
23.10.2008 12:07 | Iso Vaalee | Eivätkös IC-vaunut ole valkoisia ja Eil-vaunut punaisia. |
23.10.2008 12:11 | Masa | Ehdottomasti punavalkoinen. |
23.10.2008 12:22 | Iso Vaalee | Sinisten tehosteväri on harmaa, joten puhuttakoon jatkossa harmaista vaunuista. |
23.10.2008 13:50 | Teemu Vesa | Harmaat/Siniset vaunut! |
23.10.2008 13:53 | Jarkko Korhonen | Kansa ei tykkää kovista, ahtaista ja sairaalamaisista IC-vaunuista niin paljon kuin pehmeäpenkkisistä mukavista ja kodikkaista sinisistä. Harrastajana pidän ehdottomasti sinisistä ja samanlaisia mielipiteitä olen kuullut myös ihmisiltä, joille junat sinänsä on vain kulkuväline A-B. |
23.10.2008 13:54 | Timo Salminen | Kaikissa hyviä ja huonoja puolia. Siksi epäröiden: Ex. |
23.10.2008 14:10 | nestori | Ehdottomasti punavalkoinen! Tietää aina, miten jarru puree, kohtalaisesti myös lumipöllykelillä. Ja konnari saa kolmiota kääntämällä ovet kerralla kiinni, kyllä kuskia kyrsi pahemman kerran eräskin reisu P154:llä viime kesänä, joka välillä koitin ajaa aikaa kiinni ja joka paikas monta minuuttia menee pelkkien ovien kans temuamiseen... Eikä ollut konnarin vika, aikataulut on vaan tehty sähköovien mukaan. Noh, ens sunnuntaina vastaava Ic2 974 Tus-Hki Luojan Kiitos punavalkosilla! :) Mut täytyy se myöntää, et jos on niin viileetä et ilmastointia ei tartte, eikä lumi tuiskua ovista ja ikkunoista, niin onhan ne mukavia matkustaa. Mut työaikana valinta on selvä. |
23.10.2008 14:13 | Matti Grönroos | Itse en junasta hae kodikkuutta, vaan mukavaa ja käytännöllistä tapaa matkustaa paikasta toiseen. Punavalkoisen kaluston perusongelma ovat ergonomialtaan kyseenalaiset istuimet. En tiedä, onko niitä kukaan suunnitteluvaiheessa koeistunut. Kesäaikaan sininen kalusto on tukalan kuumaa. Oma ääneni menisi yhdistelmälle, jossa on punainen kalusto sinisen kaluston istuimilla. Sinisessä kalustossa on nostalgiaa, mutta niin oli ruskeassakin. Aikansa kutakin. |
23.10.2008 14:22 | joht. Nyman | Mites muuten, olisko miten monimutkaisen softapäivityksen takana oviohjausten tekeminen Sr2:een? Mitä itse kalustoon tulee, IC-vaunujen penkkejä on haukuttu maailman sivu, mutta eipä ainakaan omat kannikkani ole koskaan tykänneet niistä kyttyrää. Olisko niin, että kovat penkit aiheuttavat enemmän psykologista kuin fyysistä kipua? |
23.10.2008 14:37 | nestori | Softamuutoksista en kyllä osaa sanoa. Valmiudet oviohjaukseen on olemassa, napit löytyy, mutta mahdollisesta käyttöönotosta en ole kuullut mitään. Oisko tuoreemman koulutuksen saaneilla parempaa tietoa? |
23.10.2008 15:00 | tlajunen | "Kansa ei tykkää kovista, ahtaista ja sairaalamaisista IC-vaunuista niin paljon kuin pehmeäpenkkisistä mukavista ja kodikkaista sinisistä." Jaakko, mistä tämä käsitys on peräisin? Itselläni on päinvastainen käsitys. |
23.10.2008 15:03 | tlajunen | nestori, valmius on, ja käsitin, että softamuutos riittäisi. Veikkaisin, että kyseessä on jonkinlainen tehtävänjaollinen juttu, ja kyllähän konduktöörillä on paremmat mahdollisuudetkin tähyillä kylkilinjaa. |
23.10.2008 15:08 | Matti Grönroos | Kritiikkini ei kohdistu penkkien kovuuteen, vaan materiaaleihin ja mitoitukseen. Minä en esimerkiksi keksi, mitä käsinojalla tehdään, jos se jää normaalimittaisen miehen normaalissa istuma-asennossa 20 senttiä kyynärpään alapuolelle. En myöskään saa selkääni sellaiselle kaarelle, että se vastaisi selkänojan muotoilua. Sitten IC2-kalustossa on käytössä muovi/kumi/keinonahka/nahkaverhoilua, jonka liukkauden takia penkkien niskatuki ei pysy paikoillaan. Joka hemmetin kerta, kun kumartuu, niin niskatuki valahtaa alas ja sitä saa kaivella lapaluiden korkeudelta pois. Niitä penkkejä ei kukaan ole voinut koeistua, ei. |
23.10.2008 15:10 | Jarkko Korhonen | (JaRkko) käsitys on peräisin kahvipöytäkeskusteluista yms. ihmisistä eri puolilla. Lähinnä toki nuoremmasta väestönosasta, joka myös suree kalliita lipunhintoja, joille ei vastinetta ole uudessa kalustossa. |
23.10.2008 15:11 | Timo Salminen | Jäi tuolla yllä omakin mielipiteeni vähän roiskien esitetyksi, joten yritän vähän eritellä. Siniset vaunut, hyvää: melko mukavat istuimet, väljä jalkatila, tilaa isoillekin kantamuksille; huonoa: korkeat ja jyrkät portaat (isojen matkatavaroiden kanssa hankalat, huonojalkaisille mahdottomat), ahtaat ovet ja eteiset, ikkunatuuletus viimeistään yli 120 km/h nopeuksilla sietämätön. Ex-vaunut, hyvää: helpompi sisääntulo ja riittävä väljyys sisällä, samoin melko mukavat istuimet, jos vain selkänojan mekanismi ei ole hajonnut; huonoa: istuimien kovamuoviset käsinojat, suhiseva ilmastointi, vaunujen välikköihin johtavien ovien huono toiminta (talvellakin usein auki). Kaksikerros-IC-vaunut, hyvää: hiljainen ja tasainen kulku, tilavat ovet ja eteiset, nousu vaunuun onnistuu kiipeämättä, istuinten kohtuullisen onnistunut muotoilu; huonoa: tilaa suurenpuoleisille matkatavaroille ei käytännössä ole, istuimet voisivat ehkä olla aavistuksen pehmeämmät ja jalkatila hiukan väljempi, ikkunan yläpuolella kulkeva kaiutinkotelo tulee niin alas, että ainakin itse kolautan siihen pääni aina paikalta noustessani, vaikka olen vain 174 cm, ikkunaverhojen puuttuminen. Siis, hyvää ja huonoa kaikissa. |
23.10.2008 15:12 | Jarkko Korhonen | Toki punavalkoisessa Expt:ssä on ihan kivat jakkarat, mutta sinne eksyvät lähinnä lemmikilliset, tervakeuhkot ja harrastajat, loput vahingossa. |
23.10.2008 15:14 | Jarkko Korhonen | IC2:n ikkunaverhot (rullaverho) eivät puutu, VALITETTAVASTI. 2 penkkirivin alueella kun joku päättää sen laskea alas niin siinä katselet sitten verkon takaa maisemia. Verhoa ei voi säätää itse vaikuttamatta kanssamatkustajan tilanteeseen. Toki verhon laskemisesta voi (yrittää) neuvotella kanssamatkustajan kanssa. (Käyttäjä muokannut 23.10.2008 15:15) |
23.10.2008 15:15 | Timo Salminen | Expt? Vaan onhan noita Ex-vaunuja ilman pt:täkin. Esim. IC55:ssä suuri osa kuukausilippulaisten kiintiöpaikoista on tervattomissa ja lemmikittömissä Ex:ssä, ja sellaisessa matkustin vuosi sitten kesällä myös Oulusta Ri:lle. |
23.10.2008 15:16 | Jarkko Korhonen | Expt, siis entinen Cx, siellä on kunnon jakkarat. |
23.10.2008 15:16 | Timo Salminen | Juu, tuo rullaverho on vähän epämukava, mutta oikeita ikkunaverhojahan niissä vaunuissa ei ole. |
23.10.2008 15:17 | Timo Salminen | Expt-ex-Cx-istuinten etureuna on niin epämukavan kova, että niissä en vapaaehtoisesti istu... Mehän nyt näköjään tässä ryhdyimme väittelemään. ;-) |
23.10.2008 15:19 | Jarkko Korhonen | Nämä on fiilis-makuasioita joissa väittely ei johda mihinkään =) Mutta tässä ketjussahan oli nimenomaan mielipideasoista kokolailla kysymys... |
23.10.2008 15:21 | Timo Salminen | Nimenomaan! |
23.10.2008 15:42 | Pauli Kyllönen | Jos saa hivenen korjata niin Expt sekä Ex vaunuissa ei ole ilmastointia vaan kattokanavatuuletus. |
23.10.2008 15:48 | petros itälaakso | Jaa minun on aika hankala sanoa kummatkin on yhtä hyviä. |
23.10.2008 17:52 | jussix55 | Matkustan mielelläni sinisissä vaunuissa. Istuin on huomattavasti mukavampi kuin uusissa vaunuissa.Tilaa on muutenkin mukavasti. Sinisissä on oikea junan tuntu. Makuuvaunuksi minulle riittää aivan hyvin myös sininen vaunu. Muutaman tunnin unien jälkeen en kaipaa junan suihkua. Suihkussa voin käydä aivan hyvin päästyäni perille kotiin tai mihin nyt olenkin menossa. Uudet vaunut ovat ahtaita ja ennen kaikkea kalliita. Sinisissä on hinta- laatusuhde erinomainen ja minulle riittävä. Hotellit ovat asia erikseen. |
23.10.2008 17:58 | Che | Saaneerauksella siniseen vaunuun valkoisen vaunun ominaisuudet tai valkoiseen vaunuun sinisen vaunun ominaisuudet. Uusia vanhanlaisia valkoisia ei kiinnostaisi enää nähdä vaan mukavuutta ja palveluita pitäisi parantaa. |
23.10.2008 18:01 | Ville Mäki-Tuuri | Ainoa mikä sinisissä itseäni vaivaa, on sietämätön kuumuus kesähelteillä. Ja mitä palvelutasoon tulee, sinitaajiksissa jurppii tupakkakopin puuttuminen, syntisten kerhoa kun olen. |
23.10.2008 18:22 | Tuomas Pätäri | Mulle vaunun kuin vaunun penkki on ahdas, jos siinä on selkänoja edellä. Siihen en siis ota kantaa. Loppujen lopuksi aika samoihin menee mukavuus punaisissa, sinisissä ja Pendolinoissa, kun tarkemmin ajattelen. Kaikissa on hyviä ja huonoja puolia. Mutta sitä mieltä olen, että kyllä rautatieoperaattorin kuten muidenkin firmojen täytyy uuteen investoida, jos halutaan maksimoida rautatiematkustuksen kasvu. Varmasti suurimmalle osalle matkustajista on miellyttävämpää nousta nykyaikaiseen vaunuun kuin "museoaikaiseen" - silloin kun matkustetaan muista syistä kuin museojunafiiliksissä. |
23.10.2008 19:59 | 4Axl | Jep Tuomas osui naulankantaan.Elämme nykyaikaa ja siihen kuuluu vääjäämättä uusi kalusto ja parannukset.Itse mielelläni matkusta nykyaikaisessa kalustossa,museo sessiot ovatkin jo sitten asia erikseen.Varmasti teistä ainakin osa mielellään matkaisi jopa puuvaunuissa? (ei ole loukkaus) ja osa uusissa,mutta tosiaan tämähän on vain mielipide mittausta. |
23.10.2008 20:13 | tane | Jotenkin tuntuu siltä, että se mikä on tullut omana elinaikana, tuntuu aina vaan riittävän nykyaikaiselta, se mikä oli olemassa jo ennen sitä, on auttamattoman vanhanaikaista! :) |
23.10.2008 21:15 | Ari P | Ville: Se, että sinitaajiksissa ei ole tupakkakoppia, johtuu taajamajunan palvelukonseptista. Missään taajamajunissa ei ole tupakointimahdollisuutta. |
23.10.2008 21:17 | tlajunen | On meillä Suomessa asiat kuitenkin suhteellisen hyvin. Kuvassa //www.kolumbus.fi/tlajunen/tgv_osasto.jpg Ranskan rautateiden lippulaivan saneerattua kakkosluokkaa. Penkit on kovat, selkänoja ei säädy. (TGV Atlantique, matkustamo saneerattu, kaikkein veturinpuoleisin osasto, jossa teli osaston alla. Muiden vaunujen telithän TGV:ssä löytyy nivelten kohdalta.) (Ylläpito muokannut 23.10.2008 21:32) |
23.10.2008 21:29 | Ari P | Yksi vielä tässä ketjussa mainitsematon uusien vaunujen etu on ns. esteettömyys. Vaunuun päästäkseen ei siis tarvitse kiivetä portaita, joten sinne pääsee pyörätuolilla tai lastenvaunuilla helposti. Sinisistä vaunuista pyörätuolilla pääsee vain EFiti-vaunuun, jossa on invanostin. Yöjunista pyörätuolilla pääsee vain junapariin P 265/274. Siniseenkin makuuvaunuun invanostin olisi varmaan suhteellisen helppo asentaa, jos yksi hytti poistettaisiin ja toinen muutettaisiin invahytiksi. Poistettavan hytin tilalle laitettaisiin ulko-ovi ja invanostin. Nostimelle johtavan kulkuväylän reunoille voisi asentaa suksikuljetustelineet. Invahytin oven pitäisi kaiketi myös olla tuolta kulkuväylältä, koska makuuvaunun käytävä saattaa olla liian kapea pyörätuolille. |
23.10.2008 21:57 | truman | Jos matkanopeus nousee 101km/h niin ehdottomasti punavalkoinen kalusto, meteli ja huojumiset. |
24.10.2008 08:12 | Timo Salminen | Muistaakseni totesin jossakin eilisen kommentissani yhtenä kaksikerrosvaunujen hyvänä puolena eilen, että ei tarvitse kiivetä. Tosin täällä Ri:llä täytyy edelleen kiivetä joka junaan, eikä siihen liene muutosta tulossakaan aivan heti. |
24.10.2008 08:31 | Pauli Kyllönen | InterCity-reittien varrella on monia asemia joilla on matalahkot laiturit. Esimerkiksi Oulussa on korotettu laituri raiteella 1 ainoastaan ja laituri raiteilla 2 ja 3 on matala, josta lähtee suurin osa Oulun InterCity-junista. Mikäli taas lukee VR:n asematiedoista niin se väittää kiven kovaa että Oulussa olisi kaikki laiturit korotettuja. Noh josko tilanne olisi sitten kun matkakeskus valmistuupi. (Käyttäjä muokannut 24.10.2008 08:35) |
24.10.2008 08:45 | Pauli Kyllönen | Noh korjataas nyt hieman. Ei suurin osa IC:stä lähde välilaiturilta vaan ainoastaan IC49/50. Sinne tosin saapuu IC:t 43, 47 sekä 55 lauantaisin. |
24.10.2008 10:58 | tomi_ | Kiipeily jatkuu Riihimäen ohella vielä pitkään myös muilla vilkkailla risteysasemilla, kuten Pieksämäellä, Joensuussa ja Kouvolassa. (Kouvolan remontti tosin alkaa ensi keväänä). On toisinaan hieman vaikeaa ymmärtää RHK:n prioriteetteja laituriremonteissa, eikö investoinnista olisi enemmän hyötyä kun se palvelee suurta matkustajamäärää kuin pientä (Hiillosensalmi, Joutseno...)? |
24.10.2008 13:59 | Jarkko Korhonen | Hillosensalmen laiturin asfaltti oli tuskin ehtinyt jäähtyä kun liikenne jo lakkautettiin (31.5.2002 tai jotain sinnepäin). |
24.10.2008 18:48 | Dakkus | Täytyy muistaa, että pienillä asemilla matalat laiturit ovat vaarallisia, kun taas matkustajamäärien kasvaessa ne muuttuvat turvallisiksi. Eikä sen nyt kovin yllättävää pitäisi olla, että vaaralliset laiturit remontoidaan aikaisemmin kuin turvalliset. |
24.10.2008 19:35 | Ari P | Riihimäellä 1-laiturin korotusta haittaa suojeltu asemakatos, jonka vuoksi raiteita pitää laskea, jos laiturin korkeus kiskosta halutaan korkeammaksi. Mielestäni Riihimäellä voitaisiin muuttaa raidejärjestely samanlaiseksi kuin Lahdessa eli kaksi välilaituria, jolloin nykyinen 1-laituri jäisi pois laiturikäytöstä pelkäksi kulkualueeksi eikä sitä silloin tarvitsisi korottaa. Raiteelta 1 liikennöisivät kaukojunat Helsinkiin ja raiteelta 2 lähijunat Helsinkiin. Tällöin vaihtoyhteys toimisi aina kätevästi laiturin yli. Samoin lähijunat voisivat saapua raiteelle 3, joista laiturin yli olisi vaihtoyhteys raiteelta 4 pohjoiseen lähteviin kaukojuniin. Aseman pohjoispuolelle tehtäisiin Riihimäelle päättyvien lähijunien kääntöraiteet, joiden kautta ne siirtyisivät raiteelta 3 raiteelle 2 Helsinkiin paluuta varten. Lahden suunnan liikenne vaatisi vielä yhden (väli)laiturin muiden itäpuolelle, eli Lahden junat lähtisivät ja saapuisivat raiteelta/raiteelle 5. Jos kyseessä olisi välilaituri, sen toiselta puolelta raiteelta 6 voisi lähteä ja saapua kirjaintunnuksettomat lähijunat Helsinkiin/Helsingistä. Niitähän ei juuri tarvitse käyttää kaukojunien vaihtoyhteyksissä, koska siitä pitää ainakin nykyisellään H-juna huolen. |
24.10.2008 20:57 | LasseH | Riihimäellä vain asematunnelin katto on korkealla ja ratapölkytkin taitavat olla ihan suoraan katossa kiinni. Tunnelin kohdalla näkyi radassa jopa pieni mäennyppyläkin ainakin jokunen vuosi sitten kun tarkkaan katsoi että eipä niitä raiteita helposti lasketakaan. Etenkin kun tunneli juuri jokunen vuosi sitten rempattiin. Että helpomolla taitaa päästä jos tekee katoksen uusiksi. Vaihtomatkustajia taitaa olla enempi Lahden suuntaan/suunnasta kuin pääradan lähiksiin. Nyt systeemi toimii monesti nätisti jos Lahdesta tuleva taajis saapuu raiteelle viisi niin laiturin yli pääsee vaihtamaan pohjoiseen, kun pohjoisen junat lähtevät neloselta. Pohjoisesta saapuminen ja junan vaihto toki vaatii aina tunnelin käyttöä. |