Lokakuu 2008

Havainto

26.10.2008 00:46

Bahn taistelee monopolistaan
- Konserni vastustaa Regionallinjojen menettämistä Berliinissä ympäristöineen

Deutsche Bahn on päättänyt pistää kaikki voimansa peliin Berliinin ja Brandenburgin menestyvän regionalliikenteen puolesta. Yhtiö ilmoitti eilen rupeavansa oikeustoimiin Berliinin-Brandenburgin liikenneyhteistyövaltuuston (VBB) käynnistämää regionalliikenteen kilpailutusta vastaan. Bahn varoittaa samalla satojen työpaikkojen katoamisesta alueelta.
Liikenneyhteistyövaltuusto antoi viime viikolla yhdessä Berliinin, Brandenburgin, Sachsen-Anhaltin ja Mecklenburg-Vorpommernin osavaltioiden kanssa ilmoituksen 16 rautatieyhteyden (Stadtbahn-verkko) euroopanlaajuisesta kilpailuttamisesta. Tarjolla ovat myös suuren käyttöasteensa vuoksi voittoa tuottavat regionalexpresslinjat RE1 (Magdeburg-Berliini-Eisenhüttenstadt), RE 2 (Stendal-Rathenow-Berliini-Cottbus) ja tuleva Airport-Express RE 9 suurlentoasema BBI:lle Schönefeldiin. Kyseessä on noin 1,3 miljardin euron kokoinen sopimuspaketti.


Ei koko kakkua yhtenä palana

Bahn ei kritisoi kilpailutusta itseään. Sitä häiritsee lause, jonka mukaan yksi toimija ei voi saada haltuunsa kaikkia yhteysvälejä. Erityisesti poissuljettua on regionalexpresslinjojen RE 1 ja RE 2 - jotka tuottavat sopimuspotista yhdessä jo pyöreät 60 prosenttia - samanaikainen hoitaminen. "Tämä liittotasolla ainutlaatuinen pakettirajoitus on yksiselitteisesti mahdoton hyväksyttävä. Emme tule nielemään sitä purematta", sanoi Peter Buchner, regionalosaston johtaja DB-Regiolla. Bahnin tytäryhtiö [DB-Regio] ehdottaa VBB:lle kilpailutusilmoituksen korjaamista. Mikäli VBB ei siihen suostu, viedään asia Vergabekammeriin ja sitten Berlin-Brandenburgin Oberlandgerichtiin. (oikeusjärjestelmän juttuja, vähän tyyliin käräjäoikeus -> hovioikeus. -käänt. huom.) Ei saa käydä niin, että osavaltiot joutuisivat tällaisen kilpailutuskriteerin takia vastaanottamaan taloudellisesti huonon sopimusen. Lisäksi kielto osallistua samanaikaisesti sekä pakettiin 1 että pakettiin 2 tarkoitta joka tapauksessa, että satoja työntekijöitä ei enää tarvita aluella. Buchnerin mukaan paketin 1 yhteydessä työskentelee noin 850 työntekijää ja paketin 2 yhteydessä noin 450 työntekijää. Myöskin työpaikkoja alueen kolmella huoltovarikolla on vaarassa.


Tarjous varmistettu oikeudellisesti päteväksi

VBB-laitoksenjohtaja Hans-Werner Franz näkee yhteysvälien jakamisen sopimuspaketteihin päätöksenä enemmän kilpailun puolesta. "Haluamme regionalliikenteen laadun nousevan nykyisestä", sanoo VBB-päällikkö. Ennenkaikkea täsmällisyyden ja matkustajien palvelun on parannuttava.
Parempi laatu on kuitenkin VBB-laitosjohtaja Franzin mielestä saavuttettavissa vain rikkomalla yhden ainoan toimijan monopoli. Sopimuksen jakaminen paketteihin sekä kaikkien pakettien samalle toimijalle päätymisen estäminen on varmistettu oikeudellisesti päteväksi. "Siihen liittyen on ratkaisuamme tukevia korkeimman oikeuden ennakkopäätöksiä vastaavilta markkinoilta", sanoo Franz. VBB:n tietojen mukaan tällä hetkellä Deutsche Bahn hoitaa tällä hetkellä 80 prosenttia Berliinin ja Brandenburgion regionalliikenteestä. Niinsanotun Stadtbahn-verkon liikenteestä hoitaa DB Regio 94 prosenttia. Aluepäällikkö Buchner tekee selväksi, että Bahnin tytäryhtiölle [DB-Regiolle] tulee olemaan vaikeaa voittaa kilpailutuksissa. "Kyseessä on ennen kaikkea kyse henkilöstokustannuksista." DB Region junahenkilökunnalle maksetaan tuntipalkkaa 12,83 euroa (plus lisät), kanssakilpailijat maksavat vain 7,44e. VBB-päällikkö Franz viittaa siihen, että tariffinmukaisen palkkauksen olisi oltava osa kilpailutussopimuksen vaatimuksia.

[uutisen yhteydessä laatikko:]


Uutta tarjoajaa haetaan

Kilpailutusilmoitus - Berliinin-Brandenburgin Liikenneyhteistyövaltuusto kilpailuttaa euroopanlaajuisesti yhteensä 16 junayhteyden liikennöinnin. Kyseessä on 60 prosenttia koko alueen verkosta.

Yhteysvälit - Yhteysvälit jaetaan neljään pakettiin:
Paketti 1: RE 1 (Magdeburg-Berliini-Eisenhüttenstadt)m RE 11 (Cottbus-Frankfurt/O.), RB 13 (Spandau-Wüstermark), RB 20 (Oranienburg-Potsdam), RB 21 (Wustermark-Griebnitzsee), RB 22 (Schönefeld-Potsdam), RB 23 (Michendorf-Potsdam).
Paketti 2: RE 2 (Stendal-Berliini-Cottbus), RE 4 (Wismar-Berliini-Jüterbog), RB 33 (Jüterbog-Wannsee) ja RB 51 (Brandenburg/H.-Rathenow)
Paketti 3: RE 7 (Dessau-Berliini-Senftenberg), RB 14 (Nauen-Berliini), RB 24 (Eberswalde-Berlin-Wünsdorf), Airport-Express RE 9 (Berlin HBf.-BBI).
Paketti 4: RB 35 (Fürstenwalde-Bad Saarow).

(Berliner Morgenpost 21.10.2008. Käännös allekirjoittaneen.)

Lähettäjä: Tuukka Ryyppö

Kommentit

26.10.2008 06:38 Che 7,44e tunti, eli käytännössä haluavat että puolalaiset ajavat kaiken liikenteen. Huh huh.
26.10.2008 18:01 Dakkus Enpä tiedä.. En ole ainakaan ikinä kuullut, että isoimmat operaattorit (Veolia ja ODEG) olisivat puolalaisia, tai että heidän veturikuljettajansakaan olisivat. Lisäksi olen vähän skeptinen sen suhteen, miten luotettavaa DB:n edustajan info kilpailijoiden palkkauksesta on..
26.10.2008 21:05 tane Aika vaikea täältä käsin ottaa mitään kantaa, kun ei tiedä, miten Deutsche Bahn toimii ja miten se on onnistunut tehtävässään, vai onko sekin vain asiakkaista piittaamaton ahne monopoli, kuten VR! ;)