Lokakuu 2008
Havainto
31.10.2008 06:18
Keravan ja Riihimäen välille suunnitellaan lisäraiteita, jotta pääradalle saadaan lisää junavuoroja. Ratahallintokeskus haluaisi nostaa raideparien määrän neljään, kun nyt niitä on pääosin kaksi ja paikoin kolme. Alustava suunnitelma ja ympäristövaikutuksen arviointi valmistuu kevääksi 2010. Suunnittelun aikana järjestetään yleisötilaisuuksia. Aikaisintaan uusia raiteita päästään rakentamaan vuonna 2013, jos rahaa rakentamiseen vain liikenee. Helsinki-Riihimäki-rata on Suomen vilkkain, eikä junavuorojen lisääminen onnistu ilman lisäraiteita. Nopeudet pysynevät nykyisellään.
//www.turunsanomat.fi/viimeuutiset/#573729
Kommentit
31.10.2008 08:01 | Eero Heinonen | Neljä raideparia... Täsmällisempää tietoa: //www.rhk.fi/?x31161=2345072 |
31.10.2008 09:26 | JR | Neljä raideparia eli kahdeksan raidetta välille Kerava-Riihimäki! |
31.10.2008 13:30 | Jorgos | Eiköhän tuo ole neljä raidetta,ainakin yleisemmin sanottu,mutta tiedä hänestä,mikä on oikein. (Käyttäjä muokannut 31.10.2008 13:31) |
31.10.2008 13:35 | Timo Salminen | Niinpä, monikossahan kärrynraiteistakin puhutaan. |
31.10.2008 15:13 | Pekka752 | Luulisi, että raiteiden lisääminen ei olisi ainoa ratkaisu. Kannattaisi myös tutkia mitä nykyistä viisaammalla turvalaitetekniikalla saadaan aikaan. Erityisesti tällainen tarkastelu tarvittaisiin Keravan eteläpuolella, jossa viiden minuutin junaväliminimi syö varsinkin kaupunkiradan kapasiteettia ihan älyttömästi. |
31.10.2008 19:23 | tlajunen | Ennenhän opastinväliminimi (reilu kilometri) muodostui sn 140:n mukaan, siinä nopeudessa teoriassa esiopastimelta pysähtyy pääopastimelle. Nykyään, kun ilman JKV:tä sn on 80, voitaisiin opastinväliä lyhentää kenties huomattavastikin. Laskekaa joku. Viiden minuutin keskimääräinen junaväli löytyy tosin vasta Tikkurilan eteläpuolelta. |
31.10.2008 19:48 | Pekka752 | Opastinvälin miniminä on käytetty jarrutusmatkan maksimia, joka on 1200 m, kun nopeus on enintään 140 km/h. Maksimi jarrutusmatka voi huonojarruisella tavarajunalla toteutua edelleen vaikka alle 80 km/h nopeudella, oli JKV tai ei. JKV kertoo nykyään opastintiedot 2400 m tai 3600 m etukäteen, joka riittää luokkaa 300 km/h nopeuksiin saakka. Ratkaisu voisi olla joko selkeästi nykyistä lyhyempi opastinväli, jolloin nykyistä useammin pysähtyminen menisi ensimmäisen opastimen taakse (kaikkien oltava "Aja") tai sellainen, joka valvoisi junien välistä todellista etäisyyttä. Ranskassa TGV-radoilla voi olla 3 min vuoroväli 300 km/h nopeudella ja eikös metroissa ole mahdollista vuoroväli jotakin 30 s luokkaa. Tekniikkaa siis on olemassa. |
31.10.2008 21:38 | Ari P | Keravan kaupunkiradan ongelma välillä Helsinki - Tikkurila on se, että sillä kulkee erinopeuksisia junia. I-juna käyttää tuolla välillä aikaa 21 minuuttia ja K-juna 18 minuuttia. Muuttamalla K-junat N-juniksi voitaisiin ajaa N- ja I-junia kolmen minuutin yhteisellä vuorovälillä, jos vain kalusto riittää. Silloin Tikkurilan ja Keravan välisille asemille pääsisi kuuden minuutin välein. Viime mainitulta väliltä matkustavien matka-aika Helsinkiin pitenisi kolmella minuutilla, mutta se korvautuisi tiheämmällä vuorovälillä, eikä Tapanilaan, Pukinmäkeen ja Käpylään matkustavien tarvitsisi enää vaihtaa junaa. Sama vuoroväliongelma olisi myös metrossa, jos sielläkin joka toinen juna olisi "pikavuoro". (Käyttäjä muokannut 31.10.2008 21:41) |
01.11.2008 03:41 | nestori | Pekka752: miten 2400 m tai 3600 m riittää 300 km/h nopeuteen? Ei varmasti riitä tosielämäs, sanoo laskut mitä sanoo. Tuo 3600 metriäkin on todella lyhyt matka jo 200 km:n nopeudessa, jarrua saa käyttää tosissaan. Liukkaalla kelillä varsinkin. Jos ensimmäinen Jkv-tieto 200 km/h:ssa olisi 2400 m (siis oikeasti ei ole), niin välitön hätäjarrutus olisi ainoa tapa saada suurin alkuvauhti pois, vaikka pitävällä kelillä olisikin lopussa pientä "kevennysvaraa". Ei kovin mukavaa matkustajille eikä kuljettajille... |
01.11.2008 14:19 | Pekka752 | No ei 2400 m mitenkään riitäkään. En kyllä niin väittänytkään. Eikä kyllä 3600 m:kään, kun vähän tarkemmin tarkastelee. Esim TGV:n normaalijarrutus 300 km/h nopeudesta on 7500 m pitkä. Kalustovaatimuksissa normaalioloissa hätäjarrutuksella pitää pysähtyä 3650 m matkalla. Tätä muistelin. Huonoissa oloissa 300 nopeudesta jarrutusmatka saa venyä liki 4700 m:iin ja 250 nopeudessakin olla 3130 m. Ehkä käytännön maksiminopeus 3600 m:llä jää alle 250:n. |
02.11.2008 09:24 | Timo Salminen | Vielä toinen näkökulma Ke - Ri -lisäraiteiden rakentamiseen: paljonkohan rakennusperintöä katoaa radanvarsilta, jos uusia raiteita joskus todella aletaan tehdä, esimerkiksi miten käy vielä jäljellä olevien vahtitupien? |