Marraskuu 2008
Havainto
08.11.2008 12:58
Viestintäministeri Linden kannattaa junaratayhteyden jatkamista Leville. Lisää aiheesta Ylen sivulla
//www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id106960.html
Kommentit
08.11.2008 13:00 | joht. Nyman | Mikähän lehmä Lindenille mahtoi tämän kommentin tiimoilta olla ojassa? |
08.11.2008 18:29 | Visa Uotila | Kutsu Levin laskettelukauden avajaisiin. |
08.11.2008 19:45 | Jarkko Korhonen | Hyvä teoria. Vaalitkin meni jo, niin perus-mielistelyä isoille massoille ei enää tarvita. Mutta kutsu kelolinnoihin after-skin pariin voisi itse kutakin kiehtoa. |
08.11.2008 21:15 | Visa Uotila | Levin ja Ylläksen matkailuyrittäjät ovat ainakin keskenään salaa toivoneet radan jatkamista pohjoisemmaksi. En sitten tiedä että oliko Lindénin lausahdus todella vain paikallisten mielistelyä vai onko ministeri pohtinut asiaa tosissaan. Minä olen nähnyt parina yönä unta jossa kotitaloni takana olevan pellon poikki Äkäslompolossa sujahtaa Dm12 lunta pöllyttäen. Sattumaako? :P |
08.11.2008 22:08 | Ville Saarelainen | Pian kuultaneen muiltakin laskettelukeskuksilta vaatimuksia, että meille sitten kans jos noikin saa radan! Ei vaan taida ihan hetkessä löytyä rahoitusta Levin radallekaan, jossa sesongin ulkopuolella olisi vähintään yhtä hiljaista kuin Kolarissa. |
08.11.2008 23:22 | Epa | Pyhän ja Luoston rata ehkä kannattaa, jos Noitatunturin jättimäinen rakennussuunnitelma toteutuu. Kohteen paikalliseen liikenteeseen on jo kaavailtu junan kaltaista kulkuneuvoa. |
09.11.2008 09:12 | Timo Salminen | "Junarata on lastenhuoneessa", toisti toistamasta päästyäänkin Riihimäen Sanomien edesmennyt päätoimittaja Kalervo Töyrylä. Ehkä tässäkin on ministerillä mennyt junaradat ja rautatiet sekaisin... |
09.11.2008 14:19 | mau | Miksikäs sen junan päätepiste pitää olla Kolari, kun Kolarissa ei varsinaisesti taida olla mitään? Rautuvaarasta pitäisi rataa jatkaa ~15km Äkäslompololle ja siitä 35km niin oltaisiin Sirkan kylässä. Tällöin ei välttämättä tarvittaisi edes autovaunuja, kun pääsisi junalla toiminnan ytimeen asti ilman välisiirtymiä. Olisi pohjoisen matkailun kannalta erittäin järkevä idea. |
09.11.2008 14:37 | Visa Uotila | Paikallisten keskuudessa kaivoshankkeiden toivotaan olevan sellainen asia, josta saataisiin toinen porkkana tuon vision toteuttamiseen. Jatketaan visiointia: Samalla saataisiin uusi mahdollisuus jonkinlaiselle paikallisliikenteelle, kun matkailukeskusten, Kolarin ja Pellon välillä voisi kulkea paikallisjunalla. Voisipa juna pysähtyä vaikka Sieppijärvelläkin. Ennenhän pääsi lättähatulla mm. Sieppijärveltä Pelloon. Toisaalta Sieppijärvi oli tuolloin Kolarin kunnan keskus, jossa sijaitsi mm. kunnan hallinto. Ja nykyään yksityisautoilun suosio on melko vankka alueella, jolla ei ole kunnollista paikallisliikennettä ollut 30 vuoteen. Mutta kun itse kuljin bussilla Äkäslompolosta Kolariin yläasteen ja lukion ajan, niin monesti kuvittelin mielessäni, miten paljon nopeammin ja mukavammin sekin matka olisi taittunut kiskobussilla, ja miten paljon joustavamminen nuoriso, autottomat ja liikuntarajoitteiset pääsisivät junalla liikkumaan naapurikylissä ja -kunnissa. Koulubussi kulki kerran päivässä Kolariin ja kerran päivässä sieltä pois, ja ellei halunnut lähteä aamuseitsemältä ja palata iltapäivällä puoli viideltä, oli jostain hankittava autokyyti. |
09.11.2008 14:38 | Visa Uotila | Tulipas tuosta kirjoituksesta lopulta taas minulle tyypillinen utopistinen päiväuni. :-) |
09.11.2008 19:11 | Che | Rata Rukalle voisi myös vähentää huomattavasti lentomatkustamista... |
09.11.2008 20:42 | Ari P | Kolarin radan liikenne tulee vilkastumaan mm. kun Ruotsin puolella Pajalassa sijaitsevan kaivoksen kaivannaisia aletaan kuljettaa kuorma-autoilla Kolariin ja edelleen junalla Ajokseen. Tulee tietysti mieleen, miksei rataa rakennettaisi Tornionjoen yli suoraan kaivoksille. Tuollainen ajatus taisi jossain vaiheessa ollakin esillä. Koska radalta ei olisi yhteyttä muualle Ruotsin rautatieverkkoon, se voitaisiin rakentaa Suomen raideleveydellä ja suomalaisella rautatieinfralla perille asti. Toinen mahdollisuus olisi rakentaa rata Ruotsin puolella Tornionjoen vartta Karungiin, mutta silloin uutta rataa tarvittaisiin huomattavasti pitempi matka ja raideleveyden vaihto matkalla. Vaihtoehtona raideleveyden vaihdolle voitaisiin jatkaa nelikiskoraidetta Torniosta Ajokseen asti, jolloin selvittäisiin koko matka samalla raideleveydellä, ja Tukholma-Narvik -yöjunasta voitaisiin osa vaunuista ajaa omana junanaan Bodenista Kemiin. |
09.11.2008 21:13 | tane | Ainakin ennen tuli vaunuja Malmöstä saakka (mahdollisesti osa Tanskasta Helsingörin kautta, en tiedä) Bodeniin, joten siinähän olisi sitten jo melkein suora junayhteys Suomesta Keski-Eurooppaan! :) Aikataulusta sitä oli jälkikäteenkin hirmu vaikea hahmottaa, kun se oli pilkottu ties moneenko eri tauluun. |
09.11.2008 21:26 | joht. Nyman | Tohon tanen kommenttiin liittyen, joko minä olen amatööri, en ymmärrä rautateistä mitään, tai sitten "en vaan muuten tajuu", sillä esim. Puolassa ollessani en saanut oikein niin kuin mistään lähteestä kokonaiskuvaa Puolan junien aikatauluista ja välipysähdyspaikoista; esim. Varsova-Krakova-juna oli mulle yllätys, sillä juna ei tosiaan pysähtynyt yhdessäkään paikassa koko kolmen tunnin aikana. Liioin rataverkon karttaa ei ollut missään, saati että sana, tai yksittäinen numerokaan olisi yhdessäkään plarissa kirjoitettu englanniksi. Tämä tuotti sinänsä hauskoja tilanteita erilaisissa palvelutilanteissa, kun myyjä jutteli mulle puolaksi ja minä sille vaihdossa sujuvaksi suomeksi. "Wsklbrt az lwszrsa!" - "Jep, yks semmonen joo", saatoin kommentoida jossain yhteydessä. |
09.11.2008 22:41 | tlajunen | Seuraavaa reissua varten printtaa mukaan //www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/poland/poland.gif :) |
10.11.2008 03:51 | Dakkus | Ja tietsti kaikki Euroopan juna-aikataulut (Viroa ja Kosovoa lukuunottamatta) löydät osoitteesta www.bahn.de . Toimii myös kännykällä, olisiko osoite sitten mobil.bahn.de tai jotain vastaavaa. Laiskottaa, en jaksa kaivaa kännyä ja katsoa. Kysy jos tarttet oikeesti :) Kännyllä tosin ei saa väliasemalistausta, niin kuin ison itnernetin puolella junanumeroa klikatessa. Jos tahdot katsella väliasemat puolaksi, onnistuu sekin käyttämällä bahn.de:n (joka toimii enkuksikin) sijaan pkp.pl:ää, joka käyttää samaa HAFAS-tietokantaa. |
10.11.2008 08:20 | Timo Salminen | Viro ja Kosovoko ainoina puuttuvat bahn.de:n hausta? Onpa parivaljakko... |
10.11.2008 14:11 | Dakkus | Kokeilinpa tässä, niin Makedonian liikenteestä kaikki ei-kansainvälinen puuttuu. Lisäksi puuttuu Albania. Moldovan osalta myöskin osa liikenteestä näkyisi puuttuvan. Loput euroopan maat jotka eivät löydy, sijaitsevat Kaukasuksella, Mustanmeren ja Kaspianmeren välissä. Turkki on euroopanpuoleislta osaltaan mukana, Aasian puoli puuttuu. Mut, siinäpä sitten olikin toimimattomien lista. Ukraina löytyy täydellisenä, samoin Valko-Venäjä, Latvia, Luxemburg, Liettua, Bulgaria, Romania, Serbia, Kroatia ja Irlanti. Lisäksi puuttuvat toki ne maat, joissa ei junaliikennettä ole, esim. Andorra. Mut, kyllä tuolla systeemillä pystyy katsomaan esim. reitin Istanbulista Kolarin kautta Pekingiin, kunhan vähän vinkkaa että missäpäin Venäjää olisi sopiva väliasema, että järjestelmä tajua niin pitkän matkan. |
11.11.2008 22:01 | jussix55 | Miksi Länsi-Lapin rataa ei voitaisi tehdä kerralla sellaiseksi, että Suomi saisi suoran yhteyden Jäämerelle? Radan luonnollinen päätepiste olisi Narvik Norjassa. |
11.11.2008 23:09 | Dakkus | Koska väli Pajala-Narvik on ainakin maanteitä 364km. Se ei ole ihan pieni pätkä rataa rakennettavaksi.. Jos taas tyydytään siihen että välillä tarvitsee vaihtaa raideleveyttä, niin silloin rata Suomen ja Narvikin välillä on jo olemassa. Narvik-Venäjä -liikennehän kulkee nytkin Suomen läpi. Jos taas haluttaisiin jostain syystä oikorata Narvikin suuntaan.. Niin, no.. Mistä päin Suomea radan sitten pitäisi lähteä että reitistä tulisi jotenkin nopeampi kuin jo nykyisin olemassa oleva, Torniosta ensin hieman suoraan länteen kulkeva ja sitten suorinta tietä Narvikiin kulkema? Pitäisikö tehdä jonkinlainen Alakurtti-Kemijärvi-Kolari-Svappavaara -oikorata? :) Tuosta saat kurkittavaksesi kartan alueelta: //www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/scandinavian-peninsulas-network/scandinavian-peninsulas.gif . Suomen rataverkko yltää siis nykyisellään hieman Svappavaaran korkeutta etelämmäksi (Kolari). Suomen raideliikennekartan oletettavasti edes tuon verran tunnet, mutta voinhan senkin tähän huvikseni linkata: //www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/finland/finland.gif . |