Marraskuu 2008
Havainto
26.11.2008 22:24
Ensimmäinen Velaro RUS on näemmä jo Venäjällä. //www.railfanclub.spb.ru/gallery2/main.php?g2_itemId=21297
Lähettäjä: Jouni HytönenKommentit
26.11.2008 22:26 | Jouni | Tässä vielä parempi kuva: //www.railfanclub.spb.ru/gallery2/main.php?g2_itemId=21411 |
26.11.2008 22:30 | Jouni | Lisää hienoa työtä: //www.railfanclub.spb.ru/gallery2/main.php?g2_itemId=21376 |
26.11.2008 22:31 | John | Onpa näyttävä! Jokin lintuko "Sapsan" on, haukka tai jotakin sellaista? |
26.11.2008 22:35 | Ari P | Tuosta viimeisestä kuvasta huomasin, että Venäjälläkin näköjään osataan tehdä ajojohtopylväitä ruostumattomasta teräksestä... |
26.11.2008 22:53 | Jouni | Nuo ajojohtopylväät ovatkin mielenkiintoinen lisätieto: sähköistys laajenee länteen Hatsinasta. Liekö sitten Ust-Lugan sataman tarpeisiin? Joskus oli sellainenkin tieto, että sähköt vedettäisiin Ivangorodiin Viron rajalle asti. Sittemmin junaliikenne on sielläpäin hiukan hiipunut. |
26.11.2008 22:56 | Jouni | Onkohan "sapsan" joku vanha haukkaa tarkoittava sana, kun tuolla keskimmäisessä kuvassa puhutaan "sapsan, nykyisin sokol"? |
26.11.2008 22:59 | Jouni | Jaahas, täältä //www.travel.ru/news/2008/11/13/162979.html löytyykin tietoa, että junarunko on tuotu ensin autokuljetuksena tehtaalta Sassnitziin, sieltä laivalla Ust-Lugaan ja sitten sitä onkin jo hinailtu Pietarin ympäristössä. |
26.11.2008 23:03 | Jarkko Korhonen | Jos tuon Jounin ekan linkkikuvan kommenteissa esiintynyt tieteellinen nimi Falco peregrinus pitää paikkansa, Sapsan/sokol tarkoittaa muuttohaukkaa. Osuva nimi junalle. Kyllä on jyhkeän näköinen luomus. Julman näköinen oikeastaan. Vaikka en ole missään määrin uuden kaluston fani niin tuo on sykähdyttävän näköinen kyklooppisine valoineen jne. Olisipa sisältä vielä näyttävästi sisustettu eikä sairaalatyyliin mallia kotimainen kalustomme. |
26.11.2008 23:10 | Joona Kärkkäinen | Mites tuo SA-3 kytkin, onko lopullinen ratkaisu vai vaan välikytkin jos veturi hinaa? |
26.11.2008 23:25 | Dakkus | Jarkko: Kuvia tuollaisen junan (aika todennäköisesti sama yksikkökin) sisätiloista: //vaunut.org/kuvasivu.php/52898 , //vaunut.org/kuvasivu.php/52899 ja //vaunut.org/kuvasivu.php/52900 . |
27.11.2008 00:59 | Iso Vaalee | Mukava, että itänaapurin puolella vallitsee vapaa tiedonvälitys, ja junauutuuksista näkee kuvia jo ennen Virallista Julkistamista ilman ryhmäitsesensuuria. |
27.11.2008 08:00 | Jarkko Korhonen | Sisätilat aika kelmeät. Näyttävät vielä ahtailtakin vaikka juna näyttää jyhkeältä ulkoa. Ottaisivat mallia esim. uutukaisen Viking XPRS:n sisustuksesta. Siellä on käytetty ansiokkaasti puuviilua ja värejä. Minusta merkittävä osa matkustusviihtyvyyttä on sisustukseen satsaaminen paitsi mukavuuden, myös miellyttävän ja mielestäni pitkänmatkanjuniin sopivan tunnelmallisen väriskaalan käytöllä. |
27.11.2008 08:14 | Pasi Kujansuu | Hieno sivusto venäjänpojilla tuo railfanclub. Vielä kun tajuaisi venäjästä jotain... |
27.11.2008 09:15 | Heikki Piirainen | Lisää kuvia muuttohaukasta: //parovoz.com/newgallery/index.php?DESCR=%D0%A1%D0%B0%D0%BF%D1%81%D0%B0%D0%BD |
27.11.2008 09:45 | Jarkko Korhonen | Sain tietoa, että kun kyseessä on sana Sapsan/sokol, sillä tarkoitetaan jalohaukkojen ryhmää, johon kuuluu mm. muuttohaukka, mehiläishaukka ym. Eli korjataan että jalohaukka :) |
27.11.2008 10:09 | Timo Salminen | Ks. kuitenkin //www.floranimal.ru/pages/animal/s/1246.html , jossa "sokol sapsan" esitetään nimenomaan muuttohaukaksi. - Kaltaistani historian- ja kulttuurintutkijaa kiinnostaa kuitenkin vielä enemmän se, että junan nimeksi on valittu vanha, ilmeisesti enemmän tai vähemmän jokapäivisestä aktiivikäytöstä poistunut sana. Se sopii hyvin Vanhan-Venäjän (Drevnjaja Rus) ja nyky-Venäjän välistä jatkumoa ja samalla ylemmyyttä korostavaan venäläisnationalistiseen kulttuurilinjaan. Kannattaa huomata sekin, että juna on maalattu Venäjän lipun värein. Väritys on sinänsä tyylikäs, mutta tavoitteena on kyllä tyylikkyyden asemesta tai rinnalla ollut korostaa junan venäläisyyttä. Erikoista toisaalta on, että tuollainen määrä kansallista symboliikkaa liitetään ulkomailta ja vieläpä Saksasta tuotuun laitteeseen. - Sapsan-sanan käytöstä toinen esimerkki: //www.sapsan.ua eli ukrainalainen ampumakerho. Kun valitsee venäläisen näppäimistöasetuksen ja hakee Googlella, eri alojen sapsaneita näyttää löytyvän enemmänkin, mutta en noita nyt ehtinyt ryhtyä tutkailemaan. (Käyttäjä muokannut 27.11.2008 10:09) |
27.11.2008 10:29 | HannuK | Etuikkuna on huomattavasti kuperampi kuin DB:n ICE3:ssa. Olisiko sillä haettu parempaa iskunkestävyyttä hirvi-, karhu- ja muuttohaukkakolareihin. |
27.11.2008 12:24 | Timo Salminen | Erityisoloja varten suunniteltu... - Kommentissani klo 10.09 esittämäni ideologinen hypoteesi perustuu siis siihen olettamukseen, että "sapsan" ei enää olisi normaali nykyisen arkikielen sana. Jos kuitenkin onkin, olettamukseni kaatuu - ja siihen olisin oikeastaan ihan tyytyväinen. Pitääisi yrittääselvittää, jahkas ehtii. |
27.11.2008 12:37 | John | Lisää kuvia erityisesti Sapsanin sisuksista //metroblog.ru/post/1681/ Jotenkin kelmeitä värisävyjä. - En osaa ottaa kantaa Timon esittämään hypoteesiin, mutta nopeasti huomasin sen, että Ukrainassa termi on liikenimenä yms käytössä yllättävänkin yleinen. Onko niin, että sisarkielessä vanha muoto olisi säilyttänyt asemansa jopa yleiskielessä venäjää paremmin ja tai se kuuluu itäslaavilaiseen mytologiaan, josta haetaan potkua tähän päivään? - Esim. Kievissä on auloliike Aftosalon Sapsan. Siitä selvisi myös, että ko. liike myy Ladan joitakin malleja valmistajanimellä Aftovaz. |
27.11.2008 14:37 | Timo Salminen | Yritin tässä kirjoitustyöni lomassa vähän katsella, ja kyllä internetlähteet järjestään ilmoittavat, että venäjän "sapsan" eli "nastojashtshij sokol" on nimenomaan muuttohaukka ja sellaisena sana on ilmeisesti aivan normaalia nykykieltä. Pari linkkiä vielä: //www.ecosystema.ru/08nature/birds/038.php , //nature.ok.ru/doc/birds/2_52.htm , //ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B0%D0%BF%D1%81%D0%B0%D0%BD , //dic.academic.ru/dic.nsf/brokgauz_efron/91050/%D0%A1%D0%B0%D0%BF%D1%81%D0%B0%D0%BD , //w1.siemens.ru/index.rus?res=ru/press/About_us/n260908_2 (viimeisessä linkissä Siemensin tiedote junasta). Yrittämättä humanistina mitenkään tunkeutua luonnontieteilijöiden tontille... (Käyttäjä muokannut 27.11.2008 14:38) (Käyttäjä muokannut 27.11.2008 14:39) (Käyttäjä muokannut 27.11.2008 14:40) (Käyttäjä muokannut 27.11.2008 14:40) |
27.11.2008 16:42 | Antti Laajalahti | Valtaisa määrä kuvia naapurin rautateiltä löytyy railfanclubin sivuilta. |
27.11.2008 18:00 | Timo Salminen | Se näyttäisi olevan eräänlainen paikallinen vaunut.org. |
27.11.2008 18:36 | Antti Laajalahti | Joo, mielenkiintoinen. Ei ole noin laajaa sivustoa ennen vastaan sattunut naapurista. Vetokalustoa on aika monta mallia. |
27.11.2008 18:58 | Antti Laajalahti | Onkohan tuolta löytyvä 1985 Leningradissa kuvattu Gr315 sotakorvausveturi? |
27.11.2008 19:04 | Timo Salminen | Joku kaipasi jalopuuviilua yms.: //www.railfanclub.spb.ru/gallery2/main.php?g2_itemId=13417 . Mielenkiintoisia kuvia tosiaan naapurin sivuilla on. |
27.11.2008 20:38 | Markku Huusko | Tehonsäätöpyöränä näkyy Da-daan puolikas ratti:) |
27.11.2008 20:51 | Antti Laajalahti | Viihtyisä työympäristö veturinohjaamoksi rimpsuverhoineen, kukkineen ja ikoneineen. Onkohan tuolla vielä nimikkosysteemi käytössä? |
27.11.2008 21:06 | Dakkus | Veturistahan tuossa ei ole kyse, vaan EMU:sta. Samanlainen ED2T-juna ulkoapäin: //www.train-photo.ru/data/media/89/_2-110_2-110_.___._..jpg . |
27.11.2008 21:07 | Dakkus | Löytyipä samasta yksilöstäkin kuva viime vuoden heinäkuulta: //www.rus-etrain.ru/uploads/photos/re_ed2t_0009_03.jpg . |
27.11.2008 21:44 | Antti Laajalahti | Tk3 1105 löytyy myös. Jossakin museossa ihan siistissä kunnossa. 1105 meni kai sotakorvauksena. |
27.11.2008 21:56 | okeskira | Olisko 1105 kuitenkin mennyt 90-luvulla vaihdossa, kun Haapamäellä oleva iso L-höyry tuotiin tänne? |
27.11.2008 22:01 | Jouni | Minusta 1105 meni vaihdossa 52-sarjan veturiin 90-luvun lopussa. L:n kanssa Keuruun kaupunki vaihtoi päikseen Lada-henkilöauton. :) 1105 on Pietarissa Varsovan aseman museossa ja siitä löytyy täältäkin monta kuvaa. |
27.11.2008 22:06 | Antti Laajalahti | Niin se varmaan on. Muistelen toista konetta joka jäi jo talvisodan aikaan Viipuriin. |
28.11.2008 02:14 | Dakkus | Hä? Romu auto romuun veturiin? Huono vaihtokauppa veturista luopuneen kannalta. Koriste-esineenä veturi on kivempi (tosin.. kuvitelkaapa ladamonumenttia!), romurautana taas siitä veturista saa paremman hinnan. Ja nyt taisi aika moni laskea alleen. |
01.12.2008 10:23 | Teppo Niemi | Tk3 1105 meni Lokakuun rautatiemuseolle vaihdossa venäläiseen TE-sarjan veturiin. Suomalaisena osapuolena veturivaihdossa oli Keuruun Matkailu Oy. Ja se L veturi on tosiaankin vaihtokauppaa taas Keuruun ystävyyskaupungin kanssa. Sotakorvauksina (käytännössä viivästymissakkoina) on mennyt pari Tk3 Neuvostoliittoon. |