Havainto
28.11.2008 00:09
Havainto kuvista ja kommenteista! - Vuosi 2008 alkaa olla lopuillaan. Onko myös kuvaajien tilit nollilla, koska uusia kuvia tulee kovin vähän? Vuoden alkupuoliskolla tuli kuvia vielä n. 5100 kpl, loppuvuodesta tähän mennessä enää 3400 kuvaa. Parina edellisenä vuonna tuli tasaisesti 12000 kuvaa. Ei myöskään voi sanoa, että laatu korvaa määrän. Harmi, että monet vanhemmat harrastajat ovat jättäytyneet sivuun. Toki on mielihyvin todettava, että nuorempia harrastajia loistavine ja informatiivisine kuvineen tallentaa tätä päivää. "Kehityksen pitää kehittyä", mutta mielestäni uudistus, joka ei ollut Resiina-lehdestä lähtöisin, nimittäin 50 kuvan vapaa julkaisu jäsenille, on aika suppea. Ei siinä mitään, jos kaikki lukijat niin tekisivät, mutta nimiä on loppujen lopuksi kovin vähän. Ovatko taksat lisäkuvien julkaisemiseen liian kovat, vai mikä on? Itselläni on vielä muutama kuva tälle vuodelle jäljellä. Jos pihistän, niin ne riittävät. Kuvasarjojen julkaisemiseen ei. Nostetaan vaikka jäsenmaksua muutamalla eurolla, ja maksetaan kollektiivisesti, jos se on palveluntarjoajan kustannuksista kiinni. Ei tunnu mielekkäältä, että ensin skannaat kuvan, vatkaat ja vaivaat, ja sitten vielä maksat. - Vanhoja hyviä aikoja ja keskustelua asiasta toivoen.
Lähettäjä: Tapio MuurinenKommentit
28.11.2008 00:23 | Leksa | Mielenkiintoinen havainto. Jotenkin tuntuu, että täällä Turun seudulla liikenne on mennyt niin tolkuttoman yksitoikkoiseksi. Toisinsanoen esimerkiksi Helsingin suuntaan ei kulje muuta kuin Sr2-vetoisia kerrostaloja sekä pendoja eikä juuri lainkaan tavaraa. Toijalan rata on myös joutunut erittäin vahvan saneerauksen kohteeksi. Tulee vain sellainen olo, että tämä kaikki on vain niin puhkikuvattua. Yksi syy kuvamäärän vähentymiseen voi tietenkin olla myös vallitsevan valon puute, sillä naitsottien osuus on täällä melkoisen pieni. |
28.11.2008 00:27 | Leksa | Ideana esitän: Sivustolla voisi mielestäni olla jotain kuvaushaasteita/teemoja, vähän Valokuvatorstain tapaan. Vaikka viikon, kahden tai kuukauden välein annettaisiin uusi aihe. Ja sitten voisi katsella keskitetysti kuvaajien otoksia, jotka liittyvät kulloiseenkin teemaan. Tämä ehkä haastaisi myös monipuolistamaan rautatievalokuvausta tiukasta dokumenttikuvasta monimuotoisempaan kuvalliseen ilmaisuun. |
28.11.2008 00:38 | John | Tärkeä havainto. - Olen itsekin ajatellun kuten Leksa. Tosiasiassa kalusto yhtäläistyy ja sen kuvaaminen sekä standardi selostaminen on aika tylsää. Ja toisaalta, onko historin kuvakopat jo pääasiassa tyhjennetty? Leksan idea on kannatettava! Voisi todella olla teemaviikkoja, jolloin jokin aihe kaluttaisi kunnolla ja sitten se saisi levätä. Voisi olla myös tipattoman tammikuun tapaan vaikkapa Marsuton maaliskuun tai Sm:tön syyskuu. Ikäänkuin rauhoitettu aika jollekin kohderyhmälle. Myös aihepiiriltaan rajattu kuvauskilpailu olisi haastava, tosin palkinnoksi saisi ehkä vain kunniamaininnan ja inmateriaalista mainetta! Mutta kehitettävää olisi. |
28.11.2008 00:53 | Leksa | En nyt varsinaisesti ajatellut tuota kilpailuna, vaan haasteena. Eräänlainen rautatieaiheinen sovellus Valokuvatorstaista siis ( //inspis.vuodatus.net ). Mitään pistesysteemiä ja palkintoja en kyllä kannata. Näinkin isolla kuvaajajoukolla esimerkiksi aiheesta "odotus" saisi varmasti hyvinkin erilaisia ja näkemyksellisiä kuvia. Ja mielestäni tällaisen mukavuus piilee juuri siinä, että 1) itse luot aiheesta kuvan 2) pääset näkemään mitä ajatuksia muille tulee tästä aiheesta. Sivuseikkana, olkoon vaikkapa sitten 2b) tällainen saattaa parantaa omaa luovuuttasi, kuvanlukutaitoa ja viedä "syvemmälle" kuviin. Hyvä vai huono asia, sen päättäköön kukin itse. Ja tämä siis vain ikäänkuin muun Vorgin tarjoaman palvelun ohella, en kytkisi tätä mihinkään tipaton tammikuu- tyyppiseen "kuvausrajoitukseen". Sivuston tekniikkanikkarit voinevat kertoa, onko tuollainen mahdollista toteuttaa, että usean kuvaajan kuvat saisi saman sivun alle, kuten nyt on yksittäisen kuvaajan kohdalla, tai onko tällainen teknisesti miten vaativa toteutettava. (Käyttäjä muokannut 28.11.2008 00:57) |
28.11.2008 01:17 | CoCoNut | ...tai jos sovitaan että teeman kuvat haetaan esiin spesifisellä avainsanalla jonka jokainen laittaa kuvatekstiin. Esim. teemaodotusteema tai (_odotus_) |
28.11.2008 01:50 | Mikko Mäntymäki | Minustakin tuntuu että kaikki alueella Tampere, Lempäälä, Valkeakoski, Toijala, Urjala, Vammala ympyrässä on kaikki niin puhkikulunutta ja eikä työttömällä harrastajalla ole varaa lähteä pitkälle kuvausmatkalle pohjois-/itäsuomeen. Mikä neuvoksi kun lähes kaikki on koluttu ja uusia ideoita ei ole. No itse olen panostanut vaunutietokannan parantamineen IVY-vaunujen osalta. Täysyisikö pitää tauko kuvaamisessa kun nuo pikajunatkin tuntuvat kulkevan samalla kokoonpanolla? |
28.11.2008 02:29 | Jarmo Pyytövaara | Olisiko näillä asioilla mitään merkitystä? Uusi kaveri laittaa kuvia, mitä tulee vastineeksi? Täyslaidallinen ilkeilyä, saivartelua, nälvimistä, "oikeiden asioiden" ylivertaista opetusta. Turpaan tulee että pää helisee. Miksipä ottaa täystyrmäystä junakuvien vuoksi, ainakaan montaa kertaa, miksi? Jos jollakin on kysymyksiä, asiaa, täydellinen hiljaisuus, ei vastauksia, paitsi, jokin älykkö lykkää kevyttä nälvimistä, siinä kaikki ja iso D perään. Miksi ihmeessä, kysellä mitään, miksi? Eikö tyhjän saa pyytämättäkin? Olisiko syytä, korjata asennetta, vaikkapa hieman myönteisempään suuntaan? Tuskin tekee, edes kovin kipeää. |
28.11.2008 02:37 | 6nen | Stop heti alkuunsa. Kuvattavaa tuolla ulkona vielä riittää vaikka miten paljon, älkää nyt tekosyitä alkako sepittämään. Ja mihin se rautateillä tapahtuva tavaraliikenne taas piti unohtaa? Miksi 90 prosenttia harrastajista tietää "kaiken" henkilöjunista mutta tavaraliikenne ei kiinnosta? Väitteet että kuvaaminen olisi vähentynyt ei taida pitää paikkaansa jos yhtään on seurannut 1G-sivustoille ilmaantuneen kuvamateriaalin määrää. Mutta miksi kuvia ei enää upata edellisvuosien tahtiin Vaunut.Orgiin, sanokaapas se nyt kerrankin ääneen.. |
28.11.2008 03:17 | 6nen | Ja mitä tulee noihin teemaviikkoihin niin meillähän on yhä käynnissä "Tyttö ja juna", vai oliko se "Juna ja tyttö" - //vaunut.org/kuvasivu.php/6142 ;) (Käyttäjä muokannut 28.11.2008 03:23) |
28.11.2008 03:29 | jpl | Vaunut.org on omasta mielestäni aivan liian sekava ja sottainen paikka laittaa kuvia esille - käytännössä kaikki mitä tänne laitat jää viikon parin päästä arkistojen kätköihin pölyttymään tai sitten se kuva jää kuukausiksi tai vuosiksi kummittelemaan sekavien kommenttiketjujen ja/tai muiden päänaukomisien ansiosta. Tämä sivusto on vähän kuin järjestämätön diakomero jossa diat makaavat hyllyllä kasoissa sadoilla tuhansilla keltaisilla Post-It® lappusilla merkittynä. |
28.11.2008 03:49 | jpl | Niin ja kyllä niitä kuvia on muuallakin - paljon paremmin järjestettynä ja esitettynäkin. Vaunut.org on netin kuvatarjonnasta ehkä hyvinkin pieni osa. Arvioisin, että kaikista netissä julkaistuista junakuvista vain kolmasosa tulee vaunut.orgiin ja loput julkaistaan mm. näillä kuvaajien 1g-sivuilla sekä muutamilla ansiokkailla rautatieaiheisilla sivustoilla. Tämän sivuston kohtaloksi on kauan sitten koitunut, että alunperin kuvien esittämiseen tehty palvelu on väistämättä muuttunut siihen suuntaan, että kommentointia käytetään kaikenlaiseen keskusteluun ynnämuuhun höpöhöpöön vaikka tällainen kommenttijärjestelmä ei sellaiseen oikein sovellu. Ylläpitäjä(t) heräsi(vät) tähän ilmiöön pari kolme vuotta myöhässä erilaisin sekavin toimien ja lieveilmiöiden kera. Erittäin suuresti ihmettelen sitä, että "oikeat" tarkoitukseen tehdyt keskustelufoorumit ei houkuttele porukkaa samoissa määrin kuin vaunut.org aikoinaan. Minusta tuntuu siltä, että hyvin suuri osa (90% ?) harrastajista elää pientä hiljaiseloa, harrastaa yksin "kenkälaatikkoon" tai "ruutulehtiöön" eikä näyttäydy netissä saati sitten muuallakaan (jos ei satu vahingossa paljastumaan itseään laiturin päädystä). Suurin osa kuvista ei siis "ikinä" minnekään päädy... :) |
28.11.2008 08:16 | Pauli Ruonala | Sanokaapa mitkä teidän mielestänne ovat ne muutamat ansiokkaat rautatieaiheiset sivustot? Jos saisimme aikaan edes linkkilistan.. |
28.11.2008 08:43 | KooPee | Varmasti näin ensimmäisen Resiina-vuoden jälkeen on tehdä analyysiä sivuston toiminnasta ja kehittämisestä. Parannusehdotuksia on tullut ja niitä ollaan myös ottamassa jossakin vaiheessa käyttöön. Tilanne, jossa sivusto siirtyi, oltiin ns. paniikkivaiheessa monessakin mielessä. Kuvatulva oli niin suuri, että lisäinvestoinnit nettipalvelun tarjoajan suuntaan olivat melkoiset. Resiinan aloittaessa mentiin ensin vanhoilla sopimuksilla loppuun ja sitten luotiin oma kompromissi, jolla on menty v. 2008. Kun näemme nyt resurssit, käytetyt varat, tulleet tulot jne., voidaan kustantajayhdistysten edustajien kanssa tehdä päätökset miten jatketaan tästä eteenpäin. Palautetta on kuultu ja kuullaan ja sivustosta pyritään tekemään niin mukava, kun se ylipäätään voi olla mahdollista. Täytyy myös muistaa, että sivuston käyttäjät ovat hyvin monitahoinen ihmisryhmä. Toisille harrastus on kaikki kaikessa, osa on alalta leipäänsä tienaavia, osa katselee satunnaisesti. Toinen kuvalisääjä haluaa paljon kommentteja, toinen ei niitä kaipaa lainkaan. |
28.11.2008 08:51 | KooPee | Mitä tulee kuvaamiseen ja kuvien julkaisuun, voidaan varmasti todeta, että ilmaispalvelunkaan rajoissa monet eivät ole lisänneet määräänsä "täyteen". Jokainen tekee omia päätöksiään ja ehkäpä yksi sivuston parannus olisi juuri kuvakategoriat (Leksan ideakin on hyvä). Yksityisten kuvasivustojen hyvänä puolena on se, että sinne saa kuvasarjoja retkiltä ja minusta on ollut ihan hyvä tapa, että täältä on linkitetty täydennyspaketti sitten yksityisille sivustoille. En itsekään ole kuvia juuri lisännyt, kun täällä näyttää niin monesta asiasta olevan jo hyvä kuva. Tämä ei ole ollut kovin tietoinen valinta, mutta nyt kun asiaa ajattelee, näinhän se vain on. Liikenne muuttuu, se täytyy pitää aina mielessä. Kyllä joku on tuskaillut iänikuisten Ristojen tai Deeveri+siniset pikajunien kanssa. Rautatiet elävät arkea, harrastajat tallentavat sitä muistoiksi ja elämykseksi ja siinä on viive, joka vaatii hieman kärsivällisyyttä. Kuitenkin täytyy sanoa tämän sivuston eduksi myös se, että se tarjoaa kaikille aloittelijoillekin mahdollisuuden julkaista kuvia, saada ajankohtaista ja ajantasaista tietoa paitsi tulevasta, myös olevasta. Moni on saanut vinkin erikoisesta junasta tätä kautta ja ehtinyt jopa ratavarteen luomaan tästä omat muistonsa ja kuvansa, jotka ehkä komeilevat vain omalla kiintolevyllä tulevaa odottamassa. Jotakin kertoo myös se, että lehtenä Resiina on selkeästi hyötynyt tämän sivuston ylläpitämisestä, sillä lukijamäärässä on tapahtunut mukava harppaus ylöspäin. |
28.11.2008 09:08 | Pasi Kokkonen | Väitänpä, että kyse ei ole monenkaan (kuten itseni) kohdalla mistään hinnoista tai muusta teknisestä seikasta. Ilmapiiri ja meininki on täällä sen verran tyhmää monessa suhteessa, ettei täällä huvita enää poiketa kuin satunnaisesti. Ei täällä ole enää sitä samaa iloista ilmapiiriä, mikä vielä pari vuotta sitten oli olemassa. Ja voin ihan suoraan sanoa, että useimmiten täällä tökkii Nymannin angsti Nylundia kohtaan ja sen aiheuttamat lieveilmiöt molemmin puolisine joo-joo-miehineen. Erityisen hyvä esimerkki aivan tyhmästä touhusta on Sm5-kuviin liittyvä polemiikki. Ei moista ennen olisi tullut. Joten omalta osaltani, ja varmaan monen muunkin osalta tämä paikka saa levätä rauhassa. Vierailla voi aina silloin tällöin, mutta lisätä kuvia tai muuten osallistua tuskin. |
28.11.2008 09:41 | joht. Nyman | Mielenkiintoinen havainto tosiaan. Itsekin olen tähän "ongelmaan" törmännyt vuosi toisensa jälkeen, tai oikeammin niin pitkään kun käyttömaksu on ollut olemassa; viimeksi tänä vuonna allekirjoittaneelle kävi niin, että kuvakrediitit loppuivat ennen vorgin tilikauden päätöstä, joten ei auttanut kuin maksaa lisää mahdollisten lisäkuvien uppausta varten. Jpl:n kanssa olen samaa mieltä siitä, ettei vorg nykyisellään ole hyvä keskustelupaikka, mutta koska mitään muutakaan suosittua suuren yleisön keskustelualuetta ei suomalaisten harrastajien keskuudessa ole, niin vorg on muodostunut temmellyskentäksi puolivahingossa aikojen saatossa. Mitä sitten tuohon Pasin kommenttiin mainitusta angstista Laria kohtaan tulee, se on jo toinen juttu. Esimerkiksi mainitusta Sm5-kuvablokkiajatuksesta olisin kirjoittanut täsmälleen samalla tavalla, olisi sitten kyseessä ollut "kumman tahansa puolen joo-joo-mies"; arvioin aina ensin tekstin ja kommentin, en sitä kuka sen on kirjoittanut. Jos puolestaan sama kaveri kirjoittaa tai toimii aina samalla tavalla, niin tokihan se johtaa pitkässä juoksussa ärtymykseen. Ehkäpä se puolestaan aiheuttaa monissa närää, että sanon asiat suoraan, en harrasta korulauseita, enkä ylenpalttista mielistelyä koskaan. En toki ole ainut, jolla on ns. "vastustavia" mietteitä, mutta lienen yksi harvoista, jotka sanovat asiat ääneen, eivätkä hyssyttele niistä -esim. Edm-vaunujen liikenne Kemijärvelle, VR:n tapa toimia tietyissä asioissa, RVI:n JKV-jutut etc.- lista on pitkä. Jos joku lukee kommenttini aina sillä asenteella, että taas se Nyyymanni paukuttaa päätään, niin sillehän en voi mitään. Tyyliäni kirjoittaa tai kommentoida en kuitenkaan ole muuttamassa jatkossakaan; jos joku juttu, idea, kuva, tms. on hyvä ja rakentava, kerron sen varmasti. Mikäli se puolestaan on täysin vessasta, kerron senkin, ja yritän parhaimpani mukaan argumentoida kantani mahdollisimman laajasti. (edit: pari juttua) (Käyttäjä muokannut 28.11.2008 09:46) |
28.11.2008 10:24 | Timo Salminen | Omaa aktiivisuudeltaan suuresti vaihtelevaa rautatieharrastustani tämä sivusto on piristänyt kummasti, ja täältä on taas löytänyt eteenpäin eräille muille mielenkiintoisille sivuille. Olen jopa suunnitellut liittyväni kymmenen vuoden tauon jälkeen takaisin SRHS:n jäseneksi tulevan vuoden alusta (tulin puolittain jo luvanneeksi jäsensihteerille 26.10. retkellä...). Sivujen suurinta antia ovat monenlaiset kuvat ja niiden nostattamien keskustelujen sisältämä ainakin itselleni uusi informaatio. Toisaalta varjopuoleksi on koitunut se jpl:n yllä viittaama ongelma, että hyväkin kuva hautautuu suureen joukkoon, koska hakujärjestelmä on alkuaan ilmeisesti ajateltu paljon suppeampaa massaa varten. - Mitä kommentteihin ja keskuteluihin tulee, vähän turhan usein saa lukea keskusteluja, joiden asenne on asiattoman henkilökohtainen vastapuolta kohtaan. Se samoin kuin silloin tällöin näkyvä tarpeettoman vahva vakaumus siitä, että vain oma mielipide on oikea, väkisinkin vähän kiristää ilmapiiriä (ei, en viittaa tällä Nymaniin enkä -lundiin). Kuvien kommentoijilta tietysti jokainen kuvaaja varmaan toivoo asiallista ja rakentavaa palautetta, mutta toisaalta liian herkkänahkainen ei saa olla ja kommentteja on muistettava lukea myös huumorilla. Itse kunkin meistä on kuvia lisätessään hyvä pohtia, antaako juuri kyseinen kuva jotakin oleellista uutta sivuille sinänsä tai voiko siihen liittää jonkin erityisen näkökulman. Jos vastaus molempiin kysymyksiin on "ei", kuvan lisäämistä ehkä kannattaa harkita vielä uudelleen. Tämä koskee varsinkin digiaikakauden kuvia, joiden määrä on jo nyt valtava ja kasvaa koko ajan. Toimitukselle toivon menestystä sivuston kehittämisessä - ja jään odottamaan esimerkiksi sitä linkkiosiota... |
28.11.2008 10:33 | Perttu Karttunen | Itse olen puolestani yrittänyt hillitä kuvatulvaa kun a. asun vähäliikenteisen radan varrella ha b. täällä sattuu kuvattavaan iakaan varsinkin talvella kulkemaan vain kaksi junaa, ja sattuneesta syystä tuo liikkuminenkin on rajoieettu melko usein alueelle jonne jalan jaksaa mennä. Toki olen sitä mieltä että kuvien kategoriointi olisi erittäin hyvä idea, niin että kuvia voisi hakea esim kuvausvuoden tai julkaisupäivämäärän tms mukaan sillä nykyisill hakuehdoilla esim eräillä irc-kanavilla keskusteltaessa monesti pompsahtaa mieleen että eikös vorgissa ollut keskusteluaiheesen kuvaakin, mutta sitä kuvaa on sitten hankala löytää. Jos muistaa vain osittain esim kuvan sisältöä tms. |
28.11.2008 10:33 | Jarkko Korhonen | Hyvää keskustelua. Kysyn ensiksi: Mitä jos kuvakiintiöni ei ole nollilla vuoden vaihteessa, niin menetänkö sen? Tällä hetkellä meikällä on 35+ kuvaa joista olen maksanut Resiinan tilauksen muodossa enkä niitä halua menettää. |
28.11.2008 10:36 | Jarkko Korhonen | Ja koska kommentointi ei tunne enterin lyöntejä, otetaan uusi kommentti. Vorgin plussat: yksinkertaisesti Suomen paras rautatiesivusto. Miinuksia: Riitaisia käyttäjiä, joiden riidat peesailijoineen myrkyttää meikäläisen mielissä jopa useiksi tunneiksi vorgin käytön. Ei tee mieli aukaista sivustoa. Miinuksia lisää: Onneton hakutoiminto, jpl on oikeassa, tämä on kuin sotkuiden kasa kuvia kaapissa. Täytyy tietä tarkkaan, mitä hakee. Esim. kuvaajien hienosti järjestellyt kuvasarjat painuvat unholaan ja tulevat esiin yksittäisin otoksin, ellei vartavasten hae yhden kuvaajan tietyn päivämäärän kuvia. |
28.11.2008 10:41 | Jarkko Korhonen | Lisäksi ounasteluni kuvien vähyyteen: 1) riidat ja joidenkin henkilöiden kyrsiintyminen ja häviäminen paikalta. 2) Kaluston ja rautatieympäristön yksipuolistuminen, johon lääke on se, että laajennetaan omaa mielikuvitusta kuvakulmien, kuvauspaikkojen jne. Suhteen. Tasan varmasti on vielä paljon kuvattavaa, olen huomannut joskus kun jotain tiettyä paikkaa tai kalustoa hakee niin aina ei löydy juuri mitään (voi johtua onnettomasta hakutoiminnosta). Mielikuvitusta, hyvää ja avointa mieltä kehiin ja kamerat aina mukana niin tulee ne yllättävät tilanteetkin kuvattua! |
28.11.2008 10:59 | Leksa | Sinänsä muuten asian vierestä mennen, mutta kuitenkin nyt kun avaudutaan. Olen ollut huomaavinani sellaista, että vanhemman porukan vanhoista filmeistä skannatut kuvat saavat poikkeuksetta paljon kiitosta - ja se onkin aivan oikein niin - mutta jos nykypäivänä kuvaat filmille tai muuten kokeellisesti niin olet nyrjähtänyt ja fiilis on ,että mitä tuokin nyt pelleilee. Mielestäni kuitenkin juuri se uuden etsiminen ja kokeilu virkistää kummasti. Eikä filmin kehittely purnukassa radio-ohjelmaa kuunnellen ole mitenkään hukkaan heitettyä aikaa. Yöradio luo tunnelmaa pimiötyöskentelyyn! |
28.11.2008 12:39 | Timo Salminen | En tiedä muista käyttäjistä, mutta ainakin itse katselen mielelläni erilaisia kokeilullisia kuvia täällä. Mitä monipuolisempaa, sen parempi. Filmi vai digi, on itselleni toissijaista. - Ylläpidolla on todennäköisesti joltinenkin tehtävä edessään, jos se aikoo jakaa kuvat kategorioihin. Tietysti lisäysvaiheessa valitaan ryhmä, jota kuva edustaa, mutta kaikki kuvat kun eivät siinä jaossa löydä paikkaansa (esim. ansiokkaat vanhat höyrykauden otokset tai raitiovaunut). Lisäongelmia järjestämiselle aiheuttavat epäilemättä hutiloiden tekstitetyt kuvat - ja kärsii myös haku (viittaan tällä Jarkon kommenttiin klo 10.41). On paljon hyviä kuvia, joiden teksteissä ei ole minkään valtakunnan sanaa, jolla niitä osaisi hakea. Kannattaisiko kuvanlisäystoiminnossa olla mukana jonkinlainen yksityiskohtaisempi lomake, johon pitäisi täyttää kaikki vähänkään oleellinen kuvasta? - Tulin tässä ajatelleeksi, etten oikeastaan ole osannut pitää ongelmana Tapion alussa esiin nostamaa asiaa eli kuvien vähyyttä. Pikemmin olen ollut tyytyväinen, kun uudet kuvat on saanut katsottua ilman ähkyä päivittäisannoksen pysyessä kohtuullisena. Enkä laadustakaan olisi aivan niin kriittinen: joukossa on paljon hyvää ja mielenkiintoista. (Käyttäjä muokannut 28.11.2008 12:40) |
28.11.2008 13:08 | CoCoNut | Wroommm (ajatusvyöry). 1. Kuvien panttailu. 2. Ny-Ny-ottelu ja peesailu 3. Kategorisointi 4. Uusien käyttäjien kohtelu 5. Vanhojen käyttäjien kato. 6. Kuvatekstit. 7. Muut ad hominem -hommat. 8. Oma yli-innokkus? 9. Sateinen kesä ja syys. 10. Leksan teema-idea. 11. Maksut... 47. Puuh-uuh. Mistä aloittaa - aloittaako mistään? |
28.11.2008 13:24 | CoCoNut | Kohta 1. Varmaan me kaikki olemme pistäneet itsellemme tärkeitä kuvia sivuun. Minä tunnustan pantanneeni lähes täysin seuraavat sarjat: Dr12, Dr13, Nohab (useista maista), Dm8 ja Dm9 (... ja se Sm5 - VAIN mitättömät 2 onnistunutta kuvaa - älkää takertuko siihen -pyydän). Ja myös osin Dr16, Tve4 ja Dm7 -sarjat. Olenko ollut itsekäs sika? Haaveenani on ollut että edes pieni osa niistä pääsisi tätä sivustoa parempaan paikkaan. Parempi paikka mielestäni olisi kirja, Resiina tai vaikka Suomen rautatiemuseon postikortti. En kai ihan väärässä ole? Eikö tämän sivun pitänyt tukea lehden tekoa? Onko nykyhenki se että kaikki pitää saada ilmaiseksi ja heti? (Käyttäjä muokannut 28.11.2008 13:33) |
28.11.2008 14:11 | KooPee | Kommentoidaanpa tuota nykyistä maksukäytäntöä. Kaikki saavat 15 ilmaista lisäystä kalenterivuodessa ja ne, joille Resiina tulee jäsenlehtenä, saavat 50 lisää per vuosi eli yhteensä 65. Nämä eivät kerry, vaan nollautuvat siis 1.1.2009. Maksettujen kuvien saldo toki jää. Jollekin voi tietysti tulla mieleen, että nythän jää etua käyttämättä, jos ei ehdi lisätä kaikkea vuoden aikana. Tämä on ollut aito mahdollisuus, jonka on katsottu riittävän hyvin myös aktiivisten Resiina-lukijoiden kuvanlisäyshaluille. Aktiivisimmille se ei riitä ja silloin pitää jotakin maksaa. Mieluumminhan tämäkin lysti olisi ilmaista, mutta jäsenmaksuilla rahoitettuna niin lehti, vaunut.org, retket, postitus yms. syö rahaa. Ja milläs ne jkv-laitteet hommataan? Tästäkin viestiketjusta ylläpito saa hyviä vinkkejä, mitä pitää parantaa, mitä tiukentaa (hui-apua) jne. |
28.11.2008 14:43 | jpl | Tässä niitä rautatielinkkejä Kuusisen hienoilta sivuilta: //www.junalauta.net/linkit.php |
28.11.2008 14:43 | CoCoNut | Kohdat 8 ja 11. Minä pidän nykyistä maksukäytäntöä MINULLE sopivana. Jos lisätyn kuvan hinta on sellainen että se kattaa kulut tai ehkä hitusen tuottaakin voin jatkaa lisäilyä kohtuullisen hyvällä omalla tunnolla. Lisäksi maksu torjuu hieman yli-innokkuuta ja vaihdekoppisarjoista jää ainakin väli-ilmansuunnat pois. Kohta 5. Pari vuotta sitten samoilla suurilla kuvamäärillä oli n. kymmenen käyttäjää ja vorkissa oli joka kerta uusi hienoja kuvia joista oppi paljon uutta. Mitä tapahtui? Haukuttiinko näiltä tyypeiltä into pois? Tuliko annettua liian vähän kiitosta? Ja lopuksi katsojakysymys: Käyttekö usein ex- ja passiivivorkkilaisten omilla sivuilla? |
28.11.2008 15:34 | Mika Björkqvist | Yksi syy miksi kuvia ei tule: ilmat tasaisen harmaita, kaunista päivänvaloa n. 2,5 tuntia keskellä pävää aikaa kuvata. Harmaita kuvia ei kannata ajaa näytille, vaikka materiaalia olisikin. |
28.11.2008 15:46 | MNa | Tärkeintä kuvissa lienee ns. informatiivioarvo: uutuudet, historia, erikoistilanteet jne. Tällöin kuvan tekninen laatu ei ole ensisijainen, mutta myös ns. 'kuvaukselliset' otokset miellyttävät. |
28.11.2008 16:51 | Leksa | Eihän tuo 2,5 tuntia kaunista päivänvaloa nyt voi olla mikään perustelu, sille että ei kuvaa. Ja millä perusteella harmaita kuvia ei kannata esittää, sehän vain kertoo kuvaajan kyvystä tehdä kuvia vaikeissa olosuhteissa. Kapea sävyala ei missään nimessä ole tuomittavaa. |
28.11.2008 17:03 | Ville Saarelainen | Yhtä lailla niin uusi kuin vanhakin kuvaaja voi saada tarpeekseen kommentoinnin tai sen puutteen takia. Jos isolla vaivalla tuiskun keskellä kahlaten ja kallista bensaa polttaen on käyty ottamassa kuvasarja joista muutama paras ruutu on vorgitettu, voi se tuntua turhauttavalta jos kommentteja ei tule lainkaan, tai jos ne on pelkkää pilkunviilausta ja/tai asian sivusta höpöttämistä. Kommentointikynnys tuppaa ylittymään vähän kaikesta muusta asiasta kuin hienon kuvan takia, mutta kommenttien päivittäinen määrä on silti viime aikoina vähentynyt. Asiasta kolmanteen: tavarajunakuvien pieneen osuuteen vaikuttaa esim. se että ruuhka-Suomessa, jossa asuu paljon kuvaajia, kulkee kuitenkin vähän tavarajunia ja niiden kulkuajat on kaikkialla enemmän ja vähemmän epäsäännöllisiä, ja aikataulujen saannissakin on ollut enemmän ja vähemmän vaikeuksia ja viivästyksiä. Ensi vuonna harrastajien skanneritkin hiljenevät sattuneesta syystä, jolloin junien tulon arvuutteluun on yksi apuväline vähemmän. |
28.11.2008 17:12 | Ville Saarelainen | Eihän tasaisen harmaa ilma ole este hyvän kuvan saannille - päinvastoin kesällä niin yleinen puolipilvinen ilma on pahin mahdollinen kuvauskeli kun aurinko paistaa hetken ja menee taas pilveen, ja tietenkin aina väärällä hetkellä, ja taivaanranta on pirun kirkas maisemaan verrattuna. Selkeällä säällä saa toki kauniita kuvia myötävaloon, jos aurinko vaan koskaan paistaa oikeasta suunnasta oikeaan aikaan. Paksun pilvipeitteen aikana sen sijaan ei ole ongelmia vastavalon tai taivaan ja maiseman rajun kirkkauseron takia. Syksyisten ja talvisten tuhnusääkuvien katselu keskellä kesää sopii hyvin juuri melankolisen luonteen omaaville suomalaisille. :-) |
28.11.2008 18:19 | Leksa | Ville puhuu paljon, mutta asiaa. Tosin näkisin pelkästään "kommenttien takia kuvaamisen" vähän arveluttavana touhuna. Ei sitä onneksi paljoa ilmeisesti esiinny, mutta joskus olen ollut sellaista havaitsevinani. Kyllä kuvauksen motiivit olisi hyvä olla jossain muualla kuin kommenttien "kerjäämisessä". |
28.11.2008 20:25 | Janne Ridanpää | Ainakin omalla kohdallani on kuvien lisäysintoa vähentänyt jo aiemmin mainittu epäjärjestys. Muutamia kommenttimagneetteja lukuun ottamatta lisätty kuva on etusivulla pari päivää, ja sen jälkeen sitä tuskin kukaan enää huomaa. Välillä tulee kyllä mieleen, että haluaisipa nähdä esimerkiksi Lahdesta otettuja kuvia 70-luvulta. Hakutoiminnot ovat kuitenkin ala-arvoiset: esimerkiksi kuvausajankohdan mukaan hakua ei voi tehdä, ja sanahakukin syöttää Lapinlahtea ja Huopalahtea minkä ehtii. |
28.11.2008 20:32 | Janne Ridanpää | Pitää samassa yhteydessä mainita myös se, että en ymmärrä kommentointijärjestelmästä urputtamista. Vaikka lieveilmiöitä syntyykin, kommentointimahdollisuus on huomattavan kätevä tapa jakaa lisätietoja ja esittää mieleen herääviä ajatuksia ja muisteloita, jotka ehkä joskus ovat arvokkaita. On joitain tapauksia, joissa kuvaaja on lisännyt kuvatekstiin jonkin keskustelupalstan osoitteen jatkokeskustelua varten. Tämänakaltainen järjestely hajottaa tiedon liian useaksi muruksi ympäri verkkoa. Itselläni ei ainakaan tällä hetkellä riitä into seurata juurikaan muita rautatiesivustoja kuin vaunut.org, joten toivon mukaan tännekin jäisi jotain keskustelun rippeitä. |
28.11.2008 20:50 | Ron | Olen aika uusi tapaus junabongarina. Jos omaa kuvaamistani voi varsinaisesti bongaukseksi kutsua. Lähinnä tykkään napsia kuvia, ehkä näyttää muillekin niitä. Mutta rautatieharrastukseni jää lähinnä kuvaamiseen. Tietoni kiskoliikenteestä ja junista on hyvin minimaaliset verrattuna muihin käyttäjiin. Tämän takia en juurikaan ole edes kommentteja kirjoittanut ja kuvien lisäyskin on pitkän harkinnan takana. Tiedon puuttuessa voi olla vaikea arvioida mikä kuva voisi olla julkaisun arvoinen tai mitä yrittäisi keksiä kuvatekstiksi. Tosin nyt on kaikki 15 ilmaista kuvaa tänne lisätty. Mietin tuossa että jos nyt tilaan lisää kuvanlisäysoikeutta, niin siirtyykö käyttämättömät kuvat ensi vuoden puolelle vai täytyykö tuo 50 kuvaa käyttää tässä kuukauden sisällä? |
28.11.2008 22:23 | *Sampo* | Omia mielipiteitäni keskusteluun. Jos joku kaipaa kuviinsa kommentteja ja yleistä huomiota, on otoksen knopittaminen siihen vanha, hyvä ja taattu keino, jota myös itse käytän. Vanhojen dokumenttien julkaisu - jos sellaisia käsiinsä saa ja julkaisuluvat on kunnossa - on toinen keino ansaita huomiota. Kolmas on omaperäisten kuvatekstien, kuvakulmien ja lähestymistapojen esiintuominen, joka mm. Mika T. Polamo harjoittaa. Neljäs on esim. lakkautettujen seisakkeiden paikkojen kuvaaminen jokin juna kuvaan mukaan integroituna, ja näille kuville tuovat huomattavaa lisäarvoa mm. seisakkeita koskevat avaus- ja lakkautusajankohdat, joita ovat kiitettävästi tuoneet esille ainakin Jukka Voudinmäki ja Marko Anttila. Kaikki nämä kohdat myös ymmärrettävästi lisäävät sivuston mielenkiintoa ja sisällöllistä tasoa. Mitä taas junakuvaukseen tulee, olen (vihdoin viimein) digikameran ostettuani siirtynyt junakuvien räpsimisen sijaan junavideoiden ottoon, koska minusta pelkkä kuva junasta on melko karu dokumentti rautatieliikenteestä: junat liikkuvat ja pitävät ääntä, video tallentaa nekin. |
28.11.2008 22:27 | Dakkus | Ron: Kuulostaa osa tuosta kommentistasi kuin omasta näppiksestäni aikoja sitten lähteneeltä. Muistaakseni jotain samaa kirjoittelin itsekin joskus. Tietotasosi ovat _toistaiseksi_ vähäiset. Nytkin sinulla kuitenkin on varmasti jo jostain vähintään pikkiriikkisestä osasta tätä harrastusta sellaista tietoa, jota joko kellään tai sitten aniharvalla on. Lisää tietoa saat kyselemällä aktiivisesti aina jos jokin asia kiinnostaa. Samalla päädyt elävöittämään keskustelua positiivisella tavalla. Itsellä tuntuu nykyään joiltain osa-alueilta olevan keskimääräistä selvästi enemmän tietoa, vaikka yhä aika erittäin kaukana jonkinlaiseta myyttisestä junagurusta vorkin hurjimpien konkareiden tyyliin olenkin. Se tieto on tullut lähinnä täällä sekopäisen aktiivisesti kyselemällä ja tietoja päässäni järkeväksi kuvioksi yhdistelemällä. |
28.11.2008 22:37 | *Sampo* | Ja se, mikä minusta eniten myrkyttää sivuston käytettävyyttä, on aika ajoin leimahtava kielioppisaivartelu. Asiavirheitä kannattaa kuitenkin oikoa. Kielitieteilijöitä voi toki torjua silmistään mustalle listalle passittamisella, mutta samalla saattaa missata ko. henkilöiden arvokkaita rautatieaiheisia asiakommenttejakin, samoin keskustelut muuttuvat hajanaisiksi ja niiden punainen lanka katoaa. |
29.11.2008 00:08 | BT | Kuvauskohteet vaihtunu. Vaihtelun vuoksi välillä kumipyöriä ja tarkemmin tietynlaisia S C A N I A-busseja. ;) |
29.11.2008 01:36 | 6nen | Pasille kiitos että vaivautui tulemaan kertomaan kommenttinsa ääneen, muut sivustolta kadonneet entiset aktiivikuvanlisääjät ovat näemmä toistaiseksi aivan sanattomia. Vorg on kuin lähiliikennejuna, mihin on otettu kyytiin kaikki halukkaat matkustajat matkan varrelta ja meno on sen mukaista. Suurempia järjestyshäiriöitä ei ole kuitenkaan esiintynyt, mutta eipä junasta ole uskallettu koskaan poistaakaan pysyvästi yhtään häirikkömatkustajaa, vaikka joidenkin matkustajien matkanteko kuitenkin aika ajoin selvästi häiritsee muita matkustajia. Tämän takia osa junaa käyttäneistä matkustajista on päättänyt siirtyä yksityisautoilijoiksi, tekemään matkaa omassa rauhassa omaan tahtiin ilman että heidät leimataan kyseisen lähijunan aktiivimatkustajiksi. Tämä on selitys omalle kuvaboikotilleni. Lisäksi on todettava systeemin olevan mätä, kuten aiemminkin on jo huomattu. Pakko on myös muistuttaa siitä, että ainakin minulle tämä on harrastus - ei työ eikä koko elämä - ja eikö harrastamisen tulisi olla mukavaa, rentouttavaa, palkitsevaa jne. olipa sitten kyse kuvaamisesta, kuvien lisäämisestä tai muiden ottamien kuvien katselusta ja nautiskelusta? |
29.11.2008 03:24 | 6nen | Vastaus katsojakysymykseen: "Kerran viikossa, saunan jälkeen" |
29.11.2008 09:47 | Timo Salminen | Pidän henkilökohtaisesti nykyisen ylläpidon toimintatapaa ja linjaa pääosin asiallisena ja hyvänä. Parannus entiseen on ollut tuntuva, mistä kiitos. Tästä ilmeisesti kuitenkin jotkut ovat olleet toista mieltä, kuten eräistä yllä olevista komemnteista voi päätellä. |
29.11.2008 12:01 | CoCoNut | Kalup: mm. 6:n, Å:n, noviisin, pjh:n sivut tarkastetaan aina kun tekee mieli, vieraissa kourallisen kertoja vuodessa vaikka vorg tyydyttää tarpeet. |
29.11.2008 19:22 | 6nen | Käyttäjä CoCoNut otti esille tässä kommenttiketjussa myös yhden oleellisen ja väistämättä eteen tulevan seikan, mikäli kuvaaminen on ollut vähänkään laajamittaista tai pitkäkestoista, eli mitä tehdä kuvapaljoudella sekä missä ja miten julkaista ottamiaan kuvia. Resiina-lehti ja Tasoristeys-palsta lienee kai se paras paikka julkaista The Erikoisuuskuvat heti tuoreeltaan ja varmistaa niiden pääsy historian lehdille ennen kuin kuvista katoaa ajan myötä se erikoisuus ja jäljelle jää vain historiallinen arvo. Resiinassa näkisi mielellään enemmänkin juttuja ja kuvasarjoja tältä päivältä, mutta neljästi vuodessa ilmestyvän lehden resurssit lienevät lopulta hyvin pienet ja rajalliset kuvien julkaisukanavaksi? Kirja on varmaan monen mielestä se paras julkaisumuoto, mutta kustannukset sekä julkaisijan että ostajien taholta rajoittanevat aika oleellisesti tämänkin julkaisumuodon käyttöä. Lisäksi kirja vaatii tekijältään huomattavan määrän aikaa ja suunnittelua, eikä pidä aliarvioida lukijoidenkaan käytettävissä olevan ajan ja mielenkiinnon määrää. (Nyt on puolen vuoden sisään ilmestynyt kolme tuhtia ja loistavaa junakuvakirjaa ja ainakaan minä en ole ehtinyt niitä kaikkia läpi selaamaan!) Toisaalta tänä päivänä kuka tahansa voi julkaista kirjan, katsokaapa vaikka linkkejä //www.ifolorkirja.fi/ tai //www.bod.fi/ ja sellainen on täälläkin suunnittelilla erään kisan palkinnoksi.. Lopulta kai tässä pähkäilyssä päädytään siihen lopputulokseen, että internet on tänä päivänä se tärkein ja nopein julkaisukanava junakuville, varsinkin kun kuvamäärät ovat riistäytyneet hallinnasta ja tämäkin harrastuksen sivuhaara houkuttelee yhä useampia potentiaalisia harrastajia ulos kaapeista. Nettikuvat tavoittavat nopeasti suuren katsojamäärän ja kuville on mahdollista saada nopeasti palautetta - tähän ei kirja pysty. Lisäksi netin myötä on tänä päivänä käytössä myös loistavat kuvien hakumahdollisuudet (paitsi ei täällä Vorgissa :p), joten jos ne upeimmat kuvat päätyvätkin panttaamoon niin silti nettiin luulisi riittävän kuvia hyvinkin runsaasti. Jotkut ehkä pelkäävät laittaa nettiin kuvia sen takia, että ne "varastetaan", mutta yhtä helppoahan se on skannata tai ottaa digikuva kirjan kuvasta? Joskus on kuullut mainittavan valokuvanäyttelyiden olleen joskus enemmän tai vähemmän suosittuja kuvien julkaisu- ja näyttöpaikkoja, mutta miten on tänä päivänä? Onko tämä perinne jäänyt auttamattomasti nettijulkaisun jalkoihin? |
29.11.2008 20:43 | Tapio Muurinen | Laaja keskustelu aiheesta syntyikin. Monella oli tarvetta siivota pöytää, hyvä niin. Me olemme kuitenkin aika sekava porukka niin ikäjakaumaltaan, intensiteetiltään kuin kiinnostuksen eri osa-alueilla. Luen itseni jo varttuneempaan porukkaan, joka on saanut seurata "sivusta" tämän alan tapahtumia ja kehitystä vuosikymmenet. Rautatielaitos on osa yhteiskuntaa; eli meitä. Mielelläni "muistelen vanhoja", ja olisihan mukava vaihtaa kommentteja ja kokemuksia muiden kanssa, ja antaa toisille, sekä saada samalla itsekin. Nimiä mainitsematta täältä on kadonnut moni ansioitunut harrastaja. Heillä on siihen omat syynsä, eikä siitä sen enempää. Jonkinlaista "hengen nostatusta" kaipailisin, vaikea määritellä mitä; ehkä enemmän suvaitsevaisuutta, pikkumaisuus ja turha tosikkuus vähemmälle... Suuri joukko erilaisia ihmisiä on kuin ameeba. Se elää, törmäilee ja hakeutuu sinne, missä on vähiten vastusta. - Nyt, kun olemme osa Resiina-konsernia, niin voidaanhan me hieman pönkittää sitä täältä netin kautta, ja ihan mielellään auttaa heitä, jotka eniten vapaaehtoisesti puurtavat, jos niin sovitaan. Toisaalta kiinnostaisi myös tietää, onko se tuki kuinka merkittävä? |
29.11.2008 23:55 | Move off | Vapaa-ajan puute on itselläni tärkein syy passivoitumiseen. Siksi ehdin lukea tämän ketjunkin vasta nyt. En ole ehtinyt myöskään skannata kuvia, joita lisäisin tänne, eikä vuosi sitten hankkimani skannerikaan ole vastannut odotuksiani diojen ja negojen skannauksen suhteen. Myönnän myös panttaavani tiettyjä kuva-aiheita mahdollisia julkaisuja varten. Seuraan kuitenkin edelleen sivustoa ja yritän lisätä kuvia mahdollisuuksien mukaan. |
30.11.2008 11:49 | joht. Nyman | Ridanpään Janne kritisoi kommentissaan 8.11.08 20:25 vorgin hakutoimintoja ihan aiheellisesti. Itse olen ratkaissut ongelman Googlella esimerkiksi etsimällä Lahti-aiheisia kuvia yksinkertaisesti hakusanoilla "site:vaunut.org lahti" ja hyvin löytyy matskua ilman Huopalahtea tai Lapinlahtea. Ehkä tämä vinkki kannattaisi jotenkin mainita ylläpidon toimesta myös vorgin kuvahakuosiossa ainakin niin pitkään, kunnes vorgin hakua on kehitetty parempaan suuntaan. Aika harva nimittäin osaa käyttää Googlea edes noin auttavasti. Mitä sitten muihin asioihin ja kommentteihin tulee, on nostettu esiin kädenväännöt Ny-alkavien sukunimien välillä. Moni on myös ollut sitä mieltä, että ns. vanhat patruunat ovat _juuri näiden_ "vääntöjen" vuoksi häipänneet sivustolta. Tämähän on pelkkää spekulaatiota - ainakaan minä en ole kuullut keneltäkään henkilökohtaisesti moista palautetta. Loppujen lopuksi vorgin 50.000 kuvasta tai 5.000 havainnosta ja niihin liittyvistä keskusteluista vain marginaalinen osa on mainitunkaltaisia "vääntöjä", mikäli asian niin haluaa tulkita. Se siitä. Mutta on vorgissa tosiaan käytettävyyden kannalta huonotkin puolensa, kuten juuri tuo kuvien hautautuminen uusien tieltä ja niiden pulpahtaminen esiin vain noissa etusivun random-ruuduissa arvalla. Täytyy kuitenkin muistaa, että vorg on ylivoimaisesti Suomen seuratuin rautatieaiheinen sivusto, joka on turvonnut valtavaksi pullataikinaksi sen perustamisen jälkeen. Juuri tämän asian vuoksi itse en ainakaan haluaisi sitä, että vorgin käyttöä jotenkin säänneltäisi tiukkojen sääntöjen puolesta ja että kuvien tai havaintojen kommentoinnin pitäisi rajoittua pilkuntarkasti otsikkoon. Minun mielestäni vapaa keskustelu on tämän saitin suola. Kuten Muurisen Tapio kommentissaan 29.11.08 20:43 kirjoittaa, "suuri joukko ihmisiä hakeutuu sinne, missä on vähiten vastusta." Tämä on toki totta. Itse puutun toisinaan henkilökohtaisuuksiin, josta itselleni miinus. Sen sijaan monien harrastajien vahvuutena on rohkeus osallistua keskusteluihin, ja täällä vorgissa vieläpä omalla nimellä. Itse jätän täysin omaan arvoon sellaiset kommentit, joissa jeesustellaan jotain, puolustellaan vaikkapa nyt minun kirjoittamia tekstejä muodossa "Hyvä Nyman, juuri noin!" tai "Miten sä jaksat?". Nuo ovat juuri sellaisia haluan "välttämättä sanoa viimeisen sanan", riippumatta siitä onko siinä sisältöä vai ei, kunhan vaan saan olla viimeisenä äänessä. Sitten yksi asia tähän loppuun - miksi kirjoittajat eivät kanna loppuun asti vastuuta kirjoituksistaan? Tällä tarkoitan sitä, että jos jonkun toiminta aiheuttaa närää, miksi sitä ei saa kritisoida, vaan se tulkitaan poikkeuksetta puuttumiseksi henkilökohtaisuuksiin? Asiahan ei ole niin mustavalkoinen. Hups, kun tuli pitkä teksti, onneksi mulla on flat rate-paketti maksettuna kirjoituksiani varten. |
30.11.2008 14:13 | KooPee | Monet lienevät minun tavallani jo rutinoituneita, vuosia sivustoa käyttäneitä. En enää monesti kommentoi (riippuu fiiliksestä), sillä keskityn vain nauttimaan otoksista. Jos yhtä tai kahta kehuu, miksei kolmattakin. Jotkin kuvat tai sarjat ovat sellaisia, että on pakko lyödä sormet näppäimistölle ja kirjoitettava. Vorg tulee uudistumaan, mutta sekään työ ei ole helppoa ja se sitoo monelta erittäin paljon aikaa. Kuvahaku on tullut monesti esille, mutta kommenttihaku on myös tärkeää. Olen saanut omiin rautatietutkimuksiini täältä paljon ja paljon kysynyt lisätietoja. Se on yksi suuri anti tälle. Ehkäpä kehittyneemmät hakutoiminnot niin kuvien, kommenttien, päivämäärien ja kuvaryhmien osalta ovat paikallaan, suosituimmat ja puhutuimmat kuvat ja kommentit pysyisivät esillä jne. Kuitenkin ruudulle mahtuva tekstimäärä on aika rajoitettu ja ilman scrollaustakin olisi saatava selkeä kokonaiskuva sivuston tarjonnasta. Siinäpä haasteita. Ilmaan voi heittää ajatukset "päivän knoppi", "kuukauden kommentoiduin" jne. "Lähetä uutiskuva Resiinaan" -nappi... |
30.11.2008 22:36 | Aki Grönblom | Erinomaista että kriittistä keskustelua käydään. Se luo kehitystä. Kylvettäköön väliin kuitenkin positiivisuuden siemen; mielestäni vorg. palvelee aivan erinomaisesti, nykyisenlaisenakin. Kategoriat, teemapäivät ynnä muut voisivat olla pikantti lisä, mutta mielestäni juuri yksinkertaisuus tekee vorgista hyvän. Lista historiallisia ja ajankohtaisia kuvia, täysin eri näkökulmasta joka päivä. Itse en kaipaa lajittelua tai kategorisointia, vaan haluan nähdä rautatieskenen joka päivä uusin silmin. Se onnistuu parhaiten silloin kun jokainen kuva on "samanarvoinen". Eli analyysin tuloksena esitän, että vaunut.org palvelee nytkin erinomaisesti. Se on ylivoimaisesti ajankohtaisin ja johtava rautatiesivusto Suomessa. Lisättiin kuvia 5000 tai 12000, mikään muu sivusto Suomessa ei pysty lähimainkaan samaan. |
01.12.2008 19:55 | Ile M. | Tämäkin harrastus on kuin kuntosali. Kokoaa yhteen ihmisiä jotka harrastaa juttuaan omista lähtökohdistaan ja näkemyksistään. On kokeneempia ja aloittelijoita. Ja aina varmasti löytyy tasoa nousta harrastuksessaan ylemmäksi jne. Itsellä kanssa kun tuo tietämys valovuosien päässä tietäjistä, mutta ei se haittaa. En kuitenkaan ole tuntenut haitaksi sitä täällä liikkuessani. Asiallisesti on aina opastettu jos esim. virheellistä tietoa on ilmoille ammuttu. Mutta näinhän sen pitääkin mennä. Ketäpä aloittelijoiden lyttääminen ja morkkaaminen palvelisi. Vai tuleeko mieleen jollain kuntosalia jossa kehonrakennusmestari nauraa sormella osoittaen uutta salille uskaltanutta kaveria joka on vaikeuksissa jalkaprässin kanssa? Itse en ole ikinä törmännyt moiseen. Aina on jeesattu ja varsinkin jos apua uskaltaa kysyä. |
01.12.2008 20:11 | Ile M. | Niin ja vielä. Itsellä tämä koko puuhastelu perustuu ns. rentoutumiseen. On mukava kuljeskella kun on sellainen aika kameran kanssa tuolla maastossa, kaikessa rauhassa ja kuvailla junia. Kun ei tuo lintubongaus kiinnosta... Lähtökohtia on monia, tämä on minun tapani. |
01.12.2008 21:27 | Dakkus | Sinänsä vorgissa on se poikkeuksellinen hyvä puoli, että me emme ole kovinkaan sisäänpäinlämpiäviä. Kun tulee uusi käyttäjä, ollaan häntä tavallisesti keskimäärin erittäin ystävällisesti täällä vastaanottamassa. Nuorille kuvaajille tulee välillä vähän väärin annettua palautetta kuvaustekniikasta, mutta se on silti kaiken kaikkiaan kohtuullisen vähäistä. |
03.12.2008 01:38 | 6nen | Jatketaanpas tätäkin mielipiteidenvaihtoa vielä korjaten yllä esitettyjä harhaluuloja: Kuvien lajittelun ja kategorisoinnin tehtävä on helpottaa kuvien hakua ja löytämistä jälkikäteen, eikä suinkaan lajitella käyttäjiä tai käyttäjien mieltymyksiä, saati jakaa sivustoa osiin eri kiskoliikennefetismien perusteella. Tavallinen Vorgintallaaja ei edes huomaisi tällaisen olemassaoloa, paitsi kuvaa lisätessään (ja etsiessään) jossa olisi pakko valita oikeat kategoriat. Yksinkertaisuus on aina kuitenkin kaiken A ja O, joten www-sivustonkin tulisi sisältää yksinkertaiset hakuominaisuudet hiirtä klikkaamalla tai valikosta valitsemalla ilman näppäimistön tai ulkoisten hakukoneiden käyttöä. Ps. Nykyinen Ylläpito ja moderaattorit saisivat ottaa edes vähän vastuuta kontolleen puuttumalla tarvittaessa kuvateksteihin, kuvauspaikkoihin ja oikeinkirjoitukseen. Nykyinen moderaattoreiden tapa huomauttaa kuvanlisääjää puutteista kommenttien välityksellä näyttää melko koomiselta! ;) |
03.12.2008 16:46 | Dakkus | Kaipa se on kivempi ensin huomauttaa ja vasta sitten korjata itse, kuin itsevaltiasmaisesti ilman ennakkovaroitusta vaan muutella toisten kirjoituksia. Toki suitä muuttelua ei kyllä vorgin tapauksessa tapahdu edes silloin myöhemmin.. |
03.12.2008 16:52 | Arto | Mikä siinä toisten oikeinkirjoituksessa esiintyviin virheisiin puuttumisessa on niin mukavaa? Nostaako se jollain lailla itsetuntoa? Hitto tää on kohta joku kieloppifoorumi... Koittakaa kieloppipoliisit keksiä elämäänne jotain muuta pätemisen aihetta, vai eikö sitä vaan löydy... |
03.12.2008 17:04 | Dakkus | Pahoihin virheisiin puutun minä ainakin, koska ne erittäin merkittävästi vähentävät lukemisen sujuvuutta. Ehkä jollekulle joka ei ole ikinä niin paljoa lueskellut, ei muutosta olekaan. Mutta kun on tottunut nopeampaan lukutahtiin, on silloin virheillä enemmän merkitystä. Ne oikeasti katkaisevat tiedon sisäistämisen aika ärsyttävällä tavalla. |
03.12.2008 17:12 | Arto | Paljon olen minäkin lukenut, vähemmän kirjoitellut ja lukunopeuteni lienee varsin hyvä. Ite sain kuullu vinkunaa kieloppivirheistä liikaakin, joten olen ainakin yrittänyt asiaan saada parannusta aikaiseksi! Dakkus: Et ihan väärässäkään ole, tietyissä tapauksissa jokin yhryssanavirhe voi aiheuttaa hieman pohtimista, että mitähän tuossa nyt tarkoitetaan ;-) |
03.12.2008 20:01 | 6nen | oikein kirjoitus ja kieli-oppivirheet eivät ole sama asia. jossain se raja kuitenkin menee kieli-oppi virheissäkin, yhdys sanojen ja eris nimien olettaisi jokainen vaunut orgin käyttäjä hallitsevan ainakin kuva teksteissä. oikein kirjoituksella viitattiin tässä yhteydessä esimerkiksi kalusto yksiköiden nimeämiseen ja kuvan ottopaikkojen oikeaan muotoon saamiseksi. vaikka me käyttäjät osaammekin tulkita kirjoitus muodot 'tve 4 507' ja 'Tve4 507' samaa tarkoittavaksi niin tieto kanta ei sitä osaaa tehdä. sama koskee kuvaus paikkojen nimiä, kuten 'pieksämäki' ja 'pieksämäen asema', jolloin haku pieksämäki nimellä ei löydä jälkimmäisellä tavalla kohdistettuja kuvia. |
03.12.2008 20:05 | Timo Salminen | Yhdyssanahan on vähän niinkuin juna, ja siksi onkin hassua, että niin moni käyttäjä täällä ei uskalla kytkeä niitä osia toisiinsa kiinni tai vähintäänkin jättää viimeisen vaunun irti rungosta... |
03.12.2008 22:31 | tane | Outo juttu kyllä, mistä nämä yhdys sana virheet ;) ovat yht'äkkiä ilmaantuneet, onko äidin kielen ;) opetuksessa jotain mennyt pieleen oikein perusteellisesti? Ei kai englannin osaamistakaan voi oikein suomenkielen osaamattomuuden syynä pitää? |
04.12.2008 09:28 | joht. Nyman | 6nen: Google löytää Pieksämäki-nimisen termin myös muodolla "Pieksämäen". Nih. Off topic. |
04.12.2008 09:44 | Timo Salminen | Ja jos merkitsee näiden sivujen haussa rastin kohtaan "tarkka haku", jäävät tarpeettomat pois. Yllä taisi Janne Ridanpää huomauttaa siitä, että Lahtea hakiessaan löytää myös kaikki Lapin- ja Huopalahdet, mutta tuo rasti auttaa. |
04.12.2008 21:33 | 6nen | johtava Nyman: Liian vaikeaa ja epätarkkaa! G-haku hakee annnetuilla sanoilla niin otsikoista, teksteistä kuin kommenteistakin, tulos ei ole sama mitä hakija haluaa. |
05.12.2008 04:57 | Arto | No ohan se Google ihan liian epätarkka junabongareille, mutta muille ilmeisesti kelpaa? Lienee suosituin hakukone? :D Edit: Jos joku ylläpidosta keksii paremman hakukoneen, nii kannattaiskohan se sit markkinoida vaikka johonki muualle, kuin Vorgiin ;-D (Käyttäjä muokannut 05.12.2008 05:00) |
07.12.2008 01:31 | CoCoNut | Hmm. 2007 keskimäärin 33 kuvaa/pv. Hiipuminen on tosio. Järvenpään kuvavyörytyslaitoskin joutotilassa. Käynnistääksesi laitoksen sinun on annettava koodi. Mikä tahansa CoConaisluku kelpaa. Merkillä on väliä. Valmis algoritmi paljastetaan välittömästi avainluvun ilmestyttyä tässä ketjussa. (JKVL pysyy tietenkin loppuvuoden suljettuna jos lukua ei tule.) |
07.12.2008 08:00 | tlajunen | 10? |
07.12.2008 12:11 | CoCoNut | Kiitos. 1995. (haitek-idea odotti kuvaajatiedoissa) |
15.12.2008 00:08 | 6nen | Löydettiinkös tai keksittiinkös tässä nyt mitään selitystä tai selityksiä Tapiolle 69 kommentin jälkeen kuvatulvan hiipumiselle? :) |
15.12.2008 22:19 | Tapio Muurinen | Tällaisen foorumin "rikkaus ja mausteet" ovat hyvät ja mielenkiintoiset kuvat, jotka innostavat keskusteluun, omien kokemusten ja muistojen kertomiseen - kevyeen eipäs-juupas väittelyynkin, josta kenenkään ei pitäisi loukkaantua, jos sattuu olemaan väärässä. Tämän alan harrastajille se vain tuntuu olevan kovin herkkä asia. Nyt kun olemme luultavasti valtaosaltaan Resiinan lukijoita, joka on "Suomen Rautatiehistoriallisen Seuran" ja "Museorautatieyhdistyksen" pää-äänenkannattaja, niin aatteen velvoittamia kuviakin soisin näkeväni nykyistä enemmän. Maailmalla ja Suomessakin on kuvia röykkiöittäin diakaapeissa ja kansioissa vuosikymmenien takaa, jos vaikka pienen murto-osan niistäkin saisi tänne näytille. Tiedän, tiedän, tämä on tuuleen heitetty toivomus, mutta jos sen joku sattuisi nappaamaan. Tänä päivänä kuvien määrä kasvaa eksponentiaalisesti. En niinkään haikaile kännykkäkameralla hätäisesti roiskittujen kuvien tulvaa. Mielipiteitä ja selityksiä on varmaan lähes tuo 69, kaikkia en kovin syvällisesti tutkinut. Kaikki ovat perusteltuja omalla tavallaan. Kuvissa on kuitenkin tämän foorumin voima ja sisältö. - Ehkä jotain tuotekehittelyä näin vuodenvaihteen tienoilla. |