Marraskuu 2008

Havainto

29.11.2008 09:24

Eilen 28.12. P34 "Repinin" (Pietari-Hki) keulilla keikkui suomalainen punavalkoinen harvaikkunainen vaunu, ilmeisesti aggregaattivaunu. Havaittu oikoradalla 12 maissa n. 240 km/h nopeudesta (auto 100 km/h pohjoiseen, juna 140 km/h etelään), tarkemmat havainnot jäivät tekemättä. Ei liene kuitenkaan jokapäiväistä.

Lähettäjä: Jarkko Korhonen

Kommentit

29.11.2008 10:18 MaMe Salonkivaunu, A40 tai A41, en nähnyt numeroa.
29.11.2008 12:54 joht. Nyman Venäläisten henkilövaunujen sn Suomen rataverkolla on 120 Km/h. Semmonen pilikunviilaus tähän kohtaan sumuista loppusyksyn päivää.
29.11.2008 17:00 Timo J Lindqvist Kyseessä oli A41. Meni tilauksesta P33:ssa 27.11 Pietariin ja palasi tyhjänä (vain henkilökunta mukana) Pietarista heti 28.11. Sn 120 km/h tällä junalla.
29.11.2008 18:48 Dakkus Aika jännää, että on noin matala Sn, vaikka Repinin vaunusto on kokonaan remontoitu.
29.11.2008 19:28 Pauli Kyllönen Meneeköhän sitten ne Sm6:t kans sn120 ;)
29.11.2008 19:40 Dakkus Eikös venäläisvaunuissa ole se tapa, että ne nimetään todella ylimalkaisin nimin? Ei siitä tule Sm6, vaan Vemu ;)
29.11.2008 19:53 Pauli Kyllönen No joo eiköhän tuo kuitenki tule olemaan suomalaista kalustoa niin saadaan ajaa väh. sn200.
29.11.2008 21:31 Joona Kärkkäinen Venäläisen kaluston sn 120 johtuu jarruista, sillä venäläisissä vaunuissa ei ole kiskojarruja. ja muutenkin tönkkäjarrut eivät ole niitä tehokkaimpia. Joskus on kai kokeiltu sn 140 repinissä mutta jarrut eivät olleet riittävän tehokkaat. Mutta silti venäjällä ajellaan 160 kilsaa tunnissa.
30.11.2008 01:06 Dakkus Venäjällä näytti ainakin Pietari-Moskova -välillä olevan rata pitkälti aidattu. Yritettäisiinköhän aitaamisella korvata jarrujen heikkoutta?
30.11.2008 13:21 tomi_ Eikö uusissa vaunuissa (jotka Repinissä ja Tolstoissa kulkevat) ole jo levyjarrujakin? vrt. //vaunut.org/kuvasivu.php/37219 ja //vaunut.org/kuvasivu.php/37170 kommentteineen. Kiskojarruja noissakaan ei taida vielä olla? Dakkus: Aitaaminen ja jarrut eivät varmaankaan liity mitenkään toisiinsa, jarrutuskyky on enemmän yhteydessä turvaetäisyyksiin esiopastimelta pääopastimelle yms.
30.11.2008 13:34 tikkanen Jos venäläisillä vaunuilla ei saa liikkua kuin 120 km/h, niin pääradoilla sinisen makuuvaunukaluston liikkumattomuutta tasaamaan esim sesonkiaikana liikennettä, perustellaan, ettei ne saa liikkua kuin 140 km/h. Jos näitä sinisiä vaunuja liikutellaan esim Itä-Suomen kautta tai vaikkapa pääradoillakin, riittää 140 aivan hyvin yöjunalle. Rautateistä kiinnostuneille ja matkustajien asioita ajamaan on perustettu //www.rautatiematkustajat.fi Kannattaa käydä tsekkaamassa. (Käyttäjä muokannut 30.11.2008 13:38)
30.11.2008 18:39 Joona Kärkkäinen Tolstoissa on tosiaan myös uusia telejä näkynyt, muttei repinissä. Ja yöjunilla sn on myös kiskojarruasian takia 120 myös ilmeisesti Edm junalla vaikka Edm:ssä on kiskojarrut.
30.11.2008 19:23 Dakkus Hä? Kulkeeko Suomessa yöjunat muka oikeasti noin hidasta vauhtia? Höykytys tuntui kuitenkin paljon pahemmalta kuin ammensdorfilaisten kyydissä nukkuessa. Vaikka ammensdorfilaiset käsittääkseni 100-120km/h kulkevatkin.
30.11.2008 19:24 Dakkus Hähää, taaspa saatiin todistettua että DDR:ssä osattiin kaikki paljon paremmin kuin BRD:ssä. (no joo joo, mut ainakin jotain silti ;))
30.11.2008 21:23 Joona Kärkkäinen Aika hyvä veto toi viimenen kommentti!
30.11.2008 23:51 Sami Hovi P 265/274 Sn 140.
30.11.2008 23:53 okeskira Dakkus: yöjunien keskinopeus on pieni jo siitäkin syystä, että ihmiset ehtisivät nukkua riittävän pitkät unet. Öiset kiitotavarajunat ovat prioriteetissa paljon korkeammalla kuin hitaat yöpikajunat.
01.12.2008 07:36 Joona Kärkkäinen Ai en tiennyt että sillä on(kin) korkeampi Sn.
01.12.2008 13:41 LasseH Myös junan pituus asettaa rajoitteita sn:lle. Nopeudella 140 junarungossa saa olla korkeintaan 68 akselia. Viides luku seuraavasta: //www.finlex.fi/data/normit/32345-Junan_jarrutuskyky_seka_jarrujen_tarkastus_ja_koettelu_26_5_2008_ehja.pdf
01.12.2008 14:03 Joona Kärkkäinen eli joskus 265 on siis sn 120. Varmaan lähinnä viikonloppuisin