Havainto
08.12.2008 15:40
Raitiovaunut tekevät paluuta Yhdysvaltain kaupunkeihin - Pahenevat ruuhkat, nousevat polttoainekustannukset ja amerikkalaisten uusi into muuttaa takaisin kaupunkeihin ovat tuomassa takaisin Yhdysvaltoihin myös raitiovaunuliikenteen. Lähes katoamaan päässyt joukkoliikennemuoto elää parhaillaan voimakasta renessanssia. - Muun muassa New Jerseyn Newark, Teksasin Houston, Pohjois-Carolinan Charlotte, Kalifornian Sacramento ja Los Angeles sekä Coloradon Denver ovat jo saaneet tai saamassa käyttöönsä uudet raitiovaunulinjastot. Myös New Yorkin Brooklynissa pohditaan kertaalleen hävitettyjen raitiovaunulinjojen jälleenrakentamista. - Koko juttu löytyy linkistä Turun Sanomat 7.12.2008 //tinyurl.com/6dyyr7
Aikoihin on eletty että jenkit palaavat ratikoihin! Positiivista.
Kommentit
08.12.2008 16:21 | pia eemeli | Osasyyllinen moiseen ympäristötekoon lienee sikäläisittäin kallis polttoaine. Hieno juttu joka tapauksessa! |
08.12.2008 18:14 | MNa | Voi kun saataisiin uusia ratikkalinjoja Suomeenkin. Tampereelle ovat jotkut höynähtäneet (minä mukana) niitä ehdotelleet. Vaan tuskin onnistuu elinaikanani. Pari vuotta sitten olin pienellä kiertomatkalla Ranskassa ja Nizzassa oli hotellimme edessä oleva tori kaaoksen vallassa kun uusia ratikkakiskoja asenneltiin. Grenoblessa olin jäädä ratikan alle kun hiipivä vaunu ajeli kävelykatualueella ja Lyonissa kesti pari päivää todetakseni niiden olemassa olon kun olivat niin hiljaisia. |
08.12.2008 20:00 | petros itälaakso | Turkuun, Ouluun, Tampereelle, Kouvolaan, Espooseen, Vantaalle, Joensuuhun, Kuopioon, Vaasaan ja rovaniemelle sais ratikat sit on hyvin!!!! :) |
08.12.2008 20:25 | Sakari Kestinen | MNa: jos et 10 vuoden sisään kuole niin saanet nähdäkin ratikoita Tampereen liikenteessä :) |
08.12.2008 20:29 | JR | Roihin eli Rolloon ei kai tarvi raitsikoita, kun on jo kattava kolmilinjainen metroverkosto. Rovaniemen metron kotisivut löytyvät täältä: //www.rovaniemi.fi/metro/valikko.html . Metron mielenkiintoinen historiikkiosio on viimeisen päivityksen (v. 2002) jälkeen kadottanut asiantuntevat tekstinsä, tosi harmi! Puuhanurkasta löytyy mm. lapsille tulostettavaksi rovaniemeläisen metrovaunun pahvimalli. |
08.12.2008 20:29 | Jarimir | Itse en näe Tamperetta raitiovaunujen luvattuna maana. Ennemminkin rollikat takas keskustaan ja toimiva lähijunaliikenne pk-seudun tapaan. Ainakin Ylöjärvi, Viiala, Orivesi riittävän tiheillä pysäkkiväleillä. |
08.12.2008 20:54 | Jarkko Korhonen | Sen kun näkis että joku käyttäis joukkoliikennettä Kouvolassa kaupungin sisäisillä linjoilla :) Bussit aina paria matkustajaa vaille tyhjiä. Mutta nyt kun Kouvola laajenee räjähdysmäisesti niin tuleehan siellä sisäistä liikennettä. Turussa keskustellaan vakavasti pikaraitiotien rakentamisesta ja samalla Turun historian pahimman mokan korjausyrityksestä. (Käyttäjä muokannut 08.12.2008 20:54) |
09.12.2008 08:43 | Timo Salminen | O. I. Meurman suunnitteli 1920-luvun alun asemakaavassaan Riihimäelle kaksi raitiotielinjaa ja arveli rakentamisen ajankohtaistuvan, kun asukasluku on kohonnut 40 000:een. Jospa vielä joskus... Tuolloiset reitit eivät tosin enää aivan sellaisinaan palvelisi nykyisiäkään tarpeita. |
09.12.2008 10:19 | Esa Leskinen | Mielenkiintoista, että samalla kun USA (ainakin pikkuisen) eurooppalaistuu, Suomi sen kun amerikkalaistuu: keskustat kuihtuvat, bussit tyhjenevät ja automarketit kukoistavat. |
09.12.2008 12:59 | *Sampo* | Mitä isot edellä, sitä pienet perässä. |
09.12.2008 13:08 | John | Turku teki todella surkean päätöksen sulkiessaan raitiotieverkkonsa 1972. Mutta paluuta vanhaan ei enää ole. - Mahdollinen uusi pikaraitiotieratkaisu kulkisi ensimmäisessä vaiheessa linjoilla Varissuo-Majakkaranta sekä Runosmäki-rautatieasema. Verkon investointi olisi tällöin noin 200 milj. euroa, vaunujen noin 40 milj. euroa ja vuosittaiset käyttökulut noin 5,1 milj. euroa. Vaikutusalueella asuisi noin 60 000 ihmistä. Toinen vaihe laajentaisi verkon jo naapurikuntiin saakka uusine investointeineen. Nyt tuleekin se iso mutta. Autoillaan vapaaseen liikkumiseen tottuneet kuntalaiset ryhtyisivät arvioimaan kriittisesti investointien vaikutusta kaupungin talouteen ja etenkin veroprosenttiin sekä kunnan velkataakkaan. Tänä uusliberalismin aikana, jolloin valtiokin tarjoaa taloutta elvyttämään kansalaisille veroaleja, on vaikea kuvitella, että turkulaiset olisivat sen kummempia kuin muutkaan suomalaiset eli olisivat valmiita rahoittamaan verotuloilla mukisematta näin mittavaa hanketta. Ja viimeistään toisessa vaiheessa alkaisi seudulle tyypillinen kuntien välinen kissanhännän veto (vrt. Espoon metropäätös). Siksi oletan, että terve pessimismi on tässä hankkeessa kuitenkin lähempänä oikeaa kuin yltiöoptimismi, vaikka hanketta pidetäänkin "piireissä" suhteellisen edullisena. Toivottavasti olen väärässä. |
09.12.2008 14:06 | MNa | Lähijunaliikennettä Tampereen seudulle toivoisin minäkin, vaikka henkilökohtaista tarvetta ei enää paljon ole. VR:n asenne on ihan vaan periaattesta nihkeä. Ei Tampereen aluelle niin tiheää liikennettä koskaan tule kuin Helsingin seudulle. Nykyisellä rataverkolla ja liikennetiheydellä voisi jokusen junan ja pysähdyspaikan ihan sujuvasti lisätä. Nokian suuntaan on kaivattu lisäliikennettä. Muutama taajamajuna seisoo pitkään Tampereella ennen paluutaan. Siinä välissä ehtisi käväistä Nokialla. Ei turhaan varattaisi tilaa Tampereen ratapihalla. |
09.12.2008 20:59 | AH | //www.raitio.org/historia/riksu/riksu.htm SRS Ry: Riihimäen raitiotiet |
09.12.2008 21:54 | John | Onpa mielenkiintoinen tuo Otto Iivarin suunnitelma! Samalla, kun sitä tutkin, muistelin kysymystä, monenko eri kunnan alueella Suomessa on jo ollut raitioteitä? Itse päädyin ulkomuistista viiteen, pitääkö paikkansa vai onko luku jopa suurempi? Kysymyksessähän on tietenkin muutama koira haudattuna:) (Käyttäjä muokannut 09.12.2008 21:55) |
09.12.2008 22:05 | petros itälaakso | Minä päädyin kolmeen. Minkä takia turun raitiotie lakkautettiin? |
09.12.2008 22:21 | Che | Suomen raitiotiekunnathan olivat Helsinki, Turku, Viipuri, Kulosaari ja Huopalahti :) |
09.12.2008 22:22 | *Sampo* | Tietojeni mukaan Viipurin raitiotieliikenne jatkui myös Neuvostoliiton kaudella, muistaakseni vuoteen 1957 saakka. Petros: Turun raitiovaunuliikenteen lakkauttamiselle on useita syitä. Haluttomuus uusia kalustoa ja ohjata rahaa investointeihin, mutta suurimpana syynä oli muoti. Busseja ja yksityisautoja suosittiin, tarkoitushakuisestikin. Raitiotieliikenne nähtiin vanhanaikaisena ja lakkauttamisen arvoisena. Lisätietoja: //fi.wikipedia.org/wiki/Turun_raitiotiet (Käyttäjä muokannut 09.12.2008 22:23) |
09.12.2008 22:22 | John | Petrus, tuolta löytyy historiaa Turun raitioteistä ja lakkauttamisen syitä: //wapedia.mobi/fi/Turun_raitiotiet Laskin seuraavat kunnat: Helsinki, Kulosaari, Haaga, Turku ja Viipuri? Onko rata keikannut vielä jonkin muun kunnan alueella, sitä en tiedä. (Käyttäjä muokannut 09.12.2008 22:24) |
09.12.2008 22:32 | *Sampo* | (Lähes yhtäaikaista linkittämistä havaittavissa...) Voisihan tähän kuntajoukkoon lisätä vielä Tampereen, vaikka siellä liikennöitiinkin johdinautoilla eli trolleybusseilla. |
09.12.2008 22:53 | Dakkus | Sivun //www.raitio.org/historia/lauttis/lauttis.htm mukaan Lauttasaaressa on ollut raitiotie 1914-1917. Sivulla //fi.wikipedia.org/wiki/Lauttasaari#Historia lukee: "Vuonna 1919 Lauttasaari erotettiin Helsingin maalaiskunnasta - -". Toisin sanoen ratikoita on ollut käytössä myös Helsingin maalaiskunnassa, nykyiseltä nimeltään Vantaa. Tosin koska liikenne todennäköisesti on loppunut ennen joulukuun kuudetta, ei itsenäisessä Suomessa ole ollut kuin nuo viisi sporakuntaa. |
09.12.2008 22:54 | John | Niin olikin Huopalahti (Munkkiniemi) ei Haaga tietenkään! Muistin väärin. Tampereen rollikat kulkivat kumipyörin ilman kiskoja:) Jaa, tuo Tuukan huomautus. Onhan se noinkin, mutta 5 taitaa olla oikein? (Käyttäjä muokannut 09.12.2008 22:58) |
09.12.2008 22:57 | JR | Tulee mieleen nämä lisää: Helsingin maalaiskunta ja Huopalahden, Maarian sekä Kaarinan kunnat. |
09.12.2008 22:59 | John | Bingo! Unohtui tämä lounainen osa maata lähes kokonaan! Paljonkos nyt sitten on Jorman lisäyksen jälkeen, 8? (Käyttäjä muokannut 09.12.2008 23:00) |
09.12.2008 23:00 | JR | Helsingin mlk:ssa on ollut vielä 1920-luvulla raitioteitä, useissa paikoissa. Tasavallassa ja Suuriruhtinaskunnassa on lukumäärä siis sama. Tai siis Turun suunta on vasta Tasavallan aikaista :) (Käyttäjä muokannut 09.12.2008 23:01) (Käyttäjä muokannut 09.12.2008 23:03) |
10.12.2008 20:51 | Ari P | Sekä Munkkiniemen että Kulosaaren raitiotiet ovat kulkeneet Helsingin mlk:ssa, sillä Huopalahden kunta erotettiin Helsingin mlk:sta vuonna 1920 ja Kulosaaren kunta vuonna 1922. Wikipedian mukaan Munkkiniemen raitioliikenne alkoi vuonna 1914 ja Kulosaaren raitioliikenne vuonna 1910. Käpyläkin on vuoteen 1906 kuulunut Helsingin mlk:aan, mutta raitiotie sinne valmistui vasta 1926. Mutta kuinkahan kaukana Käpylän päätepysäkki on ollut Oulunkylän kunnan rajasta? |
10.12.2008 21:02 | Ari P | Jos on matkustanut junalla 1900-luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopulla Helsingistä päärataa pohjoiseen, on käsittääkseni Pasilan ja Käpylän välillä ollut kappale Helsingin maalaiskuntaa, johon nykyinen Ilmalan varikkoaluekin kuului. Käpylä on sitten ollut jälleen Helsinkiä, asemasta en kuitenkaan ole varma. Pian Käpylän jälkeen juna on kuitenkin varmuudella taas kulkenut Helsingin mlk:n alueella, aina Rekolan ja Korson välille saakka. Sieltä alkoi Tuusulan kunta, jota jatkui Jokelan-Takojan tietämille saakka. Sen jälkeen matka on jatkunut Nurmijärven kuntaan ja edelleen Riihimäen asemalle Hausjärven kunnassa. (Käyttäjä muokannut 10.12.2008 21:06) |