Joulukuu 2008

Havainto

10.12.2008 00:18

Tänään tossa kahden jälkeen leppävaarassa bongattu A-junana alkuperäisissä väreissääm sm1.
Yleensä A-junat ajellaan kyllä sm4 kalustolla.

Lähettäjä: Teemu salonen

Kommentit

10.12.2008 00:29 4Axl Oliko se jotakin museokalustoa joka on salaa piilotettu? (Sm1)?
10.12.2008 01:14 tlajunen Laskin pikaisesti Helsingin kuskien arkisin ajossa olevista A-junista seuraavat määrät: Sm1/2 - 29 edestakaista junaa, Sm4 - 26 edestakaista junaa. Ei siis sisällä muiden varikoiden kuskien mahdollisesti ajamia A-juna, joita tosin on joka tapauksessa suhteellisen vähän. Lisäksi en laskenut useampaan kertaan, joten heittoa voi olla pikkaisen. Joka tapauksessa, A-junia ei _yleensä_ ajeta Sm4-kalustolla. Ja näkemäsi yksikkö oli siis Sm2, Sm1:t ovat nykyään kaikki punavalkoisia, eikä niitä täysin alkuperäisissä väreissä ole ollut vuosikymmeniin.
10.12.2008 07:58 jpl Lisätään nyt vielä: Kaikki Sm1:t on maalattu punavalkoisiksi. Mutta muutama Sm2 liikkuu vielä siinä punaruskeessa värityksessä.
10.12.2008 12:24 Lari Nylund VR:n lähiliikenteen aikataulukoista //www.vr.fi/heo/lahi/ftaulukot.htm on tarkastettavissa lihavoidulla tekstillä Sm4-kalustolla liikennöitäviksi suunnitellut A-junat(kin). Esimerkiksi kello 6-7 välillä lähtevistä junista Sm4-kalustolla tulisi liikennöidä kello 6.09, 6.29 ja 6.59 lähtevät vuorot. Faktatieto on, ettei Sm1-kalustoa ole enää alkuperäisessä väreissä.
10.12.2008 17:07 nordlju Vuoden 2000 lopun jälkeen vanhanvärisiä Sm1:siä ei ole ollut liikenteessä. Saneeraamattomia Sm2:sia on jäljellä kymmenkunta. A-junista ei minään liikennöintipäivänä ajeta kaikkia Sm4-kalustolla. Itse asiassa pyhäpäivinä Sm4:t ilmestyvät A:lle vasta iltasella sen jälkeen, kun M:ien vuorotiheys harvenee 15 minuutista 20 minuuttiin ja kierrot yhdistyvät.
10.12.2008 22:32 Teemu salonen Noh, mä oon vielä aika tuore näissä junabongauksissa että menee junat sekasin. Pisti vaan siinä mielessä silmään kun työmatkat osuus samoille kellonajoille joka päivä ja aina siellä "uutuuttaan kiiltävä" puksu on ollut. Nyt tilalla sitte vähän vanhempaa kalustoa.
10.12.2008 23:05 Lari Nylund Eihän siinä, kivenkoloihin potkimalla me kaikki olemme oppineet tietämään sen sattuvan... Sm4-junayksiköiden ollessa vähissä, esimerkiksi huoltotoiminnan vuoksi, ne poistuvat ensimmäisinä A- ja M-junista. Tämä siitä syystä, että kyseisillä vuoroilla niiden huippunopeutta 160km/h ei pystytä kuitenkaan käyttämään rataosien nopeusrajoituksista johtuen (kaupunkiradoilla 120km/h) ja näin ollen korvaaminen Sm1/2-kalustolla ei vaikuta täsmällisyyteen heikentävästi.