Joulukuu 2008

Havainto

15.12.2008 09:01

Omituinen tapaus T-junassa

Iltalehti uutisoi humalaisten VR:n työntekijöiden(?) huvimatkasta lähijunan ohjaamossa. Haastateltava silminnäkijä tosin esittää vain arvailuja. Mistä oikeastaan mahtoi olla kyse?

Uutinen on luettavissa: //www.iltalehti.fi/helsinki/200812158770409_hi.shtml

Lähettäjä: Elias Murto

Kommentit

15.12.2008 09:53 joht. Nyman Sillä lailla.
15.12.2008 10:04 Teemu Valjus Samalla sekunnilla laitoit Nyman kommenttia kun aukaisin itse tämän havainnon niin mun netti jumitti moneks minuutiksi:D piti toinen netti avata. Sitte siihe asiaan, vähän kyllä outoa lieköhän oikeita vr:än miehiä kuitenkaan... (Käyttäjä muokannut 15.12.2008 10:05)
15.12.2008 15:17 Joona Kärkkäinen Mitä helevetin väliä jossain junan väliohjaamossa on olla ei siellä mitään voi tehdä.....ei oo ajokahvaakaan. On kyllä vähän turhaa hehkutusta Iltalehdeltä taas.
15.12.2008 15:33 Teppo Niemi Kyllä sieltä voi joissakin junatyypeissä tehdä paljonkin. (Esim Dm8-9 junassa katkaista juna, siten ettei keulassa tiedetä mitään asiasta, hätäjarrutus, ja iso kasa palaneita sulakkeita ..... Vaikkei ajokahvaa olisi kyseisessä ohjaamossa saati että sen laittaisi ajopöytään). Ja Joona, monessa kalustoyksikössä kahvoja ja kytkimiä räpläten saa aikaan ei toivottuja toimintoja, vaikkei kysessestä pöydästä ajettaisikaan.
15.12.2008 15:37 jpl Ja YA-kytkintä räpläämällä voi saada aikaan kaikenmoista.
15.12.2008 15:52 4Axl Voihan pojat,asentamalla pommin voi vaikka saada räjähdyksen.Iltalehti otsikoi asiasta sen enempää ja tarkempaa tietämystä vailla voisin väittää.
15.12.2008 16:05 Tatu Väliohjaamosta voi toki katkaista Sm1-2 rungot milloin vain, kunhan vain on pääsäiliöpainetta, mutta silloinhan kummatkin palat vain pysähtyvät. Olen usein ihmetellyt vapaalla olevia tai töihin kulkevia konnareita, että mikä ihme mangeetti niitä vetää niihin väliohjaamoihin? Ehkä halutaan näyttää muille olevan jotain, tai sit ollaan haettu kuljettajakurssille seitsemän kertaa mutku ei pääse niin halutaan leikkiä. Harvoin kuljettajia näkee väliohjaamoissa, ainakaan siviileissä. Itse en ainakaan mene sinne kuin poikkeuksellisesti (esim. kun on todella täyttä tai pakettimatkustus yöaikaan ja väsyttää vietävästi).
15.12.2008 16:15 Iso Vaalee Kyllä se on täysin Iltalehden syy, että väliohjaamossa oli juopuneita rautatieläisiä. Paheksumme median toimintaa. Ei saa kertoa ikäviä asioita rautateistä. Se uhkaa harrastustamme.
15.12.2008 16:58 Ile M. "Lisäksi miesten mahdollinen päihtymystila herätti kysymyksiä matkustajien kesken." Otsikon mukaan kuitenkin olivat kännissä.
15.12.2008 17:04 Joona Kärkkäinen Tuo kommentinihan oli lähinnä mielenilmaus Iltalehden uutisoinnista.
15.12.2008 17:05 Mika Hakala Mitä tekemistä on muutamalla nautiskelijalla ja ajoneuvon kuljettajalla? ei mitään. sitäpaitsi, vaikka kyseiset herrat olisivat olleetkin ohjaajia, ei juna, veturi tai mikään sen osa ole ajoneuvo. Säälittävää taas, tietysti iltalehdeltä.
15.12.2008 17:55 jussix55 Ihmeelliseltä tuntuu, että junan henkilökunta salli mainitun oleskelun väliohjaamossa. Toimiiko VR:lläkin "hyvä veli" käytäntö? En myöskään ymmärrä joidenkin harrastajien asian vähättelyä. Suureen määrään työntekijöitä toki aina mahtuu jokunen örvelö mutta sitä ei saa hyväksyä.
15.12.2008 18:38 Niemi Iiro Mielestäni on erittäin kyseenalaista että minkään työpaikan henkilökuntatiloissa on juopuneita henkilöitä, on se sitten toimisto, varasto tai vaikka junan ohjaamo. Ei hyvää mainosta firmalle oli tilanne mikä tahansa, päinvastoin. Kyseenalaisuutta lisää vielä se että tässä talossa on muutenkin nollalinja.
15.12.2008 19:02 jpl Kyllä media toimii ja uutisoi tässäkin tapauksessa räikeän sensaatiohakuisesti. Tuohan on kumminkin melko normaalia, että ohjaamoissa on VR:n, YTV:n väkeä ja muitakin - enemmän ja vähemmän juoneena. ;)
15.12.2008 19:07 MNa Silminnäkijä siis arveli. Suomessa ei siis saa olla hilpeä ilman viinaa...
15.12.2008 19:30 Ile M. Taitaa kuulua tämäkin taas osastoon paljon melua tyhjästä, loppu peleissä. Joillain lehdillä on tapana huutaa ja meluta suureen ääneen milloin mistäkin asiasta.Sitten kun asiaa revitään auki hieman tarkemmin niin härkänen kutistuu kärpäseksi.
15.12.2008 19:36 Jarkko Korhonen Niin. Hyvä ettemme kuitenkaan elä Neuvostoliitosta ja asioista ja havainnoista kerrotaan. En pidä mitenkään mahdottomana, että viihteellä olleet "alan miehet" ovat tehneet arviointivirheen ja matkustajan roolista ottaneet vähän työminää mukaan ja menneet työavaimilla ohjaamoon (vaikkakin väliohjaamoon). Jos on totta tällaisenaan, ikävä tapaus VR:n kannalta, toivottavasti tutkitaan sisäisesti ja ryhdytään asianmukaisiin toimiin. Yleisöhavaintojen mukaan työssä oleva konduktööri oli miehet tuntenut ja sehän varmaankin selviää kuka missäkin junassa on työskennellyt.
15.12.2008 21:04 Tatu Se nyt on ainakin täysin selvää että ajo-ohjaamoon jossa kuljettaja ajaa, ei tule yksikään henkilö joka saattaisi olla häiriöksi. Näiltä osin säännöt ovat selkeät ja tiukat: edes toinen kuljettaja joka on pakettimatkalla, ei saa mennä kolleegansa kaveriksi matkan ajaksi. Ohjeiden mukaan junahenkilökuntakin saa olla ohjaamossa/väliohjaamoissa vain silloin kun se on tarpeellista esim rahan laskennan takia. Veturissa ei koskaan.
16.12.2008 00:14 4Axl Ohjaamossa "matkustaminen" vaatii erillisen luvan.Ainoastaan vuorossa oleva kuljettaja ja junahenkilökunta voinee olla ohjaamossa.Ilman lupaa on turha edes yrittää tulla kurkkimaan oli sitten VR:llä tai ei.
16.12.2008 00:55 tlajunen Ja edellinen siis tarkoittaa vain ajo-ohjaamoa, ja sekin vain junan liikkuessa.
16.12.2008 06:22 jpl Minulla kun oli semmoinen käsitys, että tuo "ohjaamolupa" edellytetään aina minkä vaan VR:n härvelin ohjaamon kynnyksen yli astuttaessa oli juna/laite ajossa tai ei. Eikä sillä ole mitään merkitystä, kuka se kynnyksen ylittäjä sattuu olemaan - sinne ohjaamoonhan ei ole mitään asiaa... Luvanhaltijatkaan ei saa sinne mennä vapaa-aikamatkailemaan... Niin ja kyseessähän on vain VR:n itselleen tekemä ohje, eli se ei ole mikään virallinen sääntö. Muillakin liikennettä harjoittavilla voi toki olla omia ohjeita aiheesta. (Käyttäjä muokannut 16.12.2008 06:25)
16.12.2008 16:24 Teho Käsittääkseni lupa eli "lippu" kirjoitetaan joka kerta tietylle välille ja se on kertakäyttöinen.Loppupeleissä kuljettaja päättää päästääkö hän luvanhaltijaa veturiin/ohjaamoon.Kyllä luvan voi saada vapaa-aikamatkalle, tämä on fakta. Asia on erikseen junamiehistö jotka esim. rahtijunassa kulkevat veturissa työnsä vuoksi, silloin myös on heillä tähystämisvelvollisuus. Tuosta lipusta vielä, siinä lukee mm: kuljettajan toimintaa ei saa häiritä.
16.12.2008 17:32 MNa 60-luvun lättähatuissa meitä koululaisia oli ohjaamossa yli kymmenenkin. Moottorikopan päällä oli kiva lämmitellä... Kuskia ei paljon häiritty koskapa silloin vielä yleisesti kunnioitettiin vanhempia ihmisiä..
17.12.2008 00:26 Jarkko Korhonen Ja lätissä näin taitaa tapahtua edelleen, museokäytössä. Vai muistanko väärin. Allekirjoittanut on melkein kaikki lättämatkansa suorittanut (selvänä kylläkin) väliohjaamoissa.
17.12.2008 23:01 Pikov Unohdetaan nyt lätät ja sen aikainen liikennekulttuuri, olen itsekin lämmitellyt useasti sen moottorin päällä talvipakkasilla. Nykyään lupalapun ohjaamoon voi saada joko väliaikaisena ns. "litteran" tai pysyväluonteisena (= VR:n henkilökorttiin merkattuna). Luvan saa vain ne henkilöt, jotka työnsä puolesta joutuvat matkustamaan ohjaamossa - normaalia liikennöintiä tai ei junahenkilökuntaan kuuluvat esim. testiajoissa. Ja ohjaamoon mennään ko. junan kuljettajan luvalla ja vain hänen luvalla, edellyttäen tietenkin että nuo oikeutetut luvat ovat kunnossa. VR:llä vallitsee ns. nollatoleranssi. Ohjaamo on työtila, jossa tuo nollapromillekin on voimassa. Ohjaamossa on paljon "namiskukkeleita", jolla junan saa pysähtymään ja tilaan, että juna tilttaa vaikka siihen paikkaan - vaikka keskelle ei mitään, muun liikenteen tukoksi. Junahenkilökunta tuskin näin tekisi tahallaan, mutta jos normaali kontrolli pettää, voi tapahtua tietenkin mitä tahansa.