Joulukuu 2008

Havainto

17.12.2008 07:47

Koko Suomen junien testaus keskittyy Kontiomäelle. //dy.fi/64

Lähettäjä: Eero Hoikkala

Kommentit

17.12.2008 08:24 Olavi Huotari Linkki ei minulle avaudu mutta kuulin asiasta eilen radiosta. Samalla minulle selvisi miksi Laajankankaalla on ollut viime päivinä niin kova tohina päällä. Muistaakseni radiossa myös mainittiin, että nämä uudet Flirtit tulisivat tänne testiin.
17.12.2008 08:43 Siltalan pehtoori Myös Kainuun sanomat uutisoi asiasta: //www.kainuunsanomat.fi/cs/Satellite/Kainuu/1194609635057/artikkeli/kontiomakeen+valmistuu+euroopan+ensimmainen+ratakaluston+testauskeskus.html
17.12.2008 09:53 Teemu Hurskainen Tämäpäs hyvin mielenkiintoinen uutinen. Vieläkö se EIMS letka makaa Laajankankaalla?
17.12.2008 10:51 Eljas Pölhö Lehtijutussa sanotaan "Euroopan ensimmäinen ratakaluston testauskeskus", mutta kun ratakaluston testauskeskuksia on ollut jo yli 100 vuotta, niin tämä tulee varmaan olemaan jollain lailla erilainen kuin tähänastiset. Miten? Onko jossain teknisempi selostus? Historiallisesti ensimmäiset olivat Venäjällä Kievissä 1881, USA:ssa Purduessa 1891 ja Altoonassa 1904 sekä Englanissa Swindonissa 1904. Nykyisin esim. Tsekissä on ovaali rata jolla ajetaan kovaa, samoin Moskovan eteläpuolella on isot koeajoradat ja Wienissä kalustoa pakastetaan jne.
17.12.2008 11:13 TimoP Ylen Pohjois-Suomen uutisissa kerrottiin hieman tarkemmin testiradalla suoritettavista testeistä //areena.yle.fi/toista?id=1725712
17.12.2008 14:38 Seppo Laajakankaan raiteita tarvitaan liikkuvan kaluston yhteentoimivuusdirektiivin mukaisiin testeihin, jotka hyväksytysti läpäissyt kalusto voi näiltä osin saada käyttöönottoluvan. Muitakin testejä toki tarvitaan, mutta niille on omat paikkansa. Testausta on tehty niin Suomessa kuin muuallakin maailman sivu, mutta näitä uusia vaatimuksia varten tehtyjä raiteita ei ole vielä ainakaan laajalti - tai isosti mainostettuna - käytössä. RHK ei siis välttämättä ole ensimmäisenä asialla, mutta ehkä ensimmäisehkönä.
21.12.2008 13:23 Dakkus Mietin väitettä siitä, että Suomessa on EU:n alueella ainutlaatuinen raideleveys. Eikös Suomen raideleveys ole ainutlaatuinen koko maailmassa, ei vain EU:ssa? Vai onko tämä EU-maininta mukana, koska Venäjällä on kuitenkin melkein sama raideleveys kun Suomessa? Jos on, mitens sitten Baltian maiden laita?
21.12.2008 15:26 tlajunen Baltiassa on ymmärtääkseni 1520 mm.
21.12.2008 19:30 Dakkus Kyllä, oikeassa olet. Sitä juuri mietin, että Baltian maat eivät voine hyödyntää Kontiomäen palveluita, vaikka heidän kalustonsa kykeneekin siellä ajamaan.