Helmikuu 2008
Havainto
09.02.2008 14:03
Eka kerta oikoradalla?
Mäntsälä 09.02.2008 13:38:16 raideliikenneonnettomuus: pieni
Ja VR liikennetiedotteet kertoo: Helsingin ja Lahden välillä junaliikenne keskeytynyt
Helsingin ja Lahden välinen junaliikenne on toistaiseksi keskeytynyt. Syynä keskeytykseen on henkilöonnettomuus
Kommentit
09.02.2008 14:13 | Timo Leino | Ilmeisesti kyseessä IC5. Ainakin kulkutietojen mukaan se on lähtenyt Tikkurilasta ajallaan, eikä ole vielä saapunut Lahteen. //service.vr.fi/juku/juna.action?junanro=5&lang=fi |
09.02.2008 14:25 | CERdfsbkt | Ja heti kun tällainen tapahtuu niin minä vaan pelaan. Pitäisi seurata tätä foorumia aktiivisemmin. Surullistahan tuo on ja kuva olisi pitänyt saada. (Käyttäjä muokannut 09.02.2008 14:26) |
09.02.2008 15:00 | rutinof | Ai allejäännistä kuva, et oo tosissas. |
09.02.2008 15:02 | Lari Nylund | Nyt järki käteen, mikäli ymmärsin oikein tuon kommentin "kuva olisi pitänyt saada". On olemassa tietynlaisia kirjoittamattomia sääntöjä käytöstavoista eri tilanteissa. En edes viitsi ajatella enempää, että millainen keskustelu syntyisi allejääntikuvasta vaunut.orgissa. Pelaa vain rauhassa jatkossakin Miikka, jos tällaista tapahtuu... |
09.02.2008 15:11 | Lari Nylund | InterCity 5 kääntyy InterCity 12-junaan Kiteellä. InterCity 12 korvataan toisella junalla Joensuusta Kiteelle ja InterCity 5 matkustajat kuljetetaan Kiteeltä Joensuuhun linja-autolla. |
09.02.2008 15:20 | Che | Onhan täällä allejääntikuvia ollut jo kauan. Osa rautatien arkea nämäkin ikävät tapahtumat. |
09.02.2008 16:15 | CERdfsbkt | Pyydän anteeksi. |
09.02.2008 17:08 | Lari Nylund | No worries. Jokainen meistä on vuorollaan potkinut varpaitaan kiviin ja ottanut siitä opiksi... |
09.02.2008 18:50 | koojii | Suoraan ja rehellisesti sanottuna: en ymmärrä, miksi näitä allejääntejä ja henkilöonnettomuuksia pitää "havainnoida" ja varsinkin kommentoida (negatiivisesti). Jokainen voisi miettiä omalta kohdaltaan, miltä tuntuisi, jos joku läheinen, ystävä, tuttava joutuisi onnettomuuteen. Miltä silloin tuntuisi, jos tapausta 'reposteltaisiin' täällä? |
09.02.2008 19:00 | Che | Minä ainakin annan luvan havainnoida, uutisoida ja käydä faktoihin perustuvaa keskustelua vaikka jäisi itseltäni koko perhe junan alle. Jos tuntuu pahalta niin jätän keskustelun lukematta. Iltapäivälehtien lööpit kauppajonoissa on sitten ihan eri juttu. |
09.02.2008 19:38 | T | Minusta aivan asiallinen havainto. Tässäkin tapauksessa allejäänti on vaikuttanut junien kulkuun. Ei ne surulliset ja epämukavat asiat katoa sillä että niistä ei puhuta, kuitenkin valitettavan yleinen asia tämä allejäänti/jättäytyminen... |
09.02.2008 20:24 | VR-76 | Vähän mietiskeltyä asioita tuli mieleen, etten kyllä oman allejäännin jälkeen taivaasta katselisi kovin hyvällä allejääntiäni solvaavia kommentteja... |
09.02.2008 20:47 | Che | Suoranaiset solvaukset kyllä pitää jättää pois. Vaikka olisi kuinka allejäänyt itse aiheuttanut kohtalonsa, niin hän on myös siitä rangaistuksensa saanut eikä kaipaa siihen mitään lisää. Terveen keskustelun tukahduttaminen on kuitenkin sairasta eikä auta ongelman ratkaisemista millään tavalla. |
09.02.2008 21:32 | Simo Virtanen | Samaa mieltä Che:n kanssa. Turha allejäämisiä on kuoliaaksi vaieta, vaikka kyllähän täällä tekopyhyys kukkii graffittien osalta. Nämä ikävät ilmiöt kun ovat osa rautateitä, haluavat vorgilaiset sitä tai eivät. |
09.02.2008 22:27 | Che | Graffitikeskustelua täällä ei kyllä vaienneta, vaikka kunnioituksesta VR:ää kohtaan graffiteja esittävät kuvat pyritäänkin karsimaan. |
09.02.2008 23:15 | Timo Leino | Tapauksen raportointiin vaikutti huomattavasti se, että (ainakin minun käsitykseni mukaan) kyseessä oli ensimmäinen onnettomuus oikoradalla. (Tai ainakin Mäntsälän alueella.) |
09.02.2008 23:26 | korkki | Junahavaintojahan ne negatiiviset havainnotkin on. Vaikka VR onkin joidenkin työnantaja niin pitäisi myös pystyä ajattelemaan objektiivisesti omaa työnantajaa koskevia ikäviäkin asioita. Ei allejäämiset sillä vähene että niitä paheksutaan VR:llä tai vorgissa... |
10.02.2008 00:59 | Jokelo | Minä taas uskaltaisin veikata, että jos moisista ongelmista ei mitenkään uutisoitaisiin, niin saattaisi tilastotkin hieman kaunistua. |
10.02.2008 01:11 | T | Jos oletetaan että suurin osa allejäänneistä on onnettomuuksia, niin varmasti huomio ja valistus vähentää onnettomuuksia. Tuskinpa suicidaali aikeissa oleva lukee vorgin havaintoja, jos lukee niin ehkäpä miettii sen jälkeen että mitä SE aiheuttaa veturinkuljettajalle. |
10.02.2008 07:46 | Simo Virtanen | Siitä on melko kiistatonta tutkimustietoa, että Lontoon (?) metron alle heittäytyvien määrään vaikuttaa tapahtumien uutisointi. Allejäämisiä tapahtui enemmän ajanjaksoina, jolloin tapauksista uutisoitiin laajasti. Että siinä mielessä niukka tiedotuspolitiikka on perusteltua. Mutta ehkä olisi syytä ottaa huomioon myös median levikki. Kaikki kunnioitus vorgille, mutta ei tämä siltikään mikään iltapäivälehti tai HS levikiltään ole! Melko kaukaa haettu ajatus, että joku itsemurhakandidaatti lukisi vorgia ja saisi täältä kimmokkeen päiviensä päättämiseen. |
10.02.2008 10:45 | CoCoNut | Henkilö (IQ 65) jäi myöhään illalla henkilöjunan alle. VAI Henkilöjuna (IC 65) jäi myöhään. Illalla henkilö jäi junan alle. |
10.02.2008 12:14 | Lari Nylund | Oma mielipiteeni on, että vaunut.orgista näistä tapauksista lukee huomattavasti todennäköisemmin rautatieläinen tai hänen työkaverinsa kuin tapauksissa toisena osapuolena olleen omaiset. Mitä uutisointiin tulee, niin mutu-pohjalta voin kertoa uutisoidun tapauksen jälkeen seuraavana päivänä niitä tapahtuvan pari enemmän kuin uutisoimattoman. Tätä käsitystä vastaa myös monen työkaverin näkemykset ja kokemukset asiasta. Me olemme tuolla kiskoilla valitettavasti tehtävässä, jossa emme voi näille tapauksille oikeastaan muuta kuin ammattimaisen käytöksen ja tehtävien hoitamisen vaatimat toimenpiteet sekä kohtaamaan niiden jälkeen työterveyshuollon organisaation väkeä ja kantamaan asiaa mielissämme loppuelämän ajan - toiset enemmän, toiset vähemmän... Tapauksista ei mielestäni kannata vaieta, mutta tämän jälkeen voitaisiin kuitenkin miettiä missä asioista keskustellaan. Mielestäni havaintoja radan varrelta ei ole oikea paikka näille tapauksille, vaikka nyt omasta puolestani hieman valoitinkin näkemystä myös toisenlaisesta näkökulmasta. Rautatieharrastajat ja rautatieläiset toivottavasti voisivat kunnioittaa toisiaan tässäkin asiassa. |
10.02.2008 13:20 | CoCoNut | Otetaan tuo 10:45 viestin idea vähän vakavammin ja tarkemmin. Oman hengen riistot tapahtuvat usein ryppäissä, ruumishuoneruuhkaa aiheuttaa todennäköisesti yksittäistä tapausta enemmän mm. jokin suuri kriisi, vuodenaika/sää, juhlapyhät. Uutisointi saattaa kyllä hyvinkin vaikuttaa tekotapaan. Minun mielestä täällä voidaan kertoa kaikista rautatieliikenteeseen liittyvistä asioista ja kertoa liikennemuutoksen syyt, ikävätkin. Näissä kommenteissa voi sitten täydennellä miten joku myöhästyminen vaikuttaa jatkoyhteyksiin ja kalustokiertoon. Näitä tapauksia oikeasti nähnyt tuskin haluaa kuvia julkaista, harva pystyy niitä edes ottamaan. Ennaltaehkäisevää työtä voidaan täälläkin kohtuudella tehdä, esim. pahimmista vaaranpaikoista kuvia julkaisemalla, mässäilemättä sitäkin. Olkoot rautatiet täällä pääasia olkoon sitten töhryinen kuva tai ikävä havainto. Ai niin: Tuo "Pyydän anteeksi" on kaikkien aikojen suoraselkäisin ja rehdein vorg-kommentti. Virheitä saa tehdä, mutta vastuu teoistaan pitää ottaa. (Käyttäjä muokannut 10.02.2008 13:25) |
10.02.2008 15:14 | Lari Nylund | Jatketaan vielä viestin verran. Polamo valoitti aivan oikein taustaa aiheen takana, että ei uutisointi tosiaan ole se syy miksi tapauksia sattuu vaan aivan muut tekijät. Missä ne tehdään on kuitenkin asia, johon uutisoinnilla vaikutetaan. Vaiettu salaisuus on rekkojen ja henkilöautojen välisten "onnettomuuksien" taustat, joissa hyvin usein taustalla on samanlaisia tekijöitä kuin näissä kiskoilla tapahtuvissa tapahtumissa. Myös tasoristeysonnettomuuksissa saadaan itsetuhoisuus näyttämään onnettomuudelta, vaikka taustalla olisi muut seikat. Niin kauan kuin Suomi sijaitsee täällä pohjoisen pallonpuoliskon pimeydessä tapauksia tulee tapahtumaan, valitettavasti. Pidetään huolta toisistamme ja etenkin niistä yksinäisistä ystävistämme. Kaikki kunnia myös minulta tuolle "pyydän anteeksi" kommentille. Miikka kuittasi kirjoituksensa miehekkäästi. |
10.02.2008 18:41 | korkki | Kyllähän se niin on että jos uutisoidaan henkilöauton ajautuneen "tuntemattomasta syystä" vastaantulijoiden kaistalle niin syy on lähes aina itse aiheutettu. Sellainen kirja on olemassa missä on tutkittu suomalaisten kuolonkolareita ja aika iso osa on tuollaisia... Sama juttuhan se on jos uutisoidaan että juna törmäsi "kiskoilla kävelleeseen" henkilöön. (Käyttäjä muokannut 10.02.2008 18:42) |
12.02.2008 22:39 | tlajunen | Kyllä kiskoilla voi kävellä, esim. umpihumalassa, ilman tarkoitusta jättäytyä alle. Tilanteen näkevät ja omaiset kyllä tietävät miten asian laita oli, mutta muille asia ei kuulu. (Käyttäjä muokannut 12.02.2008 22:41) |