Helmikuu 2008
Havainto
11.02.2008 14:25
VR ja Ratahallintokeskus parantavat matkustajainformaatiota //www.vr-konserni.fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_361.html
Lähettäjä: Eero HoikkalaKommentit
11.02.2008 16:27 | Pekka752 | RHK:n sivuilla //www.rhk.fi/?x31161=1943969 myös liikenneministerille lähetetty selvitys, josta käy ilmi, että RHK aikoo antaa matkustajainformaatiota uudesta informaatiokeskuksestaan eteläisen Suomen liikenteestä. Mihin RHK:n eteläinen Suomi loppuu? Tampereen ja Kouvolan takana (? Helsingistä katsoen, tietysti) ei taida infoa tarvita lainkaan. |
12.02.2008 00:44 | Jarmo Pyytövaara | Olisiko jo aika? Keskittyä todellisiin syihin, miksi junat kulkevat myöhässä. etsiä syyt ja korjata ne. Ensimmäiseksi voitaisiin tarttua asenteeseen ja korjata se! Jos minkäänlaista parannettavaa ei löydy, olisi ehkä hyvä ostaa miehiä/henkilöitä linja-autopuolelta, laittamaan asenne kuntoon, myöhästelyn sietämisessä. Expressbusseissa tällainen jatkuva myöhästely ole normaalia, se ei ilmeisesti kuulu yrityskulttuuriin. Minun neljä viimeistä junamatkaa tänä vuonna, 50 % junista myöhässä, 5-40 min. Käytin vajaan vuoden junaa, työmatkalla Pori-Orivesi-Pori, aikataulun mukaan tultiin perille 60 %:sti. Matkustajan kannalta, lohduton tilanne. Siirryin käyttämään Ahonen & Lastunen ja Hautamäen busseja työmatkallani, ei yhtään myöhästymistä, joskus oli tosi koiranilma, ei edes silloin. Henkilökunnan asenne kunnossa? |
12.02.2008 17:22 | Esikammio | Express-konseptin linja-autojen ajassaolo perustuu jatkuviin ylinopeuksiin, maanteillä kun ei ole ylinopeuden estävää järjestelmää. Joku vuosi sitten oli ajankohtaisohjelmassa osuus, jossa oltiin E-bussimiehen matkassa. Jos et pysynyt aikataulussa, pomo "kiitti" sitten myöhemmin. Haastateltavalla oli takanaan mahahaavaa ja lukemattomia vaaratilanteita "henkensä kaupalla" ajamisesta. Ajakaapa huviksenne E-bussin perässä, niin huomaatte miten ajetaan 60:n ja 80:n rajoitusalueilla. Ylinopeus antaa pelivaraa, ja jos ei olla myöhässä niin sitten ajetaan "varastoon". Jääpähän kuskille aikaa enemmän jasson pelaamiseen määränpäässä. Meneekö ne pisnikset pieleen, jos myöhästyy 5 tai 10 minuuttia? Lähtekää aikaisemmin... |
12.02.2008 18:34 | JVP | Jos junat eivät kykene kulkemaan luvatussa aikataulussa, ei asiaa ratkaista käskemällä matkustajia menemään edellisellä junalla (ainakaan jos halutaan nähdän matkustaja junassa myöhemminkin), vaan muutetaan aikataulu sellaiseksi että normaalitilanteessa ehditään. Sitten laitetaan kalusto sellaiseen kuntoon että se kulkee aikataulun mukaista vauhtia. |
12.02.2008 19:39 | liegar | Ai että henkilökunnan asenne syynä, että juna jää myöhään. 99% syynä on kalusto tai rata. Bussipuolella taitaa olla työntekijän oikeudet poljettu alas, se siitä asenteesta. Junahenkilökunnalla on sentään vielä oikeudet taukoihin ja lepoaikoihin, ja se on hyvä se. Lepoajat ovat pikemminkin velvollisuus kuin oikeus. Mutta siltikään harvoin juna jää henkilökunnan takia myöhään. Että siinä sitä asennetta. |
12.02.2008 20:50 | Jarmo Pyytövaara | Jos todellinen syy, myöhästymisiin on kalustossa, huollossa ja radassa. Eikö olisi korkea aika tutkia, mistä tökkiminen todella johtuu, tehdä tarvittavat korjaukset ja toteuttaa ne. Jos näissä ole mitään korjattavaa, sitten on syytä korjata aikatauluja, jos niissäkään ei ole rukattavaa. Pitäisiköhän niihin kirjoittaa sitten ”lähinnä ohjeellinen”? Ps. Eiköhän autopuolellakin noudateta lakeja ja työehtosopimuksia? Myönteisesti, täyden hinnan maksava asiakas. |
13.02.2008 08:19 | Torbjörn Sandell | Aika lailla offtopicia, mutta olkoon: Minunkin kokemukseni mukaan (matkustaessani suunnilleen kerran kuukaudessa välillä Turku-Uusikaupunki), jos kerrankin sattuu kohdalle rajoitusten mukaan ajava kuski, niin heti ollaan kymmenisen minuuttia myöhässä - erityisesti talvinopeuksien aikana. Eikä olekaan mikään ihme, kun omalla autollakin on vaikea ehtiä 70 minuutissa Turusta Uuteenkaupunkiin... Ja lisäksi, ajaessani Turun ja Kokkolan väliä harva rekka tai bussi jättää ohittamatta ajaessani talvinopeuksien mukaisesti kahdeksaakymppiä. En ilmeisesti sopisi ammattiautoilijaksi. :-) |
15.02.2008 10:37 | JuTa | Kaleva iskee taas aiheeseen: //www.kaleva.fi/plus/index.cfm?jari=120202 |