Helmikuu 2008
Havainto
12.02.2008 23:47
Oikorata vei Lahden-busseilta satatuhatta matkaa
Lahden-suunnan busseista hävisi oikoradan avaamisen jälkeen vuodessa yli satatuhatta matkustajaa syyskuusta 2006 elokuuhun 2007, kertoo tuore tutkimus.
Lähde Hesarin weppi ja se löytyy tuolta: //www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135234008854
ja tuolta
//www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135234008925
Paljonkohan 100.000 matkustajaa on koko bussipuolen matkustajamäärästä mainitulla välillä?
Kommentit
13.02.2008 00:54 | MarkkuB | Keskimäärin 280 matkustajaa per päivä pois...ja sitten ei kun laskemaan jostain aikataulusta montako päivittäistä vuoroa kulkee/kulki Helsingin ja Lahden välillä. Tosin aika arvailuksi taitaa viekäkin mennä? |
13.02.2008 07:40 | Timo Leino | Linja-autojen aikatauluja voi haeskella Matkahuollon nettipalvelussa, heti siinä etusivulla. //www.matkahuolto.fi/ |
13.02.2008 08:04 | Aleksi Kallio | Kannattaisi ehkä vähentää noita vuoroja. Sitten ei tulisi niin paljon tappioita kun tuossa valittavat. |
13.02.2008 09:16 | KooPee | Ongelma ydin löytyy asian pohjalta. Pitäisi myös tutkia, veikö oikorata yhtään autoilijaa pois tieltä. Mikä olisi ilahduttavinta, olisi se, että joukkoliikenteen käyttäjämäärä kasvaisi kokonaisuutena. Vuorojen vähentäminen on sikäli ongelmallista, jos vuorot palvelevat välitaajamia. Siihen ei juna pysty. |
13.02.2008 10:08 | Iso Vaalee | Saatiinpahan taas matkustajia itsekannattavasta joukkoliikenteestä "kannattamattoman" eli tuetun joukkoliikenteen käyttäjiksi. Ja kun bussivuoroja tämän seurauksena joudutaan karsimaan, hyvät palvelut tarjotaan entistä harvemmille paikkakunnille. KooPee, olin näkevinäni paperiversiossa maininnan, että nelostien (auto)liikenne on kasvanut. |
13.02.2008 11:11 | Kimzu | Hmm Varsin tervettä kilpailua! |
13.02.2008 18:01 | tlajunen | Paperisessa Hesarissa taidettiin mainita, että matkustajavähennys linja-autoissa oli luokkaa kolmannes. |
13.02.2008 21:32 | LateZ | Voisi myös huomioida sen, etteivät Lahden suunnan liikennöitsijät ole millään tavalla vastanneet rautateiden tuomaan hintakilpailuun. Vaikkapa Tampereelle ajetaan likipitäen yhtä taajaan bussilla, mutta aktiivinen hinnoittelu on saanut bussiliikenteenkin pyörimään. Turha sinänsä valittaa, jos vapaaehtoisesti nostetaan kädet ylös ja tyydytään pakettien kuljettamiseen. Eri asia sitten on oikoradan junien tukeminen, joka väistämättä tämänhetkisen suosion valossa tuntuu oudolta. |
14.02.2008 17:03 | tlajunen | Luonnonystävällistä liikkumismuotoa pitää tukea ;) |
15.02.2008 10:16 | Sakari Kestinen | TLajunen: infrastruktuuriin investoiden joo, mutta ei tolla tavalla maksamalla ilmiselvästi kannattavalle liikenteelle tukea. Jos Sm4-juna on täynnä matkustajia ja silti valtio maksaa yhtiölleen tukia kyseisestä liikenteestä niin jotain on pahasti pielessä... |
15.02.2008 10:17 | Sakari Kestinen | Jos valtio altistaisi osakeyhtiönsä kilpailulle niin VR joutuisi vähän miettimään kustannusrakennettaan. Voi hyvin olla että voittaisi kilpailutuksen, mutta valtion tuki liikenteelle olisi sitten luultavasti paljon alhaisempi. |
15.02.2008 11:12 | Yppis | Vaunut org:in yleinen VR vastaisuus on näköjään kääntymässä yleiseksi rautatieliikenteen vastaisuudeksi. Minkälainen meteli siitä mahtaisi syntyä jos joku yksityinen alkaisi hoitamaan valtion tukemaa junaliikennettä esim. Tku-Ukp välillä. Ei ole pelkoa, liikennehän hoituu paremmin linja-autoilla. Tietysti on hyvä että valtion rahoja halutaan säästää, kaikenlaiset tuet pois VR:ltä, ja muiltakin tulevaisuden operaattoreilta. |
15.02.2008 13:28 | Lari Nylund | Olen Yppiksen kanssa samoilla linjoilla. Ihmettelen suunnattomasti, että minkä vuoksi rautateistä kiinnostuneista osan tarvitseekin olla rautatieliikennettä vastaan? Kaikki uusi tuomitaan jo etukäteen tai viimeistään jälkiviisaana. Itse ainakin olen ollut kiinnostunut rautateistä ja pyrkinyt näkemään asioita sekä uudistuksia osana parantuvaa kokonaisuutta. Harmittaahan se tietenkin, että yksi matkustaja ei pääse jollekin pienelle paikkakunnalle junalla. Toisaalta jos siitä syystä junallinen matkustajia pääsee jonnekin muualle muutamia minuutteja nopeammin, niin joukkoliikenne on tehnyt tehtävänsä ja kuljettanut joukkoa palvellen. Sellaista se vain on, että kaikkia on mahdoton miellyttää. Harrastustoiminnassa on kuitenkin se hyvä puoli, että se perustuu vapaaehtoisuuteen. Mikäli kaikki rautateihin liittyvät asiat tuntuvat olevan syvältä, niin kannattaisi varmasti harkita vaikka jotain muuta mielekkäämpää tekemistä - siinä voisi jopa jokainen voittaa. En tarkoita kommentillani kriittisyyden poistamista joistain asioista tai tasapäistämistä, mutta minkä vuoksi sitä pitäisi päivittäin potkia varpaitaan kiviin, vaikka tietää sen sattuvan? Ei tämä loppupeleissä niin vakavaa saa olla - vai saako? |
15.02.2008 23:32 | CoCoNut | Mä, vaikka pessimisti olenkin, en halua uskoa että vaunustohiekkalaatikkomme enemmistö olisi VR/rautatie/Lari/ym.-vastaista. On vain niin että rutisijat pitävät enemmän ääntä ja esiintyvät suuremmalla paatoksella kuin tyytyväiset. Eikä siitä että herr nohabin työmatka sujui tänään hyvin molempiin suuntiin millään kovin suurta uutista saa. Maailmassa saa monia asia mennä vielä nykyistä huonommin ennen kuin iltalehtien lööpit herkuttelevat onnellisilla sattumilla. |