Helmikuu 2008
Havainto
20.02.2008 08:09
Linja-autoliitto nitisee VR:n hinnoista: //www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1490759 Vaikea uskoa, että Lahti - Helsinki väli maksaisi junalla oikeasti 35 euroa mitä linja-autoliiton edustaja yrittää väittää. Kyllä ne esim. kalustokulut rasittaa enemmän linja-autoja.
Lähettäjä: Pasi KokkonenKommentit
20.02.2008 09:23 | Aleksi Kallio | Sanoisin, että säälittävää tuollainen itkeminen. Pakkohan se on sitten valittaa, kun ei itellä hyvin mene. En jaksa minäkään uskoa, että junalippu oikeasti maksaisi 35e. Jos ne haluaa ihmisiä bussiin niin alentaisi ite hintoja, eikä tuollaisia säälittäviä tempauksia sitten. |
20.02.2008 11:59 | Jarkko Korhonen | Juu. säälittävää. Voisi bussifirmat miettiä möys sitä, kummassa on mukavampi matkustaa ja olla sen jälkeen hiljaa. Linja-autoja toki tarvitaan mutta mielestäni sellaisille reiteille, joissa ei tarvitse kilpailla junien kanssa. Tai jos kilpaillaan niin kitinät ja rutinat sitten pois ja alentamaan lipunhintoja, jotta joku joskus säälistä sinne bussiinkin nousisi. |
20.02.2008 12:21 | Iso Vaalee | Ihan tervettä kritisoida sitä, että kannattaviin junavuoroihin vedätetään veronmaksajilta tukirahaa kertomatta todellisia kustannuksia ja kuitenkin samanaikaisesti lähetellään näyttäviä lehdistötiedotteita, kuinka näiden (kannattamattomien) junien matkustajamäärät ovat ylittäneet täydellisesti odotukset. Ja edelleen samaan aikaan toisaalla maassa ei suostuta ajamaan edes omasta mielestä kannattavia junia. Ei varmaankaan uhkaa kenenkään rautatieharrastusta, että tästä epäkohdasta pidetään ääntä. |
20.02.2008 16:24 | Teemu Lokka | Aleksi ja Jarkko! Valtio on ostanut VR:ltä oikoradan liikenteen rahalla. Kun taas Valtio ei ole bussivuoroja ostanut rahalla. Kyseessä ei ole vähäliikenteisestä radasta joten yrittäjät ja bussifirmat ovat oikeutetusti näreissään kun Valtio näin räikeästi kilpailua vääristää ostoliikenteellään! |
20.02.2008 17:15 | Aleksi Kallio | No pitääkö se silti mennä oikein kilpailuvirastolle valittamaan? Päivän selvä juttuhan se on että rautatieliikennettä tuetaan kun Valtion yhtiöstä kyse on. |
20.02.2008 17:24 | Timo Leino | Kenelle sitten pitäisi valittaa epäkohdasta? Presidentille? Asumme poijjaat Suomessa, emme Neuvostoliitossa. |
20.02.2008 18:01 | Esa Leskinen | Matkahuollon aikatauluhaun mukaan pikavuoromatka Helsingistä Lahteen maksaa EUR 20,10 kun taas Helsingistä Hämeenlinnaan pääsee hintaan EUR 14,10. Etäisyys on kummassakin tapauksessa n. 100 km. Oikoradan liikenteen tukemisesta voi olla monta mieltä, mutta taitaa olla bussifirmoillakin syytä katsoa peiliin. |
20.02.2008 20:07 | tasajuh | Z-junan kertalippu Helsinki-Mäntsälä välille maksaa 8,60 euroa joka on sama kuin Helsingistä Hyvinkäälle. Matka Helsingistä Mantsälään ja Hyvinkäälle on sama 59 km. Junalipun hinta Lahdesta Helsinkiin aleni hieman paikallisjunan osalta oikoradan käyttöönoton yhteydessä, mutta muiden junatyyppien hinnat pysyivät entisellään. Lisäksi valtio määräsi erillisen oikorataveron jota nyt VR saa takaisin Z-junien tukiaisina. Jos tosiaan Matkahuolto laskisi bussilipun hintaa samalle tasolle kuin Helsinki-Hämeenlinna välillä oleva erikoishinta on, saisi bussiliikenne lisää matkustajie. Täytyy muistaa se, että oikoradan Z-junien käyttäjiksi on tullut myös paljon yksityisautoilijoita. Kyllä sitä tukea bussiliikenteellekin on tullut sillä Mäntsälän kunta lisäsi tuen määrää Mäntsälän ja Helsingin väliselle työmatkalipulle joka on käytössä jos työmatkoja tekee bussilla. Jos junalippujen hinnat oikoradalla nousisivat rajusti, siirtyy merkittävä osa Z-junan käyttäjistä takaisin henkilöautomatkailijoiksi ja silloin häviää joukkoliikenne. Eivät ne joukolla siirry käyttämään bussia. |
20.02.2008 20:32 | Jarkko Korhonen | Olen edelleen sitä mieltä, että on ihan oikein, että valtio tukee jotakin liikennemuotoa sopivaksi katsomassaan paikassa. Se on sitä politiikkaa, jolla ohjataan matkustajavirtoja. Ja KERRANKIN kumipyöriltä kiskoille. En valita - hyvä homma. |
20.02.2008 20:55 | Aleksi Kallio | Timo Leino: Asiasta ei olisi pitänyt mennä valittamaan kenellekkään. Ei se kuitenkaan mitään auta. Esa Leskinen: Tuohon kyllä todella vaikuttaa myös bussiyhtöiden hinnoittelu. On oikeasti aika ironista, että matka bussilla Tampereelta Helsinkiin maksaa vähemmän kuin matka bussilla Turusta Helsinkiin. Tässäkin ratkaisee yhtiöiden hinnoittelu. Paunu pitää bussin kilpailukykyisenä. |
21.02.2008 11:39 | Epa | Lahti-Helsinki -välin 38 päivittäisistä pikavuorolinja-autoista ainoastaan 8:n reittinä on pelkästään kyseinen osuus. Muut bussivuorot tulevat keski-Suomen tai Savon suunnalta. Tässä mielessä Tampere-Helsinki -reitti on merkityskeltään erilainen. Vain muutama Nokialta ja Pohjanmaalta tuleva kummajainen päivässä. Helsinki-Lahti -välin osalta keskusteluun olisikin tuotava intressitahojen näkökulmat laajemmalta alueelta. (Käyttäjä muokannut 21.02.2008 11:40) |
21.02.2008 12:15 | Leisti | Eikö ole niin, että junamatkan hinta määritellään matkan pituuden mukaan. Valtion tuellahan lisätään vuorojen määrää, siis parannetaan julkisen liikenteen palvelutasoa, eikä subventoida hintaa. Tuen loppuminen ei siis nostaisi junamatkan hintaa mihinkään, vain julkisen liikenteen palvelutaso heikkenisi. |
21.02.2008 22:15 | Aleksi Kallio | Erittäin hyvä pointti. Siinäpä linja-autoliitolle pähkinää purtavaksi.. |
22.02.2008 08:48 | Sakari Kestinen | Aleksi: ei mitenkään päivänselvä juttu, koska eihän valtio tue Itellankaan (entinen Posti) liiketoimintaa. Kuten ei myöskään Teleä, kun Tele, nykyinen TeliaSonera oli vielä valtionyhtiö. Molemmilta on edellytetty päinvastoin OSINKOJA! |