Helmikuu 2008

Havainto

29.02.2008 17:46

Kaivokset lisäävät liikennettä. Ylläksellä ja Levillä ilmestyvä Kuukkeli-lehti nro 4/2008 kertoo jälleen Nothland Resources Inc. kaivosyhtiön suunnitelmista avata kolme kaivosta Kolarissa ja Ruotsin Pajalassa. Tässä muutamia poimintoja artikkelista: "Suunnitelmien mukaan ensimmäisenä avataan Tapulin kaivos Pajalan puolella vuonna 2009. Tuolloin rautamalmia kulkee kiskoilla noin kaksi miljoonaa tonnia. Viisi vuotta myöhemmin, kun Stora Sahavaaran (Pajala) ja Hannukaisen (Kolari) malmiot ovat käytössä, kuljetusmäärä on 13 miljoonaa tonnia. Se tarkoittaa 36 junaa vuorokaudessa. Kaivosyhtiön mukaan Kolarin-Pajalan alueella on yksi maailman rikkaimmista esiintymistä, alue on poliittisesti ja taloudellisesti vakaa ja infrastruktuuria on paljon valmiina. Viimemainitulla tarkoitetaan rautatieyhteyttä neljään satamaan: Kemiin, Ouluun, Kokkolaan ja Raaheen. Tornio-Kolari rataosuuden neljä vuotta kestävä peruskorjaus alkaa ensi kesänä. Radan kunnostus varmistaa henkilöliikenteen jatkumisen. Radan mahdollinen sähköistäminen on eduskunnan käsissä. Tapulivuoman rautamalmissa on niin vähän rikkiä, että sitä voidaan käyttää sellaisenaan ilman suuria investointeja. Myöhemmin kaikista kolmesta kaivoksesta saatava rikaste kuljetetaan pelletöintilaitokselle, josta rautapelletit lastataan juniin edelleen satamiin kuljetettavaksi. Äkäsjokisuu on vahvimmilla pelletöintilaitoksen sijaintipaikaksi. Se on Suomen rautateiden pohjoisin päätepiste." Näin kirjoittaa siis Kuukkeli-lehti ja aprillipäivä on onneksi vastaa kuukauden kuluttua. (Sitaattimerkit korjattu.) (Ylläpito muokannut 29.02.2008 22:46)

Lähettäjä: Hannu Siitari

Kommentit

29.02.2008 18:20 korkki Todella lupaavalta vaikuttaa. Toivottavasti nämä toteutuvat.
29.02.2008 18:44 joht. Nyman Kuulostaa hyvältä. Nyt näyttäisikin siltä, että vireillä olevista kaivoshankkeista vain Sodankylän Kevitsa tulee jäämään ilman raideyhteyttä. Joskin sen toisaalta ymmärtää, sillä Rovaniemeltä Kevitsaan on matkaa n. 180 kilometriä ja kaivoksen elinkaari on kaiketi liian lyhyt, jotta radanrakentaminen ehtisi kuolettaa itse itsensä. Hieman off topicina muuten - Kevitsaan tehtävä kaivos tulee olemaan avolouhos ja kaivostoiminnan joskus loputtua siitä tulee Suomen syvin järvi 400 metrillään.
29.02.2008 19:10 korkki Paljos Kolarista on tuonne? Onko vähemmän kuin Roista? Ja entäs mikä on Soklin tilanne?
29.02.2008 19:20 Tuomas Pätäri Kolarista on hiukan pidempi matka. Lähimmillään Kevitsaa rata lienee jossain Kemijärven länsipuolella.
29.02.2008 21:20 joht. Nyman Kolarista tuonne Kersilöön (viimeinen kyläpahanen ennen Kevitsaa) on Keltaisten sivujen reittihaun mukaan n. 175 Km. Kemijärveltä matkaa 120 Km ja Rovaniemeltä 150 Km. Joku saattaa ihmetellä, että miten minä Itä-Helsingin paikallisena asukkaana voin tietää, missä on Kersilö, mutta jokaisella erikoisasiantuntijalla pitää tällaiset asiat olla hanskassa ja vastaukset löytyä hyllystä. (edit: typo) (Käyttäjä muokannut 29.02.2008 21:21)
29.02.2008 21:20 isaa Soklin tulevaisuus selvinnee ensi vuonna. Jos hyvin käy, muutaman vuoden sisällä alkaa tapahtua. Olen kyllä kuullut sellaistakin, että rikastus voisi tapahtua Venäjällä Kovdorissa.
01.03.2008 14:35 Jarkko Voutilainen //www.kuukkeli.com/uut2frame.html suora linkki Kuukkeli -lehden 4/2008 juttuun. Mm. Lapin Kansa maininnut Soklin radan linjausvaihtoehdoista; Rovaniemi-Sodankylä-Sokli tai Kemijärvi-Sokli. Alkuperäinen 80 -luvun suunnitelmahan oli Kelloselkä-Sokli.