Maaliskuu 2008
Havainto
04.03.2008 11:43
Kemijärvellä nähty kaksi sinistä päivävaunua ja ravintola. Edm:t ja ED puuttuivat rungosta klo 11:30.
Lähettäjä: Johan-Antti WahlsténKommentit
04.03.2008 14:42 | Pauli Kyllönen | De vaunuun iski vika ja jouduttiin jättämään makuuvaunut Rovaniemelle. Siksi niitä ei näkyny. Ed vaunujaha ei kys. yöjunassa ole ollenkaan. (Käyttäjä muokannut 04.03.2008 14:43) |
04.03.2008 16:03 | Joona Kärkkäinen | Ja just liikenteen alkuvaiheessa käy näin, ei hyvä. |
04.03.2008 16:15 | rutinof | No tuskin se kovin monen matkaa haittasi, näin arkipäivänä. Onko matkustajamäärästä Roi - Kjä tietoa? |
04.03.2008 18:06 | tane | Miten olis' Dr16? ;-) |
04.03.2008 18:47 | Jore | En vaan suostu ymmärtämään miksei Kemijärjen yöjunaa voitu vetää Dr16-vetureilla?!? Miksi piti välttämättä rakentaa uusia allegaattoreita? Tuntevatko nykyiset VR:n johtajat johdettavan yrityksensä mahdollisuudet ja mahdottomuudet? Seuraavaksi varmaan todetaan alligaattorit epäluotettaviksi.... |
04.03.2008 19:57 | Pauli Kyllönen | Joona: Noh tuskin nyt mikään uusi kalusto ole aina niin täydellinen tehtaalta tullessa että ei vikaantuisi. Aina niitä lastentauteja löytyy. |
04.03.2008 20:00 | Joona Kärkkäinen | Niin se vaan taitaa olla. |
05.03.2008 09:13 | Move off | Missä toinen De on? Juuri tällaisten tilanteiden varaltahan niitä valmistettiin kaksi. |
05.03.2008 09:51 | joht. Nyman | Jkk: toinen valmistuu vasta toukokuussa, siihen on saakka on pärjättävä vain yhdellä. Lohdutettakoon sen verran, että eilinen vika oli todella pieni tekninen hämminki ja liittyi vaunun oveen, itse aggregaatissa tai muussa tekniikassa ei siis ollut vikaa. |
05.03.2008 18:06 | Joikki | De tuottaa n.430kw sähkötehoa eli se on n.4-5 uutta makuuvaunua ylöslämmitys vaiheessa ja epäilenpä ettei tuo Dr 16 saa aikaiseksi niin paljoa tehoa. Kolariin kun niillä ajetaan niin sähkölämmitykset käännetään sinisestä rungosta pois päältä. Ettei vaan se "tekninen hämminki" De-vaunussa johtunut siitä, ettei junan konnari saanut agrekaattia käymään. |
05.03.2008 18:33 | kirjavatolppa | (Käyttäjä muokannut 05.03.2008 18:37) |
05.03.2008 18:39 | joht. Nyman | Eipäs nyt epäillä mitään, aggregaatti kävi täysin normaalisti, eli siinä ei ollut edelleenkään ongelmaa. Se on tietenkin itsestäänselvää, ettei Dr16:n teho riitä 16 vaunun lämmittämiseen, eikä välttämättä edes kahden veturin teho ja näin ollen niitä lämmitetäänkin öljypolttimilla Kolarin radalla. Kokonaan toinen asia on kuitenkin 3 Edm:n lämmittäminen Dr16:lla, siihen veturin teho riittää mainioisti, vaikka olisi minkälainen pakkanen: loput vaunuthan voidaan lämmittää öljyllä. Mutta koska Kemijärven radalla ei kyseisiä vetureita nykypäivänä enää nähdä, niin keskityttäköön De:stä puhumiseen. Mitä sitten tuohon Kolarin liikenteeseen tulee, siellä suunnalla Dr16:t syöttävät 1500:aa junarungon läpi Hccmqqr:ille ja edelleen niissä olevien Datsuneiden lohkolämppäreihin. |
05.03.2008 20:10 | Joikki | Mitä sitten tuohon Kolarin liikenteeseen tulee, siellä suunnalla Dr16:t syöttävät 1500:aa junarungon läpi Hccmqqr:ille ja edelleen niissä olevien Datsuneiden lohkolämppäreihin. Ja riittää nipin napin siihen tehtävään |
05.03.2008 20:46 | Iso Vaalee | Silloin kun Dr16:n käyttö liikennöitsijän toimesta tyrmättiin, väitettiin, että koko pitkä juna tarvitsee sähköä, eikä veturin sähkönsyöttö siksi riitä. Nyt perille asti ajetaan kuitenkin vain muutama Edm, eli sähkönsyöttö olisi aivan hyvin riittänyt, samoin kuin veturit, joita olisi riittänyt vaikka kaksin kappalein. Kuka tahansa, jolla olisi tällaisia vetureita ollut vapaana, olisi niitä normaalissa markkinatilanteessa käyttänyt. Mutta miksi käyttää omia vetureita, kun kansalaiset ja heidän edustajansa ovat niin nöyriä ja tyhmiä, että heiltä voi vedättää liikenteeseen ilmaiset aggregaattivaunut. |
05.03.2008 20:46 | Pauli Kyllönen | Eikä unohdeta että niissä Kolarin junissa myös virtaa vaativat Eipt vaunun pistorasiat ;) |
06.03.2008 10:41 | tane | Edellä kirjoitettiin "makuuvaunujen ylöslämmityksestä" ja epäiltiin, riittäisikö Dr16:sta sähkönsyöttö. Eikö se "ylöslämmitys" kuitenkin tapahdu asemalla, normaalista sähköverkosta, kai Kemijärvelläkin tämä mahdollisuus on? |
06.03.2008 10:48 | joht. Nyman | Asia on juurikin näin, miten tane sanoi. Mielenkiinnosta haluaisin kysyä, että mistäpäin nimimerkki Joikki on kotoisin? |
06.03.2008 11:04 | Petri | Kyllähän Dr16 jaksoi hyvin vetää Pohjois-Suomessa käytetyillä aikatauluilla 15-20 vaunuisen yöpikajunan, joten ei Kemijärvelle ajettu 6-9 vaunun juna voi millään tuottaa ongelmia, vaikka sähkönsyöttö olisi käytössäkin. Sen sijaan Dr16-veturin käyttö olisi voinut olla veturikiertojen kannalta hankalaa, koska Kemijärven tavarajunissa on painorajoitusten takia kuitenkin käytettävä Dv12-vetureita, jos on tarvetta käydä Sallan suunnalla. |
06.03.2008 14:01 | tane | Off topic: Tuo "ylöslämmitys" lienee hyväksyttävä sana, mutta merenkulkijoiden käyttämä "ylösmakaus" ("uppläggning" på svenska, "laying up" in English) on jo varsin outo suomen kielen sana! ;) |
07.03.2008 17:56 | jpl | Kolarin junan kaikki siniset lämpiävät öljyllä. Kemijärveltä puuttuu 1500V syöttö, joten ylöslämmitystä ei ole mahdollista tehdä sähköverkosta. Vielä... |
07.03.2008 17:57 | jpl | Tästä uutisesta saanee porukka kuitenkin vielä enemmän hupia aikaiseksi: //lotta.yle.fi/rswebroi.nsf/sivut/uutiset?opendocument&pageid=ContentCAA20 |