Maaliskuu 2008
Havainto
05.03.2008 09:08
Valtionrautateiden tavoite noin tuhannen vanhan asemakiinteistön myymisestä on saanut rakennushankkeita ideoivan helsinkiläisyrityksen Public Siden haaveilemaan noin 150 asemarakennuksen Asemala-kylästä.
Yhteen paikkaan siirretyt rakennukset muodostaisivat pohjan noin tuhannen asukkaan pienkaupungille, jolloin osa kiinteistöistä varattaisiin julkisille palveluille kuten koululle, kirjastolle ja terveyskeskukselle. Asemalan sijaintia ei vielä tiedetä.
Lisää: www.vartti.fi
Kommentit
05.03.2008 11:55 | Pasi Kokkonen | Eipä jaksa meikäläinen tähän uskoa. Hillittömän kallista siirtää moinen määrä isoja rakennuksia yhteen paikkaan. Ja eikös useasti myydä asema maa-alueineen joten ei kai kukaan omalta tontiltaan taloa pois vie? |
05.03.2008 12:10 | Juha Vuorinen | Ja tsaarinaikainen valtio valtiossa on jälleen herännyt henkiin... Jos tuosta myyjästä jätettäisiin kiskoliikenneviittaus pois, niin oltaisiin jo huomattavasti lähempänä totuutta. |
05.03.2008 13:21 | Joni Leskinen | Juu ei ole Valtion Rautateitä ollut olemassa sitten vuoden 1988. On VR-osakeyhtiö ;) |
05.03.2008 13:22 | Anttila | Valtionrautatiet lakkasi olemasta aikoja sitten. Ja mitä tulee myymiseen, niin RHK siirsi tarpeetonta omaisuuttaan vuodenvaihteessa valtiovarainministeriölle. Omaisuuslistalla on 2 213 rakennusta koko maassa. Senaatti-kiinteistöt on vastannut toukokuun alusta kohteiden vuokrauksesta ja kiinteistönhoidosta sekä tulevista kaupoista eli VR:llä ei ole myymisen kanssa osaa eikä arpaa. (Käyttäjä muokannut 05.03.2008 13:23) |
05.03.2008 13:54 | Sakari Kestinen | Joni Leskinen: Valtionrautatiet-niminen uusimuotoinen liikelaitos lakkasi olemasta vuonna 1995. Vanhamuotoisena rautatiehallituksen alaisena laitoksena toiminta lakkasi jo 1990. |
05.03.2008 13:55 | Sakari Kestinen | Tuollainen Asemala kuulostaa kyllä tosi huonolta idealta, ei asemien kuulu sijaita vieri vieressä. |
05.03.2008 16:45 | Jarkko Korhonen | Aloin miltei pahoinvoimaan kun luin uutisen aamun lehdestä. Tuomitsen idean täysin. |
05.03.2008 16:47 | Jarkko Korhonen | Ja jos joku pölhökustaa haluaa jonkun mökkikylän johonkin hevonpersiiseen perustaa niin ostakoon jonkun konkurssikypsän kunnan kunnantalon ja koulun ja perustakoon kylänsä sinne olemassaolevaan ja toimivaan rakennuskantaan. |
05.03.2008 21:01 | Ari P | Suunnitelman toteutuminen tietäisi 150 vanhan asema-alueen jäämistä ilman tärkeintä objektiaan eli asemarakennusta. Ei lainkaan hyvä. Toisaalta, saisihan ne silloin helposti kuvattua kaikki yhdessä paikassa... |
05.03.2008 21:42 | Samuli Rinne | Pitäisi varmaan kirjoittaa "Kulttuurihistoriaa vasta-alkajalle", jonka toivoisi kaikkien asianomaisten lukevan. Voisi aloittaa vaikkapa "kymmenellä käskyllä", joista ensimmäinen olisi "Kunnioita paikan henkeä: älä tuhoa sitä siirtämällä pois olennaisia kohteita äläkä tuo sellaista, mikä ei sinne kuulu. Näe ja tunne kokonaisuus!". Hieman tämänsuuntaistahan muuten on Museoviraston korjauskorteissa. |
05.03.2008 21:56 | Raimo Virtanen | Viittaan kommenttiini kuvasivulla >//vaunut.org/kuvasivu.php/46409< |
05.03.2008 22:00 | *Sampo* | Hullun hommaa tuollaiset utopistiset, sanoisinko suorastaan järjettömät suunnitelmat. Ei ole halpaa siirtää hirsirakennuksia nykyajan palkka- ym. kustannukset huomioon ottaen. Jos tällainen hanke toteutuu, olen varma, että tulevat polvet tulevat virnuilemaan kyseiselle idealle. Samuli puhuu asiaa: asema- ja pysäkkimiljööt ovat kokonaisuuksia, joita ei saisi hajottaa. Suunnitelman keksijällä ei taida olla kunnioitusta suomalaisen yhteiskunnan historian kertymää ja sen konkreettisia muistomerkkejä (=asemakokonaisuuksia) kohtaan. Jos silti pitää tällainen asemakylä perustaa, niin parempi olisi, että pystytettäisiin tarkkoja kopioita olemassaolevista asemista. Ei tarvitsisi lämmittää kalliilla energialla massiivisia hirsitaloja (kun on EU määrännyt rakennuksen osille varsin tiukat lämmönläpäisykertoimetkin), taloja voisi kaupitella upouusina, vailla ajan hampaan nakertamia vaurioita yms. En kyllä kannata tällaista kopiokylääkään. (Käyttäjä muokannut 05.03.2008 22:05) |
05.03.2008 22:32 | Teho | Niin, minullakin on vuokralapussa ollut toukokuusta 2007 asti vuokranantajana Senaatti-kiinteistöt ja sitä ennen RHK, VR.n aikana vuokra meni suoraan palkasta ja siitä on jo aikaa... Vartti sivulla mainitaan kyllä että kiinteistöjä myy Senaatti.. |
06.03.2008 08:23 | Joni Leskinen | Sakari:kiitokset tarkennuksesta! :) |
06.03.2008 11:01 | CoCoNut | Huh. Tehkööt mökkikylänsä. Karmaisevinta voi sittenkin olla se mihin käyttöön tyhjät tontit päätyisivät: SS-Market (saksa) , kerrostalo, bensa-asema, teollisuutta... teräsbetoni... YÖK. Onneksi iso osa on syrjässä. |
06.03.2008 11:42 | tane | Minulle tuntematon tuo 'Vartti', mutta Senaattikiinteistöjen //www.senaatti.fi/ sivulta //www.senaatti.fi/document.asp?siteID=1&docID=576 löytyy tietoa. Näyttäisi, että juuri nyt ei ole mitään uusia kohteita (sitten viime syksyn tarjouskierroksen) myynnissä. |
07.03.2008 18:03 | Timo Salminen | Tänään uutisoidun mukaan uusia kohteita pitäisi nyt olla myynnissä, täältä Kanta-Hämeestä Turengin, Hikiän ja Mommilan asemat sekä vahtitupa Hl:ssa. Niin ja mitä tuohon mökkikyläajatukseen tulee, edellä olevat kommentoijat ovat sanoneet tyhjentävästi sen, mitä itsekin ajattelen. Rautatieasemarakennukset ovat osa radanvarren kulttuuriympäristön kokonaisuutta, jota ei pidä rikkoa. (Käyttäjä muokannut 07.03.2008 18:04) |
07.03.2008 18:38 | tane | Tuolta //www.senaatti.fi/document.asp?siteID=1&docID=635 löytyy 9.3.2008 myyntiin tulevat kohteet. Näytti olevan listalla myös Nousiaisten, Simon, Röytän ja Muurolan asemat. |
23.03.2008 03:32 | mrl586 | Hämeen Sanomien ( //www.hameensanomat.fi/Article.jsp?article=70189 ) mukaan Asemala sijaitsee todennäköisesti Uudellamaalla. |