Maaliskuu 2008
Havainto
07.03.2008 15:25
Helsingin metroliikenne seisoo tällä hetkellä Kampissa tapahtuneen onnettomuuden vuoksi. Tässä vaiheessa en tiedä vielä asiasta sen tarkemmin. Joka tapauksessa äsken Rautatientorin metroasemalla oli tuhansia ihmisiä, raapaisin väkijoukosta kuvan, jahka täältä kaupungista joskus kotiin pääsen.
Lähettäjä: Mikko NymanKommentit
07.03.2008 15:27 | joht. Nyman | Havainnon tekstiedit: ...raapaisin väkijoukosta kuvan, jonka laitan tänne, jahka täältä kaupungista joskus kotiin pääsen. |
07.03.2008 15:52 | Lari Nylund | Lähijuna Helsinki-Oulunkylä, josta bussi 550 Itäkeskukseen auttaisi hyvin pääsemään pois keskustasta. Matka-aika vaihtoineen noin 20-30 minuuttia. "Noin 30-vuotias mies menehtyi onnettomuudessa Kampin metroasemalla perjantaina iltapäivällä. Pelastuslaitos sai hälytyksen paikalle noin kello 14.40. Metroliikenne seisoi iltapäivällä onnettomuuden takia." Lähde: Vartti. "Metrojunat ajavat vain toista raidetta pitkin Kampin metroasemalla tapahtuneen onnettomuuden takia. Päivystävän palomestarin mukaan mies on jäänyt metrojunan alle ja kuollut. Metroliikenteen arvellaan palautuvan normaaliksi noin kello 16:een mennessä. Liikenne oli kokonaan pysähdyksissä puolen tunnin ajan iltapäiväkolmen aikoihin." Lähde: HS. (Käyttäjä muokannut 07.03.2008 15:58) |
07.03.2008 15:59 | None | Lari näytti ehtivän ensiksi. Olin itse juuri aikeissa kirjoittaa onnettomuudesta. |
07.03.2008 17:11 | joht. Nyman | Jopas oli reissu! Rautatientori-Mellunmäki, kesto n. 90 min. Jos olisin käyttänyt järkeä, toki tuo Larin idea olisi ollut fiksuinta toteuttaa, mutta minä hoidin kotiin kulkemiseni näin: Lukaisin Rautatientorin metroasemalla Hesarin webbiä, jossa mainittiin tästä onnettomuudesta. Tuumailin siinä hetken, kunnes (klo 15.10) tein U-käännöksen ja hyppäsin Kaivokadulta ratikkaan nro 6, jolla ajelin Sörnäisiin. Sörkkään saavuin 15.40. Kävelin Teollisuuskadun bussipysäkille, mutta en mahtunut ensimmäiseen 58:iin, jolla oli tarkoitus ajaa Itäkeskukseen, toiseen mahduin nippanappa, joskin istuin etufillarin kuomun päällä, josta mm. tämä kuva on otettu: //www.kolumbus.fi/mikko.nyman/58.jpg. Saavuin Itäkeskukseen klo 16.10, jolloin 97V lähti kohti Mellunmäkeä, joten myöhästyin siitä. Metroa en vielä tuossa vaiheessa uskaltanut kokeilla, sillä en tiennyt miten se kulkee. Niinpä sitten lähdin 97:n klo 16.22 lähdöllä kohti Mellunmäkeä, jossa olin melko tarkkaan 16.40. Pari juttua jäi matkan varrelta mieleen: 58:ssa ei kelvannut aiemmin tilaamani sms-lippu, kun kysyin että miksei kelpaa, sillä tämähän on nyt onnettomuuden vuoksi metron korvike? "Ei perkele kelpaa ja sillä sipuli, nyt taaksepäin siitä!", oli kuskin kommentti. Maksoin sitten kertsarin, kuten meillä on leikkisästi tapana sanoa täällä Itä-Helsingissä. Sitten toinen juttu, jos 16 kilometrin matka Helsingissä kestää 1,5 tuntia, niin olisiko Helb:n syytä valjastaa silloin liikenteeseen sellaisia busseja, joissa olisi esim. sisäkäymälä ja telkkarit katossa, jotta matka kuluisi nopeammin? Niin ja asiaan liittyvä kuva löytyy tuolta: //vaunut.org/kuvasivu.php/46503 |
07.03.2008 17:50 | joht. Nyman | Äskeiseen linkkikorjaus, eli //www.kolumbus.fi/mikko.nyman/58.jpg ilman tuota riivatun pistettä linkin lopussa... :-S Opetus: jos linkität, ole tarkkana, ettei linkin alussa tai lopussa ole kiinteästi mitään muuta häsbää - jos linkki on lauseen viimeinen osa, kirjoita piste vasta välilyönnin jälkeen. |
07.03.2008 19:00 | yusa | Varmasti metron liikenteenohjaajilla on täysi hässäkkä päällä tuollaisissa ikävissä tilanteissa, mutta tulee mieleen eikö junia voisi käännyttää takaisin jo aikaisemmilla asemilla joko Kaisaniemessä tai Hakaniemessä. Onhan niissä ohjaamot kummasssakin päässä ja risteysvaihteet aina asemien välissä. |
07.03.2008 21:41 | Juhana Hietaranta | Näissä tilanteissahan on liikenteenohjauksellisesti aina mm. se tekijä, että häiriön kestoa on vaikea arvioida. Jos oletetaan, että se on lyhyehkö, ei ehkä kannata alkaa tekemään poikkeusratkaisuja, koska ne sekoittavat tilanteen pitkäksi aikaa eteenpäin. Erityisen sekaisin menevät kuljettajien ajosarjat, samoin myös ennalta suunnitellut junien lyhentämiset (kolme eri kytkettävää junasarjaa jne). Jos nämä ovat sekaisin, saattaa liikenne tökkiä loppuillastakin. Kun ruuhka-aikaan junia runko-osuudella seisoo "4 minuutin välein", ja kuskit vaihtuvat paitsi Itäkeskuksessa, myös Ruoholahdessa, on hässäkkä helposti valmis. Puolenvaihtopaikkojakaan ei ole liikaa, ei suinkaan joka asemalla molemmin puolin. Samoin niitä käyttäessä pitäisi usein luoda pitkiä kulkuteitä, koska opastimia ei aina ole vääränraiteenajoa varten sopivasti. Se taas ei todennäköisesti ole mahdollista, koska junia löytyy hetkessä asemalta jos toiselta. Sitten pitäisi taas tehdä poikkeusratkaisuja, ja lopputuloksena liikuteltaisiin yhtä, kahta täpötäyttä junaa siellä täällä yhden asemavälin kerrallaan... Eli ei loppujenlopuksi pystyttäisi palvelemaan oikein ketään, vaikka osaa junista yritettäisiin väkisin liikutella. Ja loppuillan pakka sekoaisi vielä enemmän. -- Nämä nyt tämmöisinä pieninä esimerkkeinä, miksi poikkeusliikenteen toteuttaminen varsinkin ruuhka-aikaan voi olla vaikeaa. Mutta se riippuu kovasti siitä, mitkä kaikki raidevirtapiiriosuudet menevät pois pelistä, ts. mitkä ovat edellytykset mahdollisimman sujuvan poikkeusliikenteen hoitoon. Sujuvaa se ei koskaan voi olla. -- Tämän päivän tapauksestahan ei nyt ole tietoa, että kummalla raiteella onnettomuus tapahtui, eikä siitä, että miten juna pysähtyi (estikö esim RT-KP -välin puoleenvaihteoraiteen käytön jne)... Lisäksi tiedottaminen ja pelastuslaitoksen kanssa operointi vievät tällaisessa tilanteessa valvomon resursseja. Eli summa summarum, liikenteen pysähtyminen on varsin ymmärrettävää. Tällä kertaa kävi näin... :) |
07.03.2008 22:08 | Dakkus | Mun ratkaisu tuossa tilanteessa olisi yhden raiteen pendeli välille Ruoholahti-Rautatientori ja Rautatientorin toinen raide sitten idästä tulevien päätepysäkiksi. Helppo vaihto laiturin yli. Kunhan asia ilmaistaan selvästi kuulutuksin, tämä on matkustajille lähes sama kuin jos sama juna veisi perille asti. Eikä pitäisi pakkaa kovin pahasti sekoittaa. Tietysti, jos Rautatientori - Kaisaniemi -välillä ei ole puolenvaihtoa, menee asia mutkikkaammaksi. Ei nyt ole raidekaaviota käsillä, joten paha sanoa. |
07.03.2008 22:11 | Juhana Hietaranta | Eipä ole puolenvaihtopaikkaa kuin Hakaniemen eteläpuolella. |
08.03.2008 11:20 | yusa | Rautatientorilla Kampin suuntaan on varmaan puolenvaihtopaikka, olihan Rautatientori pitkään pääteasemana. Olihan tuo hankala iltapäivä metroliikenteelle, oviviallinen runko hidasti jo aikaisemmin liikennettä. Mutta onhan sekin totuus, että yksittäisen aseman tapahtumat eivät saa keskeyttää koko metroliikennettä. Mitäs sitten kun länsi-metro valmistuu ja vielä automaattiohjaus. |
08.03.2008 11:26 | joht. Nyman | yusa: Satuin itse asiassa kaupunkiin mennessä juurikin tuon oviviallisen rungon perässä tulleeseen junaan ja siinä sitten Kulosaaressa seistiin kotvanen. Eilinen oli ihan mielenkiintoinen päivä itselleni henkilökohtaisesti: olin tunnin asiakkaalla ja vietin 2,5 tuntia joukkoliikenteessä. En tiiä, että kehtaiskos sitä laskuttaa matkakuluista täysiä tunteja... |
08.03.2008 16:52 | Juhana Hietaranta | Onnettomuusjuna oli saapumassa Ruoholahdesta Kamppiin. Rautatientorin ja Kampin välillä on puolenvaihtopaikka ainoastaan siten, että pohjoiselta raiteelta pääsee eteläiselle RL2 --> KP1. Eli ei niin päin, mitä tässä tilanteessa olisi tarvittu. Siinä siis yksi iso selitys sille, että liikenne seisoi. |