Maaliskuu 2008

Havainto

08.03.2008 19:39

Sähkörautatiet vaarassa Virossa? Talousministeri Juhan Parts epäilee 7.3.2008 sähköjunien tarvetta. Miljardisijoitus tehdään 3-4 vuoden päästä sähkö- tai dieseljuniin henkilöliikenteessä selvitysten perusteella. Parts näkee, että kaikkeen ei ole varaa. Kalusto, niin sähkö- kuin dieselkalustokin, on vanhaa ja dieselitkin tulisi uusia. Eesti Päevaleht //www.epl.ee/artikkel/421346 (Ylläpito muokannut 08.03.2008 23:11)

Lähettäjä: Joni Lahti

Kommentit

08.03.2008 19:51 John Tietenkin Eesti Päevaleht Online 07. märts 2008. Anteeksi kirjoitusvirhe. Jutussa Partsin perustelut näkemyksilleen laajemmin.
09.03.2008 02:25 Dakkus Ei kovin skarppia touhua tilanteessa, jossa öljy ilmeisesti on parin vuosikymmenen sisällä loppumassa tai ainakin (jo ihan lähiaikoina) merkittävästi vähenemässä. Käy helposti niin, että puolet junien elinajasta jääkin käyttämättä, kun dieseljunilla ei yksinkertaisesti enää voi ajaa. Toki voi tehdä remontin ja muuntaa dieselit sähkäreiksi, mutta ei sekään helppoa ole. Sen sijaan joku vähän Tanskan tyyppinen ratkaisu saattaisi sopia noille. Eli jos halutaan ajaa sähköistyksen päättymiskohtaa pitemmälle, tehdään toisesta mottorivaunusta dieselsähköinen ja toisesta normaalisti sähkökäyttöinen. Sähköjohtojen alla dieselkärri saa sähkönsä sähköhärveliltä ja johtojen loppuessa (ja matkustajienkin vähennyttyä) jätetään puolet junasta pois ja ajetaan pelkällä dieselkärrillä loppumatka. Ei pitäisi tulla sen kalliimmaksi kuin jos koko kalusto olisi vain dieseliä. Sinänsä tarve ajaa sähköistyksen päättymiskohtaa pitemmälle on ihan looginen. Toisaalta, ei kai idän suunnan liikenteen takia kannata lännenkin junia dieselöidä?!
09.03.2008 23:14 Rusina Jos lähdetään hiusta halkomaan, niin Maapallo omaa vielä parinkymmenen vuoden päästä hirvittävät määrät öljyä nyky kulutustahdilla. Ongelmana on vain se, että lähinnä pintaa olevat lähteet ovat ehtymässä ja öljyn 'hankintakulut' tulevat kasvamaan siten, että jossain vaiheessa ei enää kannata porata öljyä.