Maaliskuu 2008

Havainto

10.03.2008 15:45

Joensuussa Siihtalassa Vanhan Nurmeksentien ylikulkusillan vieressä sillan suuntaisesti on n. 30 metriä raidetta ratapölkkyineen pusikossa. Kiskot vievät kohti E.ON:n muuntamoa ja Joensuun kaupungin Teknistä virastoa, mutta eivät näyttäisi jatkuvan muuntamon/Teknisen viraston alueelle. Hassua tässä on se, että tämä pusikossa oleva radanpätkä on kohtisuorassa sillan alla kulkevien Joensuu-Viinijärvi- ja Joensuu-Nurmes -ratojen kanssa, joten kyseessä ei voi olla sivuraide (sillan alla tosin kulkee yksi käytöstä poistettu, em. ratojen kanssa yhdensuuntainen sivuraide). Radanpätkä on myös sen verran kaukana näistä 3 radasta, ettei kyseessä voi olla käytöstä poistettu radanpätkä, joka olisi siirretty syrjään lepäämään. Radanpätkä on ollut jo vuosikausia pöpelikössä, mutta se näkyy nyt paremmin, kun sillan ja radanpätkän yli menevän voimansiirtolinjan alta on kaadettu pusikkoa. Kuka tietää tämän hyvin merkillisen radanpätkän tarinan?

Lähettäjä: Sampo Asikainen

Kommentit

10.03.2008 16:28 Jukka Voudinmäki Kohtisuoraan ja muuntamo. Näillä vihjeillä tulee mieleen muuntajankuormausraide.
10.03.2008 17:02 *Sampo* Ehkäpä. En tiedä, kuinka kauan muuntamo on paikallaan ollut (villi veikkaus: 1970-luvulta alkaen). Se ainakin on selvää, että tuo radanpätkä ei KOSKAAN ole ollut yhteydessä sillan alla kulkeviin ratoihin, koska radanpätkän loppupään ja pusikoituneen sivuraiteen välinen etäisyys on noin 5 metriä, joten sille välille ei mahdu mitään haaraumaa. Sitä paitsi radanpätkä on korkeammalla kuin ne 3 muuta rataa, eikä radanpätkän kummassakaan päässä ole päätepuskinta. Radanpätkä kyllä kaartaa muuntamoon päin, mutta enpäs ole kuullutkaan, että muuntamoalueilla olisi käytetty kiskoja tai vetureita. Mitäs sellaista muuntamossa voisi olla, jota varten tarvittaisiin veturia? (Käyttäjä muokannut 10.03.2008 17:05) (Käyttäjä muokannut 10.03.2008 17:11)
10.03.2008 17:09 Jukka Voudinmäki Joku, joka tuntee menetelmiä ja tekniikkaa paremmin, voinee selittää, miten muuntajia on siirrelty ja käsitelty, mutta veturia niihin tuskin on käytetty.
10.03.2008 17:27 jpl Vaikuttaisi muuntajaraiteelta. Vastaavia radanpätkiä voidaan yhdistää rataan, ajaa muuntajavaunulla tälle raiteelle, purkaa muuntaja vaunusta ja lopuksi vielä erottaa raiteenpätkä taas radasta. Ja tämä kaikki tapahtuu yhden yön aikana...
10.03.2008 18:36 *Sampo* On se hienoa, että aina löytyy täältä vaunut.orgista joku, joka tietää kysymyksiini ratkaisun (tällä kertaa ja Jukka V.). Melkein kaikkiin kysymyksiini onkin vastattu nopeasti ja kattavasti. Taas on yksi meikäläisen ikivanha arvoitus ratkaistu. Ei voi kuin todeta, että kiitoksia jälleen kerran!
10.03.2008 20:39 tlajunen Seuraavassa linkissä on kuvasarja, jossa muuntaja tuodaan Tikkurilan muuntajaraiteelle Osg-vaunulla. //juhav.1g.fi/kuvat/Junia/17.7.2006+Osg+Tkl/
07.09.2008 22:59 Heikki Piirainen Tuossapa nyt vihdoin kuvakin havainnossa mainitusta raiteesta: //vaunut.org/kuvasivu.php/51662