Maaliskuu 2008
Havainto
20.03.2008 08:31
Joensuun ja Kiteen väliltä tullaan poistamaan kaikki tasoristeykset seuraavien viiden vuoden aikana. Tällä pyritään mahdollistamaan paitsi parempi liikenneturvallisuus myös suuremmat junanopeudet. Projektin kustannusarvio on n. 12 miljoonaa euroa, ja siihen on saatu EU:lta rahaa. Tasoristeyksiä on Joensuun ja Kesälahden välillä 80, joten katkeavia tieyhteyksiä tulee olemaan jonkin verran vähemmän, mutta joka tapauksessa ihan huomattava määrä. Lähde: Karjalainen 20.3.2008
Lähettäjä: Sampo AsikainenKommentit
20.03.2008 08:33 | *Sampo* | Eilistä kuvan //vaunut.org/kuvasivu.php/5766 yhteydessä esittämääni (tähän aiheeseen liittymätöntä) kysymystä ei ilmeisesti kommenttilistalta huomattu, joten laitan sen nyt tänne. Toivottavasti joku vastaisi siihen. "Jälleen kerran muuan kysymys, joka on askarruttanut minua jo jonkin aikaa: mitä noissa harmaissa ratojen varsilla sijaitsevissa peltikopeissa on sisällä/mitä varten niitä on tehty? Kertoisiko joku sen minulle? En löytänyt täällä olevista kuvista muuta vastausta kuin, että ne ovat jotain relekoppeja, mikä ei kerro minulle yhtikäs mitään..." (Käyttäjä muokannut 20.03.2008 08:35) |
20.03.2008 09:15 | Teppo Niemi | Eli yritetään. (Turvalaitteisiin perehtyneet voivat sitten oikaista ja täydentää.) Ne sisältävät turvalaitteiden sähkönsyötölaitteet (niin verkkovirran kuin varasyöttönä olevan akuston edellyttämät laitteet, sekä laitteet joilla muunnetaan taajus eristettyjen raideosuuksien tarpeisiin (ellei käytetä tasasähköosuuksia). Samoin ne sisältävät turvalaitokseen liittyvän ohjausyksikön, joka perinteisesti on toteutettu relein, mutta uudemmissa laitoksissa on toteutettu puolijohdetekniikalla. Samoin siellä voi sijaita myös ohjauskomentojen antamisen mahdollistavat laitteet. Eli ne on tehty ohjaamaan turvalaitteen kuuluvia valoja, puomeja yms. |
20.03.2008 09:21 | Tuomas Pätäri | Tasoristeykset ovat pian poistumassa myös Luumäki-Imatra väliltä, joten alkaa olemaan aika tasoristeysvapaata pätkää. Eiköhän tuolla summalla irtoa pari siltaakin, joten eivät kaikki tieyhteydet katkea. Tai no, RHK:n mukaan yksi alitus/ylitys maksaa vähintään puoli miljoonaa. |
20.03.2008 10:31 | *Sampo* | Uutisen mukaan sekä siltoja että alikulkutunneleita on luvassa tasoristeysten korvikkeeksi, mutta niiden tarkoista määristä ei vielä sanota mitään. Ainoa tieto oli, ettei niitä (luonnollisesti) tule jokaisen tasoristeyksen kohdalle, vaan kulkureittejä tullaan yhdistelemään. Itse asiassa tämä hanke on ottanut jo varaslähdön Hammaslahti-Tikkala -välillä, jossa rakennetaan uutta, teknisesti parempilaatuista rataa vanhan rinnalle. Täällä on jo ainakin yksi tasoristeys ehditty sulkea, ja yhtä ylikulkusiltaa rakennetaan toisen tasoristeyksen rinnalle, kuten Ville Saarelaisen kuvista voi nähdä. Tästä tasoristeysten poistamisesta Joensuu-Kitee -väliltä on tosin puhuttu lehdistötasollakin harvakseltaan jo vuosien ajan, mutta ilmeisesti hanke saa nyt laajemmassa mitassa vauhtia siipiensä alle. Lähitulevaisuudessahan alkavat tämän projektin lisäksi myös parin rataosuuden peruskorjaukset ja kolmen muun sähköistykset täällä Pohjois-Karjalassa. Elämme nyt uudistusten aikaa. :) (Käyttäjä muokannut 20.03.2008 10:35) |
20.03.2008 11:56 | tomi_ | Luumäki-Imatra -välillä tasoristeyksen poistotyöt ovat jo alkaneet Yllikkälässä (//www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=1903) Ilmeisesti Ilottula (//www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=1911) seuraa lähivuosina perässä. |
20.03.2008 17:16 | MarkkuB | Ilottulan tasoristeys poistunee kutostien rakennustöiden yhteydessä, mahdollisesti jopa tämän vuoden aikana, kevään ja kesän aikana siellä pitäisi ainakin tehdä paalutustöitä. Jos oikein muistelen, niin Ilottulan tasoristeys piti korvata jo aikaisemmin, mutta sitä kaiketi siirrettiin myöhemmäksi kaiketi juurikin tuon kutostien 'pikku' remontin takia. |
20.03.2008 18:29 | Tuomas Pätäri | RHK:n sivuilla on Excel-tiedosto ratatöistä, siellä on aikatauluja noille poistoille. |